Ajettua: Lexus LFA

Aloittaja nr000001, 07 kesäkuu, 2012, 23:16:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

nr000001

Lexus LFA - tuli ajettua  8)






Miltä LFA näyttää livenä?



Muotoilultaan LFA noudattaa pitkälti klassista superautolinjaa, kuten kuvista voitte nähdä. Kooltaan LFA tuntui vastaavan aika lähelle Supraa, vaikka mittoja en niinkään vertaillut. Auton viimeistely oli korkeatasoinen, hiilikuitu oli tuotu vahvasti esiin myös ohjaamossa ja ergonomia pitkällekin kuljettajalle oli säädettävissä sopivaksi. Ja olihan tuossa äänetoisto, navi ja muu mukavuuselektroniikka mukana, joten pelkästä rata-autosta ei ole kyse.





Paikalla oli useita lehtitoimittajia ja Teknari teki lisäksi tv-ohjelman kuvauksia, joten luppoaikaa ratasessioon ei jäänyt lainkaan. Autoa kuvattiin, teipattiin logoilla, kiinnitettiin kameroita ja ajettiin tiiviisti koko kaksi tuntia. Kun LFA oli radalla, pääsimme ajamaan muita Lexus malleja samaan aikaan radalle. Aikaa ei näin ollen ollut juurikaan kuvaamiseen, joten keskityin autojen ajamiseen.





Lyhyen toimintaohjeistuksen ja vastuuvapautuspapereiden allekirjoittamisen jälkeen olikin aika heilahtaa radalle. Paikalla oli Lexuksen uutuushybridejä sekä henkilökohtainen suosikkini Lexus IS-F. Siitä voi kirjoittaa toisen stoorin. :D


Miltä LFA tuntui?

Sadekeli, arvokas ja entuudestaan tuntematon auto aiheuttivat pientä jännitystä alkuun, mutta heti kun pääsi pääsuoralle kiihdyttelemään, unohtui kaikki turha ja maallinen. Kaasu auki ja luistonestolle töitä. Auton vakuutus edellytti ajonvakautuselektroniikan olevan päällä radalla ja vieressä istuva ajokouluttaja ystävällisesti opasti myös ajonopeuden osalta.

Voimaa autossa selvästi oli. Ja pitoa keliolosuhteet huomoon ottaen.

LFA oli täsmällinen ja vastasi kaikkiin pyyntöihin välittömästi. Auton kierrosherkkä moottori vastasi kaasuun välittömästi ja vaatikin sadekelin vuoksi tasaisia kiihdytyksiä, jotta auton sai rivakasti liikkeelle - toki piti kokeilla täyskaasullakin. :D  Elektroniikka puuttui arvatenkin heti peliin kun pito loppui. Vastaavasti tehokkaat jarrut ottivat ylimääräisen vauhdin pois heti tarvittaessa.



Vaihteisto tuntui erittäin täsmälliseltä ja kierroslukumittariston värikoodatut kierrosalueet opastivat pitämään kierrokset sopivalla alueella. Kokeilin vaihteistoa sekä tietokoneen ohjaamana että manuaalina, noin lyhyen tuttavuuden aikana tietokone osasi vaihtaa selvästi paremmin. :)



Ja ne äänet! Äänimaailma vastasi täysin superautogenren tyyliä. Sanoinkuvaamattoman mahtavaa!

Katso video

Alusta ja ohjaus olivat nekin täsmälliset ja sopivan tuntuiset (perhesportteihin verrattuna moni saattaisi kokea alustan kovana) radalle, miksei kadullekin. Sadekelistä huolimatta nopeudet pitkillä suorilla sai helposti nostettua samalle tasolle kuin kuivalla kelillä omilla autoillani samalla radalla. Rata sinänsä oli tuttu jo usealta vuodelta, joten Alastaro ratana oli mukava paikka testata LFA:ta.



Kaikkiaan LFA tuntui helpolta ajaa ja auton ominaisuudet varmasti riittävät paljon pidemmälle kuin harrastajaratakuljettajan taidot ja uskallus.


Millainen kokemus?

Kokemuksena pidän tätä ainutlaatuisena ja siitä vielä kiitokset Lexus Finlandille, koko tapahtuma oli erinomaisesti järjestetty ja aika ei todellakaan tullut pitkäksi LFA:n ajovuoroja odotellessa, sillä uutuushybridien lisäksi ajettavissa oli mm. uusi IS-F. Toki olisin voinut viettää vaikka koko päivän LFA:n ratissa.





En oikein osannut asettaa ennakko-odotuksia autolle, mutta näkisin, että vastaavan tasoiset ja tuntuiset laitteet ovat harvassa. Pitäisikin vertailun vuoksi testata jotain Koenigsegg CCX -mallia tai vaikkapa Pagani Zondaa. Olisiko kellään tallissa? :D



TM, Teknari ja AutoBild Suomi toimittavat tästä erikseen artikkelit (paremmin kirjoitettu ja paremmat kuvat ja videot ;) ), lisäksi Turun Sanomat tekee aiheesta artikkelin, koska TS pyysi minulta vielä jälkikäteen kommentteja LFA:sta.

Ja suurkiitos vielä kaikille tuesta Facebookin äänestyksessä.  :thumbsup:

Alla muutama linkki aiheeseen liittyen:

http://tekniikanmaailma.fi/autot/ajettua/ajettua-lexus-lfa (2009)

http://www.iltalehti.fi/autot/2012060415665174_au.shtml

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288473212625.html

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288474953346.html
1 3 5
├┼┼-╕ 1996 Supra euro spec. 2004 Impreza WRX STi.
2 4 6 R

laamaporo

Hyvältä näyttää kyllä.

Vakuutuksetkin olivat ihan passelin hintaiset:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288474953346.html

1994 Toyota Supra MKIV TT 6spd Eurospec 3.4L
1988 Toyota Supra Turbo MKIII 5spd Eurospec
2012 BMW M550d


CrippleR

Lainaus käyttäjältä: laamaporo - 07 kesäkuu, 2012, 23:19:50
Hyvältä näyttää kyllä.

Vakuutuksetkin olivat ihan passelin hintaiset:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288474953346.html

+1

Naureskelin just kanssa tota vakuutus hommaa.
Projekti: -= CrippleR MKIV 6spd single turbo 95' =-
Nykyset ja EX autot...
Toyota Supra 95' single 6speed RHD
Toyota Aristo 04'
Volvo S60 01'
Fiat Brava 99'
EX Toyota carina e 94'
EX Toyota Soarer 91' a/t

jsoukka

Kiitoksia hienosta jutusta!

Omasta mielestä LFA:n ulkokuoressa on aika paljon MKIV Supran piirteitä.   :)
Supra TT -94 UK-spec

MT

Onhan se varmasti hieno kokemus päästä kyseisellä autolla ajamaan! Ei taida toista vastaavaa saumaa ihan heti tulla.. Kiitokset ykköselle jutusta!

Ps: Miltä se IS-F vaikutti? Tuommoista olen kuolannut siitä lähtien kun STI:n myin pois. Se kun vielä on normaali kuolevaisen saavutettavissa kuitenkin.  8)
Tojotalla suomi kuljettaa!

Supra TT Euro-Spec 6spd

Tem

Hyvä juttu, mut kiinnostais kanssa kuulla enempi siitä IS-F:stä. :)

Mites toi muuten potki vaikka sun Supraan verrattuna?
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


kika75

Hyvä juttu  :thumbsup: tuohon vielä kun olis ollu kuiva keli  :)
Mika Kelloniemi 045 6345338

nr000001

Lainaus käyttäjältä: Tem - 08 kesäkuu, 2012, 06:52:52
Hyvä juttu, mut kiinnostais kanssa kuulla enempi siitä IS-F:stä. :)

Mites toi muuten potki vaikka sun Supraan verrattuna?

LFA vai IS-F?
1 3 5
├┼┼-╕ 1996 Supra euro spec. 2004 Impreza WRX STi.
2 4 6 R

ToniH

Hyvä stoori pops  :thumbsup: ei varmaan heti unohdu tää kokemus.

emk67

Lainaus käyttäjältä: nr000001 - 08 kesäkuu, 2012, 08:19:42
LFA vai IS-F?
No vaikka kumoikin, ei kai tuo IS-F:ään kovin hidas oo?
Erkki "Eki" Kursu p.0500700419 Oulu/Jääli

Toyota Supra MK3 2JZ-gte VVT-i (Holset HX40 Super) -92
Lexus GS450h -07

Tem

Lainaus käyttäjältä: emk67 - 08 kesäkuu, 2012, 09:25:09No vaikka kumoikin, ei kai tuo IS-F:ään kovin hidas oo?

Nojuu, mulla oli tosin ton vertailun suhteen mielessä vaan LFA.
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


nr000001

Lainaus käyttäjältä: Tem - 08 kesäkuu, 2012, 06:52:52
Hyvä juttu, mut kiinnostais kanssa kuulla enempi siitä IS-F:stä. :)

Mites toi muuten potki vaikka sun Supraan verrattuna?

LFA oli luonteeltaan täysin erilainen kuin Supra. Räjähtäviä kiihdytyksiä ei tosiaan sadekelistä johtuen pystynyt repimään. Voima tuntui tasaisemmalta, tosin kierrätin moottoria koko ajan aika korkeilla kierroksilla 5000rpm+. Hyvin kuitenkin potki ja oli sivistyneempi kuin viritetty suora kutonen. (Pitäisi Supraankin taas vaihtaa tuo hiljaisempi putkisto.)

IS-F puolestaan tuntui heti LFA:n jälkeen ajettuna perheautolta. Vähän kuin viinien maistelussa, olisi pitänyt huuhdella ensin vedellä. :D Erittäin miellyttävä kokemus, hiljainen auto. Kunnes kierrokset nosti 4000rpm paremmalle puolelle ja äänimaailma muuttui eri planeetalle - samoin ajotuntuma. Auto oli helppo ajaa, tosin jäin kaipaamaan kuivan kelin grippiä, niin olisi päässyt paremmin fiilikseen. Erittäin napakka alusta (mutta miellyttävä), perä pyrki sivulle heti kun nilkkaa oikaisi - taas noita sadekelin haasteita. Kyllä näissä veekaseissa ja vapariautomaateissa jotain hauskaa tuntuu olevan. Alénin Markkikin kommentoi, että vähitellen nuo automaatit rattivaihteilla alkavat tuntua sopivilta, vaikka vanhan liiton mies kuulemma onkin. :D Vieläkin hymyilyttää myös tuo IS-F, joka oli myös koko ajan rata-ajossa LFA:n rinnalla.
1 3 5
├┼┼-╕ 1996 Supra euro spec. 2004 Impreza WRX STi.
2 4 6 R

Supra88

Lainaus käyttäjältä: ToniH - 08 kesäkuu, 2012, 08:15:08
Hyvä stoori pops  :thumbsup: ei varmaan heti unohdu tää kokemus.

Samat sanat! Ja jätkätkun aina haukkuu vapari-automaattei... näissä lexuksissa ei vissiin ollu valittamista  :thumbsup: muutaman vuoden kun odottaa nii voisjo kattella is-f:ää  :icon_salut:

nr000001

Lainaus käyttäjältä: Supra88 - 08 kesäkuu, 2012, 11:08:14
Samat sanat! Ja jätkätkun aina haukkuu vapari-automaattei... näissä lexuksissa ei vissiin ollu valittamista  :thumbsup: muutaman vuoden kun odottaa nii voisjo kattella is-f:ää  :icon_salut:

Tai hakee saman tien pois, tuossa näyttää olevan ajamani yksilö: http://www.nettiauto.com/lexus/is/4740767
1 3 5
├┼┼-╕ 1996 Supra euro spec. 2004 Impreza WRX STi.
2 4 6 R

Supra88

Lainaus käyttäjältä: nr000001 - 08 kesäkuu, 2012, 11:43:28
Tai hakee saman tien pois, tuossa näyttää olevan ajamani yksilö: http://www.nettiauto.com/lexus/is/4740767

Heh tarvis ottaa talolaina jos tollaista halajaa ja auton arvo laskee nopeemmin mitä kk erää maksaa :D tosiaan oottaa täs muutama vuosi ja ostaa vaikka UK postiversion halvalla. Kyllähän tuo ois näpsäkkä perhe/urheiluauto.

Toiko tuo 13000€ omavastuun kuittaaminen yhtään lisäjännitystä LFA:la ajoon? Kuitenkin pelkkä ulosajo voi rikkoa etupuskurin niin johan sekin maksaa hunajaa  :ohnoes:

nr000001

Lainaus käyttäjältä: Supra88 - 08 kesäkuu, 2012, 12:23:54
Heh tarvis ottaa talolaina jos tollaista halajaa ja auton arvo laskee nopeemmin mitä kk erää maksaa :D tosiaan oottaa täs muutama vuosi ja ostaa vaikka UK postiversion halvalla. Kyllähän tuo ois näpsäkkä perhe/urheiluauto.

Toiko tuo 13000€ omavastuun kuittaaminen yhtään lisäjännitystä LFA:la ajoon? Kuitenkin pelkkä ulosajo voi rikkoa etupuskurin niin johan sekin maksaa hunajaa  :ohnoes:

Ei mitään postiautoja.  :D

Ei tuonut lisäjännitystä. Koripaneelin vaurio mihin tahansa olisi kuitannut tuon omavastuun maksuun. Korjaaminen kun tapahtuu siten, että auto laitetaan konttiin ja lähetetään Japaniin laminoitavaksi.
1 3 5
├┼┼-╕ 1996 Supra euro spec. 2004 Impreza WRX STi.
2 4 6 R

L4

Nyt kyllä olen kateellinen  :)


Kesälelu mkIV tt 6spd lhd 685&780nm
"talvipulkka" A4 1.8T
ex.Audi A8 4.2 2003
ex.Volvo S80 t6 -99
ex.audi S4 2.2 turbo
ex.audi s6 4.2 6spd manu quattro v-95
ex.celika gti v-96
ex.mkIV tt tomaatti -96
ex.M-B c36 amg
ex.Mitsubishi eclipse

Josukka

kyllä taitaa tossa olla se suuren osan nykyisten suprakuskien unelma auto!  :yum:
-jza70 1jz -91
-636 (fighter) Ninja -06
-Hiace -07

2x ex ma70, 2x ex st162,st205, ex sierra rs cosworth 3d, e34 2.7tic, e34 2.0tic, z28 camaro -86 yms..

Sag

what to do to try one ?

actually for that kind of money you can do better.
The Power of the Dark Side

PedroK

Lainaus käyttäjältä: nr000001 - 08 kesäkuu, 2012, 14:32:23
Ei mitään postiautoja.  :D

Ei tuonut lisäjännitystä. Koripaneelin vaurio mihin tahansa olisi kuitannut tuon omavastuun maksuun. Korjaaminen kun tapahtuu siten, että auto laitetaan konttiin ja lähetetään Japaniin laminoitavaksi.

Ihan mielenkiinnosta katselin LFA: n varaosahintoja kun kuvat päivittys Microcattiin niin tais esimerkiks pelkät etupalat maksaa nelinumeroisen summan. Se Yamahan suunnittelema äänenvaimennin viisinumeroisen. :)

Ethan_Hunt(toyotafreak)

Melkoinen auto kieltämättä ja joku vielä kehtasi joskus väittää että toyota ei oo tehny mitään jännää , LFA formula tekniikkaa siviilikuosissa . Miettikääpäs tätä tuon piti olla 5 koppanen supra :-)
KE25 2 projektia
MA70 käyttöauto

Mahdottomia tehtäviä ei ole on vain pidempi toimitusaika

PedroK

Kuka niin on sanonu et tän piti uus Supra olla? Kaippa tää nyt oli ihan oma projekti.

Osmo

Lainaus käyttäjältä: PedroK - 10 kesäkuu, 2012, 22:36:06
Kuka niin on sanonu et tän piti uus Supra olla? Kaippa tää nyt oli ihan oma projekti.

No miten sen nyt tulkitsee, googleen jos kirjottaa Supra MKV niin tulee sivukaupalla artikkeleita ja kirjotuksia viidennen sukupolven suprasta ja kuvissa on LFA, mut ne nyt on viimevuoden puolella kirjotettu, et onhan siitä jo aikaa.
MKIV tt 6spd jdm

Tem

Onhan noita huhuja ollut joka lähtöön, jokaselle löytyy varmaan oman maun mukanen, kuka nyt mitäkin haluaa uskoa. :)
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


Supra88

Kyllä vitos koppasesta suprasta on ollut puhetta että kai tämän voi luokitella "uudeksi supraksi". Oisvaan voinu tulla semmoinen versio minkä pystyis joskus 10-20v päästä ostaa eikä tälläistä keräilykappaletta mitä eisaa ikinä ostettua ellei lotossa voita :s elikkä uusi supra voisi olla jotain tämän ja gt86en väliltä tosin turbolla varustettuna tai v6-v8 motilla.

Tem

Lainaus käyttäjältä: Supra88 - 12 kesäkuu, 2012, 07:50:32Oisvaan voinu tulla semmoinen versio minkä pystyis joskus 10-20v päästä ostaa eikä tälläistä keräilykappaletta mitä eisaa ikinä ostettua ellei lotossa voita :s

Ei nää varmaan koskaan tuu ilmasia olemaan, mut laitappa joka kuukausi 500e säästöön, ni sulla on ilman mitään korkoa/tuottoakin 20v päästä 120te. Muutaman prossan tuotolla se onkin 200te. Elämä on täynnä valintoja. :)
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


Supra88

Lainaus käyttäjältä: Tem - 12 kesäkuu, 2012, 07:54:13
Ei nää varmaan koskaan tuu ilmasia olemaan, mut laitappa joka kuukausi 500e säästöön, ni sulla on ilman mitään korkoa/tuottoakin 20v päästä 120te. Muutaman prossan tuotolla se onkin 200te. Elämä on täynnä valintoja. :)

Ja auto kun maksaa sen ~700000€ nii ehkä sata vuotiaana ois moinen summa koossa. Mutta pitää myös ottaa huomioon että autojen hinnat tulee ales mutjoo voi siinä tovi mennä että arvo olisi ~100000€ mikä on hyvin mahdotonta kun moni legendaarinen harvinaisuus senkus nostaa arvoaan ajanmyötä.

Elämä on tosiaan valintoja täynnä itelläkin ois ollu niin monta kertaa mahdollista ostaa mk4 TT mut aina tullu hommattua jotain muuta niinkuin tää ls430 leka.

nr000001

1 3 5
├┼┼-╕ 1996 Supra euro spec. 2004 Impreza WRX STi.
2 4 6 R

Tem

700te? Eihän suomipoika osta ku halvinta ja sehän on virolaisen myymä puolalaisen korjaama kappaleiks vedetty raato. ;D

Ja tarvinneeko tommosta lelua nyt kilpiin edes laittaa? Varmaan aika huono käyttis, jos se tarttis joka osuman jälkeen käyttää Japanissa pajalla. Rataleluks vaan suoraan. :D
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


Supra88

Lainaus käyttäjältä: Tem - 12 kesäkuu, 2012, 10:26:58
700te? Eihän suomipoika osta ku halvinta ja sehän on virolaisen myymä puolalaisen korjaama kappaleiks vedetty raato. ;D

Ja tarvinneeko tommosta lelua nyt kilpiin edes laittaa? Varmaan aika huono käyttis, jos se tarttis joka osuman jälkeen käyttää Japanissa pajalla. Rataleluks vaan suoraan. :D

Näinhän seon ja sittenkun radalla vähän ottaa kaidekosketusta nii sitten aletaa väsäämään lasikuidusta uutta levikettä ja jarrut vaihetaan joihinkin halpoihin että on varaa jarrupaloihin kerta tuohon varaosat maksaa hunajata :D