MK3 kysymyksiä

Aloittaja _-_-_, 22 toukokuu, 2013, 01:25:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

_-_-_

Ostin viime syksyn lopulla -87 MK3 Supran ja ensimmäiset puoli vuotta ollut lähinnä vain sormien pyörittelyä.
No tässä on nyt projektina nostaa kone ylös vaihdelaatikon kera. Homma alkaakin olemaan sillä mallilla, että tämän viikon puolella kone on toivottavasti irti.

Kone 7M-GE ja siis automaatti kyseessä, eikä turboa. Mittarista löytyy 300 000km.

Minkälaista osaa (koneen puolelta) tähän kannattaa varautua hankkimaan, että kestää pidemmänkin ajan ja voi hymy huulilla ajella ilman suurempia murheita. Ilmeisesti ainakin kannentiiviste kannattaa vaihtaa metalliseen? Ja kannen pultit vaihtoon kans. Jakopää tietysti uusitaan. Tulpatkin varmaan kannattaa vaihtaa? Mutta onko muuta tyyppivikaa kuin kansi? Ja on tässä joku mystinen vikakin, mikä vaikuttaa remppaan. Toivottavasti ei kuitenkaan tarvis koneistajalla käydä.
Onkos varaosien valmistajien välillä suuriakin eroja?

Ja entäs kun korjausopasta tullut kanssa lueskeltua ja tuli vastaan kohta, jossa käskettiin ennen ryypyn irroittamista mittaamaan ohmit (Ohm). Niin minkäköhän takia näin pitäisi tehdä tai kuinka tärkeää tuo ylipäätänsä on? Ja olisiko joissain muissa osissa pitänyt tehdä samoin  :o Akku on kyllä irti, mut nii...

Pahoittelut uuden topiikin tekemisestä  :toothy10: Haulla varmasti olisi löytynyt vastauksia ja olen sitä käyttänytkin. Meikäläiselle täytyy kuitenkin kaikki vääntää rautalangasta, koska ensimmäinen auto kyseessä, eikä sanasto ole hallussa tai mikään muukaan... Tähän tulee luultavasti tulevaisuudessakin kaikennäköistä ihmeteltyä.

kenppi

Tuota tuota...  Jos kansipahvin meinasit metalliseen vaihtaa niin koneistamoreissu on edessä. Lohkon ja kannen pinnat on oltava vähintäänkin suorat ja pitäisi myös plaanata? jos meinaa saada pitämään. Toinen vaihtoehto on hakea Toyotalta orkkis pahvi, mutta siltikin ne tasopinnat pitäisi olla suorat.
En oo satavarma onko noissa GE koneissa ollu tuota kansipahvi ongelmaa, mutta omaan GTE:hen laitoin orkkis tiivisteen ja ainakin toistaiseksi on pitänyt (kop kop)  ::)

Jakohihnan ja vesipumpun saa tarvikkeena, eikä niitä tarvi käydä Toyotan tiskiltä hakemassa mutta kiristin taisi olla saatavilla vain alkuperäisenä. (viisaammat korjatkoon)

Alakerran laakerit on ainakin GTE koneessa kulutustavaraa, liekkö GE:ssä sama homma?? Öljynpaineet jos on ollu hyvät niin pumpulle tuskin tarvii kummoisia tehdä, muuten shimmaus tai uusi pumppu marmorilta.

Täydellinen moottorin tiivistesarja varmaan kannattaa ostaa jos koko moottorin meinasit purkaa. Näitä löytyy muistaakseni edulliseen hintaan ebaystä, mutta noissakin taitaa osa tiivisteistä olla täyttä kuraa. Alkuperäinen on se paras vaihtoehto, vaikka maksaakin huomattavasti enemmän.

Nyt sitten kaikki 7m:n sielunelämään vihkiytyneet korjatkaa jos oon ihan hakoteillä  ;D
Nykyinen: sopiva yksilö hakusessa..
Ex: MA70 -89

Seppä

Kannattaa ihan ensiksi laittaa jäsenhakemus vetämään, niin aukee foorumi kunnolla ja tietoakin löytyy paljon kattavammin

_-_-_

Ymmärsinkö oikein, että koneistajalla pitäis käydä huolimatta siitä minkäläisen tiivisteen laittaa? Onks muissakin paikoissa kuin kannessa yhtä tarkkaa kuinka tasaiset pinnat on?
Haluisin kyllä tehdä hommat kunnolla, mutta kuinka paljon kannattaa panostaa näin paljon ajettuun koneeseen? Vaikka kestämään nää varmaan on tehty.

jykelä

Lainaus käyttäjältä: akii - 22 toukokuu, 2013, 21:27:00
Ymmärsinkö oikein, että koneistajalla pitäis käydä huolimatta siitä minkäläisen tiivisteen laittaa? Onks muissakin paikoissa kuin kannessa yhtä tarkkaa kuinka tasaiset pinnat on?
Haluisin kyllä tehdä hommat kunnolla, mutta kuinka paljon kannattaa panostaa näin paljon ajettuun koneeseen? Vaikka kestämään nää varmaan on tehty.
ei oo pakko koneistaa lohkoo jos massatiivisteen laitat eikä siinä oo syöpymiä. kansi kannattaa käytää tarkistettavana. ja laakerit uusiks nii taas menee kauan.
Supra MK3 -92

_-_-_

Kone irti ja vaikuttais siltä, että laakerit sieltä tosiaan on paskana. Mitäs nuo laakerit mahtaa suunnilleen maksaa Tojotalla? Vai saisko jostain paremmat/kestävämmät? Jos noilla alkuperäisillä kerran tapana kulua niin helposti?


Entä kun nuo koneeseen menevien johtojen liittimet oli aika hankalaa avata ni oon tässä miettiny, että voiko noihin lisätä yhden ylimääräisen liittimen per johto?

Tai siis tyyliin jos normaalisti menee näin: [kone] {liitin} --johtoa jonnekin--             /             Ja uusi näin: [kone] {liitin} --johtoa-- [+liitin] --johtoa jonnekin--

Aika epäselvä, mutta jos joku tajuaisi mitä tarkoitan  :toothy10: Vai kärsiikö sähköt tuollaisesta ylimääräisestä kikkailusta? Helpottais vaan, jos ja kun joskus tarvii taas uudelleen availla ja olis kans helpompi asentaa takasi.

Tem

Lainaus käyttäjältä: akii - 27 toukokuu, 2013, 00:09:31Entä kun nuo koneeseen menevien johtojen liittimet oli aika hankalaa avata ni oon tässä miettiny, että voiko noihin lisätä yhden ylimääräisen liittimen per johto?

Tai siis tyyliin jos normaalisti menee näin: [kone] {liitin} --johtoa jonnekin--             /             Ja uusi näin: [kone] {liitin} --johtoa-- [+liitin] --johtoa jonnekin--

Aika epäselvä, mutta jos joku tajuaisi mitä tarkoitan  :toothy10: Vai kärsiikö sähköt tuollaisesta ylimääräisestä kikkailusta? Helpottais vaan, jos ja kun joskus tarvii taas uudelleen availla ja olis kans helpompi asentaa takasi.

Voi toki lisätä, ei sähköt siitä mitenkään kärsi. Kuhan vaan teet kunnon liitokset, että ne myös yhdistää, eikä tärise/hapetu irti. Mikään ei oo ärsyttävämpää, ku metsästää jotain satunnaista sähkövikaa, ku joku piuha pätkii randomisti..
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


krispo

Lainaus käyttäjältä: Tem - 27 toukokuu, 2013, 07:58:55
Voi toki lisätä, ei sähköt siitä mitenkään kärsi. Kuhan vaan teet kunnon liitokset, että ne myös yhdistää, eikä tärise/hapetu irti. Mikään ei oo ärsyttävämpää, ku metsästää jotain satunnaista sähkövikaa, ku joku piuha pätkii randomisti..


Muistaakseni se johtosarja kyllä tulee ihan nätisti sen koneen mukana pois ottaa vaan eculta johdot irti. Itse en kyllä lähtisi johtosarjaan turhia liittimiä laittamaan lisää, kauhee homma verrattuna siihen että ottaa sen ihan oikeaoppisesti sieltä pois.
Think Of The 7M As A Vagina That Has Never Been Touched, You Make One Slip Up And All Hell Breaks Loose.

-Toyota Supra MA70 7M-GTE
-Toyota land cruiser BJ40 vm 75 <3 :)

_-_-_

Tottaha tuo on. Olin vaan laiska, enkä viittinyt irrottaa imusarjaa  ;D Pakko se kuitenkin lopuksi oli irrottaa, johdot oli kyllä tosin auki jo siinä vaiheessa. Ja tosiaan hyvin ne liittimet tuntuu aukeevan kunhan käsiksi vaan pääsee. Jos kasatessa sitten fiksummin  :)

_-_-_

Onko kellään kokemuksia Perfect Engine nimisestä firmasta: http://www.perfectengine.com/

Tuntuu ihan uskomattoman halvoilta osilta :o Tarkotuksena olis tilata ainaskin männät, öljypumppu, jäkopää ja tiivisteet.

R1

Lainaus käyttäjältä: akii - 14 heinäkuu, 2013, 19:01:45
Onko kellään kokemuksia Perfect Engine nimisestä firmasta: http://www.perfectengine.com/

Tuntuu ihan uskomattoman halvoilta osilta :o Tarkotuksena olis tilata ainaskin männät, öljypumppu, jäkopää ja tiivisteet.
http://www.yelp.com/biz/perfect-engine-los-angeles

Ekalla google haulla löyty tuollasta.

Tem

Lainaus käyttäjältä: akii - 14 heinäkuu, 2013, 19:01:45Onko kellään kokemuksia Perfect Engine nimisestä firmasta: http://www.perfectengine.com/

Tuntuu ihan uskomattoman halvoilta osilta :o Tarkotuksena olis tilata ainaskin männät, öljypumppu, jäkopää ja tiivisteet.

Ei osu silmiin mitä myyvät, mut varmaan samoja kiinalaisia, mitä saa joka paikasta "uskomattoman" halvalla. :)

Kyllä ne vakimoteissa tuntuu aikansa kestävän. Virikäyttöön sitte oman harkinnan mukaan, saattaa tulla merkkiosa pidemmän päälle halvemmaks.
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


supram7gte

Nyt se sitten levis toissa päivänä ostettu ka kk lakeri ääntää jo....kivat cruisingit tänää.....
Ja sitten se kysymys...mistä laakerit ku  ei yhtään tietoa eka toyyota itteleni...kiitos kaikile vastauksesta jo etu käteen
kone on muuten se 7mgte

Krister

Lainaus käyttäjältä: supram7gte - 27 heinäkuu, 2013, 03:32:39
Nyt se sitten levis toissa päivänä ostettu ka kk lakeri ääntää jo....kivat cruisingit tänää.....
Ja sitten se kysymys...mistä laakerit ku  ei yhtään tietoa eka toyyota itteleni...kiitos kaikile vastauksesta jo etu käteen
kone on muuten se 7mgte
Multa löytyy tuolta myyntiosiosta Cleviten laakerit myynnistä jos on tarvis. Jos on päässyt kolisemaan niin yleensä koneistuskeikka ja kone säpäleiksi.

kenppi

Mulla kävi itellä hyvä tuuri kun meni kk-laakerit. Kone kolisi jo aikas mallikkaasti mut kampiakseli oli kuin uusi. Koneistamon kaveri kuitenkin mittasi ja kiillotti kampuran pyynnöstä, että tietää minkä kokoiset laakerit tarvii laittaa. Std kokoisilla edelleen mennään  :)
Kannattaa sun kuitenkin mitata se kampura, kun noista voi koskaan tietää montako kertaa ne laakerit on vaihdettu ka kampura hiottu alikokoon.
Nykyinen: sopiva yksilö hakusessa..
Ex: MA70 -89

supram7gte

juu..tänään ois tarkotus purkaa ja kattoo miten pahalta siellä näyttää...samalla ois tarkotus kyhäillä jonku näköstä loiske palaa sinne öljy pohjaa. onkos muuten helsingin lähettyvillä ketään joka näitä kyseisiä autoja säätää....kun jotenkin tuntuu että ois seoskset jotenkin persiillään, sii economy valo tai mikä nyt onkaan siellä mittarisssa on välilllä tyhjä käynilläkin punaisella ja joskus kovan kiihdytyksen jälkeen meinaa sammua ja seos mittari näyttää että jäisi rikkaalle kun kytkimen polkee maahan vedon  jälkeen...ja onkohan sillä mitään merkitystä kuinka lähellä massa mittari on turboa kun tähän se on laitettu noin 20 cm päähän turbosta..kiitos jo etu käteen vastaajille....




Kyllä näitten kanssa on kaiken näköstä mielessä ;)

supram7gte

Nyt tarvis apua pikkuisen kun näytti tuo supran öljy pohja olevan niin hyvin piilotettu kaiken alle että huhu.....mistäs päästä olette alkaneet sitä purkaamaan ja mihin asti tarvii että öljy pohjan saa auki kiiitoksia taas vastauksista...

kenppi

Eipä tuohon taida olla ku 2 vaihtoehtoa. Moottori pois tai apurunko alas, sitten sopii lähtemään.
Nykyinen: sopiva yksilö hakusessa..
Ex: MA70 -89

supram7gte

joo tuli huomattua että ei oikeen oo tilaa...oiskohan kellään intoa antaa vähän neuvoa tuon apu rungon alas laskemisessä....mistä irti ekaks ja mitäs sitten ???....

TmiJKaas

#19
SULLA on YV laatikko täynnä, kannattanee laitella autojäsen hakemusta ni saa lisää osioita näkyviin ja lisää postilaatikkotilaa: http://www.supraclubfinland.com/forum/index.php/topic,2305.msg158769.html#new

Laitan tähän kun ei siis...

APURUNKO:
Kone jollain kannatukselle ylhäältä
Jarruletkut irti kiinnikkeistä tai irti satuloista ( jos satuloista nii muista ilmata kun olet kasannut takasin )
ABS- johdot irti, liitin muistaakseni konehuoneen puolella iskaritornin luona, 2napainen (luultavasti valkoinen liitin, pinkki ja violetti johto)
Vakaaja irti (helpoin irrottaa korista, 2kiinnikettä, molemmat kii kahdella pultilla avain muistaakseni 12mm) koiranluut usein heikossa hapessa joten ne ei välttämättä aukea kovin kiltisti
Kone irti apurungosta (1 mutteri per puoli, 17mm tai 19mm avain)
Apurunko irti, 6pulttia, 3per puoli. kaksi apurongon etuosassa ja yksi takaosassa taisi myös olla 17mm tai 19mm

Ei tainnu ulkomuistista muuta olla mitä tarvii irrottaa.

Kaikki kii päinvastasessa järjestyksessä.

LAAKERIT:
mikrometrillä mittailet (digi tönärikin voi riittää jos on laadukas), mutta jos/kun on laakerivaurio ni luultavasti ei kauaa kestä uudet laakerit jos vaa laitat uudet laakerit koneeseen ja kovaa ajoo...

Suositeltavaa purkaa ja pestä kone, mittauttaa ja kiillottaa kampura koneistamolla ym. jos meinaa yli muutaman tonnin päästä uusilla laakereilla. Sen verta sitä mujua usein jää sinne kiertoo ettei kestä uudetkaa laakerit, mikäli siis akseli on pysyny hyväkuntosena eikä tarvitse jokatapauksessa hiontaa.

Laakereita saa monistakin paikoista. www.race.fi esim ihan ok sieltä ACL laakerit. saa noita toki monesta muustakin suomalaisesta kaupasta ja maailmaltakin toki, halpoja esim. www.rockauto.com mutta laadusta en me takuuseen. ebaystäkin varmaan löytyy vaihtoehtoja.

TUOLTA: http://www.cygnusx1.net/Supra/Library/TSRM/MK3/default.aspx
Löytyy kaikki korjauskäsikirjat mistä löytyy laakeri/akseli mitat yms. varmaan apurungon irrotuskin jossain osiossa on ym. ym.
Toyota Supra 3.0i turbo man. 1988 *R.I.P.*
Toyota Supra 3.0i turbo targa aut. 1991 *R.I.P.*
Toyota Supra mkIV - *myyty*
Toyota Carina II 1989 - *R.I.P.*
Toyota Soarer 2.5i tt man. 1993 - Kesä käyttis
Toyota Soarer - Projekti
Toyota Carina II 1992 - käyttis

supram7gte

kiitos kiitos tästä oli paljon apua...

supram7gte

terve..sellanen kysymys kun tuo kone nyt tuli otettua irti ihan kokonaan niin samallahan sitä sitten tekis jotain muutakin...tuolta kbc garage lta..saisin hks moottorinohjauksen asenettuna tähän suht edukaasti ja siihe viellä se laaja kaista lambda....ne nyt ainakin ajatelin koneeseen pistää...mitäs muuta kannattas olis kiva saaha se 400hv tästä lelusta irti.......neuvoja tarvitaan mitä kannataa laittaa ja ottaa huomioon...ja kytkin mites sen puolesta tuo 400..turbona tällä hetkellä hx35  riittääkö....suuttimet vakiot ja kannentiiviste vaihdettu metalliseen.......neuvot ovat todella tervetulleita kun ei ole itsellä mitään hajua mitä olen tekemässä,,mutta tekemällähän sen oppii  :toothy10: :toothy10:......

supram7gte

APUA laakerit kädessä vähän on rantua jäänyt niihin...mutta mennään siihen kysymykseen.,,. elikkä kampi akselin kaula mitattu ja näyttäs olvan 51.9 mm ja laakerin halkaisia sisä reunoista mitattu on 52.0mm elikkä meneekö tuonne sinne iha std kokonen laakeri vai mikä kun ei tietoa että mikä se std koko tuolle kaulalle on

_-_-_

#23
Osaisko joku kertoa, minkä arvoinen suunnilleen 7M-GE kone on? Ajettu ilmeisesti 180 000km ja pitäis toimia kanssa. Tuotu briteistä ja pistetty purkuun, onko hyvä vai huono asia? Siis että briteistä tuotu.

Ja eihän ole ongelma, että koneessa ollut manuaali laatikko kiinni ja itellä automaatti. Kyllähän pitäisi silti saada sopimaan?

Supr4ever

Ei moottori sinällään siitä kärsi että on ollut briteissä, korit enemmänkin.. vaikka ei englannin öljykulttuuri varmaan ihan vastaa suomen tasoa.. tarvitsija varmaan maksaa hyvänkin hinnan, mutta taitaa tarvitsijoita olla aika vähän.. 400-600€ ehjästä vapari 7M moottorista varmaan aika kohtuu riippuen toki kilometreistä..

Tekijät tekee, huutelijat huutelee..

jos YV laatikko on täysi, laita sähköpostia tai soita.
040-7410292

Juk

Nyt tarviis untuvikko kokeneemmilta apuja. Elikkäs koneena on 7M-GE, johon vaihettiin nytten kannentiiviste. Rempan jälkeen kun saatiin kone läjään niin nytten ei käy enää kunnolla alle 2000rpm. Nykii tasakaasulla ja "röpöttää" tyhjäkäynnillä(~1000rpm), mutta tuosta 2000rpm korkeemmalla toimii aivan moitteetta.. Economy-valo palaa koko ajan punasella. Röpöttäminen kuitenkin vähän viittaisi siihen että saisi liikaa bensaa, mutta sitten taas nykiminen siihen että liian vähän..  :o
MA70 3.0i Targa -87

Olen lukenut 7M:stä niin paljon pahaa että olen päättänyt lopettaa lukemisen.

Ero

sytkä pielessä! säätäkää se niin luulis toimivan tai sitten on jako pielessä?
supraa voisi verrata hyvännäköiseen virolaiseen huoraan.
Monet sitä haukkuu ja harva sen uskaltaisi
itselleen hommata,mutta kaikki haluaisi sitä
kuitenkin kokeilla.

Juk

Sytkän ei pitäsi olla pielessä ku sääjettiin se jo aiemmin (ei aluksi etes lähteny käyntiin ku oli niin pielessä.) Voisiko olla alipainepuolella joku hämminki myös.. Kuitenkin yli kahen tonnin kiekoilla ei oo mitään ongelmata, örnäsee aivan niinku pittäähi.  :) Voihan sen jaonki tietty vilkasta mutta en oikeen jaksa uskoa että oisi pieleen päässy menemään.. kaikkihan on tietenki mahollista.  ::)
MA70 3.0i Targa -87

Olen lukenut 7M:stä niin paljon pahaa että olen päättänyt lopettaa lukemisen.

El_Paco

Sulla on siitä economy-valon kytkimestä moottoritilassa alipaineletku irti.

Sent from my GT-S5570 using Tapatalk 2


Juk

Täytyy katsoa hetimmiten! Mistä kohin tuo löytyy?
MA70 3.0i Targa -87

Olen lukenut 7M:stä niin paljon pahaa että olen päättänyt lopettaa lukemisen.