Ostin viime syksyn lopulla -87 MK3 Supran ja ensimmäiset puoli vuotta ollut lähinnä vain sormien pyörittelyä.
No tässä on nyt projektina nostaa kone ylös vaihdelaatikon kera. Homma alkaakin olemaan sillä mallilla, että tämän viikon puolella kone on toivottavasti irti.
Kone 7M-GE ja siis automaatti kyseessä, eikä turboa. Mittarista löytyy 300 000km.
Minkälaista osaa (koneen puolelta) tähän kannattaa varautua hankkimaan, että kestää pidemmänkin ajan ja voi hymy huulilla ajella ilman suurempia murheita. Ilmeisesti ainakin kannentiiviste kannattaa vaihtaa metalliseen? Ja kannen pultit vaihtoon kans. Jakopää tietysti uusitaan. Tulpatkin varmaan kannattaa vaihtaa? Mutta onko muuta tyyppivikaa kuin kansi? Ja on tässä joku mystinen vikakin, mikä vaikuttaa remppaan. Toivottavasti ei kuitenkaan tarvis koneistajalla käydä.
Onkos varaosien valmistajien välillä suuriakin eroja?
Ja entäs kun korjausopasta tullut kanssa lueskeltua ja tuli vastaan kohta, jossa käskettiin ennen ryypyn irroittamista mittaamaan ohmit (Ohm). Niin minkäköhän takia näin pitäisi tehdä tai kuinka tärkeää tuo ylipäätänsä on? Ja olisiko joissain muissa osissa pitänyt tehdä samoin :o Akku on kyllä irti, mut nii...
Pahoittelut uuden topiikin tekemisestä :toothy10: Haulla varmasti olisi löytynyt vastauksia ja olen sitä käyttänytkin. Meikäläiselle täytyy kuitenkin kaikki vääntää rautalangasta, koska ensimmäinen auto kyseessä, eikä sanasto ole hallussa tai mikään muukaan... Tähän tulee luultavasti tulevaisuudessakin kaikennäköistä ihmeteltyä.
Tuota tuota... Jos kansipahvin meinasit metalliseen vaihtaa niin koneistamoreissu on edessä. Lohkon ja kannen pinnat on oltava vähintäänkin suorat ja pitäisi myös plaanata? jos meinaa saada pitämään. Toinen vaihtoehto on hakea Toyotalta orkkis pahvi, mutta siltikin ne tasopinnat pitäisi olla suorat.
En oo satavarma onko noissa GE koneissa ollu tuota kansipahvi ongelmaa, mutta omaan GTE:hen laitoin orkkis tiivisteen ja ainakin toistaiseksi on pitänyt (kop kop) ::)
Jakohihnan ja vesipumpun saa tarvikkeena, eikä niitä tarvi käydä Toyotan tiskiltä hakemassa mutta kiristin taisi olla saatavilla vain alkuperäisenä. (viisaammat korjatkoon)
Alakerran laakerit on ainakin GTE koneessa kulutustavaraa, liekkö GE:ssä sama homma?? Öljynpaineet jos on ollu hyvät niin pumpulle tuskin tarvii kummoisia tehdä, muuten shimmaus tai uusi pumppu marmorilta.
Täydellinen moottorin tiivistesarja varmaan kannattaa ostaa jos koko moottorin meinasit purkaa. Näitä löytyy muistaakseni edulliseen hintaan ebaystä, mutta noissakin taitaa osa tiivisteistä olla täyttä kuraa. Alkuperäinen on se paras vaihtoehto, vaikka maksaakin huomattavasti enemmän.
Nyt sitten kaikki 7m:n sielunelämään vihkiytyneet korjatkaa jos oon ihan hakoteillä ;D
Kannattaa ihan ensiksi laittaa jäsenhakemus vetämään, niin aukee foorumi kunnolla ja tietoakin löytyy paljon kattavammin
Ymmärsinkö oikein, että koneistajalla pitäis käydä huolimatta siitä minkäläisen tiivisteen laittaa? Onks muissakin paikoissa kuin kannessa yhtä tarkkaa kuinka tasaiset pinnat on?
Haluisin kyllä tehdä hommat kunnolla, mutta kuinka paljon kannattaa panostaa näin paljon ajettuun koneeseen? Vaikka kestämään nää varmaan on tehty.
Lainaus käyttäjältä: akii - 22 toukokuu, 2013, 21:27:00
Ymmärsinkö oikein, että koneistajalla pitäis käydä huolimatta siitä minkäläisen tiivisteen laittaa? Onks muissakin paikoissa kuin kannessa yhtä tarkkaa kuinka tasaiset pinnat on?
Haluisin kyllä tehdä hommat kunnolla, mutta kuinka paljon kannattaa panostaa näin paljon ajettuun koneeseen? Vaikka kestämään nää varmaan on tehty.
ei oo pakko koneistaa lohkoo jos massatiivisteen laitat eikä siinä oo syöpymiä. kansi kannattaa käytää tarkistettavana. ja laakerit uusiks nii taas menee kauan.
Kone irti ja vaikuttais siltä, että laakerit sieltä tosiaan on paskana. Mitäs nuo laakerit mahtaa suunnilleen maksaa Tojotalla? Vai saisko jostain paremmat/kestävämmät? Jos noilla alkuperäisillä kerran tapana kulua niin helposti?
Entä kun nuo koneeseen menevien johtojen liittimet oli aika hankalaa avata ni oon tässä miettiny, että voiko noihin lisätä yhden ylimääräisen liittimen per johto?
Tai siis tyyliin jos normaalisti menee näin: [kone] {liitin} --johtoa jonnekin-- / Ja uusi näin: [kone] {liitin} --johtoa-- [+liitin] --johtoa jonnekin--
Aika epäselvä, mutta jos joku tajuaisi mitä tarkoitan :toothy10: Vai kärsiikö sähköt tuollaisesta ylimääräisestä kikkailusta? Helpottais vaan, jos ja kun joskus tarvii taas uudelleen availla ja olis kans helpompi asentaa takasi.
Lainaus käyttäjältä: akii - 27 toukokuu, 2013, 00:09:31Entä kun nuo koneeseen menevien johtojen liittimet oli aika hankalaa avata ni oon tässä miettiny, että voiko noihin lisätä yhden ylimääräisen liittimen per johto?
Tai siis tyyliin jos normaalisti menee näin: [kone] {liitin} --johtoa jonnekin-- / Ja uusi näin: [kone] {liitin} --johtoa-- [+liitin] --johtoa jonnekin--
Aika epäselvä, mutta jos joku tajuaisi mitä tarkoitan :toothy10: Vai kärsiikö sähköt tuollaisesta ylimääräisestä kikkailusta? Helpottais vaan, jos ja kun joskus tarvii taas uudelleen availla ja olis kans helpompi asentaa takasi.
Voi toki lisätä, ei sähköt siitä mitenkään kärsi. Kuhan vaan teet kunnon liitokset, että ne myös yhdistää, eikä tärise/hapetu irti. Mikään ei oo ärsyttävämpää, ku metsästää jotain satunnaista sähkövikaa, ku joku piuha pätkii randomisti..
Lainaus käyttäjältä: Tem - 27 toukokuu, 2013, 07:58:55
Voi toki lisätä, ei sähköt siitä mitenkään kärsi. Kuhan vaan teet kunnon liitokset, että ne myös yhdistää, eikä tärise/hapetu irti. Mikään ei oo ärsyttävämpää, ku metsästää jotain satunnaista sähkövikaa, ku joku piuha pätkii randomisti..
Muistaakseni se johtosarja kyllä tulee ihan nätisti sen koneen mukana pois ottaa vaan eculta johdot irti. Itse en kyllä lähtisi johtosarjaan turhia liittimiä laittamaan lisää, kauhee homma verrattuna siihen että ottaa sen ihan oikeaoppisesti sieltä pois.
Tottaha tuo on. Olin vaan laiska, enkä viittinyt irrottaa imusarjaa ;D Pakko se kuitenkin lopuksi oli irrottaa, johdot oli kyllä tosin auki jo siinä vaiheessa. Ja tosiaan hyvin ne liittimet tuntuu aukeevan kunhan käsiksi vaan pääsee. Jos kasatessa sitten fiksummin :)
Onko kellään kokemuksia Perfect Engine nimisestä firmasta: http://www.perfectengine.com/
Tuntuu ihan uskomattoman halvoilta osilta :o Tarkotuksena olis tilata ainaskin männät, öljypumppu, jäkopää ja tiivisteet.
Lainaus käyttäjältä: akii - 14 heinäkuu, 2013, 19:01:45
Onko kellään kokemuksia Perfect Engine nimisestä firmasta: http://www.perfectengine.com/
Tuntuu ihan uskomattoman halvoilta osilta :o Tarkotuksena olis tilata ainaskin männät, öljypumppu, jäkopää ja tiivisteet.
http://www.yelp.com/biz/perfect-engine-los-angeles
Ekalla google haulla löyty tuollasta.
Lainaus käyttäjältä: akii - 14 heinäkuu, 2013, 19:01:45Onko kellään kokemuksia Perfect Engine nimisestä firmasta: http://www.perfectengine.com/
Tuntuu ihan uskomattoman halvoilta osilta :o Tarkotuksena olis tilata ainaskin männät, öljypumppu, jäkopää ja tiivisteet.
Ei osu silmiin mitä myyvät, mut varmaan samoja kiinalaisia, mitä saa joka paikasta "uskomattoman" halvalla. :)
Kyllä ne vakimoteissa tuntuu aikansa kestävän. Virikäyttöön sitte oman harkinnan mukaan, saattaa tulla merkkiosa pidemmän päälle halvemmaks.
Nyt se sitten levis toissa päivänä ostettu ka kk lakeri ääntää jo....kivat cruisingit tänää.....
Ja sitten se kysymys...mistä laakerit ku ei yhtään tietoa eka toyyota itteleni...kiitos kaikile vastauksesta jo etu käteen
kone on muuten se 7mgte
Lainaus käyttäjältä: supram7gte - 27 heinäkuu, 2013, 03:32:39
Nyt se sitten levis toissa päivänä ostettu ka kk lakeri ääntää jo....kivat cruisingit tänää.....
Ja sitten se kysymys...mistä laakerit ku ei yhtään tietoa eka toyyota itteleni...kiitos kaikile vastauksesta jo etu käteen
kone on muuten se 7mgte
Multa löytyy tuolta myyntiosiosta Cleviten laakerit myynnistä jos on tarvis. Jos on päässyt kolisemaan niin yleensä koneistuskeikka ja kone säpäleiksi.
Mulla kävi itellä hyvä tuuri kun meni kk-laakerit. Kone kolisi jo aikas mallikkaasti mut kampiakseli oli kuin uusi. Koneistamon kaveri kuitenkin mittasi ja kiillotti kampuran pyynnöstä, että tietää minkä kokoiset laakerit tarvii laittaa. Std kokoisilla edelleen mennään :)
Kannattaa sun kuitenkin mitata se kampura, kun noista voi koskaan tietää montako kertaa ne laakerit on vaihdettu ka kampura hiottu alikokoon.
juu..tänään ois tarkotus purkaa ja kattoo miten pahalta siellä näyttää...samalla ois tarkotus kyhäillä jonku näköstä loiske palaa sinne öljy pohjaa. onkos muuten helsingin lähettyvillä ketään joka näitä kyseisiä autoja säätää....kun jotenkin tuntuu että ois seoskset jotenkin persiillään, sii economy valo tai mikä nyt onkaan siellä mittarisssa on välilllä tyhjä käynilläkin punaisella ja joskus kovan kiihdytyksen jälkeen meinaa sammua ja seos mittari näyttää että jäisi rikkaalle kun kytkimen polkee maahan vedon jälkeen...ja onkohan sillä mitään merkitystä kuinka lähellä massa mittari on turboa kun tähän se on laitettu noin 20 cm päähän turbosta..kiitos jo etu käteen vastaajille....
Kyllä näitten kanssa on kaiken näköstä mielessä ;)
Nyt tarvis apua pikkuisen kun näytti tuo supran öljy pohja olevan niin hyvin piilotettu kaiken alle että huhu.....mistäs päästä olette alkaneet sitä purkaamaan ja mihin asti tarvii että öljy pohjan saa auki kiiitoksia taas vastauksista...
Eipä tuohon taida olla ku 2 vaihtoehtoa. Moottori pois tai apurunko alas, sitten sopii lähtemään.
joo tuli huomattua että ei oikeen oo tilaa...oiskohan kellään intoa antaa vähän neuvoa tuon apu rungon alas laskemisessä....mistä irti ekaks ja mitäs sitten ???....
SULLA on YV laatikko täynnä, kannattanee laitella autojäsen hakemusta ni saa lisää osioita näkyviin ja lisää postilaatikkotilaa: http://www.supraclubfinland.com/forum/index.php/topic,2305.msg158769.html#new
Laitan tähän kun ei siis...
APURUNKO:
Kone jollain kannatukselle ylhäältä
Jarruletkut irti kiinnikkeistä tai irti satuloista ( jos satuloista nii muista ilmata kun olet kasannut takasin )
ABS- johdot irti, liitin muistaakseni konehuoneen puolella iskaritornin luona, 2napainen (luultavasti valkoinen liitin, pinkki ja violetti johto)
Vakaaja irti (helpoin irrottaa korista, 2kiinnikettä, molemmat kii kahdella pultilla avain muistaakseni 12mm) koiranluut usein heikossa hapessa joten ne ei välttämättä aukea kovin kiltisti
Kone irti apurungosta (1 mutteri per puoli, 17mm tai 19mm avain)
Apurunko irti, 6pulttia, 3per puoli. kaksi apurongon etuosassa ja yksi takaosassa taisi myös olla 17mm tai 19mm
Ei tainnu ulkomuistista muuta olla mitä tarvii irrottaa.
Kaikki kii päinvastasessa järjestyksessä.
LAAKERIT:
mikrometrillä mittailet (digi tönärikin voi riittää jos on laadukas), mutta jos/kun on laakerivaurio ni luultavasti ei kauaa kestä uudet laakerit jos vaa laitat uudet laakerit koneeseen ja kovaa ajoo...
Suositeltavaa purkaa ja pestä kone, mittauttaa ja kiillottaa kampura koneistamolla ym. jos meinaa yli muutaman tonnin päästä uusilla laakereilla. Sen verta sitä mujua usein jää sinne kiertoo ettei kestä uudetkaa laakerit, mikäli siis akseli on pysyny hyväkuntosena eikä tarvitse jokatapauksessa hiontaa.
Laakereita saa monistakin paikoista. www.race.fi esim ihan ok sieltä ACL laakerit. saa noita toki monesta muustakin suomalaisesta kaupasta ja maailmaltakin toki, halpoja esim. www.rockauto.com mutta laadusta en me takuuseen. ebaystäkin varmaan löytyy vaihtoehtoja.
TUOLTA: http://www.cygnusx1.net/Supra/Library/TSRM/MK3/default.aspx
Löytyy kaikki korjauskäsikirjat mistä löytyy laakeri/akseli mitat yms. varmaan apurungon irrotuskin jossain osiossa on ym. ym.
kiitos kiitos tästä oli paljon apua...
terve..sellanen kysymys kun tuo kone nyt tuli otettua irti ihan kokonaan niin samallahan sitä sitten tekis jotain muutakin...tuolta kbc garage lta..saisin hks moottorinohjauksen asenettuna tähän suht edukaasti ja siihe viellä se laaja kaista lambda....ne nyt ainakin ajatelin koneeseen pistää...mitäs muuta kannattas olis kiva saaha se 400hv tästä lelusta irti.......neuvoja tarvitaan mitä kannataa laittaa ja ottaa huomioon...ja kytkin mites sen puolesta tuo 400..turbona tällä hetkellä hx35 riittääkö....suuttimet vakiot ja kannentiiviste vaihdettu metalliseen.......neuvot ovat todella tervetulleita kun ei ole itsellä mitään hajua mitä olen tekemässä,,mutta tekemällähän sen oppii :toothy10: :toothy10:......
APUA laakerit kädessä vähän on rantua jäänyt niihin...mutta mennään siihen kysymykseen.,,. elikkä kampi akselin kaula mitattu ja näyttäs olvan 51.9 mm ja laakerin halkaisia sisä reunoista mitattu on 52.0mm elikkä meneekö tuonne sinne iha std kokonen laakeri vai mikä kun ei tietoa että mikä se std koko tuolle kaulalle on
Osaisko joku kertoa, minkä arvoinen suunnilleen 7M-GE kone on? Ajettu ilmeisesti 180 000km ja pitäis toimia kanssa. Tuotu briteistä ja pistetty purkuun, onko hyvä vai huono asia? Siis että briteistä tuotu.
Ja eihän ole ongelma, että koneessa ollut manuaali laatikko kiinni ja itellä automaatti. Kyllähän pitäisi silti saada sopimaan?
Ei moottori sinällään siitä kärsi että on ollut briteissä, korit enemmänkin.. vaikka ei englannin öljykulttuuri varmaan ihan vastaa suomen tasoa.. tarvitsija varmaan maksaa hyvänkin hinnan, mutta taitaa tarvitsijoita olla aika vähän.. 400-600€ ehjästä vapari 7M moottorista varmaan aika kohtuu riippuen toki kilometreistä..
Nyt tarviis untuvikko kokeneemmilta apuja. Elikkäs koneena on 7M-GE, johon vaihettiin nytten kannentiiviste. Rempan jälkeen kun saatiin kone läjään niin nytten ei käy enää kunnolla alle 2000rpm. Nykii tasakaasulla ja "röpöttää" tyhjäkäynnillä(~1000rpm), mutta tuosta 2000rpm korkeemmalla toimii aivan moitteetta.. Economy-valo palaa koko ajan punasella. Röpöttäminen kuitenkin vähän viittaisi siihen että saisi liikaa bensaa, mutta sitten taas nykiminen siihen että liian vähän.. :o
sytkä pielessä! säätäkää se niin luulis toimivan tai sitten on jako pielessä?
Sytkän ei pitäsi olla pielessä ku sääjettiin se jo aiemmin (ei aluksi etes lähteny käyntiin ku oli niin pielessä.) Voisiko olla alipainepuolella joku hämminki myös.. Kuitenkin yli kahen tonnin kiekoilla ei oo mitään ongelmata, örnäsee aivan niinku pittäähi. :) Voihan sen jaonki tietty vilkasta mutta en oikeen jaksa uskoa että oisi pieleen päässy menemään.. kaikkihan on tietenki mahollista. ::)
Sulla on siitä economy-valon kytkimestä moottoritilassa alipaineletku irti.
Sent from my GT-S5570 using Tapatalk 2
Täytyy katsoa hetimmiten! Mistä kohin tuo löytyy?
Lainaus käyttäjältä: Makkarajane - 21 syyskuu, 2013, 16:26:35
Täytyy katsoa hetimmiten! Mistä kohin tuo löytyy?
En tiedä kun en ole kolmosta koskaan rassannut. Tarkemmin kun miettii, ni iteasiassa se economyvalo kyllä palaiski koko ajan vihreänä jos letku olis jäänyt siitä irti. Mut suosittelen silti käymään kaikki imuvuotomahdollisuudet läpi. Siitä on käyntihäiriöiden etsintä aina hyvä aloittaa.
Lainaus käyttäjältä: El_Paco - 21 syyskuu, 2013, 23:42:02
En tiedä kun en ole kolmosta koskaan rassannut. Tarkemmin kun miettii, ni iteasiassa se economyvalo kyllä palaiski koko ajan vihreänä jos letku olis jäänyt siitä irti. Mut suosittelen silti käymään kaikki imuvuotomahdollisuudet läpi. Siitä on käyntihäiriöiden etsintä aina hyvä aloittaa.
Palaa muuten oranssina jos on letku irti, mittaa alipainetta. Tyhjäkäynnillä/pienellä kuormalla on iso alipaine jolloin valo vihreenä, vedossa alipaine pienenee jolloin valo oranssina. Letku irti on ilmakehänpaine joten valo oranssina.
Euro mk3 sijaitsee tulipellissä, kuljettajan puolella... jarrutehostajan päällä. pitisi mennä yksi johto + letku siihen murikkaan. Johto tulee kuskinpuolelta muistaakseni jarrutehostajan/cruisepurkin läheisyydestä ja letku toisesta suunnasta.
Tästäpäs oli apua, kiitoksia paljon!