Vapari supran tekniikan vaihto vs tuonti turbo supra?

Aloittaja Cridicor, 05 maaliskuu, 2013, 17:18:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Cridicor

Moro!

Kesäksi pitäisi saada ensimmäinen supra alle. Hakusessa olisi mk4 manuaali turbo supra. Hintahaarukasta sen verran, että alle 14k pitäisi koko hoidon jäädä.

EDIT: eli hakusessa ei ole tuo 6 lovisella laatikolla varustettu supra, sillä siihen budjettini ei riitä. En myöskään ole autosta tekemässä muutaman seuraavan vuoden aikana mitään hyper tehokasta super autoa, vaan ajatuksena on rakennella myöhemmin ajan ja rahan kanssa. Nyt hakusessa kesäauto jossa jenkaa vähän normi käyttistä enemmän.

Olen harkinnut vaparin ostamista johon sitten vaihtaisi single turbotekniikan. Mitä kaikkea tuossa projektissa tulee ottaa huomioon? 2jz-gte tekniikkaa olen katsellut japanimportsilta. Riittääkö pelkkä koneen vaihto, vai  tarvitseeko laatikko vaihtaa? Riittävätkö vaparin jarrut tehoiltaan vai tarvitseeko vaihdella jarruja? Sen verran sain foorumin muista ketjuista irti, että absilliset jarrut pitäisi olla. Miten turbotekniikka istuu vapariin mm. moottorin kannakkeet ym. Toivoisin että joku tuollaisen urakan tehnyt kertoisi hieman ohjeita ja kokemuksiaan asiasta. Tehoja ei nyt alkajaisiksi olisi tarkoitus saada kuin 300-400 heppaa. Lisäillään myöhemmin kun rahaa löytyy enempi ;) (Olen lukenut vaparin turbotukseen jne jne liittyviä ketjuja, mutta tekniikan vaihdosta en omaa ketjua löytänyt.)

Toinen vaihtoehto on sitten ollut tuo ulkomailta suoraan turbollisen auton hankkiminen, mutta melkoisen ongelmalliselta hommalta on kuulostanut, kun olen foorumin viestejä lueskellut. Aikaisempaa kokemusta tuontiautoista ei ole, joten kaipaisin neuvoja kannattaako tuota vaihtoehtoa harkitakkaan.

Mikäli tallista löytyy turbollinen ylimääräinen supra niin tarjouksia otetaan myös vastaan.
Toyota Celica AT180
Toyota Supra Mk4 TT

Osmo

MKIV tt 6spd jdm

CrippleR

Pakko kyl itekkin avautua vähän, että noi pyörii siellä ~20t€ molemminpuolin ja 1jz-gte mk4 ? :D:SDA;SDA
EDIT: ei kyl toi loppu txt kään ihan meikäläiseen kaaliinmenny. Ei mul muuta.
Projekti: -= CrippleR MKIV 6spd single turbo 95' =-
Nykyset ja EX autot...
Toyota Supra 95' single 6speed RHD
Toyota Aristo 04'
Volvo S60 01'
Fiat Brava 99'
EX Toyota carina e 94'
EX Toyota Soarer 91' a/t

Joni P.

Lainaus käyttäjältä: Cridicor - 05 maaliskuu, 2013, 17:18:14
Toinen vaihtoehto on sitten ollut tuo ulkomailta suoraan turbollisen auton hankkiminen, mutta melkoisen ongelmalliselta hommalta on kuulostanut, kun olen foorumin viestejä lueskellut. Aikaisempaa kokemusta tuontiautoista ei ole, joten kaipaisin neuvoja kannattaako tuota vaihtoehtoa harkitakkaan.

Mitäs hankalaa siinä on?
Tällä hetkellä manuaali TT Supria saa alkaen 9000€ Suomeen toimitettuna kaikkine kuluineen. Siihen verot päälle niin aika komeasti jäädään alle 14k€ budjetin.

Vaikka tuosta suoraan varastosta 9000€ Suomeen toimitettuna 136tkm ajettu -96 yksilö.
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=445884348817105&set=a.301501706588704.68682.137774722961404&type=1&theater
www.nukka.fi
www.autoholisti.fi

gEmaLi

Kyllä saat kauan odottaa jos haluut kilvissa olevan alle 14tonnin..

En tiedä millaiset jarrut vaparissa on, mutta jos poikkeaa turbo mallin jarruista ne tarvii vaihtaa. Alustakin vissiin lain mukaan?
Vaparin vaihdelaatikko sopii, mutta eipä tuo tehoja kestä.. Kai se tuon vakio moottorin tehot vielä kestää nätisti, mutta ei virittämistä..  Tai siis tuo oli w58 laatikosta vai mikä lie oli, en tiedä saako muilla manuaali laatikoilla. Voihan sen tilalle sitten vaihtaa r154(halvempi vaihtoehto) taikka v160/v161 laatikon.. 

CrippleR

#5
Lainaus käyttäjältä: Joni P. - 05 maaliskuu, 2013, 17:51:23
Mitäs hankalaa siinä on?
Tällä hetkellä manuaali TT Supria saa alkaen 9000€ Suomeen toimitettuna kaikkine kuluineen. Siihen verot päälle niin aika komeasti jäädään alle 14k€ budjetin.

Vaikka tuosta suoraan varastosta 9000€ Suomeen toimitettuna 136tkm ajettu -96 yksilö.
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=445884348817105&set=a.301501706588704.68682.137774722961404&type=1&theater

Saa ja paskaa saa pöntöstä ilmatteeks.
Projekti: -= CrippleR MKIV 6spd single turbo 95' =-
Nykyset ja EX autot...
Toyota Supra 95' single 6speed RHD
Toyota Aristo 04'
Volvo S60 01'
Fiat Brava 99'
EX Toyota carina e 94'
EX Toyota Soarer 91' a/t

Osmo

Lainaus käyttäjältä: Joni P. - 05 maaliskuu, 2013, 17:51:23
Mitäs hankalaa siinä on?
Tällä hetkellä manuaali TT Supria saa alkaen 9000€ Suomeen toimitettuna kaikkine kuluineen. Siihen verot päälle niin aika komeasti jäädään alle 14k€ budjetin.

Vaikka tuosta suoraan varastosta 9000€ Suomeen toimitettuna 136tkm ajettu -96 yksilö.
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=445884348817105&set=a.301501706588704.68682.137774722961404&type=1&theater

Nii onko toi V16x lootalla vai jollain verkonpainoks kelpaavalla vapari supran askilla? Veikkaisin jälkimmäistä ja siinä tapauksessa toi on aika kallis, koska mä en laskis minkäänlaista arvoa sille 5 vaihteiselle ellei se oo R154.
MKIV tt 6spd jdm

Cridicor

Muutinpa moottorin oikeaksi ;) Mitään hirmutehoja ei ole tarkoitus autosta ottaa heti irti vaan rakennella myöhemmin ajan ja rahan kanssa.
Toyota Celica AT180
Toyota Supra Mk4 TT

AF

eikö rz-s ole 6spd ainaski näin pikasella googletuksella
jza70 + jza80 + jz omega

Mik__

Sen verran kantaa otan että jarrut on samat vaparissa ja jdm TT:ssä, mutta vain osassa vapareista on absit. Jos nyt vapariin päädyt ja alat suunnittelemaan tekniikan vaihtoa niin tarttet moottorin, johtosarjan ja ecun jostain. Ja eihän sinne mitään 1jz:taa laiteta.  :o

Jos taas ostat suoraan tt- manuaalin niin laske auton hintaan verot 3000-4000t plus touhutonni(t), koska kumminkin sitä rahaa palaa rekisteröintiin + perushuoltoon mitä kannattaa tehdä ihan alkajaisiks. Mutta rehellisesti, tuo 14k on aika utopistinen summa tekee kummin vaan.

CrippleR

Näyttäis 6spd olevan, mutta saapahan tohonkin heti menemään rahaa tonni tänne ja tonne kun ihan orkkis kuntoselta näytti vanteita myöden olevan. http://www.pistonheads.com/classifieds/used-cars/toyota/supra siitä voit kattella vähän että missä hinnoissa ne pyärii esim briteissä niin saat aika hyvän kuvan että missä hinnoissa ne pyörii. Tohon voitkin sitten lisää veroja ~3000-3500€ väliin + tuontikustannuksia ~1000€, paperit ~270e,ensikatsastus yms yms pieni säätö ~250-300€. Suomesta kyllä ei noita tollasella budjetilla kyllä oikeen löydy ainenkaan v160 lootalla.
Projekti: -= CrippleR MKIV 6spd single turbo 95' =-
Nykyset ja EX autot...
Toyota Supra 95' single 6speed RHD
Toyota Aristo 04'
Volvo S60 01'
Fiat Brava 99'
EX Toyota carina e 94'
EX Toyota Soarer 91' a/t

Cridicor

Tuo 5 vaihteinen laatikko on ollut syynissä ihan budjetin vuoksi.
Toyota Celica AT180
Toyota Supra Mk4 TT

Mik__


CrippleR

Olettaisin ärrää jos 300-400hp tehoja haetaa? Tosiaan noihan tehot lähtee ihan jdm vehkeestäkin ahtoja vaan nostamalla.
Projekti: -= CrippleR MKIV 6spd single turbo 95' =-
Nykyset ja EX autot...
Toyota Supra 95' single 6speed RHD
Toyota Aristo 04'
Volvo S60 01'
Fiat Brava 99'
EX Toyota carina e 94'
EX Toyota Soarer 91' a/t

Mik__

Lainaus käyttäjältä: CrippleR - 05 maaliskuu, 2013, 18:15:03
Olettaisin ärrää jos 300-400hp tehoja haetaa? Tosiaan noihan tehot lähtee ihan jdm vehkeestäkin ahtoja vaan nostamalla.
Vähän epäilen että kyseessä on w58. Ei tosin faktaa ole siitä miten paljon noita ärriä nyt on laitettu neloskoriseen kiinni mutta luulenpa että vapari supraa missä on ärrä aski, ei kovin montaa löydä. Jos siis meinaa sitä tekniikan vaihtoa. Mutta varmasti tt supria on jonkun verran missä noin toteutettu.

Cridicor

Juu, siis ns" vakiotehoista" autoa nyt olenkin hakemassa. Sen tiesinkin että tuota 6 vaihteisella laatikolla olevaa tt supraa ei minun budjetillani hankita.
Toyota Celica AT180
Toyota Supra Mk4 TT

Osmo

Lainaus käyttäjältä: AF - 05 maaliskuu, 2013, 18:05:03
eikö rz-s ole 6spd ainaski näin pikasella googletuksella

Jep, mutta rz-s voi tarkottaa myös automaattia niinku mun auto sillon tullessaan oli. Meinasin just että toi on alkuperänen automaatti mihin on vaihettu W58 vaparista.
MKIV tt 6spd jdm

AF

#17
Lainaus käyttäjältä: Cridicor - 05 maaliskuu, 2013, 18:21:55
Juu, siis ns" vakiotehoista" autoa nyt olenkin hakemassa. Sen tiesinkin että tuota 6 vaihteisella laatikolla olevaa tt supraa ei minun budjetillani hankita.

helpoiten pääset vaan ostamalla ton esv tojon ja sitten säilöt niin kauan kun on rahat leimaamiseen jne.

Lainaus käyttäjältä: Osmo - 05 maaliskuu, 2013, 18:22:17
Jep, mutta rz-s voi tarkottaa myös automaattia niinku mun auto sillon tullessaan oli. Meinasin just että toi on alkuperänen automaatti mihin on vaihettu W58 vaparista.

njoo sekin vielä prkl
jza70 + jza80 + jz omega

Cridicor

Ajatuksena oli tuo w58 laatikko joka ilmeisesti kestää nuo vakiotehot.
Toyota Celica AT180
Toyota Supra Mk4 TT

gEmaLi

Lainaus käyttäjältä: Cridicor - 05 maaliskuu, 2013, 18:38:49
Ajatuksena oli tuo w58 laatikko joka ilmeisesti kestää nuo vakiotehot.

Kestää, mutta MÄ en nää siinä mitään järkeä.. Koska jos haluut viritellä joudut laatikonvaihtoon pistämään rahaa kuitenkin paljon ja vaivaa. Fiksumpaa olis ostaa suoraan r154/v160 lootalla oleva auto.. säästyy rahaa ja vaivaa

LiquidStone

Lainaus käyttäjältä: gEmaLi - 05 maaliskuu, 2013, 19:29:15
Kestää, mutta MÄ en nää siinä mitään järkeä.. Koska jos haluut viritellä joudut laatikonvaihtoon pistämään rahaa kuitenkin paljon ja vaivaa. Fiksumpaa olis ostaa suoraan r154/v160 lootalla oleva auto.. säästyy rahaa ja vaivaa
Siis paljon hauskempaahan se on ensin hankki w58 laatikollinen supra ja heti alku kesänä leikkiessä hajottaa laatikko. Sitten on hyvä keli kulkea pyörällä ja alkaa säästää rahaa parempaan laatikkoon. Ja kun rahat on kasassa, niin on talvi ja aikaa vaihtaa laatikko. Loogista.

-Kimble-

Lainaus käyttäjältä: gEmaLi - 05 maaliskuu, 2013, 17:51:30
Kyllä saat kauan odottaa jos haluut kilvissa olevan alle 14tonnin..



Eeei välttämättä. Ostoilmoitusta Clubille vaan tekemään. Ei toi budjetti mielestäni ole liian pieni jos tyytyy swappipeliin eikä tarvii olla v16x askilla. Oma kottero jäi kirkkaasti alle tuon 14ke, olihan se tosin vähän projekti ostaessa, eli kytkin, vp, ja kytkinkoppa piti hommata. Onneks nekin löyty itseltä valmiiks. :icon_biggrin: Niin auto siis -93 mk4 Supra med 2jz-gte+r154.
Mkiv 6speed single -93

AMI

Lainaus käyttäjältä: LiquidStone - 05 maaliskuu, 2013, 22:41:56
Siis paljon hauskempaahan se on ensin hankki w58 laatikollinen supra ja heti alku kesänä leikkiessä hajottaa laatikko. Sitten on hyvä keli kulkea pyörällä ja alkaa säästää rahaa parempaan laatikkoon. Ja kun rahat on kasassa, niin on talvi ja aikaa vaihtaa laatikko. Loogista.

En muista lukeneeni W58 hajoittelu ongelmista, mutta oliko sulla kokemusta?

En usko että se nyt mikään jumallaatikko on mutta itte ajanut turbo+putkivireillä pari kesää ja ei nyt vielä oo tarvinnut pyörään tarttua?

Hankalampi proggis mun mielestä on saada tohon järeämpää kytkintä kun niitä ei näyttäis olevan tarjolla.
www.sideways.fi
Yhteistyössä:
www.deadracer.fi
www.debba.fi
www.huhtico.fi
www.venesahkotukku.fi
www.tth-maalaus.fi

anttj

Lainaus käyttäjältä: AMI - 06 maaliskuu, 2013, 08:31:02
En muista lukeneeni W58 hajoittelu ongelmista, mutta oliko sulla kokemusta?

En usko että se nyt mikään jumallaatikko on mutta itte ajanut turbo+putkivireillä pari kesää ja ei nyt vielä oo tarvinnut pyörään tarttua?

Hankalampi proggis mun mielestä on saada tohon järeämpää kytkintä kun niitä ei näyttäis olevan tarjolla.
Aikamoista yleistämistä taas =D

Eikai ne hajoakkaan alle 400hp, muttakun nykypäivänä kaikilla on vähintään 500hp pyöriltä. Ja ainakin 800hp tulossa "ens"kesänä.

Tiedän monta jolla ollut 400hp W-askilla ja suurimmat ongelmat ollu juurikin tuon kytkimen kanssa. Eikös sullakin Ami ollu bpu viritteinen w-Askilla?  Sinttereitä noihin ainakin löytyy. Vakio kytkin ei välttämättä kestä noita 400hp tehoja kovinkaan kauaa.


Anybody can do my job, but nobody can be me.

avpm

No jos teillä on aski minkä kestävyyttä epäilette niin onko se sintteri kytkin siihen oikea vaihtoehto?
7M-GTE
1445hv/1292nm
www.500whp.net

J-M kujala

No meillä ei läskipossupainavien autojen kans W sarjalaiset alkaa repeileen käytöstä kumista pidosta jne riippuen 400 hp jälkeen,  500 menee kadulla kohtuu turvallisesti. Mut ei kestä ikuisuuksia.

Miksei myydä koko w58 suosiolla ehjänä, rahat liiveihin ja käyttää vaikka R154 ?  Kuitenkin satoja euroja saa laatikosta helposti. Ja pikkumoottoreihin saa kytkinkoppiakin.

AMI

Lainaus käyttäjältä: anttj - 06 maaliskuu, 2013, 09:07:50
Eikös sullakin Ami ollu bpu viritteinen w-Askilla?  Sinttereitä noihin ainakin löytyy. Vakio kytkin ei välttämättä kestä noita 400hp tehoja kovinkaan kauaa.

Juu animepornossa on toi combi sintterikykällä justiinsa.

Mut mikä osa siinä laatikossa antautuu? Laakerit? Hampaat? Kuoret venyy? akselit taipuu?

Ois tossa kyllä yks irto V160 aski maannu pitkään lattialla mut hei ei sitä kaikkee jaksa askarrella kun tykkää vaan ajella.

Mut offtopiccina vieläkin aina vaan ihmettelen millä jätkät saa vaikka rautakankee rikki vaikka itte oon 4 supralla ajanut 8 vuodessa likemmäs 500 rengasta paskaks täysin avaamattomilla moottoreilla ja laatikoilla ja perillä ainoona damagena 2 kannen tiivistettä. Ja niistäkin toinen oli orkkis 7M tiippari.  :D
Kertooka nyt vanhalle missä menee pieleen? Lämmityskäytöt? öljynvaihdot? ADHD kuski? Perus huolellisuus laiminlyöty?  ;D
www.sideways.fi
Yhteistyössä:
www.deadracer.fi
www.debba.fi
www.huhtico.fi
www.venesahkotukku.fi
www.tth-maalaus.fi

J-M kujala

W klodjut hajoaa A:

Kolmosvaihde  puolivälissä laakerien tukipistettä,  akselit alkaa myötäää teholla X, tarpeeks ku antaa ni notkuu tarpeeks ja hampaattomaks ratas.    Yleensä ilmiö tulee täyskaasukiihdytyksessä kolmosella juuri ku täydet paineet tulee, eli vääntöpiikin päällä.

B:

Kovalla kytkimellä esmes tilton/ jäykkä sintteri kytkin, niin vaihtaessa tulee terävä isku laatikolle ja hampaat raks.  Mitä painavampi vp ja tiukempi kytkin niin sitä isompaa tälliä tulee.  Tällöin kaikki hampaat suht samalla viivalla pitävän pyörän kans / painavas autossa.

Vakio tyyppisellä hitaasti kytkevällä masssalevyllä jos ajaa niin kyllä se hajoaminen tulee kolmosella vääntöpiikin päällä yleensä. 

AMI

Lainaus käyttäjältä: J-M kujala - 06 maaliskuu, 2013, 11:21:40
Kolmosvaihde  puolivälissä laakerien tukipistettä,  akselit alkaa myötäää teholla X, tarpeeks ku antaa ni notkuu tarpeeks ja hampaattomaks ratas.    Yleensä ilmiö tulee täyskaasukiihdytyksessä kolmosella juuri ku täydet paineet tulee, eli vääntöpiikin päällä.

Elikkä verrattavissa sportti Nissanin laatikkoon kun niissä sama ilmiö. Yleensä tuollaisessa ceississä laatikon kuoret venyy kans jolloin rattaiden vaihdon jälkeen kesto on melko lailla heikompi seuraavaan pommiin.
www.sideways.fi
Yhteistyössä:
www.deadracer.fi
www.debba.fi
www.huhtico.fi
www.venesahkotukku.fi
www.tth-maalaus.fi

J-M kujala

Ei kuoret mihkään veny, ku ei o kuoriin tuettu.  Ja ihan sama mitkä hampaat, sama ongelma ku akselit joustaa.  Tuon kokoiseksi laatikoksi kuitenkin verrattain hyvä ja kestävä. Mm chevy 350 koneelle saa kytkinkoppa sarjaa w55-> laatikoille. Ja kohtuuhyvin kestääkin, ku harvoin 500+nm.

Akselit tuettu omaan tukivälilevyyn / laatikon päätylevyyn. Ne ei kyllä notku.

Kympin aikoja tonnin painosissa kotteroissa W laatikollakin ajettu. 
Pitää huomioida kuitenkin et 1600cc 500hp turbokone tekee karkeasti puolet 3.0 500hp koneen väännöistä.