MTV3 MAX - Virittäjät. Supra mukaan?

Aloittaja Krister, 15 maaliskuu, 2010, 11:29:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vase

Kovasti tavaraa, mutta jotenkin vähän hankala saada sitä ydintä tosta esille..

Eli kun sulla dumppi ei toimi niin silloin imusarjaan virtaa enempi tavaraa kuin normaalisti, joka aiheuttaa tuota mika salomaista lancia efektiä?  :) Tästä voidaan siis päätellä, että mikäli dumppia ei sulla olisi lainkaan niin ongelma olisi sama? Meinaat siis, että kun nostat kaasun niin ahtoputkistoon jää se 3bar paine riehumaan mikäli dumppi puuttuu?  :P Saatoin kyllä ymmärtää selityksesi väärinkin, mutta toistaiseksi olen vielä sillä kannalla, että dump valve tai sen puuttuminen ei voi tuollaista "veto jää päälle" efektiä aiheuttaa.  :thumbsup: ...järkevää selitystä odottaessa siis.

Antilag systeemit tosiaan jonkin verran paikkoja rasittaa. Ei ole itsellä ollut moista juurikaan käytössä.

janiK

#301
Lainaus käyttäjältä: vase - 07 maaliskuu, 2011, 01:12:54
Kovasti tavaraa, mutta jotenkin vähän hankala saada sitä ydintä tosta esille..

Eli kun sulla dumppi ei toimi niin silloin imusarjaan virtaa enempi tavaraa kuin normaalisti, joka aiheuttaa tuota mika salomaista lancia efektiä?  :) Tästä voidaan siis päätellä, että mikäli dumppia ei sulla olisi lainkaan niin ongelma olisi sama? Meinaat siis, että kun nostat kaasun niin ahtoputkistoon jää se 3bar paine riehumaan mikäli dumppi puuttuu?  :P Saatoin kyllä ymmärtää selityksesi väärinkin, mutta toistaiseksi olen vielä sillä kannalla, että dump valve tai sen puuttuminen ei voi tuollaista "veto jää päälle" efektiä aiheuttaa.  :thumbsup: ...järkevää selitystä odottaessa siis.

Antilag systeemit tosiaan jonkin verran paikkoja rasittaa. Ei ole itsellä ollut moista juurikaan käytössä.
Tiedossa on jotten mä mikään Ruuneberi ole artikuloimaan, eikä todellakaan ole mikään helppo selitettävä  tämä mitä tarkotan.

Kyllä väitän että sinne sellanen kova paine piikki tulee ilman dumppia, mutta ei se riehumaan jää vaan lähtee laskemaan kun koneen tuotto ei riitä pitämään osakaasulla/vuotavalla läpällä sellaisia ahtoja.
Itse asiassa tohon tarkottamaani Lancia efektiin liittyy sellanen seikka jotta sopivasti löysätessä turbo tuntuu vieläpä ryntäävän päälle jos dumppi ei laukaise.
Tämä johtuu teoriani mukaan siitä että, vaikka ahtoputkessa onkin kovat paineet niin läppien jälkeinen paine on pudonnut alle säädetyn rajan => hukkaportti suljetaan => paineen tuotto tehostuu hetkellisesti kun kaikki tuleva kaasu työnnetään turbiinin läpi.
Nyt kun hukkis on kiinni niin helposti pienillä tuotoilla heräävä turbo jaksaa kyllä tuolla tulevalla ilmamäärällä puskea ilmaa sen verta jotta veto ei heti katoa vaan alkaa hitaasti laskea.
Ton kohdan takia ois varmaankin fiksumpi laittaa ahtopaine säätö ennen läppiksiä plenumiin niin hukkis laskis ilmaa edelleen, eikä samanlaista ryntäystä tulisi.
Mitähän mä tolle häirittevälle puuskalle heittäsin ajaksi...
Se puuskan alku on tossa se pahin ja oisko luokkaa 1s tai jopa alle käytänössä sille koko efektille vaikka se radalla tuntuukin pitkälle kun johan tossa ajassa auto menee 20m 80kmh vauhdissakin.

Ilman dumppia ajaessa mulla tola kokoonpanola se tekis kokoajan tuota niin kuin sanoit, mutta jos siirrän esim ahtopaineen säädön ennen läppiä niin paranee kyllä varmasti ja kyllähän ne läpätkin kannattaa korjata niin jotta ne menee kokonaan kiinni että menon saa varmasti tapettua.




Has been Time Attack hero - Modified - SW20 Mr2
https://www.youtube.com/playlist?list=PLZ_JNUpZYtwjDKcDb-lDTOspaQH9YtY-7

Skorppi

Kyllä se kaasuläppä on edelleen tyhjiksellä niin vähän auki, ettei sieltä ilmaa kovin kummoisesti läpi mene. Tässä pyöritään nyt ihan saman asian ympärillä edelleen, mutta jos nyt vielä kirjoitan saman asian uudelleen. Eli mikäli kaasuläppä on niin paljon auki, että sieltä merkittäviä määriä ilmaa koneelle virtaa, ei sinne imusarjaan muodostu sitä alipainetta, eikä dumppi aukea. Tottakai moottoriin saa jäämään vedon päälle säätämällä läpät perseelleen niin että ovat levällään kaasu nostettunakin. Tässä tapauksessa tosin tyhjäkäyntikierrokset nousevat varmasti todella koviksi. Ja taaskaan se dumppi ei kyllä toimi, kun sitä alipainetta ei muodostu. Moottoriin saa varmasti monenlaista epämääräistä ominaisuutta tekemällä asiat väärin, se nyt on ihan päivän selvää.

Ilman dumppia, kun kaasuläppä suljetaan (oletaan, että kaasuläppä on säädetty oikein, eli se sulkeutuu lähes kokonaan), ilman virtaus koneeseen pysähtyy ja tässä kohdassa ahdin sakkaa. Yksinkertaistettuna ahtimen kompurasiiven mitoista riippuen ilman massavirran on oltava tietyn suuruinen suhteessa paineeseen, jotta ahdin pystyy ylläpitämään painetta. Ilmavirran pysähtyessä mennään sakkausrajan alle, ahdin sakkaa, ilmavirta irtoaa ahtimen siivistä ja paineentuottokyky romahtaa, joten ahtoputkiston paine pääsee purkautumaan ahtimen kautta ilmanputsarista ulos.

Mitä taas tulee ahdinta pyörittäviin pakokaasuihin kaasun noston jälkeen, niin niitähän ei juurikaan ole, koska ecu katkaisee polttoaineen syötön normaalisti tässä tilanteessa.

Antilagin tarkoitus on pitää ahdin pyörimässä ja ahtopainetta putkistossa,  jotta moottori veto alkaa viiveettä kaasun painamisen jälkeen. Ilmaventtiilillä ohjataan ahtoputkistosta ilmaa moottori ohitse pakosarjaan, Seosta rikastetaan ja sytytys laitetaan todella myöhäiselle. Näin polttoainetta saadaa palamaan tehokkaasti pakosarjassa ja ahtimen kierrosluku pysyy ylhäällä vaikka kaasu on nostettu. Kaasuläpän ollessa kiinni imusarjan paine ei ole sama kuin ahtoputkiston paine, joten dumppi avautuisi ja päästäisi ahtopaineet ulos. Tämän vuoksi dumppia ei voi käyttää antilagin kanssa.
BMW M5 turbo

- 500whp.net -

Tem

Lainaus käyttäjältä: Skorppi - 07 maaliskuu, 2011, 13:01:58Eli mikäli kaasuläppä on niin paljon auki, että sieltä merkittäviä määriä ilmaa koneelle virtaa, ei sinne imusarjaan muodostu sitä alipainetta, eikä dumppi aukea.

Tarvitseeko dumppi alipainetta auetakseen?

En mä oo katellu ku yhden dumpin sisuksia. Se oli käytännössä hyvin simppeli, kaasu pohjassa männän molemminpuolin oli sama ahtopaine ja jousi pitää dumpin suljettuna. Kaasuläpän suljettua männän alapuolelle jäi ahtopaine ja yläpuolelta paine hävis ja tuli toki alipainetta -> mäntä liikahtaa auki, kunnes paine-ero vähenee ja jousi puskee sen taas kiinni. Ja osakaasulla ajaessa/moottorijarrulla männän alapuolella on noin nollapaine ja yläpuolella reilu alipaine, mutta eihän se alipaine silloin sitä mäntää jaksa liikauttaa jousta vasten. Mun logiikan mukaan se mäntä siis liikahtaa paine-erolla, eikä alipaineella. Sille taitaa olla ihan sama onko toispuolella +1bar ja toisella -1bar vs +2bar ja 0bar. Toki sitä voi sen jousen kiristelyllä säädellä miten dumppi toimii, mut en mä keksi mitään syytä miksei se vois aueta ilman alipainettakin?

Eli miksei kaasuläppä vois jäädä "niin paljon auki, että sieltä merkittäviä määriä ilmaa koneelle virtaa, ei sinne imusarjaan muodostu sitä alipainetta", mutta dumppi aukeaa kuitenkin?
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


Krister

Lainaus käyttäjältä: Skorppi - 07 maaliskuu, 2011, 13:01:58
Antilagin tarkoitus on pitää ahdin pyörimässä ja ahtopainetta putkistossa,  jotta moottori veto alkaa viiveettä kaasun painamisen jälkeen. Ilmaventtiilillä ohjataan ahtoputkistosta ilmaa moottori ohitse pakosarjaan, Seosta rikastetaan ja sytytys laitetaan todella myöhäiselle. Näin polttoainetta saadaa palamaan tehokkaasti pakosarjassa ja ahtimen kierrosluku pysyy ylhäällä vaikka kaasu on nostettu. Kaasuläpän ollessa kiinni imusarjan paine ei ole sama kuin ahtoputkiston paine, joten dumppi avautuisi ja päästäisi ahtopaineet ulos. Tämän vuoksi dumppia ei voi käyttää antilagin kanssa.

Tämänkin voi tehdä parilla eri tavalla, käsittääkseni perus N-ryhmän autoissa käytetään kaasuläpän jälkeen olevaa lisäilmaventtiiliä (tai tarpeeksi virtaava tyhjäkäyntimoottoria) tai throttle kickeriä joka avaa kaasuläppää jotta koneeseen virtaisi enemmän ilmaa. ECU:lla taas säädetään sytkä tarpeeksi myöhäiselle jolla lasketaan tyhjäkäynti inhimilliselle tasolle.

Skorppi

Lainaus käyttäjältä: Tem - 07 maaliskuu, 2011, 13:25:47
Tarvitseeko dumppi alipainetta auetakseen?

En mä oo katellu ku yhden dumpin sisuksia. Se oli käytännössä hyvin simppeli, kaasu pohjassa männän molemminpuolin oli sama ahtopaine ja jousi pitää dumpin suljettuna. Kaasuläpän suljettua männän alapuolelle jäi ahtopaine ja yläpuolelta paine hävis ja tuli toki alipainetta -> mäntä liikahtaa auki, kunnes paine-ero vähenee ja jousi puskee sen taas kiinni. Ja osakaasulla ajaessa/moottorijarrulla männän alapuolella on noin nollapaine ja yläpuolella reilu alipaine, mutta eihän se alipaine silloin sitä mäntää jaksa liikauttaa jousta vasten. Mun logiikan mukaan se mäntä siis liikahtaa paine-erolla, eikä alipaineella. Sille taitaa olla ihan sama onko toispuolella +1bar ja toisella -1bar vs +2bar ja 0bar. Toki sitä voi sen jousen kiristelyllä säädellä miten dumppi toimii, mut en mä keksi mitään syytä miksei se vois aueta ilman alipainettakin?

Eli miksei kaasuläppä vois jäädä "niin paljon auki, että sieltä merkittäviä määriä ilmaa koneelle virtaa, ei sinne imusarjaan muodostu sitä alipainetta", mutta dumppi aukeaa kuitenkin?

Olet aivan oikeassa, ei toki tarvitse alipainetta, vain riittävän paine-eron, jotta jousen esijännitys voitetaan. Pointtina se tuossa kaasuläpän asennossa on se, että mikäli läppä on kovin auki siellä kanavassa, ei läpän ylitse pääse syntymään paine-eroa, ja dumppi ei aukea.
BMW M5 turbo

- 500whp.net -

Skorppi

Lainaus käyttäjältä: Krister - 07 maaliskuu, 2011, 13:48:21
Tämänkin voi tehdä parilla eri tavalla, käsittääkseni perus N-ryhmän autoissa käytetään kaasuläpän jälkeen olevaa lisäilmaventtiiliä (tai tarpeeksi virtaava tyhjäkäyntimoottoria) tai throttle kickeriä joka avaa kaasuläppää jotta koneeseen virtaisi enemmän ilmaa. ECU:lla taas säädetään sytkä tarpeeksi myöhäiselle jolla lasketaan tyhjäkäynti inhimilliselle tasolle.

Näin voidaan myös toimia. Samaan perustuu myös ecujen launchcontrollit. Kaasu pohjaan, joten ilmaa on tarpeeksi.  Ecu pitää sytkää katkomalla kierrokset halutussa, sytytystä myöhästetään sopivasti ja hieman lisää pensaa. Näin osa pensasta palaa vasta pakosarjassa ja ahdin saadaan tuottamaan painetta jo auton ollessa paikallaan.
BMW M5 turbo

- 500whp.net -

janiK

Lainaus käyttäjältä: Skorppi - 07 maaliskuu, 2011, 13:01:58
Kyllä se kaasuläppä on edelleen tyhjiksellä niin vähän auki, ettei sieltä ilmaa kovin kummoisesti läpi mene. Tässä pyöritään nyt ihan saman asian ympärillä edelleen, mutta jos nyt vielä kirjoitan saman asian uudelleen. Eli mikäli kaasuläppä on niin paljon auki, että sieltä merkittäviä määriä ilmaa koneelle virtaa, ei sinne imusarjaan muodostu sitä alipainetta, eikä dumppi aukea. Tottakai moottoriin saa jäämään vedon päälle säätämällä läpät perseelleen niin että ovat levällään kaasu nostettunakin. Tässä tapauksessa tosin tyhjäkäyntikierrokset nousevat varmasti todella koviksi. Ja taaskaan se dumppi ei kyllä toimi, kun sitä alipainetta ei muodostu. Moottoriin saa varmasti monenlaista epämääräistä ominaisuutta tekemällä asiat väärin, se nyt on ihan päivän selvää.

Ilman dumppia, kun kaasuläppä suljetaan (oletaan, että kaasuläppä on säädetty oikein, eli se sulkeutuu lähes kokonaan), ilman virtaus koneeseen pysähtyy ja tässä kohdassa ahdin sakkaa. Yksinkertaistettuna ahtimen kompurasiiven mitoista riippuen ilman massavirran on oltava tietyn suuruinen suhteessa paineeseen, jotta ahdin pystyy ylläpitämään painetta. Ilmavirran pysähtyessä mennään sakkausrajan alle, ahdin sakkaa, ilmavirta irtoaa ahtimen siivistä ja paineentuottokyky romahtaa, joten ahtoputkiston paine pääsee purkautumaan ahtimen kautta ilmanputsarista ulos.

Mitä taas tulee ahdinta pyörittäviin pakokaasuihin kaasun noston jälkeen, niin niitähän ei juurikaan ole, koska ecu katkaisee polttoaineen syötön normaalisti tässä tilanteessa.

Antilagin tarkoitus on pitää ahdin pyörimässä ja ahtopainetta putkistossa,  jotta moottori veto alkaa viiveettä kaasun painamisen jälkeen. Ilmaventtiilillä ohjataan ahtoputkistosta ilmaa moottori ohitse pakosarjaan, Seosta rikastetaan ja sytytys laitetaan todella myöhäiselle. Näin polttoainetta saadaa palamaan tehokkaasti pakosarjassa ja ahtimen kierrosluku pysyy ylhäällä vaikka kaasu on nostettu. Kaasuläpän ollessa kiinni imusarjan paine ei ole sama kuin ahtoputkiston paine, joten dumppi avautuisi ja päästäisi ahtopaineet ulos. Tämän vuoksi dumppia ei voi käyttää antilagin kanssa.
Niin samaahan tämä on joo.
Kyllä tossa varmaan on perää jotta mun läppien palautus ei pelaa niin kun pitäs ja ne jumii osaksi auki tuolloin kun tuota ongelmaa on ilmennyt kun eihän se ilma muuten sinne riittävästi virtaisi, eikäpä siellä ilmene turbon sakkaustakaan.
Selälleen ne kuitenkaan ei juutu ja jotain tahmeutta siinä dumpissakin/sen ohjauksessa noissa ongelma tilanteissa kun normaalisti se laskee paineita keposemallakin kaasun löysäyksellä.
Noh, täytyy analysoida tiedonkeruu pätkiä kun pitäshän siellä näkyä jos se kaasu jumii hetkeksi välille ja se tekis tuota. Tavallaan jos se siitä pelkälleen kiinni ois sen kaasun palautuksen tarviisi olla hidastettu, mutta portaaton.
Ei katkasta tällähetkellä syöttöä kokonaan kun se aiheutti nykyttämis herkkyttä läppien raottelun yhteydessä.

No anyway on sen verta monitahoinen toi mun kokemus jotta antaa olla ja sovitaan niin ettei dumppi tee yhtään mitään tai tunnu missään jos toimii tai ei.

Antilag: Jaa, että ilmaa syötetäänkin suoraan pakosarjaan. No sillon ei varmasti sitä dumppia käyttää.
Olin luulossa jotta ilma syötetään aina koneen läpi, mutta poltetaan pakosarjassa. Tällöinhän se dumpiosta ei olisi haitta ellei sitten tule imusarjan ja ahtoputken paine-ero ongelmaksi.

Has been Time Attack hero - Modified - SW20 Mr2
https://www.youtube.com/playlist?list=PLZ_JNUpZYtwjDKcDb-lDTOspaQH9YtY-7

vase

Toimimaton dumppi tai sen puute ei siis mika salon lancia efektiä aiheuta.  :D Toki tuo on pääteltävissä ihan maalaisjärjelläkin. "Muilla ei vastaavaa ongelmaa vaikka dumppi puuttuu, oma ongelmani siis jossain muualla."  :)

janiK

joo ja jos ei ole moottoria ei tota ongelmaakaan ole joten ei se voi olla moottorissakaan saman ajatusmallin mukaan
Has been Time Attack hero - Modified - SW20 Mr2
https://www.youtube.com/playlist?list=PLZ_JNUpZYtwjDKcDb-lDTOspaQH9YtY-7

vase

Lainaus käyttäjältä: janiK - 07 maaliskuu, 2011, 15:47:21
joo ja jos ei ole moottoria ei tota ongelmaakaan ole joten ei se voi olla moottorissakaan saman ajatusmallin mukaan

Tää on kyllä ihan sun joku oma ajatusmalli nyt. Mietis hetki uudestaan mitä tuli kirjotettua..  :icon_biggrin:

janiK

#311
Lainaus käyttäjältä: vase - 07 maaliskuu, 2011, 16:32:56
Tää on kyllä ihan sun joku oma ajatusmalli nyt. Mietis hetki uudestaan mitä tuli kirjotettua..  :icon_biggrin:
Musta tuo on kyllä just nappiin lohkastu vastakommentti tolle neronleimaukselle :whip2:
Has been Time Attack hero - Modified - SW20 Mr2
https://www.youtube.com/playlist?list=PLZ_JNUpZYtwjDKcDb-lDTOspaQH9YtY-7

vase

Lainaus käyttäjältä: janiK - 07 maaliskuu, 2011, 18:29:41
Musta tuo on kyllä just nappiin lohkastu vastakommentti tolle neronleimaukselle :whip2:

Vähän veikkaan, että oot tonkin mielipitees kanssa aika yksin kuten tähänkin asti.  :thumbsup:

Sampza

Offtopic!  :headbang:

aika ala-arvoinen tosiaan tuo viimeisin jakso! :icon_scratch:
Oldspark Garage

Autoharrastaja
ex-jdm:t Toyota Soarer GT-T VVTi -96, Mitsubishi Legnum VR-4 Type-V -97, Nissan Pulsar GTi-R -90.

janiK

#314
Lainaus käyttäjältä: vase - 07 maaliskuu, 2011, 21:25:02
Vähän veikkaan, että oot tonkin mielipitees kanssa aika yksin kuten tähänkin asti.  :thumbsup:
Onneksi Suomessa on ajatuksen ja sanan vapaus, enkä syntynyt aikaanaan Kiinaan.
Tohon voisin heittää vaikka jotta miljoona kärpästä ei voi olla väärässä, kyllä paska on hyvää :yum:
Tolla sun heittämällä periaatteella voi kyllä jatkaa ihan loputtomiin:
Kaveri tulee valittamaan jotta kone nakutteli ittensä hajalle kun vesi loppui vesiruiskuista johon tietysti ainut oikea vastaus kuuluu....
Et sä sitä pysty tolleen vertaamaan ton dumpin kohallakaan. Vaikka mun lietsoma vika ei siitä dumpista yksin pystykään johtumaan ja olin siinä väärässä niin ei se poista toiminnan muutoksia osakaasu alueilla.
Has been Time Attack hero - Modified - SW20 Mr2
https://www.youtube.com/playlist?list=PLZ_JNUpZYtwjDKcDb-lDTOspaQH9YtY-7

janiK

Lainaus käyttäjältä: Klemma - 03 maaliskuu, 2011, 17:57:14
Joo en tiiä =D Valmistaja itekki myöntänny et koko homma on kusetusta =D

Ja tosta kaasuläppä hommasta sen verran et mäki oon kuullu et jollain ratamiehillä on tehny sellasta et on jäänny kaasuläppä auki (rakoisillee?) vaikka pedaalin on päästännykki.. niin löysä jousi läpässä ja jotenki paine osunnu läppää sopivasti et pysynny vähän aikaa rakosillaa.. mut en usko et useit sekuntteja... just sen verran et jossain rata ajossa sen huomaa... Siihen löytyy sit helpostusta epäkeskosesta kaasuläpästä jonka paine painaa sit varmasti kiinni... mut puheet on puheit ei mitää omakohtasia kokemuksia tosiaa ole.. =)
Tää juttu siellä mullakin varmasti on, Tattis.
En tiedä pystykö se paine siihen vaikuttamaan kun herkät laakerit on tossa läpillä, mutta jousi kyllä on lempura eikä paljo tarvii jotta pikkurakosen jättäs.
Has been Time Attack hero - Modified - SW20 Mr2
https://www.youtube.com/playlist?list=PLZ_JNUpZYtwjDKcDb-lDTOspaQH9YtY-7

vase

Lainaus käyttäjältä: janiK - 08 maaliskuu, 2011, 10:43:26
Et sä sitä pysty tolleen vertaamaan ton dumpin kohallakaan.

Tottakai pystyy, mikäli uskotaan jonkun osan toimimattomuuden aiheuttavan tietynlaisen ongelman. Mikäli se ei muilla vastaavaa ongelmaa tee samanlaisissa setupeissa, niin ongelma on silloin jossain muualla. Ihan perus logiikkaa. Noi sun esimerkit on jotain ihme sekoilua, eivätkä ole millään lailla vertailtavissa.

Vaan eiköhän tässä ole jengi sun ansiosta hakannu päätä seinään jo ihan tarpeeksi. Pääasia, että ehkä nyt ymmärsit ongelman suuntautuvan johonkin muualle kuin siihen tsuptsup venaan, niin saanet mahdollisesti setupin toimimaan oikein.

Tänäänhän ne virittäjät taas iskee.  :)

Juuzo

Mitä veikkaatte, monellako Vulva miehellä on tänään kalsongit märkinä, ku Peetun auto on tv:ssä? Landiassa varmaan muistettu tätä hypettää jo pitkän aikaa ja viimesetki matti myöhäiset on tänään käyny osta plus tv kortit että näkisivät Maxin ;D
MR2 Turbo lhd, sw20 (projekti)
Corolla ke70 (projekti)
Avensis T27, D-CAT (käyttis)

Exät:
Avensis T22, D4D
Carina E, 1.6 xli
Carina E GTi, gen3 3S-GE
Carina II x 2
Corolla e9

Peetu

Lainaus käyttäjältä: Juuzo - 08 maaliskuu, 2011, 19:12:47
Mitä veikkaatte, monellako Vulva miehellä on tänään kalsongit märkinä, ku Peetun auto on tv:ssä? Landiassa varmaan muistettu tätä hypettää jo pitkän aikaa ja viimesetki matti myöhäiset on tänään käyny osta plus tv kortit että näkisivät Maxin ;D

ei sielä oo ku 3 sivuu pitempi topic, ja ihan yhtä asiassa pysyny ku tääläki  :occasion14:
Ex volvo: 4 sylinterinen maansiirto kone vajaat tehot 829 hv

penkkipätkä://www.youtube.com/watch?v=iOT4uO90tD0

Juuzo

Lainaus käyttäjältä: Peetu - 08 maaliskuu, 2011, 19:37:54
ei sielä oo ku 3 sivuu pitempi topic, ja ihan yhtä asiassa pysyny ku tääläki  :occasion14:

Hienoa kuulla! ;D
MR2 Turbo lhd, sw20 (projekti)
Corolla ke70 (projekti)
Avensis T27, D-CAT (käyttis)

Exät:
Avensis T22, D4D
Carina E, 1.6 xli
Carina E GTi, gen3 3S-GE
Carina II x 2
Corolla e9

Krister

#320
Volvo oli kyllä asiallinen. Paras tähän mennessä. :thumbsup:

Ajopätkää pitäisi kyllä olla enemmän, tyyliin yksi kokonainen kierros.

Juhani

Jos ei oo dumppia, niin pitää olla tällanen!  ;D

BLOW OFF dog
Toyota Supra MKIII Turbo -86, ex
Toyota Supra MKIV TT 6v -93, ex
Mitsubishi Legnum VR-4 5v -01, ympärivuotinen käyttis
Toyota Aristo -99

Klemma

Noniiii nyt alko olee jo vähän mielenkiintoo kattoa.. eikä tosiaa ollu sen pontiakin ansiota..... et kiitokset tästä Peetu!!  :headbang: :headbang:
Vitun ärsyttävää vaa ku just ku alkaa olee meininkii ni eiku varikolle... =(
+1000rwhp

Jansqu

miks rakentaa 600hp auton, joka keittää samantien? Anteeksi tietämättömyyteni :)

ooee

Lainaus käyttäjältä: Jansqu - 09 maaliskuu, 2011, 03:26:21
miks rakentaa 600hp auton, joka keittää samantien? Anteeksi tietämättömyyteni :)

Kun rakennetaan 600hp auto, on siinä takuulla alkuun enemmän lapsenvikoja, sekä ongelmia, kun sun vakio sorkus. saatikka kun sillä vedetään radalla todella lämpimänä päivänä (kuten kuvauspäivänä oli?)
- Kesälelu:           M-B w123Lang & e36 cabrio m-sport
- käyttöpeli:         M-B w210 cdi

janiK

#325
Uskaltaakohan tähän kommentoida, kun viimeksi vääräsä olo johti isoon vitutukseen ja viikon purnutukseen ;D

Mitähän se pontiacci edes tuolla teki ???
Volvo kyl vaikutti asalliselle.
Vähä höttösesti Salo kyl taas morkkas että tehoa tulee liikaa.  Ohjelman nimi on virittäjät ja sitten kun virittää hyvin niin siitä sakotetaan  :nono:
Ois nyt hemmetti menny ekakierroksen jälkeen säädättää ahtoja alas varikolle niin ois saanu siitä ajo-ominaisuuksia vastaavan.
Eihän siinä ois omistajalta montaa sekuntia mennyt ja heti ois lämmöt + lukot pysyny paremmmin kurissa.
Vähä jäi kyl huvittaa se rahalla hommattu M-ylivoima-takaakseli joka tais olla lopulta se isoin miinus. Mitäköhän vikaa siellä lukossa oli?

Lainaus käyttäjältä: Jansqu - 09 maaliskuu, 2011, 03:26:21
miks rakentaa 600hp auton, joka keittää samantien? Anteeksi tietämättömyyteni :)
Lainaus käyttäjältä: ooee - 09 maaliskuu, 2011, 04:29:26
Kun rakennetaan 600hp auto, on siinä takuulla alkuun enemmän lapsenvikoja, sekä ongelmia, kun sun vakio sorkus. saatikka kun sillä vedetään radalla todella lämpimänä päivänä (kuten kuvauspäivänä oli?)
Jansqu; toi on kyllä aikalaila asian ytimessä ;D, mutta tossa onkin nähtävissä ettei sitäkään autoa ole radalle tehty, ei ainakaan noilla tehoilla.

Lisätään nyt tuohon ooeen kommenttiin jotta; harvemmat rajummin kadulle viritetyt vehkeet on tehty siihen jotta niillä kestää rempoa rataa ympäri.
Kyllähän niillä yhden tai muutaman vedon vetää mutta entä sitten kun tarviisi vetää niitä varttimaileja esim.15min putkeen nin ei ne sitä kestä kuin puolella teholla.
Tollanen +600hp tuottaa jo ekaksikin lämpöä niin paljon että vaatii ratakäyttöön kiinnittämään paljon enemmän huomiota kaikkiin mahdollisiin jäähdytyksiin jottei mikään osaalue kuumu liikaa.
Toinen asia mikä nousee esille noissa pidemmissä vedoissa on nuo lapsen viat eli jos esim. turbo on liian ahtaalla pakopuolella niin kone satavarmasti kuumuu yli vaikka milaset jäähdytykset olisi.
Rajummin viritettykin vehkeen radalle teko ei ole ongelma mutta vaatii että sen teossa on keskitytty käyttötarkotuksen vaatimuksiin.
Has been Time Attack hero - Modified - SW20 Mr2
https://www.youtube.com/playlist?list=PLZ_JNUpZYtwjDKcDb-lDTOspaQH9YtY-7

Tem

Lainaus käyttäjältä: janiK - 09 maaliskuu, 2011, 08:01:25Uskaltaakohan tähän kommentoida, kun viimeksi vääräsä olo johti isoon vitutukseen ja viikon purnutukseen ;D

Normal. ;D

LainaaVähä höttösesti Salo kyl taas morkkas että tehoa tulee liikaa.  Ohjelman nimi on virittäjät ja sitten kun virittää hyvin niin siitä sakotetaan  :nono:
Ois nyt hemmetti menny ekakierroksen jälkeen säädättää ahtoja alas varikolle niin ois saanu siitä ajo-ominaisuuksia vastaavan.
Eihän siinä ois omistajalta montaa sekuntia mennyt ja heti ois lämmöt + lukot pysyny paremmmin kurissa.

Emt, toisaalta mä oon kyllä samaa mieltä noista. Jos autoa testataan Ahvenistolla, niin eihän se teholukema oo se tärkein juttu. Eri asia, jos Salo testailis jotain suoraanajoa. Ja ohjelman ajatushan kait oli justiin se, että Salo testaa ja antaa palautetta autoista sellasenaan, eikä lähde niitä ite säätämään?

Paremmalla ajalla (ja varmaan budjetillakin) ois toki vielä mielenkiintosempaa, jos niitä autoja lähdettäis säätelemään. 8)


LainaaLisätään nyt tuohon ooeen kommenttiin jotta; harvemmat rajummin kadulle viritetyt vehkeet on tehty siihen jotta niillä kestää rempoa rataa ympäri.
Kyllähän niillä yhden tai muutaman vedon vetää mutta entä sitten kun tarviisi vetää niitä varttimaileja esim.15min putkeen nin ei ne sitä kestä kuin puolella teholla.
Tollanen +600hp tuottaa jo ekaksikin lämpöä niin paljon että vaatii ratakäyttöön kiinnittämään paljon enemmän huomiota kaikkiin mahdollisiin jäähdytyksiin jottei mikään osaalue kuumu liikaa.

Tota ihmetelly nyt jo useemmankin kerran. Kun kerran oli tiedossa, että autolla kierretään rataa (ja vielä mutkasta sellasta), eikä se kuuma päiväkään kai ihan puskista tullut, niin miksei voi laskea ahtoja sen vertaa, että se kestää ajaa? Tuhatheppaa on toisaalta hienoa essonpaarissa, mut kyllä se vähän feilin puolelle menee, jos sillä ei sitten voikaan ajaa. :( Ja ennen ku herneet löytää omistajansa, ni joojoo, voi niillä varmaan ajaa varttimailin ja motarillakin monta sekuntia, ainakin jos on viileetä. ;D
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


Tem

...ja pienet löylyt vielä. Ite näkisin paljon mielummin vaikka Janin radalle tehdyn misterun tuolla radalla, ku noita suoraanajovehkeitä... ;D
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


Tem

Hähä, laatikkovolvo onkin oikeasti kaunis ja vika on vaan katsojassa. ;D

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2532.195
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


vase

Lainaus käyttäjältä: janiK - 09 maaliskuu, 2011, 08:01:25
Uskaltaakohan tähän kommentoida, kun viimeksi vääräsä olo johti isoon vitutukseen ja viikon purnutukseen ;D

Eiköhän tässä vituta muitakin, ainakin tuon pontiakin jälkeen.  :icon_biggrin:


Lainaus käyttäjältä: Tem - 09 maaliskuu, 2011, 08:27:10
Emt, toisaalta mä oon kyllä samaa mieltä noista. Jos autoa testataan Ahvenistolla, niin eihän se teholukema oo se tärkein juttu. Eri asia, jos Salo testailis jotain suoraanajoa. Ja ohjelman ajatushan kait oli justiin se, että Salo testaa ja antaa palautetta autoista sellasenaan, eikä lähde niitä ite säätämään?

Paremmalla ajalla (ja varmaan budjetillakin) ois toki vielä mielenkiintosempaa, jos niitä autoja lähdettäis säätelemään. 8)


Tota ihmetelly nyt jo useemmankin kerran. Kun kerran oli tiedossa, että autolla kierretään rataa (ja vielä mutkasta sellasta), eikä se kuuma päiväkään kai ihan puskista tullut, niin miksei voi laskea ahtoja sen vertaa, että se kestää ajaa? Tuhatheppaa on toisaalta hienoa essonpaarissa, mut kyllä se vähän feilin puolelle menee, jos sillä ei sitten voikaan ajaa. :( Ja ennen ku herneet löytää omistajansa, ni joojoo, voi niillä varmaan ajaa varttimailin ja motarillakin monta sekuntia, ainakin jos on viileetä. ;D

Ai testataanko tossa muka jotain ja onko ohjelmassa joku ajatus? Nyt täytyy kuitenkin muistaa, että lancian voitti fiesta ja pontiakki sai ulkonäöstä kasin. Testit ja salon palautteet voi heittää roskiin. Jos salo testais suoraanajoa niin eiköhän esim fiesta ois silti vienyt voiton yleisfiiliksessä verrattuna volvoon.  :thumbsup:

Mitä tohon volvoon tulee niin kaikessa katkeruudessani täytyy myöntää, että se oli tähän astisista ajokeista ehdottomasti komein ilmestys kaiken kaikkiaan. Ulkokuori järkevän näköinen (pl. tarrat) ja voimaa sopivasti. Suorituskyvystä en tiedä, mutta eiköhän tuo mene kovaa siellä missä katuauton pitääkin. Jos se nyt kestää edes sen 10 sekuntia motarivetoa kuumenematta niin siinä on kyseessä semmoset nopeudet, että Temmilläkin ois jo ristinmerkit tehtynä ja paskat housussa.  :headbang: