Supra Club Finland

Vierasalue => Yleinen => Aiheen aloitti: Grontti - 03 tammikuu, 2013, 22:45:44

Otsikko: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Grontti - 03 tammikuu, 2013, 22:45:44
Terve,

Elikkä olisi kyseessä tommonen nelos korin supra mallia jdm ja automaatti. Ja sen säätöihin saamisessa on nyt viimekesänä ollut suuria ongelmia. Kyseessä kaverin supra ja minä olen sitä yrittänyt säätää ilman tulosta.

Aloitetaan nyt sitä mitä muutoksia autossa on eli:

-Aem series 2 ecu (30-6100)
-Muistaakseni 900cc suuttimet (merkistä ei havaintoa, ostettu suprastoresta)
-Single turbo, jollain kiinan turbolla
-Sähkönen ahtopaineen säädin
-Bensanpaineen säädin
-Aem 5 bar map
-Vakio bensapumppu

Ja ongelmana on että menee laihalle siinä 4000-5000rpm. Niin paljon laihalle että alkaa prätkyttämään kuin tulisi jokin rajoitin vastaan. Bensa karttaa yritetty säätää ilman tulosta. Afr pyörii jossain yli 14 kun alkaa rykimään. Mielestäni kierrostenrajoittimet yms fuel cutit pitäisi olla pois käytöstä. Ongelma tulee selkeämmin pienellä vaihteella. Jos isolla vaihteella kiihdyttää rauhassa ongelma ei ole niin suuri. Bensanpaineita on tarkkailtu mittarilla ja rykimisen aikana paine nousee.

Kysymys kuuluukin että onko suomessa jollakin muulla tuo aem boxi? Osaako joku säätää tuota ns. "täysin"? Onko vika bensapumpussa? Jos jollakulla samoja ongelmia ollut niin kuulisin mielelläni ratkaisun.

Auto käynyt myös Autosähkö & Dieselhuolto Häkkisellä penkissä säädettävänä, mutta eipä saatu sielläkään tolkkua.

Tarkentaviin kysymyksiin voin vastata jos jotakin tietoa kaivataan. Tosiaan autoa yritetty syksyllä viimeksi säätää joten kaikkea ei muista.

Kiitos jo etukäteen!
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: AMI - 03 tammikuu, 2013, 23:00:49
Tuleeko vika 4000rpm vain ahdolla vai myös sillon kun nostat sinne ilman ahtoja?

Mikä on käytetty ahtopaine?

Mulla suunnilleen oli samanmoinen ongelma 044 pumpulla 1,2 baarilla kun loppu pumppu kesken siinä 500 hepan korvalla.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Grontti - 03 tammikuu, 2013, 23:08:55
Mielestäni tulee pelkästään ahdon alla. Aivan varma en ole. Ahtopaineena riittää ihan 0,5bar niin tekee tuota. Tosissaan autossa vakio bensapumppu. Itse epäilisin että se siellä loppuu. Mutta sitten taas työkaverit arvelivat että miksi bensanpaine nousisi jos aine loppuu? Mene ja tiedä. Autoa ei ole keretty säätää sen enempää. Alakierrokset on saatu "kohdalleen", eli afr:ät pysyy siellä 11-12 välillä. Eli ihan alkutekijöihin tyssännyt koko homma.

Useita tunteja olen yrittänyt googletella asiaa. Toiset sanoo että vakio pumppu riittää 400hp ja toiset sanoo et jos on isompi turbo ni melkee tarvii sillo vaihtaa. Itsehän en supran virittämisestä sen enempää tiedä, mitä kaverilta olen kuullut.

Toivottavasti saataisiin ensikesäksi auto säätöihin.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: TmiJKaas - 03 tammikuu, 2013, 23:37:39
Lainaus käyttäjältä: Grontti - 03 tammikuu, 2013, 23:08:55
Mielestäni tulee pelkästään ahdon alla. Aivan varma en ole. Ahtopaineena riittää ihan 0,5bar niin tekee tuota. Tosissaan autossa vakio bensapumppu. Itse epäilisin että se siellä loppuu. Mutta sitten taas työkaverit arvelivat että miksi bensanpaine nousisi jos aine loppuu? Mene ja tiedä. Autoa ei ole keretty säätää sen enempää. Alakierrokset on saatu "kohdalleen", eli afr:ät pysyy siellä 11-12 välillä. Eli ihan alkutekijöihin tyssännyt koko homma.

Useita tunteja olen yrittänyt googletella asiaa. Toiset sanoo että vakio pumppu riittää 400hp ja toiset sanoo et jos on isompi turbo ni melkee tarvii sillo vaihtaa. Itsehän en supran virittämisestä sen enempää tiedä, mitä kaverilta olen kuullut.

Toivottavasti saataisiin ensikesäksi auto säätöihin.

Vaikuttais kyllä pa-pumpun loppumiselta äkkiseltään. Olis hyvä tietää mikä ahdin siinä on spekseiltään ja muutkin modit tarkemmin mitä autoon on tehty.

Sellanenkin vaihtoehto tuli mieleen että kuinkahan paljon siellä on sitten pa-syöttöö? koska monet laajakaistat näyttää laihaa jos menee tavara raakana läpi ja liian rikas seos ei myöskää syty mikä aiheuttaa nykimistä ja rötäämistä. Jos pa-paine kerta nousee niin sillon syöttökin lisääntyy, voikohan se siis lisääntyä liikaa jopa?

Lainaus käyttäjältä: Grontti - 03 tammikuu, 2013, 23:08:55
Alakierrokset on saatu "kohdalleen", eli afr:ät pysyy siellä 11-12 välillä. Eli ihan alkutekijöihin tyssännyt koko homma.

Millä kaasun asennolla pysyy 11-12 välissä? tasakaasulla ajellessa ja rauhallisessa kiihdytyksessä vois olla jonkinverran laihemmallakin, säästyy aika paljon ainetta...
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: laamaporo - 03 tammikuu, 2013, 23:58:12
Vakio JDM bensapumppu riittää ihan max 450hv hujakoille pumppubensalla, eli varmasti tuo tulee tolla setupilla ensimmäisenä pullonkaulaksi.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Grontti - 04 tammikuu, 2013, 00:11:02
Lainaus käyttäjältä: CrazyDriver - 03 tammikuu, 2013, 23:37:39
Vaikuttais kyllä pa-pumpun loppumiselta äkkiseltään. Olis hyvä tietää mikä ahdin siinä on spekseiltään ja muutkin modit tarkemmin mitä autoon on tehty.

Sellanenkin vaihtoehto tuli mieleen että kuinkahan paljon siellä on sitten pa-syöttöö? koska monet laajakaistat näyttää laihaa jos menee tavara raakana läpi ja liian rikas seos ei myöskää syty mikä aiheuttaa nykimistä ja rötäämistä. Jos pa-paine kerta nousee niin sillon syöttökin lisääntyy, voikohan se siis lisääntyä liikaa jopa?

En o ihan varma koska oon pajalle menossa mutta vaoin vilkasta sitä karttaa minkä oot tehny jos mailaat sen mulle: j.kaasalainen@gmail.com

Millä kaasun asennolla pysyy 11-12 välissä? tasakaasulla ajellessa ja rauhallisessa kiihdytyksessä vois olla jonkinverran laihemmallakin, säästyy aika paljon ainetta...

Täys kaasulla pysyy 11-12 välissä. On siis vasta päästy todella karkeasti säätämään alakierroksia. Ideana oli että saatais koko kierrosalueelle afr alkuun järkevälle alueelle, ja sitten se tarkempi hierominen. Mutta nyt kun tällänen ongelma ilmeni niin heräsi kysymyksiä.

Bensakarttaa olen rukannut ylös ja alaspäin tuolla kierrosalueella eikä juurikaan vaikuta. Myöskin sitä Boosti karttaa on rukattu joka lisää polttoaineen syöttöä. Eli siis pitää sen fuel mapin järkevän näkösenä.

Kartan voisin muuten mailatakkin, mutta ei taida olla koneella juuri sitä viimeisintä versiota. Tarvitsisi käydä se autosta pumppaamassa koneelle.

Niin ja siitä en kyllä sitten ole varma että voisiko mennä liian rikkaalle? Silloin kun afr menee 9 hujakoille huomaa ettei auto jaksa vetää kunnolla alhaalla. Mene ja tiedä. AFR perusteella menee laihalle.

Ja tuohon bensanpaineeseen. Mielestäni se hyppää mittarissa vasta ensimmäisten rötäysten jälkeen sinne ylös kunnolla. Eli ensin rötää sitten nousee paine, eikä päin vastoin. Painemittari on kylläkin autogaugen valmistama ja näytti käyttäytyvän niin että olis voinu olettaa että ei tiedä mistään mitään.

Nyt muistinkin, tosiaan kun lähtee kiihdyttämään isolla vaihteella täyskaasulla= kierrokset nousevat hiljalleen ja rötäämistä ei tapahdu, menee muutenvain laihalle. Mutta kun kiihdyttää vaikka kakkosvaihteella= kierrokset nousevat nopeasti, rötäämistä esiintyy.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Andréy - 04 tammikuu, 2013, 00:39:23
Lainaus käyttäjältä: Grontti - 04 tammikuu, 2013, 00:11:02
Nyt muistinkin, tosiaan kun lähtee kiihdyttämään isolla vaihteella täyskaasulla= kierrokset nousevat hiljalleen ja rötäämistä ei tapahdu, menee muutenvain laihalle. Mutta kun kiihdyttää vaikka kakkosvaihteella= kierrokset nousevat nopeasti, rötäämistä esiintyy.
2x walbrot tankkiin ja uudet puolat ja tulpat ja johan rokkaa
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: TmiJKaas - 04 tammikuu, 2013, 00:44:22
Lainaus käyttäjältä: Andréy - 04 tammikuu, 2013, 00:39:23
2x walbrot tankkiin ja uudet puolat ja tulpat ja johan rokkaa

+1
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Grontti - 04 tammikuu, 2013, 00:51:54
Tarkoitus on ollut seuraavaksi virittää 2x vakio pumppu sinne. Onko järkeä? Tuommonen toinen vakio pumppu löytyis nimittäin hyllystä. Vaatiiko sitten polttoainelinjaan muutoksia?

Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Wilis - 04 tammikuu, 2013, 09:30:23
Mulla on vastaavat virit AEM EMS v2:n kera kiinni ja bensapumppuna yksi Aeromotive stealth 340. Tuon kanssa ei ainakaan tarvi mitään muutoksia linjoihin tehdä. Ainoastaan pumpulle tuleva virtapiuhojen liitin on hitusen erilainen. Tunnin homma ja pumppu on kiinni. Löytynee US-Partsilta hyllystä.

btw. Jos ems on ostettu ennen viime elokuuta ja vakio automaatti tulee pysymään pidempään koneen jatkona, niin suosittelen lähettämään emsin AEM:lle takuukorjattavaksi/modattavaksi.  Tekevät takuuseen muutamat muutokset, joilla vakiolaatikko kestää pidempään. Mulla aski kesti about 4000km :)
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: gEmaLi - 04 tammikuu, 2013, 09:46:37
Kyllä se tuo bensapumppu taitaa hakata vastaan, bensapuolen rakentelusta sen verran että jos tavoite on about 500hv nii en itse kyl jaksais lähtee rakenteelee mitään tuplapumppu settejä. Euromallin vakio pumppu ainakin riittää yli 500hv ja pääsee pienemmällä tuunaamisella.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: SupeTT - 04 tammikuu, 2013, 09:59:44
Walbrooltahan löytyy myös 400lph malli jos tupla pumppuja ei jaksa lähtee rakentelee. Hintakin näyttäs olevan edullinen.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Grontti - 04 tammikuu, 2013, 10:01:36
Lainaus käyttäjältä: gEmaLi - 04 tammikuu, 2013, 09:46:37
Kyllä se tuo bensapumppu taitaa hakata vastaan, bensapuolen rakentelusta sen verran että jos tavoite on about 500hv nii en itse kyl jaksais lähtee rakenteelee mitään tuplapumppu settejä. Euromallin vakio pumppu ainakin riittää yli 500hv ja pääsee pienemmällä tuunaamisella.

Mutta jos tämänkin vakio pumpun pitäs mennä yli 450hv:n? En usko että sitä on vielä 0,5bar tulossa tuosta moottorista.

Lainaus käyttäjältä: Wilis - 04 tammikuu, 2013, 09:30:23
Mulla on vastaavat virit AEM EMS v2:n kera kiinni ja bensapumppuna yksi Aeromotive stealth 340. Tuon kanssa ei ainakaan tarvi mitään muutoksia linjoihin tehdä. Ainoastaan pumpulle tuleva virtapiuhojen liitin on hitusen erilainen. Tunnin homma ja pumppu on kiinni. Löytynee US-Partsilta hyllystä.

btw. Jos ems on ostettu ennen viime elokuuta ja vakio automaatti tulee pysymään pidempään koneen jatkona, niin suosittelen lähettämään emsin AEM:lle takuukorjattavaksi/modattavaksi.  Tekevät takuuseen muutamat muutokset, joilla vakiolaatikko kestää pidempään. Mulla aski kesti about 4000km :)

On ollut jo viime keväästä asti boxi paikallaan. Ja kaveri sanoi että tuo olisi joku "vanhempi" malli, kun sai sen silloin hiukan halvemmalla. Jenkeistä suprastorelta tuli siihen automaattilaatikkoon kartta, se ei siltikään kyllä toimi kovin hienosti. Mihin kauas se pitää siis lähettää?

Voisko toi vanhempi boxi rajottaa sitä että joutuu käyttää ns. vanhaa ohjelma versioo? Nykysen kartan versio on AEM15 1.24v. Mielestäni tuolla oli tyrkyllä jopa AEM25 x.xxv jotakin. Mitä tuo lienee sitte tarkoittavan? Jokatapauksessa kun jenkeistä tuli se laatikko kartta, ei sitä saatu suoraan ladattua boxiin, koska se oli muistaakseni uudempaa versiota.

Saattaa sittenkin olla että muistan väärin tuon ^ Tommosia ongelmia ainakin oli, en juuri muista saatiinko niihn joku ratkaisu.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: gEmaLi - 04 tammikuu, 2013, 10:01:16
Lainaus käyttäjältä: Grontti - 04 tammikuu, 2013, 10:01:36
Mutta jos tämänkin vakio pumpun pitäs mennä yli 450hv:n? En usko että sitä on vielä 0,5bar tulossa tuosta moottorista.


Voihan se olla jo väsyny jos vaikka kilometrejä jo mittarissa, niin ei pelaa enää siellä max tehoilla enää. Ja 40superilla mitattu 0.9paineilla 498hv joten voihan tuo olla aika rajoilla uudella ehjälläkin. tietysti en tiiä minkä kokonen hyrrä sielä on.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Grontti - 04 tammikuu, 2013, 10:09:46
Lainaus käyttäjältä: gEmaLi - 04 tammikuu, 2013, 10:01:16
Voihan se olla jo väsyny jos vaikka kilometrejä jo mittarissa, niin ei pelaa enää siellä max tehoilla enää. Ja 40superilla mitattu 0.9paineilla 498hv joten voihan tuo olla aika rajoilla uudella ehjälläkin. tietysti en tiiä minkä kokonen hyrrä sielä on.

Aivan. En osaa kyllä sanoa yhtään tuosta ahtimesta. Kolme niitä oli hyllyssä hiukan erilaisia, ja laitettiin se mikä parhaalta näytti. Taitaa siinä A/R luku lukea kyljessä sentään..
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: laamaporo - 04 tammikuu, 2013, 10:11:04
Lainaus käyttäjältä: Grontti - 04 tammikuu, 2013, 10:01:36
Mutta jos tämänkin vakio pumpun pitäs mennä yli 450hv:n? En usko että sitä on vielä 0,5bar tulossa tuosta moottorista.

Tuo 450hv oli ihan maksimi, muistaakseni lähempänä 400hv on ehkä realistinen veikkaus. Jenkit tuota olivat testailleet joskus. Sulla on kohtuu isot suuttimetkin pumppubensalle. JDM Suprissahan sama pumppu on myös vaparissa. Ko. pumppu tuuttaa n.200lph.


Lainaus käyttäjältä: gEmaLi - 04 tammikuu, 2013, 10:01:16
Voihan se olla jo väsyny jos vaikka kilometrejä jo mittarissa, niin ei pelaa enää siellä max tehoilla enää. Ja 40superilla mitattu 0.9paineilla 498hv joten voihan tuo olla aika rajoilla uudella ehjälläkin. tietysti en tiiä minkä kokonen hyrrä sielä on.

Sulla on siellä Euro Denso, se on isompi pumppu kuin JDM vakiopumppu. Euro Denso tuottaa n.290lph.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: anttj - 04 tammikuu, 2013, 10:16:39
moro grontti,

Ootteko mitannut pumpulle tulevaa jännitettä vedossa? Itsellä samantyylinen vika viime kesänä, ja lopulta vika oli että b-pumpulla on oma ecu joka tiputti jännitteet kovassa vedossa alle 9V, vaikkakin tyhjäkäynnillä näyttää 12v.. Luultiin pitkään montaa muuta vikaa, vaihdettiin mm. 4 eri bp säädintä, 2 eri pumppua ja u name it. Otettiin väliaikasena ratkasuna vaan tuo ecu välistä pois ja ongelmat loppu.

vertailukohtana, motonetinpakasta vedetty bosch 044 riittää todistetusti 715hp
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: gEmaLi - 04 tammikuu, 2013, 10:14:10
Lainaus käyttäjältä: laamaporo - 04 tammikuu, 2013, 10:11:04
Tuo 450hv oli ihan maksimi, muistaakseni lähempänä 400hv on ehkä realistinen veikkaus. Jenkit tuota olivat testailleet joskus. Sulla on kohtuu isot suuttimetkin pumppubensalle. JDM Suprissahan sama pumppu on myös vaparissa. Ko. pumppu tuuttaa n.200lph.


Sulla on siellä Euro Denso, se on isompi pumppu kuin JDM vakiopumppu. Euro Denso tuottaa n.290lph.

puhusinkin tuossa ylhällä europumpusta  ::)  totesin vaan seuraavas kommentissa että ei ne paineet kerro aina voimasta, et se jdm pumppu voi hyvin loppua kesken jo 0.5ahdoilla.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: laamaporo - 04 tammikuu, 2013, 10:14:50
Lainaus käyttäjältä: anttj - 04 tammikuu, 2013, 10:16:39
moro grontti,

Ootteko mitannut pumpulle tulevaa jännitettä vedossa? Itsellä samantyylinen vika viime kesänä, ja lopulta vika oli että b-pumpulla on oma ecu joka tiputti jännitteet kovassa vedossa alle 9V, vaikkakin tyhjäkäynnillä näyttää 12v.. Luultiin pitkään montaa muuta vikaa, vaihdettiin mm. 4 eri bp säädintä, 2 eri pumppua ja u name it. Otettiin väliaikasena ratkasuna vaan tuo ecu välistä pois ja ongelmat loppu.

vertailukohtana, motonetinpakasta vedetty bosch 044 riittää todistetusti 715hp

Ei sitä tarvitse pois ottaa välistä vaan releistää se + tehdä 12v modi.

http://mkiv.com/techarticles/12v_mod/12v_mod.htm (http://mkiv.com/techarticles/12v_mod/12v_mod.htm)
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: anttj - 04 tammikuu, 2013, 10:20:41
Lainaus käyttäjältä: laamaporo - 04 tammikuu, 2013, 10:14:50
Ei sitä tarvitse pois ottaa välistä vaan releistää se + tehdä 12v modi.

http://mkiv.com/techarticles/12v_mod/12v_mod.htm (http://mkiv.com/techarticles/12v_mod/12v_mod.htm)

juu ei tarvii, mutta penkissä tämä vika selvis, niin ei ollut muita vaihtoehtoja. siksi sanoinkin että väliaikasena ratkaisuna. Näillä väliaikasilla ratkaisuilla vaan paha tapa jäädä pitempi aikaisemmiksi. ;)
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: laamaporo - 04 tammikuu, 2013, 10:20:23
Lainaus käyttäjältä: anttj - 04 tammikuu, 2013, 10:20:41
juu ei tarvii, mutta penkissä tämä vika selvis, niin ei ollut muita vaihtoehtoja. siksi sanoinkin että väliaikasena ratkaisuna. Näillä väliaikasilla ratkaisuilla vaan paha tapa jäädä pitempi aikaisemmiksi. ;)

Juu. Tuo 12v modi + releistys kannattaa olla tehtynä myös tämän ketjun aloittajan projektissa, ettei nyt siitä ole kiinni. Siinä vaiheessa on ihan sama mikä pumppu siellä on jos ei virtaa saa.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Grontti - 04 tammikuu, 2013, 10:26:57
Lainaus käyttäjältä: laamaporo - 04 tammikuu, 2013, 10:20:23
Juu. Tuo 12v modi + releistys kannattaa olla tehtynä myös tämän ketjun aloittajan projektissa, ettei nyt siitä ole kiinni. Siinä vaiheessa on ihan sama mikä pumppu siellä on jos ei virtaa saa.
Näinhän se kai on. Ja tietääkseni ei ole ainakaan tehtynä..


Vaikuttaa nyt siis siltä että pitää tehdä tuo 12v modi ja vaihtaa sinne laitalainen bensapumppu. Pitänee olla viikonlopulla kaveriin yhteydessä ja koittaa löytää aikaa tommosten laittamiseen.

Mikäli nyt vaihtaa sinne bensapumpun kokonaan ja haluaisi tehdä sen edelleen tankin sisäisesti, mikä pumppu olisi paras? Tuo walbro 400lph malli?vSellainen pumppu olis tietty kiva ettei sitä sit tarvi heti taas ruveta uusimaan ja riittäs varmasti.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: gEmaLi - 04 tammikuu, 2013, 10:26:35
Lainaus käyttäjältä: Grontti - 04 tammikuu, 2013, 10:26:57
Näinhän se kai on. Ja tietääkseni ei ole ainakaan tehtynä..


Vaikuttaa nyt siis siltä että pitää tehdä tuo 12v modi ja vaihtaa sinne laitalainen bensapumppu. Pitänee olla viikonlopulla kaveriin yhteydessä ja koittaa löytää aikaa tommosten laittamiseen.

Mikäli nyt vaihtaa sinne bensapumpun kokonaan ja haluaisi tehdä sen edelleen tankin sisäisesti, mikä pumppu olisi paras? Tuo walbro 400lph malli?vSellainen pumppu olis tietty kiva ettei sitä sit tarvi heti taas ruveta uusimaan ja riittäs varmasti.

anttj just tuossa ylhällä mainitsi ainakin yhden ihan hyvän.

vertailukohtana, motonetinpakasta vedetty bosch 044 riittää todistetusti 715hp.
Kaipa tuo walbrokin riittää pidemmälle mitä tuo automaatti aski kestää
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Grontti - 04 tammikuu, 2013, 10:33:31
Lainaus käyttäjältä: gEmaLi - 04 tammikuu, 2013, 10:26:35
anttj just tuossa ylhällä mainitsi ainakin yhden ihan hyvän.

vertailukohtana, motonetinpakasta vedetty bosch 044 riittää todistetusti 715hp.
Kaipa tuo walbrokin riittää pidemmälle mitä tuo automaatti aski kestää

Mutta saako tuon 044 asennettua tankkiin? Tai miksei saisi.. :D
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: anttj - 04 tammikuu, 2013, 10:36:14
Lainaus käyttäjältä: Grontti - 04 tammikuu, 2013, 10:33:31
Mutta saako tuon 044 asennettua tankkiin? Tai miksei saisi.. :D

Täysin samalla periaatteella kuin walbro, hengarin jalkaa joutuu ehkä vähän veistelee että saa kunnolla. sukkia saa ebaysta edullisesti, mutta eipä sekään ole välttämätön.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Wilis - 04 tammikuu, 2013, 10:35:47
Lainaus käyttäjältä: laamaporo - 04 tammikuu, 2013, 10:20:23
Juu. Tuo 12v modi + releistys kannattaa olla tehtynä myös tämän ketjun aloittajan projektissa, ettei nyt siitä ole kiinni. Siinä vaiheessa on ihan sama mikä pumppu siellä on jos ei virtaa saa.

Ellen aivan väärin muista, niin AEM EMS v2 osaa huijata fuel ecua niin, että bensapumpulle menee kokoajan 12V. Tarttee vielä katella manuaalista josko siitä oli jossain kerrottu.

edit: Muistin oikein :)

Fuel Pump Control
As supplied from Toyota, the OEM ECU interfaces with a fuel pump ECU to control the speed,
high or low, of the fuel pump based on load. The AEM EMS has the ability to replicate this
functionality; however it is configured in the Startup Calibration to run the fuel pump at high
speed at all times.

Sivulla 5: http://www.jegs.com/InstallationInstructions/0/017/017-30-6100.pdf

Jossain oli juttua myös siitä, että maailmaa nähneet vakiopumput ei kauaa kestä, kun joutuvat käymään täysillä kokoajan.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: laamaporo - 04 tammikuu, 2013, 11:02:59
Lainaus käyttäjältä: Wilis - 04 tammikuu, 2013, 10:35:47
Ellen aivan väärin muista, niin AEM EMS v2 osaa huijata fuel ecua niin, että bensapumpulle menee kokoajan 12V. Tarttee vielä katella manuaalista josko siitä oli jossain kerrottu.

edit: Muistin oikein :)

Fuel Pump Control
As supplied from Toyota, the OEM ECU interfaces with a fuel pump ECU to control the speed,
high or low, of the fuel pump based on load. The AEM EMS has the ability to replicate this
functionality; however it is configured in the Startup Calibration to run the fuel pump at high
speed at all times.

Sivulla 5: http://www.jegs.com/InstallationInstructions/0/017/017-30-6100.pdf

Jossain oli juttua myös siitä, että maailmaa nähneet vakiopumput ei kauaa kestä, kun joutuvat käymään täysillä kokoajan.

Siltikin se 12v on liian vähän vedossa. Releistyksellä pumpulle saa vedossa suoraan sen +14v mitä laturi antaa, ECU:lta tulevaa virtaa käytetään vaan ohjaukseen.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: AMI - 04 tammikuu, 2013, 11:11:27
Lainaus käyttäjältä: anttj - 04 tammikuu, 2013, 10:16:39

vertailukohtana, motonetinpakasta vedetty bosch 044 riittää todistetusti 715hp

No ei oo helppoo tämä kun mulla vastaava kyykkäs penkissä 512 hepan kohdalla jotain 0,9 baarin ahdolla. Elikkä siis Suprassa? Onko noissa tosiaan noin paljon eroa?
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Grontti - 04 tammikuu, 2013, 11:13:34
Noniin, soittelin kaverille tossa. Hän on siis virittänyt sinne jo sen toisen pumpun rinnalle. Kysymys kuuluukin että pitäisikö sen suoraan toimia? Ei ollut kuulemma saanut autoa edes käyntiin enään sen jälkeen.

12v modia ei tosiaan ole tehty. Onko tässä tapauksessa 12v mod ja releytys eriasia? Jos releyttää niin mistä ohjaus releelle? Pumppuun nyt tulevasta johdosta?

Menen itse nyt viikonloppua tapaamaan kyseistä autoa ja koittamaan jos saatais se jollakin taas käymään.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Wilis - 04 tammikuu, 2013, 11:10:37
Lainaus käyttäjältä: laamaporo - 04 tammikuu, 2013, 11:02:59
Siltikin se 12v on liian vähän vedossa. Releistyksellä pumpulle saa vedossa suoraan sen +14v mitä laturi antaa, ECU:lta tulevaa virtaa käytetään vaan ohjaukseen.
:icon_salut: Käsi ylös virheen merkiksi. Tarttee itekki duunata tuo modi, kun kesällä pitäis ajella samalla pumpulla ja E85:lla.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: laamaporo - 04 tammikuu, 2013, 11:17:26
Lainaus käyttäjältä: Grontti - 04 tammikuu, 2013, 11:13:34
Noniin, soittelin kaverille tossa. Hän on siis virittänyt sinne jo sen toisen pumpun rinnalle. Kysymys kuuluukin että pitäisikö sen suoraan toimia? Ei ollut kuulemma saanut autoa edes käyntiin enään sen jälkeen.

12v modia ei tosiaan ole tehty. Onko tässä tapauksessa 12v mod ja releytys eriasia? Jos releyttää niin mistä ohjaus releelle? Pumppuun nyt tulevasta johdosta?

Menen itse nyt viikonloppua tapaamaan kyseistä autoa ja koittamaan jos saatais se jollakin taas käymään.

Ei kyllä jaksa pyörittää 2 pumppua ainakaan vedossa ilman releistystä. Tuplapumpuilla kannattaa vetää siis molemmille pumpuille omat virrat akulta asti ja omat releet.

Fuel pump ECU:lta tuleva virta, eli nykyinen bensapumpun + on releen heräte. Releen saa osanumerolla vaikka Motonetistä, taisi maksaa 5e. Tuossa ohje, noita on netti pullollaan:

http://www.auto-nomics.com/faq-fprelay.html (http://www.auto-nomics.com/faq-fprelay.html)
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Japso - 04 tammikuu, 2013, 13:04:38
Toisaaltaan jos ja kun auto toimii myös ilman sitä bensa-ecua, niin ehkä se kannattaa pudottaa pois pelistä kokonaan...serkun Suprassa kävi ohraisesti viime syksynä, bensa-ecu veti oikarin (ilmeisesti kosteuden takia) ja poltti AEM EMS:n mennessään. Nyppäs bensa-ecun pois, eikä ole ollut ongelmia sen jälkeen.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Grontti - 04 tammikuu, 2013, 13:05:19
Itseasiassa nyt selvisi että moottorin ohjaus on ilmeisesti v1 eikä v2. En tiedä vaikuttaako se mitään.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: anttj - 04 tammikuu, 2013, 13:56:37
ei vaikuta ko ongelmaan milläänlailla.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Haaparanta - 04 tammikuu, 2013, 14:14:48
Lainaus käyttäjältä: AMI - 04 tammikuu, 2013, 11:11:27
No ei oo helppoo tämä kun mulla vastaava kyykkäs penkissä 512 hepan kohdalla jotain 0,9 baarin ahdolla. Elikkä siis Suprassa? Onko noissa tosiaan noin paljon eroa?

1jz jollain 650cc suuttimilla ahtoja 1,5bar ja yksi 044 pumppu lähellä suutinkiskoa noin 20cm.
riitti hyvin paine kun koitettiin ottaa 4bar lähtöpainettakin jotta saataisiin suuttimia jatkettua.
Sitten selvisi että ecu ei tykkää matalaohmisista suuttimista ja jätetiin paineet normaaliin 3bar tyhjäkäynnillä.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Grontti - 04 tammikuu, 2013, 17:18:30
Hauskinta tilanteessa on se että suuttimet on tilattu suprastoresta, eikä niiden merkistä tai ohmi määrästä ole ainakaan minulla käsitystä. Autossa siis muistaakseni suprastoresta tilattu "titan fuel rail" ja siihen sopivat suuttimet jotka taisivat olla 850cc.

Kysymys kuuluukin, kun valitsen AEMPro:n valikoista nuo suuttimet, pitääkö siis tuon AEM:än tietää minkä ohmiset suuttimet siellä on? Tai minkä kokoiset? Jos vain valitsen valikosta alkuperäiset suuttimet ja suurennan niitä injector resizellä "sopivaksi" että bensakartta menee taasen fiksuksi.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: laamaporo - 04 tammikuu, 2013, 18:25:52
Lainaus käyttäjältä: Grontti - 04 tammikuu, 2013, 17:18:30
Hauskinta tilanteessa on se että suuttimet on tilattu suprastoresta, eikä niiden merkistä tai ohmi määrästä ole ainakaan minulla käsitystä. Autossa siis muistaakseni suprastoresta tilattu "titan fuel rail" ja siihen sopivat suuttimet jotka taisivat olla 850cc.

Kysymys kuuluukin, kun valitsen AEMPro:n valikoista nuo suuttimet, pitääkö siis tuon AEM:än tietää minkä ohmiset suuttimet siellä on? Tai minkä kokoiset? Jos vain valitsen valikosta alkuperäiset suuttimet ja suurennan niitä injector resizellä "sopivaksi" että bensakartta menee taasen fiksuksi.

Jos on Titanin kitti niin veikkaisin Precisionin suuttimiksi. Jos sulla on valkattuna AEM:issa väärät suuttimet niin deadtimet yms. kaikki suutinten arvot on pielessä. Ohmisuudella ei sinänsä ole merkitystä, koska siihen et voi softalla vaikuttaa, täytyy olla etuvastuspaketti asennettuna suutinten väliin jos on matalaohmiset.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Coutsi - 04 tammikuu, 2013, 19:44:51
Kannattaa valita AEM:n ohjelmasta Setup->Injectors->Primaries->Primary Inj Batt Offset Wizard:sta "Fuel Injector Clinic 850cc (81lb) 2ohm" suuttimet, niillä pitäisi olla deadtime arvot kohtuullisen lähellä.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Krister - 04 tammikuu, 2013, 19:52:40
Itsellä Titanin kitissä tuli Siemensin "850cc". Siihen käytin dead time AEM:ista 872cc Siemens Deka. Luulisin että ovat samat. Suuttimissa on varmaan jokin osanro millä voi Googlettaa valmistajan.

Jos klikkaat bensakarttaa ja valitset "change injectors/pressure" niin voit skaalata bensakartan oikeaksi, mutta pitää tietää mille suuttimille bensakartta on alunperin tehty. Jos on AEM:in oma peruskartta niin varmaankin 550cc.

Tosiaan onhan etuvastuspaketti asennettu? Nuo suuttimet ovat suurella todennäköisesti matala ohmiset. Vaarana on ECU:n kärähtäminen jos vastuspaketti ei ole asennettuna.

Jos olet säätänyt autoa niin vaikuttaako bensan lisäys karttaa suuttimien aukioloaikaan? Oletko katsonut logista paljonko on suuttimien duty cycle? Jos se on yli 100 tai yli niin itse veikkaan bensapumppua.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Grontti - 04 tammikuu, 2013, 22:43:23
Lainaus käyttäjältä: Krister - 04 tammikuu, 2013, 19:52:40
Itsellä Titanin kitissä tuli Siemensin "850cc". Siihen käytin dead time AEM:ista 872cc Siemens Deka. Luulisin että ovat samat. Suuttimissa on varmaan jokin osanro millä voi Googlettaa valmistajan.

Jos klikkaat bensakarttaa ja valitset "change injectors/pressure" niin voit skaalata bensakartan oikeaksi, mutta pitää tietää mille suuttimille bensakartta on alunperin tehty. Jos on AEM:in oma peruskartta niin varmaankin 550cc.

Tosiaan onhan etuvastuspaketti asennettu? Nuo suuttimet ovat suurella todennäköisesti matala ohmiset. Vaarana on ECU:n kärähtäminen jos vastuspaketti ei ole asennettuna.

Jos olet säätänyt autoa niin vaikuttaako bensan lisäys karttaa suuttimien aukioloaikaan? Oletko katsonut logista paljonko on suuttimien duty cycle? Jos se on yli 100 tai yli niin itse veikkaan bensapumppua.

En osaa sanoa vastuspaketeista. Selvitän huomenna tarkemmin kaiken. Luulisi toki että olisi kärähtänyt jo, jos niitä ei olisi? Ja tosiaan kun bensakarttaa säätää alle 4000rpm niin toimii ihan ok. Sen yli siellä pätkimis kohdassa on jotakuinkin se ja sama mitä sinne laittaa..

Huomenna menen läppäri kainalossa auton luokse, releytetään tod.näk bensapumput (nyt siellä siis se toinen vakio rinnalla) ja ihmetellään uusiksi. Nyt on jo tullut niin paljon kaikkea neuvoa täällä, että pitää tosissaan kaikki tarkastaa. Luulen että kaverilla on kuitti olemassa noista suuttimistakin. Luulisi sillon selviävän mitkä sieltä on tullut.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Coutsi - 04 tammikuu, 2013, 22:55:46
AEM V1 löytyy suuttimien ylikuormasuoja, joten ei aivan helpolla onnistu niiden käyräyttäminen matalaohmisilla suuttimilla ilman vastuspakettia, eivät tietenkään toimi kovin hyvin ainakaan vedolla jolloin alkaa duty % kasvamaan liialti ja ylikuormasuojaus iskee päälle.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Grontti - 04 tammikuu, 2013, 23:45:52
Lainaus käyttäjältä: Coutsi - 04 tammikuu, 2013, 22:55:46
AEM V1 löytyy suuttimien ylikuormasuoja, joten ei aivan helpolla onnistu niiden käyräyttäminen matalaohmisilla suuttimilla ilman vastuspakettia, eivät tietenkään toimi kovin hyvin ainakaan vedolla jolloin alkaa duty % kasvamaan liialti ja ylikuormasuojaus iskee päälle.

Jassso... Pystyykö suuttimen ohmit mittaamaan yleismittarilla?
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: SuperSilver - 05 tammikuu, 2013, 01:44:43
Lainaus käyttäjältä: Grontti - 04 tammikuu, 2013, 23:45:52
Jassso... Pystyykö suuttimen ohmit mittaamaan yleismittarilla?
Kyllä pystyy...Matala ohmiset ovat noin 2-5ohmia ja korkea 10 ja ylöspäin.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Grontti - 05 tammikuu, 2013, 09:58:13
Ja mikäli nyt ovat matala ohmiset ja sinne tarvitsisi vastukset laittaa, mitä sen jälkeen valitaan AEM:ästä? Edelleen ne samat mitkä siellä oikeasti on?

Ja jos siel ei vastuksia ole, niin millaset sinne tarvii laittaa?

Hetken päästä pääsen autoon taas Käsiksi niin pystyn kattomaan mitä vaan. Kunhan saadaan se ensin käymään kahdella pumpulla..
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Coutsi - 05 tammikuu, 2013, 12:51:42
Lainaus käyttäjältä: Grontti - 05 tammikuu, 2013, 09:58:13
Ja mikäli nyt ovat matala ohmiset ja sinne tarvitsisi vastukset laittaa, mitä sen jälkeen valitaan AEM:ästä? Edelleen ne samat mitkä siellä oikeasti on?

Ja jos siel ei vastuksia ole, niin millaset sinne tarvii laittaa?

Hetken päästä pääsen autoon taas Käsiksi niin pystyn kattomaan mitä vaan. Kunhan saadaan se ensin käymään kahdella pumpulla..

AEM ECU ei pysty ohjaamaan niitä suuttimia ilman, että kolvaat jokaisen suuttimen toiseen johtoon (ei väliä kumpi) noin 10ohm tehovastuksen (>10W suunniteltu kuorma). Kun olet asentanut tai tarkistanut että sulla on vastukset siellä niin tutkit vielä suuttimien kyljestä, että ovatko ne esim. siemenssin suuttimet, PTE/Precision Turbo Engineering/ tai jotkin muut, tämän jälkeen valitset AEMPro ohjelmasta sopivan suuttimien aukaisuviive taulun, kuten edellä mainitsin.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Grontti - 05 tammikuu, 2013, 13:32:29
Asia kunnossa. Suuttimien kyljessä lukee 96lb/hr eli ovat 1000cc. Mitään merkkiä niissä ei nät kun ovat paikallaan. Kiiltävän väriset ja mustalla kannalla :D
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: laamaporo - 05 tammikuu, 2013, 13:49:00
Lainaus käyttäjältä: Grontti - 05 tammikuu, 2013, 13:32:29
Asia kunnossa. Suuttimien kyljessä lukee 96lb/hr eli ovat 1000cc. Mitään merkkiä niissä ei nät kun ovat paikallaan. Kiiltävän väriset ja mustalla kannalla :D

Eikä lue osa/sarjanumeroakaan? Laita kuva tänne niin voi ulkonäöstä arpoa mikä voisi olla.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Grontti - 05 tammikuu, 2013, 14:01:21
Lainaus käyttäjältä: laamaporo - 05 tammikuu, 2013, 13:49:00
Eikä lue osa/sarjanumeroakaan? Laita kuva tänne niin voi ulkonäöstä arpoa mikä voisi olla.

Lukeehan siinä. 0228 ja 01D144B ja 2,7ohmii Ku mittaa yleismittaril
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Wilis - 05 tammikuu, 2013, 14:21:38
Lainaus käyttäjältä: Grontti - 05 tammikuu, 2013, 14:01:21
Lukeehan siinä. 0228 ja 01D144B ja 2,7ohmii Ku mittaa yleismittaril
http://www.racetronix.biz/itemdesc.asp?ic=01D144x&eq=&Tp=

Vasellaki näköjään joskus moiset ollu http://www.mkivsupra.net/vbb/showthread.php?174960-Problems-with-racetronix-1000cc-injectors
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Grontti - 05 tammikuu, 2013, 14:47:59
Fuel pump ecussa ainakin jotain vikaa. Ei pyöritä bensapumppuja. Suoralla 12v toimii. Ja tuolle fuelpump eculle tuleva 12v toimii ilmeisesti jollain viiveellä? Ainakin pitkän aikaa kun on virta pois vielä tulee12v pump Eculle..
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Wilis - 05 tammikuu, 2013, 15:18:10
Lainaus käyttäjältä: Grontti - 05 tammikuu, 2013, 14:47:59
Fuel pump ecussa ainakin jotain vikaa. Ei pyöritä bensapumppuja. Suoralla 12v toimii. Ja tuolle fuelpump eculle tuleva 12v toimii ilmeisesti jollain viiveellä? Ainakin pitkän aikaa kun on virta pois vielä tulee12v pump Eculle..
V2:ssa ainakin voi säätää sitä, että kuinka kauan pumppu käy vielä kun virrat on laitettu pois.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Grontti - 05 tammikuu, 2013, 15:57:30
Nyt kun saatais viel käymään toi. Lupaa, mut ei lähe...
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Grontti - 05 tammikuu, 2013, 16:40:30
Kysymys vaan kuuluu millaset suuttimet tarttis nyt aemästä valita...
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: TSAP - 05 tammikuu, 2013, 16:47:20
Taidat tarvita ne vastukset suuttimille...
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: laamaporo - 05 tammikuu, 2013, 17:05:51
Lainaus käyttäjältä: Grontti - 05 tammikuu, 2013, 14:47:59
Fuel pump ecussa ainakin jotain vikaa. Ei pyöritä bensapumppuja. Suoralla 12v toimii. Ja tuolle fuelpump eculle tuleva 12v toimii ilmeisesti jollain viiveellä? Ainakin pitkän aikaa kun on virta pois vielä tulee12v pump Eculle..

Taitaa tulla sen verran vähän virtaa läpi, ettei ole kahdella pumpulla toivoa tuota kautta. Ainakaan vedossa ei virta riitä millään. Eli vähintään releistys ja mahdollisesti 12v modi jos sen fuel pump ECU:n jätät väliin.

Lisäksi vielä ne etuvastukset, koska suuttimet ovat matalaohmiset.

Tuossa esim. yhdet ohjeet vastuspaketin asennukseen:
http://www.internetwork.org.uk/mechanical/Injectors/Injectors.htm (http://www.internetwork.org.uk/mechanical/Injectors/Injectors.htm)
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Coutsi - 05 tammikuu, 2013, 18:02:08
(http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/32944378.jpg)
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Grontti - 05 tammikuu, 2013, 19:11:23
Noniin, nyt saatiin auto käymään. Suoraan kun anto pumpuille 12v niin toimii. Fuel pump ecun kautta ei inahdakkaan. Kaveei ei suostu ymmärtämään miksi vastukset tarvitaan, kun suprastoren kaverit ei ole niistä mitään maininnut. Hän sanoi tilanneensa kaiken mitä tarvitsee että saa toimimaan. Oli tullu uudet liittimet suuttimille yms. Jokatapauksessa nyt kävi jo tyhjäkäyntiä kohtuu nätisti. Seuraavaksi pumput releen kautta vielä. Ihmetyttää vaan mistä saadaan ohjaus niille kun fuel ecusta ei tule läpi voltin volttia bensapumpulle..?
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Grontti - 05 tammikuu, 2013, 19:48:58
Noh, seuraavaksi vastukset ja bensapumpuille virta jostain. Josko sitte alkais pelittää :)
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: TmiJKaas - 05 tammikuu, 2013, 19:54:02
Lainaus käyttäjältä: Grontti - 05 tammikuu, 2013, 19:11:23
Kaveei ei suostu ymmärtämään miksi vastukset tarvitaan, kun suprastoren kaverit ei ole niistä mitään maininnut. Hän sanoi tilanneensa kaiken mitä tarvitsee että saa toimimaan. Oli tullu uudet liittimet suuttimille yms.

Johtunee varmaan siitä että USA autoissa on orkkiksena matalaohmiset suuttimet joissa on vastuspaketti valmiina, mutta JDM autoihin nuo vastukset joutuu itse lisäämään jos käyttää matalaohmisia suuttimia koska JDM autoissa on orkkiksena korkeaohmiset suuttimet.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Osmo - 05 tammikuu, 2013, 20:33:32
Lainaus käyttäjältä: Grontti - 05 tammikuu, 2013, 19:48:58
Noh, seuraavaksi vastukset ja bensapumpuille virta jostain. Josko sitte alkais pelittää :)

Virtalukon pohjasta, oisko ollu vihree johto. Tää ei oo turvallisin ratkasu mutta ainaki saatte pumput skulaamaa ku kääntää avaimesta virrat päälle..

edit. ja tarkotin siis herätettä releelle.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: agumi - 05 tammikuu, 2013, 23:25:03
ehkä helpoin tapa tehdä "väliaikainen" ratkaisu on vetää plussa johto akulta suoraan pumpulle. sulake, katkaisija ja rele väliin. Tarvii alkaa heti johtoja pilkkomaan ja rosvoomaan.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: laamaporo - 05 tammikuu, 2013, 23:29:14
Lainaus käyttäjältä: Grontti - 05 tammikuu, 2013, 19:11:23
Noniin, nyt saatiin auto käymään. Suoraan kun anto pumpuille 12v niin toimii. Fuel pump ecun kautta ei inahdakkaan.

Ihmetyttää vaan mistä saadaan ohjaus niille kun fuel ecusta ei tule läpi voltin volttia bensapumpulle..?

Niin mistäs tuo 12v nyt sitten pumpuille tulee? Sitähän te käytätte releen herätteenäkin. Ellei tuo nyt sitten suoraan akulta ole revitty.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Coutsi - 06 tammikuu, 2013, 01:08:06
AEM "HSxx" tai "LSxx" lähdöillä voit toteuttaa releen ohjauksen, jolloin ECU osaa kytkeä pumpun päälle Fuel Pump asetuksien perusteella. HS=High Side (max 1A, releen herätteen toinen piuha tuommoiseen porttiin ja toinen maihin), LS=Low Side (edelleen max 1A, releen herätteen toinen piuha tuohon porttiin  ja toinen vaikka sieltä virtalukosta tai muusta lähteestä).
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: lekonna - 06 tammikuu, 2013, 12:51:56
Lainaus käyttäjältä: Grontti - 05 tammikuu, 2013, 19:11:23
Kaveei ei suostu ymmärtämään miksi vastukset tarvitaan, kun suprastoren kaverit ei ole niistä mitään maininnut

tää on aina parasta. ketjussa on kuitenki kavereita puhumassa jotka on tehny useampia autoja tai toimii driftitallin mekaanikkona jne. noh seon normaalia, tietoa voi jakaa mutta sitä ei ole pakko ottaa vastaan. ;)

bensasysteemit vaan kuntoon ensin ja hiljalleen paineita nostamaan. jos vetää 1.5k paineella 14afr vedon normi bensalla niin voi jossain vaiheessa mäntäpistiäinen käydä kylässä. aloittaa alhaalta ja sitä mukaa kun ongelmia ratkeaa niin nostaa hiljalleen paineita.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: AMI - 06 tammikuu, 2013, 13:12:59
Lainaus käyttäjältä: Grontti - 05 tammikuu, 2013, 19:11:23
Kaveei ei suostu ymmärtämään miksi vastukset tarvitaan, kun suprastoren kaverit ei ole niistä mitään maininnut.

Ahhaahhaaa  ;D

Aloitetaanko jo varuiksi valmiiksi topicci:

Koneesti kuuluu erikoinen ääni, missä vika?
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Haaparanta - 06 tammikuu, 2013, 15:59:53
katselin tuossa kuvia miten oli dragsterissä toteutettu kolmen 044 pumpun ohjaus.
Bensan paine tieto vietiin aculle joka ohjasi yhtä pumpuista releen kautta.
Tällä saatiin peruspaine kun käytettiin autoa ilman ahtoja (2,3bar) :D
Sitten oli ns pakkoohjaus kytkimellä mikä kytki kaikki kolme pumppua päälle ilman
minkäänlaista sen kummempaa ohjausta.
Ja jokaiselle pumpulle oli oma maajohto ja virta (2,5neliö) sekä omat releet ja sulakkeet.
näin ollen yksi rele tai sulake pettää niin menee vain yksi pumppu pimeeksi.
(tämähän ei estä sammuneen pumpun takaisin virtausta mutta siksi niissä oli takasinisku venttiilit paikoillaan)

Tässä esimerkki loppuun asti mietitystä ratkaisusta josta en itse oikein löydä muuta huonoa
kuin se etteivät mahdu tankkiin sisälle.

Nykyään kun katsoo hyviä pumppuja joissa on joku väylä ohjaus bensanpaineen säätimellä että
säädin kertoo paineen ja pumppu säätää tuottoa sen mukaan. TÄMÄ SIIS ARVELUA JA NETISTÄ SEKIN! :)
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: ss-works - 06 tammikuu, 2013, 19:29:23
Ainoa huono homma kolmessa 044-pumpussa on virrankulutus...Eiköhän se mekaaniinen pumppu vaihtoehto tule jossakin kohtaa sitten vastaan  :)
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: lekonna - 06 tammikuu, 2013, 20:09:04
Lainaus käyttäjältä: Haaparanta - 06 tammikuu, 2013, 15:59:53
Nykyään kun katsoo hyviä pumppuja joissa on joku väylä ohjaus bensanpaineen säätimellä että
säädin kertoo paineen ja pumppu säätää tuottoa sen mukaan. TÄMÄ SIIS ARVELUA JA NETISTÄ SEKIN! :)

eiköhän ne kattele sitä paluuvirtausta ja sen mukaan tee sitten päätöksiä.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Grontti - 10 tammikuu, 2013, 11:01:41
Noniin, vastukset nyt siis tulee. Löysin jostain megasquirt sivulta vastuksen laskukaavan, sitä voinee käyttää tässäkin? Aem foorumilta taas luin että tuo v1 purkki pystyy maksimissaan 1,5A antamaan per suutin?

Sitten olin lukevinani että suprassa olisi alunperinkin joku resistor pack? Onko? Vai mitä tuolla tarkoitetaan?

Mitä tuo vastuksen asentaminen vaikuttaa käytännössä? Ymmärrän siis mitä se tekee noin niinkun sähköisesti. Mutta muuttuuko fuel map säätö esimerkiksi karkeammaksi tai hienommaksi yhdellä "napsulla"?
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Grontti - 10 tammikuu, 2013, 11:43:14
Lainaus käyttäjältä: laamaporo - 05 tammikuu, 2013, 23:29:14
Niin mistäs tuo 12v nyt sitten pumpuille tulee? Sitähän te käytätte releen herätteenäkin. Ellei tuo nyt sitten suoraan akulta ole revitty.

12v tuli pumpuille käytännössä 12v modin tapaan. Eli se fulepump eculle tuleva 12v ohjattiin suoraan pumpuille. Tämä oli vain sen aikaa että saatiin auto käymään. Ja todettiin että fuelpump ecussa jotakin vikaa. Ja siis tuon käyttäminen releen herätteenä kuulostaa kummalta. Sinne nimittäin tulee aivan helvetin kauan sitä 12v kun virta on pois ja avaimet taskussa. Toki sitä saa varmasti säädettyä eculta, mutta itse en sitä vielä löytänyt.

Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: TmiJKaas - 10 tammikuu, 2013, 12:02:32
Lainaus käyttäjältä: Grontti - 10 tammikuu, 2013, 11:01:41
Sitten olin lukevinani että suprassa olisi alunperinkin joku resistor pack? Onko? Vai mitä tuolla tarkoitetaan?

Mitä tuo vastuksen asentaminen vaikuttaa käytännössä? Ymmärrän siis mitä se tekee noin niinkun sähköisesti. Mutta muuttuuko fuel map säätö esimerkiksi karkeammaksi tai hienommaksi yhdellä "napsulla"?

Toistetaan nyt ku tuntuu olevan vaikeahkoa ymmärtää. Jos selaat jenkkifoorumeita niin useimmiten puhuvat US-spec suprasta jossa vastuspaketti on valmiina koska siinä on eri suuttimet kuin JDM suprassa.

Euro, UK ja US spec suprissa on vastuspakka
JDM malleissa EI ole
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Tem - 10 tammikuu, 2013, 12:03:58
Lainaus käyttäjältä: Grontti - 10 tammikuu, 2013, 11:01:41Mitä tuo vastuksen asentaminen vaikuttaa käytännössä? Ymmärrän siis mitä se tekee noin niinkun sähköisesti.

No jos tosiaan ymmärrät asian sähköisesti, niin sitten ymmärrät kaiken.

Ei se karttoihin mitään vaikuta.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Juzzo - 10 tammikuu, 2013, 21:21:10
Fun times :happy1: :happy1: :happy1:
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Grontti - 10 tammikuu, 2013, 23:18:01
Lainaus käyttäjältä: CrazyDriver - 10 tammikuu, 2013, 12:02:32
Toistetaan nyt ku tuntuu olevan vaikeahkoa ymmärtää. Jos selaat jenkkifoorumeita niin useimmiten puhuvat US-spec suprasta jossa vastuspaketti on valmiina koska siinä on eri suuttimet kuin JDM suprassa.

Euro, UK ja US spec suprissa on vastuspakka
JDM malleissa EI ole

Asia kunnossa. Huomasinkin että tuolla edellisellä sivulla oli maininta asiasta.

Ymmärryksessä ei ole mitään vikaa. Näkö ei vain pelaa  :tard:

Onko siis tuo 10ohm tehovastus se oikea ratkaisu etuvastukseksi josta Coutsi jo mainitsi?? Vai tarvitseeko se laskea jotenkin tarkemmin?
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Grontti - 16 tammikuu, 2013, 18:29:02
LainaaSarjakytkennässä tosiaan itsekin näen sen ongelman että aukeamisaika nousee lähes tuplaten, mikä on ISO ongelma

Pitääkö tuollaisesta kantaa huolta, vai vaan lykätä sinne "jonkunlaiset" vastukset? Vai onko se 10ohm nyt sitten juuri optimi?

LainaaLow-impedance injector designs (2-5 ohms resistance) require a lot of current (over 3A) to get the valve moving quickly but less current to keep it opened (about 1A or less). Sending a lot of current through an injector will heat it up, you might damage the injectors and some ECU drivers if you wired them directly to a driver that would allow peak current to flow the entire time the injector is open. The old 30-1100 PnP Supra EMS can not drive more than 1.5A per injector channel, it was necessary to install resistors or use an aftermarket peak-and-hold driver box.

Jos nyt oikein laskin niin 10ohmin vastuksen lisäämällä homman pitäs pelittää noin 1A virralla eli ok.

Kiitos ja anteeksi.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Coutsi - 17 tammikuu, 2013, 00:32:29
Juuri näin, ihan ulkomuistista vedin tuon 1A rajan, 1.5A se näemmä oli.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Grontti - 11 kesäkuu, 2013, 23:12:13
Noniin, jatketaas taas tätäkin. Nyt supra kaivettu tallista ja neuvoja kuunneltu. Vastukset asennettu ja 2kpl vakio bensapumppuja rinnasin.

Suurimman häslingin tässä sai aikaan se että AEM boksin tunnistamisessa oli lopuksi vielä vaikeuksia. Lopputuloksella että boksi on siis series 1. Myyntilaatikko ja boxin kuoret olivat series 2, mutta usb:n puuttuminen ja myyntilaatikon tarrat viittasivat series 1.

Nyt on karttoja haettu sen verran että auto toimii kohtalaisesti. Seuraavaksi tarvittaisiin jostakin penkki paikka ja säätäjä. Ideoita että missä AEM:ää säädetään? Sporttiauton kaveri oli vain myynyt Vipecciä ja sanonut että 3kk ainakin jonoa ennen kuin kerkeää. Jollekin toisellekin oli kaveri soittanut ja hän taas oli sanonut että säätää enään vain pojan drifting autoa ja myös sanonut ettei suuttimiin voi laittaa vastuksia. En nyt juuri tuon paikan nimeä löytänyt mutta tältä foorumilta kaveri oli sen paikan nimen löytänyt.

HELP!
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Osmo - 11 kesäkuu, 2013, 23:49:18
PIM Engineering säätää AEMia, myös purkin sisäiset kolvaukset ja muutokset onnistuu jos on tarvetta. Esim jos haluaa VAG puolat.
AEM EMS s1 on vaalean harmaa kun taas s2 täysin musta.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Grontti - 12 kesäkuu, 2013, 00:05:56
Lainaus käyttäjältä: Osmo - 11 kesäkuu, 2013, 23:49:18
AEM EMS s1 on vaalean harmaa kun taas s2 täysin musta.

Niinhän sitä luulis. Meillä nyt sattuu olemaan musta boksi missä lukee series 2 päällä. Sisällä kuitenkin series 1 romut. Tarkastettu ihan AEM:ältä asti. Boksista puuttuu vaan toi usb liitin. Tosiaan kuten sanoin myyntipakettikin on series 2:sen, mutta laatikon kyljessä lukee tarroissa 30-1100.

Missäpäin suomea mahtaa sijaita tuo PIM Engineering?
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Osmo - 11 kesäkuu, 2013, 23:53:42
Lainaus käyttäjältä: Grontti - 12 kesäkuu, 2013, 00:05:56
Niinhän sitä luulis. Meillä nyt sattuu olemaan musta boksi missä lukee series 2 päällä. Sisällä kuitenkin series 1 romut. Tarkastettu ihan AEM:ältä asti. Boksista puuttuu vaan toi usb liitin. Tosiaan kuten sanoin myyntipakettikin on series 2:sen, mutta laatikon kyljessä lukee tarroissa 30-1100.

No sitte sua on kusetettu. Mistä ostit?
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Grontti - 12 kesäkuu, 2013, 00:08:27
Lainaus käyttäjältä: Osmo - 11 kesäkuu, 2013, 23:53:42
No sitte sua on kusetettu. Mistä ostit?

Itsehän en ole tuota boxia ostanut, kun ei ole minun autokaan. Mutta suprastoresta tuo on tullut.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Osmo - 12 kesäkuu, 2013, 00:23:05
Lainaus käyttäjältä: Grontti - 12 kesäkuu, 2013, 00:08:27
Itsehän en ole tuota boxia ostanut, kun ei ole minun autokaan. Mutta suprastoresta tuo on tullut.

Suprastorella on vähän kyseenalainen maine jenkkien puolella. Oliks muuten sinetit ehjät kun avasitte purkkia? Ja siis jos oli s2 kuoret niin silloinhan kyljessä pitäis olla USB paikalle reikä tehtynä, nytkö se reikä vaan oli tyhjillään siinä?
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: TmiJKaas - 12 kesäkuu, 2013, 00:22:29
Lainaus käyttäjältä: Osmo - 11 kesäkuu, 2013, 23:49:18
AEM EMS s1 on vaalean harmaa kun taas s2 täysin musta.

Uudemmat v1 purkitkin on mustia... itelläkin on nykyään tuo uudemman mallin v1 aemi.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Krister - 12 kesäkuu, 2013, 09:19:34
Jos olet pk seudulla niin voin jotain korvausta vastaan tuota Aemia säädellä. Laita vaikka privaviestiä.
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: L4 - 12 kesäkuu, 2013, 09:48:18
Eikös lähestulkoon kaiki voi säädellä AEMää jos vain osaa säätöhommat. Kävin itekki oulussa ja kaveri oli parikertaa kuullut kyseisen boksin mutta niin se vaan osas säädellä mutta ei kyllä lähetty nollista. Pim-engineering toimii Helsinki-tampere maastossa. Ei muutakuin vie Kristerin hoiviin auto :)
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: AMI - 12 kesäkuu, 2013, 20:45:59
Lainaus käyttäjältä: Krister - 12 kesäkuu, 2013, 09:19:34
Jos olet pk seudulla niin voin jotain korvausta vastaan tuota Aemia säädellä. Laita vaikka privaviestiä.

Jos vaan Krister suostuu/ehtii roplaan niin ehdottomasti ääni tänne!
Otsikko: Vs: mk4 Supran säädöt hakusessa
Kirjoitti: Grontti - 13 kesäkuu, 2013, 23:43:41
Jepjep, kiitoksia vastauksista.

Itsekin osaan(ainakin omasta mielestä) säätää tuota aem:ää, mutta en uskalla koskea esim sytytysennakoihin. Tarvis vaan nyt saada se auto tiptop säätöihin että sillä voi huoletta päästellä.

Kristerille privaa laitettu.