MTV3 MAX - Virittäjät. Supra mukaan?

Aloittaja Krister, 15 maaliskuu, 2010, 11:29:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Klemma

Ja Salo vetää powerbalance ranneke kädes =DDDDDDDDDDDDDDDDDDD repesin ihan totaalisest xD
+1000rwhp

Krister

Lainaus käyttäjältä: vase - 03 maaliskuu, 2011, 14:41:59
Nyt kuulostaa kyllä aika oudolta, oli sitten kyseessä se dumppi tai hukkis.  :)

x2

Samalla tavalla se kaasuläppä toimii oli dumppia tai ei.

harrih

Kyllä se ahtoletku laitettiin kuvausten jälkeen kaksikin kertaa uudestaan kiinni kun sai käydä kokeilee autoaan itse, lähti aina uudestaan irti..

Tem

Lainaus käyttäjältä: Klemma - 03 maaliskuu, 2011, 15:06:20Ja Salo vetää powerbalance ranneke kädes =DDDDDDDDDDDDDDDDDDD repesin ihan totaalisest xD

Kai se sai siitä sopivat sponssirahat... :o
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


Klemma

Lainaus käyttäjältä: Tem - 03 maaliskuu, 2011, 17:31:35
Kai se sai siitä sopivat sponssirahat... :o

Joo en tiiä =D Valmistaja itekki myöntänny et koko homma on kusetusta =D

Ja tosta kaasuläppä hommasta sen verran et mäki oon kuullu et jollain ratamiehillä on tehny sellasta et on jäänny kaasuläppä auki (rakoisillee?) vaikka pedaalin on päästännykki.. niin löysä jousi läpässä ja jotenki paine osunnu läppää sopivasti et pysynny vähän aikaa rakosillaa.. mut en usko et useit sekuntteja... just sen verran et jossain rata ajossa sen huomaa... Siihen löytyy sit helpostusta epäkeskosesta kaasuläpästä jonka paine painaa sit varmasti kiinni... mut puheet on puheit ei mitää omakohtasia kokemuksia tosiaa ole.. =)
+1000rwhp

janiK

#275
Lainaus käyttäjältä: vase - 03 maaliskuu, 2011, 14:41:59
Nyt kuulostaa kyllä aika oudolta, oli sitten kyseessä se dumppi tai hukkis.  :)
Lainaus käyttäjältä: Krister - 03 maaliskuu, 2011, 16:56:41
x2

Samalla tavalla se kaasuläppä toimii oli dumppia tai ei.
Toki siihen tarvii senkin jotta läppää ei suljeta tiiviisti eli tyjäkäynnit säädetty läppää raottamalla mikä toden näköisintä tossa tai sitten läpän palautuksessa oltava sanomista ja jättää läppää raolleen.
Isommilla läpillä tai läppiksillähän se pikku raottaminenkin vaikuttaa sitten luonollisesti enempi, mutta kyllähän sen dumpin silti tarviis paukkua heti kun kaasua vähentää ja mennään alipaineelle.
Mulla itellä HKS SSQV teki tota viimekesänä joten ei se nyt ihan hatusta ole reväisty ja hankaloittaa helvetisti kun samalla tarviis lyödä liinoja kiinni mutkaan tulossa.
Tota dumpin huonoa laukaisu toimivuutta ilmeni samoja aikoja kun dumppi sai runsasta öljykylpyä moottorin huohotuksista jotka tuolloin oli vielä asennettu filtterin ja kompura siiven välille.
Siellä on padassa 1300 gsx-r Hayabusan 44mm läppikset joissa hituset säädettävät pikku kanavat läppien ohitse tyhjäkäyntimoottorin lisäksi ja ne kanavatkin oli sillon säädetty runsaasti auki.
Onhan siinä sellanenkin mahdollisuus jotta kaasua on jäänyt hieman päälle kuskin tai mekaniikan surkeuden vuoksi, mutta ei siinä nyt kaasun päälle hirttämisestä voi puhua.
Has been Time Attack hero - Modified - SW20 Mr2
https://www.youtube.com/playlist?list=PLZ_JNUpZYtwjDKcDb-lDTOspaQH9YtY-7

Krister

#276
Lainaus käyttäjältä: janiK - 03 maaliskuu, 2011, 19:10:10
Kyllähän sen dumpin silti tarviis paukkua heti kun kaasua vähentää ja mennään alipaineelle.

Riippuu pitkälti kuinka jäykkä jousi on dumpissa. Harvassa oikeassa turbo rata-autossa on käytössä dumppia eikä itsellänikään ole sellaista ollut katuautossa muutamaan vuoteen. Vielä vähän ihmettelen sitä että miten dumpin toimimattomuus saisi kaasuläpän jumiutumaan auki.. Aika kaukaa haetulta kuulostaa että joku turbon sakkauksen paineaalto saa läpän pysymään auki vaikka olisikin löysä kaasuläppä, jotain faktaa olisi tähän kiva kuulla..

vase

Jos kaasu/veto jää päälle niin kyllä se ongelma on ihan jossain muualla kuin dumpissa. Mulla ei oo ollu moista kapistusta vuosikausiin ja kyllä silti voima katoaa kun kaasun nostaa.  :)

janiK

#278
Lainaus käyttäjältä: Krister - 03 maaliskuu, 2011, 19:20:25
Riippuu pitkälti kuinka jäykkä jousi on dumpissa. Harvassa oikeassa turbo rata-autossa on käytössä dumppia eikä itsellänikään ole sellaista ollut katuautossa muutamaan vuoteen. Vielä vähän ihmettelen sitä että miten dumpin toimimattomuus saisi kaasuläpän jumiutumaan auki.. Aika kaukaa haetulta kuulostaa että joku turbon sakkauksen paineaalto saa läpän pysymään auki vaikka olisikin löysä kaasuläppä, jotain faktaa olisi tähän kiva kuulla..
Niin en puhunutkaan että paine jumittasi läppiä auki vaan jos palautusjousi ei palauta kokonaan kiinni ja jättää rakoa tai läpällä on säädetty tyhjäkäynnit raolleen vetämällä.
Ittellänikin ne läpät vuosi ainakin sen ohivirtaus kanavan kautta.
Itseasiassa asiaan läppiksillähän vaikuttaa myös tyhjäkäyntimoottorin letkutkin joitten kautta se pystys imee imutorvesta toiseen ilmaa jolla varmasti merkitystä kun raottaa läppiä edes pikkiriikkisen.

Mites oikeissa ratakilpa turboissa on sitten Dumpin tilalla?
Has been Time Attack hero - Modified - SW20 Mr2
https://www.youtube.com/playlist?list=PLZ_JNUpZYtwjDKcDb-lDTOspaQH9YtY-7

janiK

#279
Lainaus käyttäjältä: vase - 03 maaliskuu, 2011, 19:23:03
Jos kaasu/veto jää päälle niin kyllä se ongelma on ihan jossain muualla kuin dumpissa. Mulla ei oo ollu moista kapistusta vuosikausiin ja kyllä silti voima katoaa kun kaasun nostaa.  :)
Jaa siellä taas tiedetään tääkin homma.
Laitappas läppikset siihen supraasi niin huomaat että aika monet hommat muuttuu eikiä kaikki ole niin yksioikoista.
ei se dumpista yksin kiinni tossa mullakaan ollut vaan siihen liittyy läppien ohivirtauskin.
Miten ite toteuttasit läppiksille esimtyhjäkäyntimoottorin letkutukset?
Has been Time Attack hero - Modified - SW20 Mr2
https://www.youtube.com/playlist?list=PLZ_JNUpZYtwjDKcDb-lDTOspaQH9YtY-7

jakk

Lainaus käyttäjältä: janiK - 03 maaliskuu, 2011, 19:32:51
Mites oikeissa ratakilpa turboissa on sitten Dumpin tilalla?

ei minkäänlaista ilman poistoa, mutta tääkin on varmaan enempi maxpower miehille suunnattu juttu...

Krister

Lainaus käyttäjältä: janiK - 03 maaliskuu, 2011, 19:32:51
Mites oikeissa ratakilpa turboissa on sitten Dumpin tilalla?

Ei mitään ja miksi pitäisi olla? Tarpeeksi nopea vaihtokäsi tai kunnon laatikko.

Kumpi tuo enemmän viivettä, se että dumppi puhaltaa kaiken ilman pois paineputkista ja se pitää täyttää kokonaan uudestaan vai se että ahtimen nopeus saattaa vaihdon yhteydessä hetkellisesti laskea? Varmaan riippuu aika monesta asiasta mutta ihan yksiselitteinen ei ole se että dumppi "pitää" olla. Mun mielestä enemmän tuninkijuttuja ja tehdastekoisiin autoihin jossa ahdin pitää kestää sen 300tkm.

vase

Lainaus käyttäjältä: janiK - 03 maaliskuu, 2011, 19:42:12
Jaa siellä taas tiedetään tääkin homma.
Laitappas läppikset siihen supraasi niin huomaat että aika monet hommat muuttuu eikiä kaikki ole niin yksioikoista.
ei se dumpista yksin kiinni tossa mullakaan ollut vaan siihen liittyy läppien ohivirtauskin.

No ei mulla oo motivaatiota lähteä sun kanssa vääntämään näinkin selvästä asiasta. Oot nyt ilmeisesti päättäny, että se dumppi on moisen "veto jää päälle" ongelman aiheuttanut. Kuten sanoin jo aikaisemmin, aika oudolta kuulostaa..

LainaaMiten ite toteuttasit läppiksille esimtyhjäkäyntimoottorin letkutukset?

En tiedä mikä kuulustelu nyt alkoi, mutta kerrohan meille tyhmille sitten millä tavalla tuo eroaa yks läppäseen verrattuna? Ainakin gtr:ssä itb:t sekä niiden ohjaus vaikutti varsin normaalilta. Ei myöskään jäänyt veto päälle oli dumppia tai ei.  :)

Arben

Lainaus käyttäjältä: harrih - 03 maaliskuu, 2011, 17:01:09
Kyllä se ahtoletku laitettiin kuvausten jälkeen kaksikin kertaa uudestaan kiinni kun sai käydä kokeilee autoaan itse, lähti aina uudestaan irti..

mitenköhän tää on mahdollista  ;D jos silikoni on sopiva putkeen,putkessa on kaulus,pitää taatusti vaikka 5bar.ihan normaalilla klemmarillakin.

samsa

Lainaus käyttäjältä: Arben - 03 maaliskuu, 2011, 22:50:20
mitenköhän tää on mahdollista  ;D jos silikoni on sopiva putkeen,putkessa on kaulus,pitää taatusti vaikka 5bar.ihan normaalilla klemmarillakin.
Jos se oli nippusiteellä  :tard:
Toyota IlmAristo -93

jakk

Lainaus käyttäjältä: Krister - 03 maaliskuu, 2011, 21:22:19
tehdastekoisiin autoihin jossa ahdin pitää kestää sen 300tkm.

OT: tuossa olikin se pääsyyllinen autotehtailijoiden näkökulmasta.


mutta ei se huono keksintö ole dumppi muutenkaan paineensuunnanvaihtelun takia... kyllä se ilma sieltä ahtimen päästäkin ulos pääsee nimittäin ja silloin akseli onkin jo pysähtynyt...? :OT

Arben

#286
Lainaus käyttäjältä: samsa - 03 maaliskuu, 2011, 22:53:44
Jos se oli nippusiteellä  :tard:

tai kaulus puuttus putkesta,vaikuttaa asiaan muuten paljon  :D

toki olen nähnyt lyhyen elämäni aikana paljon,jopa öljytikku joka ei pysy kiinni=jeesusteippi  ;D

toki ohivuodon voi noinkin korjata,toki se jesse sen tikun piti kiinni,stefat varmaan seuraavat  ;D

tolle aiheelle voiskin laittaa oman aiheen,parhaimmat tsi korjaukset  8)

Tem

Lainaus käyttäjältä: Arben - 03 maaliskuu, 2011, 22:50:20mitenköhän tää on mahdollista  ;D jos silikoni on sopiva putkeen,putkessa on kaulus,pitää taatusti vaikka 5bar.ihan normaalilla klemmarillakin.

Hankala tietty arvailla, mut jos se kone heiluu liikaa ja joustovara koneessa ja rungossa kiinni olevien välillä on liika pieni, ni irtoohan se..
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


Skorppi

Lainaus käyttäjältä: janiK - 03 maaliskuu, 2011, 19:42:12
Jaa siellä taas tiedetään tääkin homma.
Laitappas läppikset siihen supraasi niin huomaat että aika monet hommat muuttuu eikiä kaikki ole niin yksioikoista.
ei se dumpista yksin kiinni tossa mullakaan ollut vaan siihen liittyy läppien ohivirtauskin.
Miten ite toteuttasit läppiksille esimtyhjäkäyntimoottorin letkutukset?

Mitäs hankalaa niissä läppiksissä on? Alipainetta ei kovin kummoisesti läppiskoneessa ole imusarjassa, muuten kaikki toimii kuten yksiläppäisessäkin koneessa. Tyhjäkäyntiventtiilikin multa löytyy läppisten kaverina, eihän sen letkutuksissa ole mitään eroa yksiläppäiseen systeemiin. Venttiilillä johdetaan ilmaa kaasuläpän (-läppien) ohi ihan samalla tavalla.

Se dumppi ei tosiaankaan ole mitenkään tarpeellinen näissä viripeleissä, jos veto jää päälle, johtuu se ihan muista syistä kuin dumpin puutteesta. Dumppihan avautuu siinä kohtaa, kun kaasuläppä suljetaan ja imusarjaan tulee alipaine. Dumpin ohjausletku on kytketty imusarjaan ja tässä tilanteessa dumpin kalvon (männän) yli tulee niin suuri paine-ero, että dumppi avautuu. Mikäli on tehty läppikset vitulleen ja läpät jäävät lepattamaan auki, ei sitä alipainetta muodostu, kun läppä ei sulkeudu, eikä paine-eroa dumpin avautumiseen saada. Sama pätee toki yksiläppäiseenkin systeemiin. Joten miten se dumppi tässä kohtaa pelastaa mitään?

BMW M5 turbo

- 500whp.net -

janiK

#289
Lainaus käyttäjältä: Skorppi - 04 maaliskuu, 2011, 07:34:15
Mitäs hankalaa niissä läppiksissä on? Alipainetta ei kovin kummoisesti läppiskoneessa ole imusarjassa, muuten kaikki toimii kuten yksiläppäisessäkin koneessa. Tyhjäkäyntiventtiilikin multa löytyy läppisten kaverina, eihän sen letkutuksissa ole mitään eroa yksiläppäiseen systeemiin. Venttiilillä johdetaan ilmaa kaasuläpän (-läppien) ohi ihan samalla tavalla.

Se dumppi ei tosiaankaan ole mitenkään tarpeellinen näissä viripeleissä, jos veto jää päälle, johtuu se ihan muista syistä kuin dumpin puutteesta. Dumppihan avautuu siinä kohtaa, kun kaasuläppä suljetaan ja imusarjaan tulee alipaine. Dumpin ohjausletku on kytketty imusarjaan ja tässä tilanteessa dumpin kalvon (männän) yli tulee niin suuri paine-ero, että dumppi avautuu. Mikäli on tehty läppikset vitulleen ja läpät jäävät lepattamaan auki, ei sitä alipainetta muodostu, kun läppä ei sulkeudu, eikä paine-eroa dumpin avautumiseen saada. Sama pätee toki yksiläppäiseenkin systeemiin. Joten miten se dumppi tässä kohtaa pelastaa mitään?
En ole kertaakaan maininnut läppien lepattamisesta tai paineella aukeamisesta tai hirttämisestä sanonut mitään!
Kuten sanoin niin en mä hatusta tätä tempassut.

Otetaan kone jossa läppää ei suljeta kokonaan, eli vaikka on kone jossa ei ole tyhjäkäynti moottoria vaan tyhjäkäynti on säädetty läppää raottamalla.
Kyllähän se yllättää jos dumppi toimii epänormaalisti ja jättää yllättäen paineet sisään kun normaalisti laskee pois.
Tossahan käy vieläpä niin jotta ahtoputkiston paineet nousee vieläpä pilviin jos ahtopaine säädön ohjaus on otettu kaasuläpänläpän ja venttiilien väliltä kuten itsellänikin on.
Tässä tilanteessa sieltä pikkasen raollaan olevasta läpästä työnnetäänkin sellasella huikulla ilmaa sisään jotta reilua vetoa jää koneeseen pariksi sekunniksi  moottori jarrun sijasta.
Voihan tämän ottaa niin päin ettei dumpin vika aiheuta itse ongelmaa vaan tuo läpän raollaan pito. Jos se suljettaisiin ei dumpin sekoilut tai puute vaikuttasi mitenkään paitsi vajaa kaasu asennoilla.
Tollasessa koneessa kuitenkin toi dumpin sekoilu tekee kuitenkin tuntuvan eron vehkeen käytökseen. Ei niinkään paha jos dumppi ois kokoajan pois kun se et se välillä jättää laukaisematta.
Meinaatteko ettei tämä ole mahdollista ja että toi ongelma tulis läppien auki hirttämisestä?

Läppis koneen tyhjäkäynti moottorin letkutus;
Otetaan nyt esim. et käyttään yhtä perus tyhjäkäyntimoottoria ja haarottaa yhdestä letkusta kaikillelle imutorville letkut.
Samalla noi letkut yhdistää kaikki imutorvet ja jos raotetaan himpun läppiä niin ilma kiertää raollaan olevan läpän lisäksi tyhjäkäynti letkuja pitkin imutorvesta toiseen ts. joka kurkku saa vedollaan raollaan olevasta läpästä ilmaa + siihen tulevan tyhjäkäyntiletkun virtauskapasiteetin verran ylimäärästä ilmaa toisista imutorvista ja efekti kertaantuu.
Kyllä toi peli nytkin pelaa mallikkaasti, mutta dumpin saadessa runsaasti öljyä sen toiminnassa ilmeni satunnaisesti tota ongelmaa.
Ois fiksua nyt laittaa toimimaan se orkkis  Busan tyhjäkäyntimoottorilla jossa ohjataan kaikkiin letkuihin ilmaa erillisesti tai estää venttiileillä toi sylinterin välinen ilmanvaihto.
Lisäksi ahtopaineen säätö ois varmaan syytä siirtää kompressorin ja läppien välille ja tukkia läppien ohivirtaus kanavat kokonaan.

Jaa vai käyttää ne kilpapuolella koneita ilman mitään paineen poistoa.
Niin no eipä sekventiaali vaihtoihin mitään dumppeja tarvii, mutta eipä mulla sellasiin koskaan varaa ole.
Miten luulisi kuitenkin et turbon ois parempi jarrutuksissa pyöriä vapaana kuin pysäyttää se vastapaineella, vai vetääkö ne sitten kokoajan antilagilla joka kohassa jotta paineet pysyy senkin ajan täysissä.
Has been Time Attack hero - Modified - SW20 Mr2
https://www.youtube.com/playlist?list=PLZ_JNUpZYtwjDKcDb-lDTOspaQH9YtY-7

jakk

Lainaus käyttäjältä: janiK - 04 maaliskuu, 2011, 12:26:15
Miten luulisi kuitenkin et turbon ois parempi jarrutuksissa pyöriä vapaana kuin pysäyttää se vastapaineella

OT(on keskustelujen suola ja sokeri ;)): tästä löytyy kilpapuoleltakin kahta kuppikuntaa.

ja ilman mitään faktaa oon kuvitellut että dumpittomassa järjestelmässä akselin pyörintä nopeus joutuu nouseen alempaa kuin vastaavassa dumppisysteemissä, ellei joku täällä kytke raakana vaihteita, seq-vaihteistot ei ole kaikille vaihtoehto jo hankintahinnan puolesta ja epäilen tuota als:siakin, varmaan kuitenkin näiltä foorumin €-miehiltä sellasiakin löytyy...


ei kukaan haluais vaikka tehä testiä tästä, että miten toiminta muuttuu dumpittomassa ja dumpillisessa systeemissä? :OT

Tem

Lainaus käyttäjältä: jakk - 04 maaliskuu, 2011, 13:28:53ja ilman mitään faktaa oon kuvitellut että dumpittomassa järjestelmässä akselin pyörintä nopeus joutuu nouseen alempaa kuin vastaavassa dumppisysteemissä, ellei joku täällä kytke raakana vaihteita, seq-vaihteistot ei ole kaikille vaihtoehto jo hankintahinnan puolesta ja epäilen tuota als:siakin, varmaan kuitenkin näiltä foorumin €-miehiltä sellasiakin löytyy...

Onhan noita vaihtoehtoja toki nykyään enemmänkin. Esmes Racelogicin Traction Control System mahdollistaa täyskaasuvaihdot ihan normaalillakin vaihteistolla kytkimineen, jolloin dumppi on ihan toimeton. Siis kiihdytyksessä, kuten noi kaikki muutkin? Yleensä kait mutkaan jarruttaessa sentään nostetaan kaasu, vaikka ois millanen vaihteisto?
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


Skorppi

Lainaus käyttäjältä: janiK - 04 maaliskuu, 2011, 12:26:15
En ole kertaakaan maininnut läppien lepattamisesta tai paineella aukeamisesta tai hirttämisestä sanonut mitään!
Kuten sanoin niin en mä hatusta tätä tempassut.

Otetaan kone jossa läppää ei suljeta kokonaan, eli vaikka on kone jossa ei ole tyhjäkäynti moottoria vaan tyhjäkäynti on säädetty läppää raottamalla.
Kyllähän se yllättää jos dumppi toimii epänormaalisti ja jättää yllättäen paineet sisään kun normaalisti laskee pois.
Tossahan käy vieläpä niin jotta ahtoputkiston paineet nousee vieläpä pilviin jos ahtopaine säädön ohjaus on otettu kaasuläpänläpän ja venttiilien väliltä kuten itsellänikin on.
Tässä tilanteessa sieltä pikkasen raollaan olevasta läpästä työnnetäänkin sellasella huikulla ilmaa sisään jotta reilua vetoa jää koneeseen pariksi sekunniksi  moottori jarrun sijasta.
Voihan tämän ottaa niin päin ettei dumpin vika aiheuta itse ongelmaa vaan tuo läpän raollaan pito. Jos se suljettaisiin ei dumpin sekoilut tai puute vaikuttasi mitenkään paitsi vajaa kaasu asennoilla.
Tollasessa koneessa kuitenkin toi dumpin sekoilu tekee kuitenkin tuntuvan eron vehkeen käytökseen. Ei niinkään paha jos dumppi ois kokoajan pois kun se et se välillä jättää laukaisematta.
Meinaatteko ettei tämä ole mahdollista ja että toi ongelma tulis läppien auki hirttämisestä?

Läppis koneen tyhjäkäynti moottorin letkutus;
Otetaan nyt esim. et käyttään yhtä perus tyhjäkäyntimoottoria ja haarottaa yhdestä letkusta kaikillelle imutorville letkut.
Samalla noi letkut yhdistää kaikki imutorvet ja jos raotetaan himpun läppiä niin ilma kiertää raollaan olevan läpän lisäksi tyhjäkäynti letkuja pitkin imutorvesta toiseen ts. joka kurkku saa vedollaan raollaan olevasta läpästä ilmaa + siihen tulevan tyhjäkäyntiletkun virtauskapasiteetin verran ylimäärästä ilmaa toisista imutorvista ja efekti kertaantuu.
Kyllä toi peli nytkin pelaa mallikkaasti, mutta dumpin saadessa runsaasti öljyä sen toiminnassa ilmeni satunnaisesti tota ongelmaa.
Ois fiksua nyt laittaa toimimaan se orkkis  Busan tyhjäkäyntimoottorilla jossa ohjataan kaikkiin letkuihin ilmaa erillisesti tai estää venttiileillä toi sylinterin välinen ilmanvaihto.
Lisäksi ahtopaineen säätö ois varmaan syytä siirtää kompressorin ja läppien välille ja tukkia läppien ohivirtaus kanavat kokonaan.

Jaa vai käyttää ne kilpapuolella koneita ilman mitään paineen poistoa.
Niin no eipä sekventiaali vaihtoihin mitään dumppeja tarvii, mutta eipä mulla sellasiin koskaan varaa ole.
Miten luulisi kuitenkin et turbon ois parempi jarrutuksissa pyöriä vapaana kuin pysäyttää se vastapaineella, vai vetääkö ne sitten kokoajan antilagilla joka kohassa jotta paineet pysyy senkin ajan täysissä.


Mikäli tyhjäkäyntiä on säädetty pitämällä läppää auki, niin tämä vaadittava avaus on todella pieni, varsinkin läppisratkaisulla koska jokaisella pytyllä on se oma läppä. Sieltä raosta ei todellakaan menee ilmaa millään "huikulla" mihinkään. Läpän sulkeminen nimenomaan pysäyttää ilman virtauksen moottoriin, vasta sen jälkeen läpän ja männän väliin voi muodostua jokin alipaine, joka mahdollistaa dumpin aukeamisen. Joten sun esimerkissä se dumppi ei edelleenkään aukea.

Toi sun selitys tosta tyhjisvenan letkutuksesta kaikki öljyineen dumpissa (wtf?) on todella sekavaa luettavaa ja en ihan saa punaisesta langasta kiinni.

Joka tapauksessa läppiksiä käytettäessä pitää jokainen imurunneri (läpän ja männän välinen tila) yhdistää toisiinsa tasauskiskon avulla. Näin saadan edes se yksi paikka, jossa on paras keskiarvo imukanaviin muodostuvasta alipaineesta ko. hetkellä. Tästä tilasta sitteen otetaan ohjausletkut sille rakkaalle dumpille, bensapaineensäätimelle ja map-anturille mikäli moinen on käytössä. Tästä tilasta lähtee alipaine myös jarrutehostajalle. Samaan tilaan kytketään myös se tyhjäkäyntiventtiilin letku, josta ilma koneeseen johdetaan. Toinen tyhjäkäyntiventtiilin letku kytketään painekoteloon, ennen kaasuläppiä. Näin tämä järjestelmä on toteuttettu tehdastekoisissa läppis-moottoreissa ja toimii ilman mitään ongelmia. Jos sulla on se jotenkin muuten ja siitä aiheutuu ongelmia, olet tehnyt asiat väärin.

Mulla on ollut turboautoja niin läppiksillä kuin yhdelläkin läpällä, dumpilla ja ilman. Mitään ongelmaa en ole vielä huomannut kummassakaan setupissa, enkä myöskään mitään vedon päälle jäämisiä edes hetkeksi kaasun nostamisen jälkeen. Jos tälläisi murheita esiintyy, on jotain tehty väärin.

Ralliautossa nimenomaan on antilag aina päällä kun kaasu on ylhäällä, joten mitään dumppia ei edes voi käyttää.
BMW M5 turbo

- 500whp.net -

vase

Lainaus käyttäjältä: jakk - 04 maaliskuu, 2011, 13:28:53
ei kukaan haluais vaikka tehä testiä tästä, että miten toiminta muuttuu dumpittomassa ja dumpillisessa systeemissä? :OT

Setupista riippuen, ihan arvaamalla, luulen että erot ovat aika pieniä. Mulla taannoin oli kakssatku nissanissa dumppi ja kyllästyin sen soundiin, joten päätin kokeilla mitä tapahtuu jos sen heittää helvettiin. Perstuntumalta en kyllä ainakaan osaa kertoa muuta muutosta kuin sen, että äänet lähti.   :) Suorituskyvyn osalta homma tuntui siis ihan samalta myös ahtimen heräämisen suhteen vaihtojen jälkeen. Eli tältä osin en ainakaan itse ole vielä vakuuttunut dumpin hyödyllisyydestä vaikka se saattaa kyllä jonkin verran turbon käyttöikää pidentää. Harrasteautoilla kuitenkin ajo sen verran vähäistä, että mahtaako olla väliä..  Ehkä tästäkin joku jaksaa joskus kunnollisen testin tehdä niin tiedetään pitääkö lähteä dumpin ostoon.  8)

Janin kannattais tosiaan alkaa etsimään sitä vian aiheuttajaa muualta kuin sieltä dumpista. Alottaa vaikka heittämällä sen dumpin helvettiin niin on ainakin se eliminoitu mahdollisena (tai pikemminkin mahdottomana) vian aiheuttajana. Vaikka saattaa tuntua että "Jaa siellä taas tiedetään tääkin homma" niin välillä kannattanee olla avarakatseisempi. Sen ansiosta saattaa joskus joku vika jopa selvitä varsinkin kun huomaa, että on itse about ainoana oman argumenttinsa kanssa.  ;)

Toivottavasti vika selviää.

TumppU

Jos mä nyt oikein sain kiinni tosta punasesta langasta, niin ei kai se kaasun jumiutuminen oo dumpin vika, jos systeemit on kytketty niin, että ne ei voi toimia edes niinkuin niiden olis tarkotus toimia..  ::)
Lexus GS300 (2JZ-GE)
Supra JZA70 (1JZ-GTE)

OspreY



Toyota Supra 3.0i  turbo targa man. vm.-91
----------------------------------------------------------------------------------
Toyota MarkII tourerV 1,5jz-Gte vm.93 TurboTaxi projekti
-----------------------------------------------------------------------
Soarer Gz20 -86 jeizii manuel.

TumppU

Lexus GS300 (2JZ-GE)
Supra JZA70 (1JZ-GTE)

janiK

#297
Lainaus käyttäjältä: Skorppi - 04 maaliskuu, 2011, 13:43:44
Mikäli tyhjäkäyntiä on säädetty pitämällä läppää auki, niin tämä vaadittava avaus on todella pieni, varsinkin läppisratkaisulla koska jokaisella pytyllä on se oma läppä. Sieltä raosta ei todellakaan menee ilmaa millään "huikulla" mihinkään. Läpän sulkeminen nimenomaan pysäyttää ilman virtauksen moottoriin, vasta sen jälkeen läpän ja männän väliin voi muodostua jokin alipaine, joka mahdollistaa dumpin aukeamisen. Joten sun esimerkissä se dumppi ei edelleenkään aukea.

Toi sun selitys tosta tyhjisvenan letkutuksesta kaikki öljyineen dumpissa (wtf?) on todella sekavaa luettavaa ja en ihan saa punaisesta langasta kiinni.

Joka tapauksessa läppiksiä käytettäessä pitää jokainen imurunneri (läpän ja männän välinen tila) yhdistää toisiinsa tasauskiskon avulla. Näin saadan edes se yksi paikka, jossa on paras keskiarvo imukanaviin muodostuvasta alipaineesta ko. hetkellä. Tästä tilasta sitteen otetaan ohjausletkut sille rakkaalle dumpille, bensapaineensäätimelle ja map-anturille mikäli moinen on käytössä. Tästä tilasta lähtee alipaine myös jarrutehostajalle. Samaan tilaan kytketään myös se tyhjäkäyntiventtiilin letku, josta ilma koneeseen johdetaan. Toinen tyhjäkäyntiventtiilin letku kytketään painekoteloon, ennen kaasuläppiä. Näin tämä järjestelmä on toteuttettu tehdastekoisissa läppis-moottoreissa ja toimii ilman mitään ongelmia. Jos sulla on se jotenkin muuten ja siitä aiheutuu ongelmia, olet tehnyt asiat väärin.

Mulla on ollut turboautoja niin läppiksillä kuin yhdelläkin läpällä, dumpilla ja ilman. Mitään ongelmaa en ole vielä huomannut kummassakaan setupissa, enkä myöskään mitään vedon päälle jäämisiä edes hetkeksi kaasun nostamisen jälkeen. Jos tälläisi murheita esiintyy, on jotain tehty väärin.

Ralliautossa nimenomaan on antilag aina päällä kun kaasu on ylhäällä, joten mitään dumppia ei edes voi käyttää.
Kyllä siellä mulla on tällänen tasaus kiskosto jossa kaikki anturit ja alipainetta tarvitsevat osat on kiinni.
Koitin alussa laittaa myös tyhjäkäynti moottorin letkun siihen samaan, mutta se sekoitti koko pakan ja mapin kun tyhjäkäynillä ei ollutkaan alipainetta mapille josta johtuen kone kävi hemmetin rikkalla.
Nyt ne tyhjäkäyntimoottorin letkut tulee erillisenä joka imutorveen tavallaan oman tasauskiskon kautta ja ilman otto on ilmanputsarin vierestä vapaasta ilmasta.

Joo onhan se noin jotta muu vika mulla siinä on kuin itse dumppi kun se tollasta pystyy tekemään. Tämä ominaisuus itsessään ei vaan näy missään muuten kun ainoastaan sillon kun ahdot jää päälle ja se oli se jutun alkuperäinen ajatus.
Täytynee rukata noita mistä aiemmin höpöttelin eli koittaa vähentää läppien ohi virtaavan ilman määrää niin ainakin pitäs parantua ja vois myös koittaa esim isompia alipaineletkuja myös sille tasauskiskolle jos ne mun käyttämät vaikka on liian hintsuja eikä kiskon paine laske riitävän nopeaan dumpille tietyissä tilanteissa.

EDIT: Kannanotoista päätellen homma vaikuttaa uskomattomalta joten lienee fiksuin koittaa ihan ekana kunnon jytkyä läppiepalautusjousta sinne jotta saa poistettua kaasun hirtto vaihtoehdon.



Has been Time Attack hero - Modified - SW20 Mr2
https://www.youtube.com/playlist?list=PLZ_JNUpZYtwjDKcDb-lDTOspaQH9YtY-7

jakk

Lainaus käyttäjältä: vase - 04 maaliskuu, 2011, 14:19:40
Ehkä tästäkin joku jaksaa joskus kunnollisen testin tehdä niin tiedetään pitääkö lähteä dumpin ostoon.  8)

jos mulla ois sellanen garretti missä o se niiden "Turbospeedmeter" ni voisin tehä tän testin vaikka heti ;)

eikös tuon pitäisi selvitä parhaiten juuri sillä tiedolla kun verrataan saman ahtimen kierroslukuja?

eipä taida muilla valmistajilla olla vielä tollasia kikottimia?

janiK

#299
Oli tarkotus jättää asia jo sikseen kun eihän tämä tänne foorumille kuulukkaan , mutta ei pysty pidätteleen kun jäi kaivelemaan tää aihe.

Vase, Krister, Skorppi
Just niin kun Vase sanoit vois kyllä todella vois olla avarakatseisempi, myös silläkin puolella ja miettiä mitä se todella tekee tossa tarinassa mitä selitin.
Ainakin mulla ahtopaine seuraa orjallisesti kaasun asentoa ja dumppi paukkaa heti jos kaasua osaksikaan löysää.
Jos se päättää olla laukaisematta niin kyllähän se tilanne muuttuu rajusti normaaliin ja hetkellisesti ahtoputkistossa paineet nousee pilviin >3bar kun sitä ei rajoita mikään ja hukkikskin on lävähtänyt jo kiinni kun ohjaus otetaan läppien toiselta puolelta.

"Sieltä raosta ei todellakaan menee ilmaa millään "huikulla" mihinkään. " -skorppi
Ja todellakin menee. väitätkö että ilma virtaa X-koon reiästä yhtä paljon 0 paineella kuin 3bar paineilla?
Saitko jo punaisesta langasta kiinni?
Kun aukko on riittävän pieni ei tämä ilmamäärä riitä paineita juurikaan nostamaan läppien jälkeen jollon hukkistakaan ei edes avata, ilmaa tulee 3x enemmän kuin nolla paineilla ja kone puskee päälle ihan eri lailla. Varsinkin isolla läpällä tai läppiksillä ollaan tosi aralla alueella tässä kun pienikin raotus muuttaa paljon.
Tässä tarkotan sitä, että itse dumpitta ajo ei ongelmaa tee vaan se yllätys joka tulee kun kone toimii toisin kuin normaalisti ja itselläni vuoto läpät kiinnikin niin kovaa että kone puskee päälle sen verta et pidon rajalla mennessä säikäyttää.

"Ralliautossa nimenomaan on antilag aina päällä kun kaasu on ylhäällä, joten mitään dumppia ei edes voi käyttää." -skorppi
Eikös antilagilla nimenomaan syötetäkä ilmaa koneeseen erillisen sähköventtiilin läpi, mutta poltetaan myöhäsellä jottei ole vetoa ja sillä saadaan pidettyä ahdot tapissa?
Mitäs se dumpin käyttöä sillon haittaa? Dumppi vaan ei laukase antilagilla tietenkään, mutta laukasisi ilman antilagia.

Dumpilla vai ilman:
Olen pitänyt automaattisena jotta dumppi ois syytä olla kun en käytä antilagia tai vaihda tallapohjassa.
Aikamoisia painepiikkejähän sinne tulee ilman dumppia ja eikö ne siivet ota itteensä pidemmän päälle noista piikeistä?
Ainakin dieseli miehet valittaa jotta siivet hajoaa jatkuvaan eikä kestä 5bar ahtoja ja luulis et tollaset piikit ois pahempia.
Siis jengillä kalusto kuitenkin pelaa moitteetta eikä siipi ongelmia ole ollut kovassakaan rääkissä perus koneessa? Aika mielenkiintosta ja ois varmaan syytä perehtyä tohon kun sitten ei ainakaan dumpin sekoilut sotkis menoa.

EDIT: Unohtukin kysästä tosta antilagin käytöstä kun tuli siitä puhetta. Eikö tuo antilagin käyttö ole melko rajua turbolle ja omiaan viemään turbiinista siivet? Kiinnostas laittaa se käyttöön, mutta on varoteltu jotta tarvii jatkuvaan purkaa sitten turboa ja rallissakin se vaihdettasiin sinne joka kisaan. Miten toi käytännössä menee jotta miten teillä turbot on kestäny sen kanssa vetää?
Has been Time Attack hero - Modified - SW20 Mr2
https://www.youtube.com/playlist?list=PLZ_JNUpZYtwjDKcDb-lDTOspaQH9YtY-7