Moro!
Kesäksi pitäisi saada ensimmäinen supra alle. Hakusessa olisi mk4 manuaali turbo supra. Hintahaarukasta sen verran, että alle 14k pitäisi koko hoidon jäädä.
EDIT: eli hakusessa ei ole tuo 6 lovisella laatikolla varustettu supra, sillä siihen budjettini ei riitä. En myöskään ole autosta tekemässä muutaman seuraavan vuoden aikana mitään hyper tehokasta super autoa, vaan ajatuksena on rakennella myöhemmin ajan ja rahan kanssa. Nyt hakusessa kesäauto jossa jenkaa vähän normi käyttistä enemmän.
Olen harkinnut vaparin ostamista johon sitten vaihtaisi single turbotekniikan. Mitä kaikkea tuossa projektissa tulee ottaa huomioon? 2jz-gte tekniikkaa olen katsellut japanimportsilta. Riittääkö pelkkä koneen vaihto, vai tarvitseeko laatikko vaihtaa? Riittävätkö vaparin jarrut tehoiltaan vai tarvitseeko vaihdella jarruja? Sen verran sain foorumin muista ketjuista irti, että absilliset jarrut pitäisi olla. Miten turbotekniikka istuu vapariin mm. moottorin kannakkeet ym. Toivoisin että joku tuollaisen urakan tehnyt kertoisi hieman ohjeita ja kokemuksiaan asiasta. Tehoja ei nyt alkajaisiksi olisi tarkoitus saada kuin 300-400 heppaa. Lisäillään myöhemmin kun rahaa löytyy enempi ;) (Olen lukenut vaparin turbotukseen jne jne liittyviä ketjuja, mutta tekniikan vaihdosta en omaa ketjua löytänyt.)
Toinen vaihtoehto on sitten ollut tuo ulkomailta suoraan turbollisen auton hankkiminen, mutta melkoisen ongelmalliselta hommalta on kuulostanut, kun olen foorumin viestejä lueskellut. Aikaisempaa kokemusta tuontiautoista ei ole, joten kaipaisin neuvoja kannattaako tuota vaihtoehtoa harkitakkaan.
Mikäli tallista löytyy turbollinen ylimääräinen supra niin tarjouksia otetaan myös vastaan.
Lainaus käyttäjältä: Cridicor - 05 maaliskuu, 2013, 17:18:14
Hintahaarukasta sen verran, että alle 14k pitäisi koko hoidon jäädä.
(http://4.bp.blogspot.com/-8uS7XGZpYkM/UMRsPWi8ESI/AAAAAAAAD1c/NmMTLxiUUxk/s1600/Danny-Danno-Williams.gif)
Pakko kyl itekkin avautua vähän, että noi pyörii siellä ~20t€ molemminpuolin ja 1jz-gte mk4 ? :D:SDA;SDA
EDIT: ei kyl toi loppu txt kään ihan meikäläiseen kaaliinmenny. Ei mul muuta.
Lainaus käyttäjältä: Cridicor - 05 maaliskuu, 2013, 17:18:14
Toinen vaihtoehto on sitten ollut tuo ulkomailta suoraan turbollisen auton hankkiminen, mutta melkoisen ongelmalliselta hommalta on kuulostanut, kun olen foorumin viestejä lueskellut. Aikaisempaa kokemusta tuontiautoista ei ole, joten kaipaisin neuvoja kannattaako tuota vaihtoehtoa harkitakkaan.
Mitäs hankalaa siinä on?
Tällä hetkellä manuaali TT Supria saa alkaen 9000€ Suomeen toimitettuna kaikkine kuluineen. Siihen verot päälle niin aika komeasti jäädään alle 14k€ budjetin.
Vaikka tuosta suoraan varastosta 9000€ Suomeen toimitettuna 136tkm ajettu -96 yksilö.
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=445884348817105&set=a.301501706588704.68682.137774722961404&type=1&theater
Kyllä saat kauan odottaa jos haluut kilvissa olevan alle 14tonnin..
En tiedä millaiset jarrut vaparissa on, mutta jos poikkeaa turbo mallin jarruista ne tarvii vaihtaa. Alustakin vissiin lain mukaan?
Vaparin vaihdelaatikko sopii, mutta eipä tuo tehoja kestä.. Kai se tuon vakio moottorin tehot vielä kestää nätisti, mutta ei virittämistä.. Tai siis tuo oli w58 laatikosta vai mikä lie oli, en tiedä saako muilla manuaali laatikoilla. Voihan sen tilalle sitten vaihtaa r154(halvempi vaihtoehto) taikka v160/v161 laatikon..
Lainaus käyttäjältä: Joni P. - 05 maaliskuu, 2013, 17:51:23
Mitäs hankalaa siinä on?
Tällä hetkellä manuaali TT Supria saa alkaen 9000€ Suomeen toimitettuna kaikkine kuluineen. Siihen verot päälle niin aika komeasti jäädään alle 14k€ budjetin.
Vaikka tuosta suoraan varastosta 9000€ Suomeen toimitettuna 136tkm ajettu -96 yksilö.
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=445884348817105&set=a.301501706588704.68682.137774722961404&type=1&theater
Saa ja paskaa saa pöntöstä ilmatteeks.
Lainaus käyttäjältä: Joni P. - 05 maaliskuu, 2013, 17:51:23
Mitäs hankalaa siinä on?
Tällä hetkellä manuaali TT Supria saa alkaen 9000€ Suomeen toimitettuna kaikkine kuluineen. Siihen verot päälle niin aika komeasti jäädään alle 14k€ budjetin.
Vaikka tuosta suoraan varastosta 9000€ Suomeen toimitettuna 136tkm ajettu -96 yksilö.
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=445884348817105&set=a.301501706588704.68682.137774722961404&type=1&theater
Nii onko toi V16x lootalla vai jollain verkonpainoks kelpaavalla vapari supran askilla? Veikkaisin jälkimmäistä ja siinä tapauksessa toi on aika kallis, koska mä en laskis minkäänlaista arvoa sille 5 vaihteiselle ellei se oo R154.
Muutinpa moottorin oikeaksi ;) Mitään hirmutehoja ei ole tarkoitus autosta ottaa heti irti vaan rakennella myöhemmin ajan ja rahan kanssa.
eikö rz-s ole 6spd ainaski näin pikasella googletuksella
Sen verran kantaa otan että jarrut on samat vaparissa ja jdm TT:ssä, mutta vain osassa vapareista on absit. Jos nyt vapariin päädyt ja alat suunnittelemaan tekniikan vaihtoa niin tarttet moottorin, johtosarjan ja ecun jostain. Ja eihän sinne mitään 1jz:taa laiteta. :o
Jos taas ostat suoraan tt- manuaalin niin laske auton hintaan verot 3000-4000t plus touhutonni(t), koska kumminkin sitä rahaa palaa rekisteröintiin + perushuoltoon mitä kannattaa tehdä ihan alkajaisiks. Mutta rehellisesti, tuo 14k on aika utopistinen summa tekee kummin vaan.
Näyttäis 6spd olevan, mutta saapahan tohonkin heti menemään rahaa tonni tänne ja tonne kun ihan orkkis kuntoselta näytti vanteita myöden olevan. http://www.pistonheads.com/classifieds/used-cars/toyota/supra siitä voit kattella vähän että missä hinnoissa ne pyärii esim briteissä niin saat aika hyvän kuvan että missä hinnoissa ne pyörii. Tohon voitkin sitten lisää veroja ~3000-3500€ väliin + tuontikustannuksia ~1000€, paperit ~270e,ensikatsastus yms yms pieni säätö ~250-300€. Suomesta kyllä ei noita tollasella budjetilla kyllä oikeen löydy ainenkaan v160 lootalla.
Tuo 5 vaihteinen laatikko on ollut syynissä ihan budjetin vuoksi.
R-154 vai w58?
Olettaisin ärrää jos 300-400hp tehoja haetaa? Tosiaan noihan tehot lähtee ihan jdm vehkeestäkin ahtoja vaan nostamalla.
Lainaus käyttäjältä: CrippleR - 05 maaliskuu, 2013, 18:15:03
Olettaisin ärrää jos 300-400hp tehoja haetaa? Tosiaan noihan tehot lähtee ihan jdm vehkeestäkin ahtoja vaan nostamalla.
Vähän epäilen että kyseessä on w58. Ei tosin faktaa ole siitä miten paljon noita ärriä nyt on laitettu neloskoriseen kiinni mutta luulenpa että vapari supraa missä on ärrä aski, ei kovin montaa löydä. Jos siis meinaa sitä tekniikan vaihtoa. Mutta varmasti tt supria on jonkun verran missä noin toteutettu.
Juu, siis ns" vakiotehoista" autoa nyt olenkin hakemassa. Sen tiesinkin että tuota 6 vaihteisella laatikolla olevaa tt supraa ei minun budjetillani hankita.
Lainaus käyttäjältä: AF - 05 maaliskuu, 2013, 18:05:03
eikö rz-s ole 6spd ainaski näin pikasella googletuksella
Jep, mutta rz-s voi tarkottaa myös automaattia niinku mun auto sillon tullessaan oli. Meinasin just että toi on alkuperänen automaatti mihin on vaihettu W58 vaparista.
Lainaus käyttäjältä: Cridicor - 05 maaliskuu, 2013, 18:21:55
Juu, siis ns" vakiotehoista" autoa nyt olenkin hakemassa. Sen tiesinkin että tuota 6 vaihteisella laatikolla olevaa tt supraa ei minun budjetillani hankita.
helpoiten pääset vaan ostamalla ton esv tojon ja sitten säilöt niin kauan kun on rahat leimaamiseen jne.
Lainaus käyttäjältä: Osmo - 05 maaliskuu, 2013, 18:22:17
Jep, mutta rz-s voi tarkottaa myös automaattia niinku mun auto sillon tullessaan oli. Meinasin just että toi on alkuperänen automaatti mihin on vaihettu W58 vaparista.
njoo sekin vielä prkl
Ajatuksena oli tuo w58 laatikko joka ilmeisesti kestää nuo vakiotehot.
Lainaus käyttäjältä: Cridicor - 05 maaliskuu, 2013, 18:38:49
Ajatuksena oli tuo w58 laatikko joka ilmeisesti kestää nuo vakiotehot.
Kestää, mutta MÄ en nää siinä mitään järkeä.. Koska jos haluut viritellä joudut laatikonvaihtoon pistämään rahaa kuitenkin paljon ja vaivaa. Fiksumpaa olis ostaa suoraan r154/v160 lootalla oleva auto.. säästyy rahaa ja vaivaa
Lainaus käyttäjältä: gEmaLi - 05 maaliskuu, 2013, 19:29:15
Kestää, mutta MÄ en nää siinä mitään järkeä.. Koska jos haluut viritellä joudut laatikonvaihtoon pistämään rahaa kuitenkin paljon ja vaivaa. Fiksumpaa olis ostaa suoraan r154/v160 lootalla oleva auto.. säästyy rahaa ja vaivaa
Siis paljon hauskempaahan se on ensin hankki w58 laatikollinen supra ja heti alku kesänä leikkiessä hajottaa laatikko. Sitten on hyvä keli kulkea pyörällä ja alkaa säästää rahaa parempaan laatikkoon. Ja kun rahat on kasassa, niin on talvi ja aikaa vaihtaa laatikko. Loogista.
Lainaus käyttäjältä: gEmaLi - 05 maaliskuu, 2013, 17:51:30
Kyllä saat kauan odottaa jos haluut kilvissa olevan alle 14tonnin..
Eeei välttämättä. Ostoilmoitusta Clubille vaan tekemään. Ei toi budjetti mielestäni ole liian pieni jos tyytyy swappipeliin eikä tarvii olla v16x askilla. Oma kottero jäi kirkkaasti alle tuon 14ke, olihan se tosin vähän projekti ostaessa, eli kytkin, vp, ja kytkinkoppa piti hommata. Onneks nekin löyty itseltä valmiiks. :icon_biggrin: Niin auto siis -93 mk4 Supra med 2jz-gte+r154.
Lainaus käyttäjältä: LiquidStone - 05 maaliskuu, 2013, 22:41:56
Siis paljon hauskempaahan se on ensin hankki w58 laatikollinen supra ja heti alku kesänä leikkiessä hajottaa laatikko. Sitten on hyvä keli kulkea pyörällä ja alkaa säästää rahaa parempaan laatikkoon. Ja kun rahat on kasassa, niin on talvi ja aikaa vaihtaa laatikko. Loogista.
En muista lukeneeni W58 hajoittelu ongelmista, mutta oliko sulla kokemusta?
En usko että se nyt mikään jumallaatikko on mutta itte ajanut turbo+putkivireillä pari kesää ja ei nyt vielä oo tarvinnut pyörään tarttua?
Hankalampi proggis mun mielestä on saada tohon järeämpää kytkintä kun niitä ei näyttäis olevan tarjolla.
Lainaus käyttäjältä: AMI - 06 maaliskuu, 2013, 08:31:02
En muista lukeneeni W58 hajoittelu ongelmista, mutta oliko sulla kokemusta?
En usko että se nyt mikään jumallaatikko on mutta itte ajanut turbo+putkivireillä pari kesää ja ei nyt vielä oo tarvinnut pyörään tarttua?
Hankalampi proggis mun mielestä on saada tohon järeämpää kytkintä kun niitä ei näyttäis olevan tarjolla.
Aikamoista yleistämistä taas =D
Eikai ne hajoakkaan alle 400hp, muttakun nykypäivänä kaikilla on vähintään 500hp pyöriltä. Ja ainakin 800hp tulossa "ens"kesänä.
Tiedän monta jolla ollut 400hp W-askilla ja suurimmat ongelmat ollu juurikin tuon kytkimen kanssa. Eikös sullakin Ami ollu bpu viritteinen w-Askilla? Sinttereitä noihin ainakin löytyy. Vakio kytkin ei välttämättä kestä noita 400hp tehoja kovinkaan kauaa.
No jos teillä on aski minkä kestävyyttä epäilette niin onko se sintteri kytkin siihen oikea vaihtoehto?
No meillä ei läskipossupainavien autojen kans W sarjalaiset alkaa repeileen käytöstä kumista pidosta jne riippuen 400 hp jälkeen, 500 menee kadulla kohtuu turvallisesti. Mut ei kestä ikuisuuksia.
Miksei myydä koko w58 suosiolla ehjänä, rahat liiveihin ja käyttää vaikka R154 ? Kuitenkin satoja euroja saa laatikosta helposti. Ja pikkumoottoreihin saa kytkinkoppiakin.
Lainaus käyttäjältä: anttj - 06 maaliskuu, 2013, 09:07:50
Eikös sullakin Ami ollu bpu viritteinen w-Askilla? Sinttereitä noihin ainakin löytyy. Vakio kytkin ei välttämättä kestä noita 400hp tehoja kovinkaan kauaa.
Juu animepornossa on toi combi sintterikykällä justiinsa.
Mut mikä osa siinä laatikossa antautuu? Laakerit? Hampaat? Kuoret venyy? akselit taipuu?
Ois tossa kyllä yks irto V160 aski maannu pitkään lattialla mut hei ei sitä kaikkee jaksa askarrella kun tykkää vaan ajella.
Mut offtopiccina vieläkin aina vaan ihmettelen millä jätkät saa vaikka rautakankee rikki vaikka itte oon 4 supralla ajanut 8 vuodessa likemmäs 500 rengasta paskaks täysin avaamattomilla moottoreilla ja laatikoilla ja perillä ainoona damagena 2 kannen tiivistettä. Ja niistäkin toinen oli orkkis 7M tiippari. :D
Kertooka nyt vanhalle missä menee pieleen? Lämmityskäytöt? öljynvaihdot? ADHD kuski? Perus huolellisuus laiminlyöty? ;D
W klodjut hajoaa A:
Kolmosvaihde puolivälissä laakerien tukipistettä, akselit alkaa myötäää teholla X, tarpeeks ku antaa ni notkuu tarpeeks ja hampaattomaks ratas. Yleensä ilmiö tulee täyskaasukiihdytyksessä kolmosella juuri ku täydet paineet tulee, eli vääntöpiikin päällä.
B:
Kovalla kytkimellä esmes tilton/ jäykkä sintteri kytkin, niin vaihtaessa tulee terävä isku laatikolle ja hampaat raks. Mitä painavampi vp ja tiukempi kytkin niin sitä isompaa tälliä tulee. Tällöin kaikki hampaat suht samalla viivalla pitävän pyörän kans / painavas autossa.
Vakio tyyppisellä hitaasti kytkevällä masssalevyllä jos ajaa niin kyllä se hajoaminen tulee kolmosella vääntöpiikin päällä yleensä.
Lainaus käyttäjältä: J-M kujala - 06 maaliskuu, 2013, 11:21:40
Kolmosvaihde puolivälissä laakerien tukipistettä, akselit alkaa myötäää teholla X, tarpeeks ku antaa ni notkuu tarpeeks ja hampaattomaks ratas. Yleensä ilmiö tulee täyskaasukiihdytyksessä kolmosella juuri ku täydet paineet tulee, eli vääntöpiikin päällä.
Elikkä verrattavissa sportti Nissanin laatikkoon kun niissä sama ilmiö. Yleensä tuollaisessa ceississä laatikon kuoret venyy kans jolloin rattaiden vaihdon jälkeen kesto on melko lailla heikompi seuraavaan pommiin.
Ei kuoret mihkään veny, ku ei o kuoriin tuettu. Ja ihan sama mitkä hampaat, sama ongelma ku akselit joustaa. Tuon kokoiseksi laatikoksi kuitenkin verrattain hyvä ja kestävä. Mm chevy 350 koneelle saa kytkinkoppa sarjaa w55-> laatikoille. Ja kohtuuhyvin kestääkin, ku harvoin 500+nm.
Akselit tuettu omaan tukivälilevyyn / laatikon päätylevyyn. Ne ei kyllä notku.
Kympin aikoja tonnin painosissa kotteroissa W laatikollakin ajettu.
Pitää huomioida kuitenkin et 1600cc 500hp turbokone tekee karkeasti puolet 3.0 500hp koneen väännöistä.
itellä on 2jz:n perässä w58 ja ihan ongelmitta ajelin viime kesän. edellinen omistaja ajeli pari kesää. ja tehoja siellä on se reilu 400 hepoo mitä siittä ny vakio ahtimilla, ahtoja 1,2bar + putkisto ja välijäähy irtoo :) nyt siel o vähän vaiheessa prokkis tosin mutta 40 holseti superi ja siihen tarvittat osat että haetaan sitä 6-7 sataa hevosta ni voin tänne alkukesästä sitten kertoa kun ajattelin ihan kokeilu mielessä koittaa paljonko tuo w58 kestää ennen ko pamahtaa ;D niin ja kytkimestä ei oo tietoo, ei ole mikään sintteri mutta jotain hiukan vakiota jäykempää siellä on.
Lainaus käyttäjältä: J-M kujala - 06 maaliskuu, 2013, 15:41:09
Kympin aikoja tonnin painosissa kotteroissa W laatikollakin ajettu.
No nyt on oikean suuntaiset murheet ;D
Eli kaiketi sillä w58 laatikolla ajelee muutaman kesän. Josko rahaa olis sitten saanut säästöön uuteen autoon taikka laatikon vaihtoon. Kiitos noista omista kokemuksistanne.
Lainaus käyttäjältä: AMI - 06 maaliskuu, 2013, 17:11:33
No nyt on oikean suuntaiset murheet ;D
Mitä meinasit ? Itse meinasin et kevyessä nelarissa kestää mut ei läheskään samaa raskaassa autossa isommalla väännöllä. 600 vääntöset noita klodjuja jo hajottelee, joten eiköhän suprakin niillä väännöillä ala syödä jossain ajassa noita hampeja. Heitetään hatusta keskiarvoa 400+hp jztas 600+ newton väännöllä.
Hiukan eri assii 1500+kg pitkällä välityksellä ja 400hp /600 nm
Kuin tiheä välitteinen 1000kg 600hp ja 600nm
Teho vie eteenpäin ja vääntö särkee ja luo mukavuutta :-)
Newttoneilla se kesto raja tulee vastaan. Eikä hepusilla.
Lainaus käyttäjältä: J-M kujala - 07 maaliskuu, 2013, 12:00:12
Mitä meinasit ?
No sitä että jos kympin aikoja tykittelee niin varmasti tietää mistä puhuu ja vehkeitä rikotaan muuallakin kuin virtuaalitodellisuudessa. ;)
Lainaus käyttäjältä: AMI - 07 maaliskuu, 2013, 12:12:58
No sitä että jos kympin aikoja tykittelee niin varmasti tietää mistä puhuu ja vehkeitä rikotaan muuallakin kuin virtuaalitodellisuudessa. ;)
Kestoltaan nuo vanhat W50 ja nämä w55-58 on suht samoja. Mitotus ja rakenne samat, kuoren matsku ja välitykset pääasias muuttuu.
Iteltä on menny vasta 1 lootikko. Kolmonen parkuu ja huutaa tärrää pahoin, liekö hammasvika.
80-90ja 2000 luvulta löytyy paljon kestoesimerkkejä W klodjuista.
Elikkä kaiken tohinan jälkeen löyty yksi Waski joka menny rikki. Lasketaanko vielä Raski ja Vaskit kun niitä löytyy het enempi :D
No vitsivitsi. Ei mulla ole mielipiteitä puoleen sun toiseen, kunhan keskustelen. Ajettu W, R, ja V askilla ja kaikki on ittellä kestäny. :)
Henk koht 1
Lähipiiristä löytyy useampi.
Johan noita toyota harrastajat turboilla särkeneet 80 luvulta asti, ei mikään uus asia ole et tarttee testaa mitä kestää.
http://m.nettiauto.com/toyota/supra/5484578?vifAdCount=14&vifNav=Y
Siittä, eikä tarvi edes paljoa tingata et osuu budjettiin.
Lainaus käyttäjältä: Mik__ - 05 maaliskuu, 2013, 18:10:53
R-154 vai w58?
Hei nyt kun puhuitte R-154 ja w58 laatikoista nii onko kellään tietoo mistä erottaa ne. Onko jokin sarjanumero vai ulkonäkö seikka josta tietää kumpi on kumpi!
Kysyn koska tossa tutulla on yks mk4 supra johon vaihettu 5 lovinen loota mut ei tiiä kumpi noista kahesta. :icon_scratch: :D
Lainaus käyttäjältä: Marriuzi - 21 huhtikuu, 2013, 16:11:22
Hei nyt kun puhuitte R-154 ja w58 laatikoista nii onko kellään tietoo mistä erottaa ne. Onko jokin sarjanumero vai ulkonäkö seikka josta tietää kumpi on kumpi!
Kysyn koska tossa tutulla on yks mk4 supra johon vaihettu 5 lovinen loota mut ei tiiä kumpi noista kahesta. :icon_scratch: :D
Helpoin tuntomerkki varmaan jos pääsee auton alle, r-lootassa on huoltoluukut kytkinkopassa ja w58:ssa ei ole. Muutenkin kyllä erinäköiset mutta tuosta tunnistaa helpoiten.
Kiitti tiedosta. :)