Supra MKIV

Aloittaja yoto, 28 elokuu, 2010, 12:22:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

yoto

Terve!
Eli neloskoppasta vapari/manuaali Supraa ostamassa ja muutama kysymys siihen liittyen. Mitä heikkoja kohtia tollasessa vapari/manuaalissa on, eli mitä paikkoja tutkitaan erityisesti koeajolla? Onko paljonkin eroa kilvityksessä sillä, että onko auto tuotu Japanista vai Englannista? Onko esim. valoissa eroa, englantihan kun kuuluu EU:hun? Onko autojen kunnossa yleensä ollut eroa ko. maiden kesken? Verothan tollasessa lienee n.2tonnin molemmin puolin? Onko näissä ollut samaa ongelmaa kilvityksessä kuin noin nissaneiden kanssa, että voi tulla esim. vaan 2 paikkanen?
Yksi mistä on tullut aika ristiriitasta tietoa on se teho, eli mitä tollasessa vaparissa nyt on potkua? Wikipedia ilmoittaa 280hp ( http://fi.wikipedia.org/wiki/Toyota_Supra ) ja jossain muualla oli taas 240hp. Minkä verran tollaseen vapariin tulee suurinpiirtein lisää potkua lastulla, putkistolla ja putsarilla? Niin ja onkos näissä vakiona jonkinlainen lukkoperä? Jos sattuis joskus innostumaan luisuhommia kokeilemaan niin onnistunee jotenkin näilläkin tehoilla?

anttj

Mikäli auton osto vasta mietintä/etsiskely vaiheessa - sanon saman mikä sanottu kaikille vaparin pohtijoille. Säästä pari kk ja tuo turbotettu versio. Japanista ja briteistä tuoduissa autoissa yleensä on ollut eroja, japanista tulee usein paremmin säilyneet yksilöt. Toki briteistäkin näitä varmasti löytyyy. Briteistä tuoduissa on myös ollut huomattavasti enemmän ongelmia katsastusvaiheessa jos olet saanut pelkän brittien paperit etkä lainkaan alkuperäisiä. Tehoa vaparissa on se 240. Japanin ahdetusta taas löytyy tuo 280hp. Näistä asioista luulisi löytyvän kyllä haulla melkoisesti tietoa.
Anybody can do my job, but nobody can be me.

Nickke

_Jos_ itse ostaisin MKIV Supran, se olisi vapaastihengittävä. Syy siihen olisi mahtava alavääntö, ja se tehon tunne, joka on läsnä koko kierrosalueella. Toisinsanoen ei sitä turbovaihtoehtoo enää ees tuu ajateltua kun on päässy vaparin rattiin. Tämä on siis vain ja ainoastaan minun mielipiteeni.
JZS147
Ei oo tulossa mittään.

laamaporo

#3
Tuossa hieman relevantimpaa tietoa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Supra

http://mkiv.com/specifications/ncf/ncf93/ncf006.jpg

"a naturally aspirated 2JZ-GE producing 220 hp (164 kW; 223 PS) at 5800 rpm and 210 ft·lb (280 N·m) at 4800 rpm of torque and a twin turbocharged 2JZ-GTE making 276 hp (206 kW; 280 PS) and 318 ft·lb (431 N·m) of torque for the Japanese version. For the export model (America/Europe) Toyota upgraded the Supra turbo's engine (smaller, steel wheeled turbochargers, bigger fuel injectors, etc.). This increased the power output to 320 hp (239 kW; 324 PS) at 5600 rpm and 315 ft·lb (427 N·m) at 4000 rpm."

Ja itse kysymyksiisi liittyen:

Tuo 280hp Japanin markkinoiden peleissä johtuu rajoitteesta, tehtaat eivät saa ilmoittaa suurempaa teholukemaa. Nykyään taitaa olla tosin jo muuttunut. Noita JDM Supria penkittäneenä, nekin kyllä antavat teholuvuksi lähes samat kuin Euro Suprat (320-330hp), vakioista kun puhutaan. Vaparista sanoisin, että siellä on korkeintaan tuo 220hp, todennäköisesti vuosien varrella kadonnut puolet niistäkin hevosista.

Briteistä tuotaessa ongelmat tulevat juurikin Brittien rek.otteessa, johon ilmeisesti heillä ei ole pakko merkitä autosta niinkin turhia tietoja kuin massoja, päästöjä ym. Omassa Brittien rek.otteessa taisi lukea auton rekisterinumero ja muutama päivämäärä, muut kohdat olivat tyhjiä. Eli kannattaa pitää huoli, että Briteistä ostettaessa saatte mukaan auton Export Certificaten, mikä on saatu Japanista autoa Britteihin tuotaessa. Tuon lisäksi tarvitset TÜV-lapun, minkä Suomessa saa esim. Pakettiautopojilta www.pakettiautopojat.fi

Lisäksi kuten mainittua Brittipelit ovat yleensä olemukseltaan hieman rapistuneempia kuin Japaninmarkkinoiden pelit. Johtuen Brittien synkästä ilmastosta, raukat kun ajavat niillä huuruisessa räntäsateessa pitkin kesää. Alustat ovat siis ruosteisempia kuin Japanissa.

Ainoana hyötynä tuoda Briteistä on mahdolliset tuontikustannukset, voit käydä auton hakemassa itse ajamalla. Sekä mahdollinen sumuvalo. Muuten leimalla täsmälleen samat pelleilyt toit sitten mistä tahansa; mahdollinen valokuvion kääntö, sumuvalo, massojen takia todennäköisesti menee 2-paikkaiseksi, sekä tuo TÜV-lappu.

Nämä mun kokemukset, muut korjatkoon.

Ja loppuun vielä, älä osta vaparia, haluat ensimmäisen kuukauden jälkeen siihen kuitenkin lisää tehoa ja haaveilet turbosta.  :icon_biggrin:

1994 Toyota Supra MKIV TT 6spd Eurospec 3.4L
1988 Toyota Supra Turbo MKIII 5spd Eurospec
2012 BMW M550d


Flr

Lainaus käyttäjältä: laamaporo - 28 elokuu, 2010, 14:56:28
Ja loppuun vielä, älä osta vaparia, haluat ensimmäisen kuukauden jälkeen siihen kuitenkin lisää tehoa ja haaveilet turbosta.  :icon_biggrin:


Ja tämä on 100% totta. Nimim. 4kk vaparisupralla ajanut.
- Toyota Supra -96 Facelift J-Spec -

Make15

Lainaus käyttäjältä: Flr - 28 elokuu, 2010, 16:01:57

Ja tämä on 100% totta. Nimim. 4kk vaparisupralla ajanut.
Joo ja sama täällä... ajoin 3kk vaparilla ja nyt kone vaihto tehty... :D
Supra MKIV -93 2JZ-GTE Swap

ToniH

 Putkisto ja filsunvaihto auttaa yhtä paljonkun muissakin vapareissa eli lähinnä ääni muuttuu. Lastuttaminen on suht hankalaa tohon omaan ecuun, piggy packeillä voit saada hiukan tehoa irti . 6vaihteisissa on yleensä torsen-lukko perässä muihin sen sai lisävarusteena.
http://mkiv.supras.org.nz/specs.htm. tuolta voit ihmetellä enemmän mallien välisiä eroja.

yoto

#7
Mihin kohtiin kannattaa kiinnittää eritysesti huomiota supraa ostaessa, ns. tyyppivikoja?

Onko tuo vaparina oikeesti niin helvetin laiska ettei sellasella jaksa ajella, vai johtuuko tuo joka topikin turbohehkutus siitä että suurin osa täällä taitaa olla TT:llä ajavia? :icon_biggrin: Mitään tietoa 0-100km/h ajoista vakio-vaparille?

TT malli kiinnostaisi tottakai, mutta budjetti on hyvinkin rajallinen. Ja jos jotain positiivista etsii vaparista niin ompahan vähemmän hajoavia osia. :)

Toinen vaihtoehto vapari-Supran lisäksi olis Skyline GTS-T ECR33, voitte kertoa ihan suoraan mielipiteensä kumpaan ''kannattaa'' sekaantua.

laamaporo

#8
Osaksihan tuo hypetys johtuu siitä, että ainakin oman käsityksen mukaan Supra ostetaan ns. harrasteautoksi tai leluksi henkilökohtaisen tarpeen mukaan. Isot pojat klubilla puhuu, että ensi kesänä on television kokoinen uusi turpo ja 1500hv, vaparimiehet joutuvat tyytymään juttujen lueskeluun sillä lisää tehoa ilman turboa niihin ei ole kuitenkaan tulossa. Joten pistäähän se jossain vaiheessa mietityttämään, oliko vapari sittenkään se oikea ratkaisu ns. harrasteautoksi. Toki jos Supran sattuu hankkimään kauppakassiksi, niin ehkei niitä 1500 hevosta Siwa-koti välimatkalle tarvita.

Myyntiesitekin sen toteaa, että vapari on niin laiska ettei sen kiihtyvyyttä kannata edes mainita.

http://mkiv.com/specifications/93_brochure/1993promo.jpg

Kukin tyylillään kuitenkin, onhan ne Twin turbot kalliita :icon_biggrin:

1994 Toyota Supra MKIV TT 6spd Eurospec 3.4L
1988 Toyota Supra Turbo MKIII 5spd Eurospec
2012 BMW M550d


vase

Lainaus käyttäjältä: yoto - 28 elokuu, 2010, 17:49:33
Toinen vaihtoehto vapari-Supran lisäksi olis Skyline GTS-T ECR33, voitte kertoa ihan suoraan mielipiteensä kumpaan ''kannattaa'' sekaantua.

Ehdottomasti skyline. Skyline on tyylikkäämpi, harvinaisempi ja tilavampi. Myös keveys ja ahdin on aina plussaa. Myös toimivuus parempi niissä ja edukkaat osat.

yoto

#10
Lainaus käyttäjältä: vase - 28 elokuu, 2010, 18:26:51
Ehdottomasti skyline. Skyline on tyylikkäämpi, harvinaisempi ja tilavampi. Myös keveys ja ahdin on aina plussaa. Myös toimivuus parempi niissä ja edukkaat osat.
Ulkonäköasiat on tietenki mielipide kysymyksiä, omasta mielestä ihan hyvän näköisiä molemmat vähän laiteltuna. Kumpikaan ei ole mikään yleinen auto ainakaan täällä päin. Painoeroa on noiden välillä alle n.70kg skyllen hyväksi ja tehoero vakioissa 10huppaa myös skyllen hyväksi. Tuskin ihan kauheesti eroa kulkupuolessa noiden kesken? Ahdin - toisaalta hyvä, toisaalta ei. Turbo-nissaniko toimivampi kuin vapari-tojota? En ihan heti usko että asia olisi näin, vai olikohan viestisi hieman sarkastinen? :D Yks pikku asia kyllä mikä vetää kyllikin perään on lukkoperä...

ToniH

Ihan perusjutut käyt vaan läpi aika huonosti näissä tyyppivikoja. Veikkaisin tota 0-100aikaa 7.5-8 sekuntia. Kannattaa sitten miettiä onko supra oikea harrasteauto jos on tiukka budjetti osat maksaa jopa NA-malliin tuokin jonka linkkasit verojen jälkeen liikenteessä hinta noin 8-10tuhatta jos itse ekaa kertaa kilvittämässä tuontiautoa suosittelen antaa liikkeen hoitaa kilvitys jos vaan suostuvat säästyy monelta yllätykseltä . Noista kahdesta ottaisin skylinen itselle harrastepeliksi.


anttj

Lainaus käyttäjältä: vase - 28 elokuu, 2010, 18:26:51
Ehdottomasti skyline. Skyline on tyylikkäämpi, harvinaisempi ja tilavampi. Myös keveys ja ahdin on aina plussaa. Myös toimivuus parempi niissä ja edukkaat osat.

älä viitsi huijata! skylineitä tulee vastaan kolme päivässä.. ja tyylikkäisyydestä  nyt en viitsi edes mainita, tilavampi joo, mutta ei sielä takapenkillä ole tarkoitettu aikusia ihmisä kuljettaa muutenkaan. Mutta joo ahdin on ihan kiva, ottaisin ahdetun skylinen enne vapari supraa.
Anybody can do my job, but nobody can be me.

vase

Onse skylle parempi ja ahdettukin valmiiksi - saa voimaa. Osta semmonen vaan.

yoto

Lainaus käyttäjältä: vase - 28 elokuu, 2010, 20:04:17
Onse skylle parempi ja ahdettukin valmiiksi - saa voimaa. Osta semmonen vaan.
Eli sun mielestä kannattaisi ostaa skylle ainoastaan sen takia että siitä saa helpommin viriteltyä voimaa pihalle? No, pitää nyt miettiä noita vaihtoehtoja ja käydä tosiaan koeajamassa. Saahan sen vapari-supran sitten myytyä jos kiinnostus loppuu, mitä kylläkin epäilen melko vahvasti. ;D

Joku puhu tuolla ylempänä harrasteautosta, voidaan se sellaiseksikin ehkä lukea mutta samalla toimisi kyllä ihan ''käyttöautona''. Sitä en tiedä vielä että tulisiko ympärivuotiseen käyttöön.

Tem

Lainaus käyttäjältä: anttj - 28 elokuu, 2010, 18:55:20älä viitsi huijata! skylineitä tulee vastaan kolme päivässä.. ja tyylikkäisyydestä  nyt en viitsi edes mainita, tilavampi joo, mutta ei sielä takapenkillä ole tarkoitettu aikusia ihmisä kuljettaa muutenkaan. Mutta joo ahdin on ihan kiva, ottaisin ahdetun skylinen enne vapari supraa.

Skylle o voittajan valinta. Sillä saa pesääki ilman päärynäsiideriä.
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


vase

Lainaus käyttäjältä: yoto - 28 elokuu, 2010, 20:13:59
Eli sun mielestä kannattaisi ostaa skylle ainoastaan sen takia että siitä saa helpommin viriteltyä voimaa pihalle? No, pitää nyt miettiä noita vaihtoehtoja ja käydä tosiaan koeajamassa. Saahan sen vapari-supran sitten myytyä jos kiinnostus loppuu, mitä kylläkin epäilen melko vahvasti. ;D

Joku puhu tuolla ylempänä harrasteautosta, voidaan se sellaiseksikin ehkä lukea mutta samalla toimisi kyllä ihan ''käyttöautona''. Sitä en tiedä vielä että tulisiko ympärivuotiseen käyttöön.

Onse muutenkin parempi. Sinuna unohtaisin nää suprahommat ja liittyisin dnsf:lle kattelemaan noita kunnon pelejä.

gEmaLi

Lainaus käyttäjältä: Tem - 28 elokuu, 2010, 20:37:26
Skylle o voittajan valinta. Sillä saa pesääki ilman päärynäsiideriä.

ei muuten saa, kokemusta on.

yoto

Lainaus käyttäjältä: vase - 28 elokuu, 2010, 20:37:36
Onse muutenkin parempi. Sinuna unohtaisin nää suprahommat ja liittyisin dnsf:lle kattelemaan noita kunnon pelejä.
Joo näin teen! Sitten viritän turbo nissania vitusti ja liityn sun 500hp clubiin. :icon_salut: Se tehohan kun on katuautossa ensimmäinen ja ehdottomasti tärkein kriteeri, ei vastaväitteitä!

laamaporo

Lainaus käyttäjältä: Tem - 28 elokuu, 2010, 20:37:26
Skylle o voittajan valinta. Sillä saa pesääki ilman päärynäsiideriä.

Supralla ei saa edes siiderin kanssa.

1994 Toyota Supra MKIV TT 6spd Eurospec 3.4L
1988 Toyota Supra Turbo MKIII 5spd Eurospec
2012 BMW M550d


ToniH

Lainaus käyttäjältä: gEmaLi - 28 elokuu, 2010, 21:00:07
ei muuten saa, kokemusta on.

joo kuullu kans et skylleomistajilla pitää olla keissi upciderin light perryä takakontissa että saa teiniritsan edes kyytiin.  :icon_biggrin:

Lainaus käyttäjältä: yoto - 28 elokuu, 2010, 21:47:32
Joo näin teen! Sitten viritän turbo nissania vitusti ja liityn sun 500hp clubiin. :icon_salut: Se tehohan kun on katuautossa ensimmäinen ja ehdottomasti tärkein kriteeri, ei vastaväitteitä!

katuautossa tuo teho on suht tärkee elementti mut tarkoitit varmaan käyttistä? Osta hyvä mies se vaparisupra jos tuntuu omanlaiselta autolta voithan sen sitten ahtaa jälkeen päin jos tuntuu ettei tehot riitä

vase

Lainaus käyttäjältä: yoto - 28 elokuu, 2010, 21:47:32
Joo näin teen! Sitten viritän turbo nissania vitusti ja liityn sun 500hp clubiin. :icon_salut: Se tehohan kun on katuautossa ensimmäinen ja ehdottomasti tärkein kriteeri, ei vastaväitteitä!

Joo, kyllä sä ehdottomasti olet nissan miehiä.. älä sekaannu supriin kiitos.

lihapulla

terve vaan kaikille, itellä on alla ainakin toistaseks soarer, mutta älytön suprakuume päällä kokoajan.. missäs hintaluokissa mkiv tt suprat pyörii keskimäärin? toisinsanoen paljonko pitää köyhtyä että voi ajaa supralla?
ex soarerfag

ToniH

Lainaus käyttäjältä: lihapulla - 19 syyskuu, 2010, 00:27:57
terve vaan kaikille, itellä on alla ainakin toistaseks soarer, mutta älytön suprakuume päällä kokoajan.. missäs hintaluokissa mkiv tt suprat pyörii keskimäärin? toisinsanoen paljonko pitää köyhtyä että voi ajaa supralla?

eurot 25-35t , jdm 15-20t riippuen vaihteistoista kilometreistä ja mitä palikkaa on kiinni.

lihapulla

okei kiitos, tarvii varmaan ens kesäks hommailla sellanen.
ex soarerfag

elmo111

#25
Tunteeko/Tietääkö kukaan tästä suprasta mitään?
http://www.nettiauto.com/toyota/supra/3591848
lhd.. Kuinkahan paha pommi on

eipä löydy enään nettiautosta..

Osmo

Lainaus käyttäjältä: elmo111 - 30 lokakuu, 2010, 14:39:58
Tunteeko/Tietääkö kukaan tästä suprasta mitään?
http://www.nettiauto.com/toyota/supra/3591848
lhd.. Kuinkahan paha pommi on

eipä löydy enään nettiautosta..

Näytti olevan myyty.

Veikkaan että on Saudi-malli, eli vasuri ohjaus ja 5 vaihteinen W58 manuaski, mikä noissa Saudi-malleissa on..
MKIV tt 6spd jdm

Ace

Lainaus käyttäjältä: Nickke - 28 elokuu, 2010, 13:51:56
_Jos_ itse ostaisin MKIV Supran, se olisi vapaastihengittävä. Syy siihen olisi mahtava alavääntö, ja se tehon tunne, joka on läsnä koko kierrosalueella. Toisinsanoen ei sitä turbovaihtoehtoo enää ees tuu ajateltua kun on päässy vaparin rattiin. Tämä on siis vain ja ainoastaan minun mielipiteeni.

Hei äläs nyt toi ottaa sut vielä tosissaan ja ostaa sen vaparin :DD
Nissan 200sx s13 -90
ex: Toyota Aristo Twinturbo -92
http://www.minunauto.com/auto/23671

zanardi

Lainaus käyttäjältä: Osmo - 31 lokakuu, 2010, 09:30:28
Näytti olevan myyty.

Veikkaan että on Saudi-malli, eli vasuri ohjaus ja 5 vaihteinen W58 manuaski, mikä noissa Saudi-malleissa on..

mun tuoma saudimalli... joskus -06-07 muistaakseni  :yum:

verojaki meni siihen aikaan jotai 7k€
ex toyotat...
celica st182
mkiv 5-speed vapari LHD
aristo jzs147 tt autom
lexus is200 6-speed
mkiv tt 6-speed
nyt:
2jz 5-speed 475kw...
gsxr-r 1000 k5 -06

K.Mäki

Onko kukaan käyny kattomassa tätä http://www.nettiauto.com/toyota/supra/3335118 On ollu melko pitkään myynnissä.
Kuulemma tuotu japanista Britteihin 2006 vuonna.