Aristo 2JZ kysymyksiä

Aloittaja arosuzi, 30 kesäkuu, 2012, 11:15:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

arosuzi

Terve vaan!

Tuli tuossa hankittua tuollainen aristo pitkäaikaisen tseidiiem kuumeen helpoitukseksi. Autojäsenhakemuksen olen jo lähettänyt, mutta ajattelin nyt ensihätään kysästä pari (tyhmää?) kysymystä.

1. Mitä jäähdytysnestetä 2JZ pataan kuuluu laittaa? Omassa kipossa näyttää olevan pääasiassa pelkkää vettä. Jäähdytysnesteen hajua hädintuskin haistaa.

2. Tulpat pitäisi vaihtaa. Mitkä ovat käypät tähän?

3. Autoni on tällä hetkellä blitzin catbackia ja apexin filtteriä lukuunottamatta vakio. Perusviriä olisi suunnitteilla. Minkä kokoinen välijäähdytin olisi passeli ariston keulille? Ahtoputket meinasin itse väsätä. Sitten ajattelin boost controlleria. Mimmoinen kannattaisi hankkia? Ja ahdot kannattanee ilmeisesti pitää alle 1bar?

Kaikki neuvot ja vinkit tuohon virittämiseen liittyen ovat enemmän, kuin tervetulleita! Kiitokset jo etukäteen vastanneille!

Puuhapete

En ossaa oikiastaan vastata mihkää noista mutta onnittelut hienon auton valinnasta ja tervetuloa voorumeille !  :wave:

El_Paco


arosuzi

Kiitosta!

Sanokaas ny joku aristoa viilaillut tuosta välijäähdyttimen koosta jotakin vinkkiä? Meneekö 600x300x100? Liian paksu?

Boostcontrolleristakin saa antaa vinkkiä.

krispo

Tervetuloa sinnullekin tänne.

- Jäähdytysnesteetks käy mikä vaan,mutta jäähdytysjärjestelmän huuhtelu ja punaset longlifet sinne kannattaisi laittaa, kun kumminkin talvellakin ajat niin tislattuvesi ja redline ei käy sulle.

- Tulpiks joko kallis   NGK BCPR6EP-11 pitkällä vaihtovälillä tai sitten  halpa vaihtoehto lyhyellä vaihtovälillä  tuo NGK BCPR6ES

- Tuo apexin AVC-R boostcontrolleri on kuulemma aika näppärä lelu mutta hiukan arvokas
Think Of The 7M As A Vagina That Has Never Been Touched, You Make One Slip Up And All Hell Breaks Loose.

-Toyota Supra MA70 7M-GTE
-Toyota land cruiser BJ40 vm 75 <3 :)

arosuzi

Kumpikaan noista ei NGK sivujen mukaan sovellu 2JZaan?  :icon_scratch:

BCPR6ES
BCPR6EP-11

Joo ei tässä enää muuta, kuin toi välijäähdyttimen koko ja toi boost controlleri. Krispo se oli toi HKS EVC-S josta puhelin silloin.

El_Paco

Lainaus käyttäjältä: arosuzi - 02 heinäkuu, 2012, 06:06:13
Kumpikaan noista ei NGK sivujen mukaan sovellu 2JZaan?  :icon_scratch:

BCPR6ES
BCPR6EP-11

Joo ei tässä enää muuta, kuin toi välijäähdyttimen koko ja toi boost controlleri. Krispo se oli toi HKS EVC-S josta puhelin silloin.
Ei ehkä ngk:n sivujen mukaan, mutta meidän mukaan soveltuu. Nuo perustulpat pelittää ihan siinä missä iridiumit/platinatkin. Vaihtoväli on vaan lyhyempi, ja jotkut tykkää syytää huvikseen satoja euroja tulppiin, jotka toimii ihan samalla tavalla kuin 30€ maksava sarja.

Nuo kaikki elektroniset ahtopaineensäätimet taitaa olla ihan asiansa ajavaa kamaa. Tai ainakaan itse en ole moitteita kuullut mistään. Pääasia kuitenkin, että kannattaa tosiaan kerralla investoida siihen kunnon säätimeen, ja jättää ne turboruuvit väliin. Välillä voi aina bongailla käytettyjä säätimiä täältä foorumilta(ja muilta foorumeilta) edullisesti.

arosuzi

Asia selvä. Juu kyllä nuo platina ja iridium -tulpat on aika tyyriitä. Mimmoista vaihtoväliä ootte pitänyt noilla tulpilla? Eipä oo itte tullu paljoa tulppia vaihdeltua, kun edellisessä pelissä oli vaihtoväli 120tkm.

kaahari

#8
Lainaus käyttäjältä: arosuzi - 30 kesäkuu, 2012, 11:15:46
Autoni on tällä hetkellä blitzin catbackia ja apexin filtteriä lukuunottamatta vakio. Perusviriä olisi suunnitteilla.
...
Ja ahdot kannattanee ilmeisesti pitää alle 1bar?

Halpaa 400bhp perusviriä:
-Katit pois, decat putki tilalle
-FCD (fuelcut defender) kiinni
(-Ahtopaineensäädin)

"Yleinen" maksimisuositus jdm vakioahtimille on pitää paineet 1,2bar tai alle... toki osa ajelee suuremmillakin paineilla ja kestää. Kattien poisto ainakin jdm Suprassa tahtoo nostaa vakiohukkaportin kanssa maksimipaineet virtaavalla putkella liian suureksi joten rajoitinlaippa esim downpipen jälkeen on tarpeen. 48mm = ~0.9bar, 50mm = 1.0-1.1 bar... jne ja sen jälkeen nosto ahtopaineensäätimellä jos lisää haluaa. Ainakin oma auto aikoinaan twinien kanssa peakkas 2.turbon lähtiessä ahtamaan 1,5bar:n asti ilman rajoitinlaippaa.. toisaalta kuullut että joillain nousee maksimissaan tuonne 1,2 ilman rajoitinta.

Muuta mitä itse tekisin heti alkuun:

-Perushuollot :)
-Painetesti ettei twinien ohjausletkut / twinien kellot vuoda mistään
-Puolien liittimet, tarkastus, jos murenee --> vaihtoon.
-Ahtomittari jos ei ole vielä ja aiot ahtoja lisätä

Vasta noiden jälkeen alkaisin sorvata sitä matkalaukun kokoista välijäähdytintä sinne keulille / nostamaan ahtoja...  ;)



Toyota Supra MKIV TT 6spd -93
FJ cruiser -07
LandCruiser J70 -91
Yamaha YZF-R1 -08

Ex muut "kivat" laitokset
350z 6spd  -04
Lancer Evolution 7 5spd RS2 FQ-300 -02
Mitsu GTO TT MR -94
Volvo S60R 6spd AWD -04
Celica St185 Sainz -92
Lexus Sc400 -92
Supra mkiv na auto -94
Honda CBR1100 XX -04
Yamaha R1 -04
Honda CBR RR 1000 -05

arosuzi

#9
Perushuollot (paitsi tulpat) on jo edellisen omistajan toimesta tehty ja sainkin häneltä vinkkiä noista puolien liittimistä. Ahtopainemittari löytyy autosta.

Hmm en kovin mielellään alkaisi katteja poistamaan,  että säästyisin jokavuotiselta katsastusjumpalta. Tiedän kyllä, että todennäköisesti isomman välijäähdyttimen asennuksen jälkeen joudun tähän jumppaan.. Mutta onko tälläinen vakiokatit + ic + paineet 1-1,2bar järkevää?

Miten tuo painetesti suoritetaan?

kaahari

#10
Lainaus käyttäjältä: arosuzi - 02 heinäkuu, 2012, 14:47:46
Mutta onko tälläinen vakiokatit + ic + paineet 1-1,2bar järkevää?

Jos et decat putkia tuonne laita, tuossa tapauksessa pitäisin ne paineet siellä alle 1.0bar:n. Ja ne varmaan pysyykin koska katit ahdistaa aika sopivasti.

Mutta koska alkup viestissäsi kysyit "... vinkit tuohon virittämiseen liittyen ovat enemmän, kuin tervetulleita!" niin paineillahan näistä koneista ne tehot saadaan :P Jos aiot pitää vakiokatit paikallaan, en kyllä itse välttämättä lähtisi edes tuota uutta välijäähyä edes tuonne sorvaamaan (ainakaan halvinta mahdollista kiinalaista), ellei ole sitten pelkästään ulkonäkösyistä. Veikkaan että oem välijäähy pelittää hyvin noilla <1bar paineilla. 

Lainaus käyttäjältä: arosuzi - 02 heinäkuu, 2012, 14:47:46
Miteb tuo painetesti suoritetaan?

kun autojäsenenä

http://www.supraclubfinland.com/forum/index.php/topic,12496.msg114154.html#msg114154
Toyota Supra MKIV TT 6spd -93
FJ cruiser -07
LandCruiser J70 -91
Yamaha YZF-R1 -08

Ex muut "kivat" laitokset
350z 6spd  -04
Lancer Evolution 7 5spd RS2 FQ-300 -02
Mitsu GTO TT MR -94
Volvo S60R 6spd AWD -04
Celica St185 Sainz -92
Lexus Sc400 -92
Supra mkiv na auto -94
Honda CBR1100 XX -04
Yamaha R1 -04
Honda CBR RR 1000 -05

arosuzi

Jees. Täytyy miettiä ja tutkailla sitä decattia. Että miten paha operaatio se on. Jos semmoista sitten sinne alan suunnittelemaan niin mistä niitä decat piippuja kannattaisi alkaa etsimään? Varmaan ihan supraan tarkoitettu palikka sopinee ariston piippuun? Mites muuten ton tomaattiaskin kestävyys perusvireillä?

Kiitoskia hyvistä vastauksista! Varmaan löytyy vastauksia kysymättäkin, kunhan pääsen selaamaan autojäsenille näkyvää foorumia.  :)

kaahari

Lainaus käyttäjältä: arosuzi - 02 heinäkuu, 2012, 15:29:04
Jos semmoista sitten sinne alan suunnittelemaan niin mistä niitä decat piippuja kannattaisi alkaa etsimään?

jos varmasti sopivaa haet, esim whifbitz:ltä

http://whifbitzperformancetuning.co.uk/toyota-aristo-exhausts-down-pipes-c-38_50_691.html

niiltä löytyy mallit, on sitten autosi vvti koneella tai pre-facelift
Toyota Supra MKIV TT 6spd -93
FJ cruiser -07
LandCruiser J70 -91
Yamaha YZF-R1 -08

Ex muut "kivat" laitokset
350z 6spd  -04
Lancer Evolution 7 5spd RS2 FQ-300 -02
Mitsu GTO TT MR -94
Volvo S60R 6spd AWD -04
Celica St185 Sainz -92
Lexus Sc400 -92
Supra mkiv na auto -94
Honda CBR1100 XX -04
Yamaha R1 -04
Honda CBR RR 1000 -05

Apexi

ahtopaineen säätimeksi suosittelen hdi ebc-r:ää. ebaysta hdi mittarin kaa jotai alle 200e. helppo asentaa jne! ite oon tyytyväinen kyseiseen kamppeeseen! ;)
Toyota Supra RZ -94
ex-Toyota mr2 gt-s -94

arosuzi

Tattista. Ei oo vvti, '94 eli pre facelift.

Täytyykin kattella ebaystä tota hdi kikkaretta.


Decoy_

Ex: JZS161, JZZ31, RS13

arosuzi

Lainaus käyttäjältä: Decoy_ - 02 heinäkuu, 2012, 19:08:58
http://www.jmtuonti.fi/cat/product_details.php?p=1642 Tuossa myöskin erittäin kilpailukykyinen boostcontrolleri.

Tuo vaikuttaa erittäin asialliselta. Hinta ainakin todella kilpailukykyinen verrattuna tuohon hks evc-s vaikka tilaisi ebay:stä.

Kellään kokemuksia kys. laitteesta?

Taski

#18
Lainaus käyttäjältä: arosuzi - 30 kesäkuu, 2012, 11:15:46
Terve vaan!

Tuli tuossa hankittua tuollainen aristo pitkäaikaisen tseidiiem kuumeen helpoitukseksi. Autojäsenhakemuksen olen jo lähettänyt, mutta ajattelin nyt ensihätään kysästä pari (tyhmää?) kysymystä.

1. Mitä jäähdytysnestetä 2JZ pataan kuuluu laittaa? Omassa kipossa näyttää olevan pääasiassa pelkkää vettä. Jäähdytysnesteen hajua hädintuskin haistaa.

2. Tulpat pitäisi vaihtaa. Mitkä ovat käypät tähän?

3. Autoni on tällä hetkellä blitzin catbackia ja apexin filtteriä lukuunottamatta vakio. Perusviriä olisi suunnitteilla. Minkä kokoinen välijäähdytin olisi passeli ariston keulille? Ahtoputket meinasin itse väsätä. Sitten ajattelin boost controlleria. Mimmoinen kannattaisi hankkia? Ja ahdot kannattanee ilmeisesti pitää alle 1bar?

Kaikki neuvot ja vinkit tuohon virittämiseen liittyen ovat enemmän, kuin tervetulleita! Kiitokset jo etukäteen vastanneille!

Kyllä siellä pitäisi ihan kunnon jäähdytysnesteet olla, kun muistaakseni -40c oli pakkasenkesto kun pari kk sitten mitattiin.

Samaten kuin nuo alipaineletkut ja kellot on kanssa testattu, pitäisi toimia. Yksi solenoidi piti vaihtaa.
Suksi potkee, jalka notkee, sujulevi sukkelaan.

arosuzi

Okei, hyvä että selvensit asiaa :)

Taidan käydä penkissä ennenkuin laitan mitään boostcontrolleria tjms viriä kiinni. Näkee sitten todellisen vaikutuksen.

El_Paco

Esim. motonetissä maksaa se pakkaskestävyysmittari muistaakseni alle 3€. Semmonen kannattaa ehdottomasti hommata ku näiden vanhojen romujen kanssa pelailee. Ja jos jäähdytinnesteiden vaihtoajankohdasta ei ole tietoa, niin kannattaa ne joka tapauksessa vaihtaa. Vanhojen nesteiden takiahan ne järjestelmät juuri ruostuu.

On muute tosissaan fiksun oloinen laitos tuo linkattu ahtopaineensäädin. Maksoin viime talvena käytetystä blitzistä 320€  >:(

Apexi

hintalaatu suhteeltaan hyvä. itellä ollu jonkun aikaa kiinni ja skulaa niinku pitääkin  :) suosittelen. ja voit vetää mittarin&säätimen vaikka konttiin asti. johtoa pirusti mukana. ;) ja kaikki tarpeellinen mukana.  :thumbsup:
Toyota Supra RZ -94
ex-Toyota mr2 gt-s -94

arosuzi

Mitä mieltä olette tuosta Turbosmartin pneumaattisesta FCD:stä?

LINKKI

krispo

Lainaus käyttäjältä: arosuzi - 03 heinäkuu, 2012, 15:14:00
Mitä mieltä olette tuosta Turbosmartin pneumaattisesta FCD:stä?

LINKKI

Eikös tuo nyt ole ihan normi kuulajousiventtiili (pienemällä ulostuloreijällä/kuristimella), mikä päästä paineita ohi MAP anturin ? Omaan korvaan ainakin kuulostaa aika pommilta ratkasulta,ohi anturin päästellä paineita. Tiedä sitten noista voi olla toimiva tai voi olla että mäntäpistiäinen iskee helpommin kun elektronisella.
Think Of The 7M As A Vagina That Has Never Been Touched, You Make One Slip Up And All Hell Breaks Loose.

-Toyota Supra MA70 7M-GTE
-Toyota land cruiser BJ40 vm 75 <3 :)

Juzzo

Jos nyt kuiteskin päätät ton hommata, niin laajakaista on sit MUST! Ja lähet pikku hiljaa hakeen aluetta millä et vahingossakaan vedä laihalle...
Got lip?

Lainaus käyttäjältä: Sound Performance;8655788Wrong,  Garrett created the sphere.... then God copied Garrett and made the Earth!

arosuzi

Okei. Eli tuo turbosmartti jätetään suosiolla ostamatta.

Decoy_

Lainaus käyttäjältä: krispo - 03 heinäkuu, 2012, 22:45:35
Eikös tuo nyt ole ihan normi kuulajousiventtiili (pienemällä ulostuloreijällä/kuristimella), mikä päästä paineita ohi MAP anturin ? Omaan korvaan ainakin kuulostaa aika pommilta ratkasulta,ohi anturin päästellä paineita. Tiedä sitten noista voi olla toimiva tai voi olla että mäntäpistiäinen iskee helpommin kun elektronisella.

Miksi se olisi sen pommimpi ratkaisu päästellä mapin ohi paineita, kuin sörkkiä sähköisesti signaalia? Eikö se ole pikemminkin toisinpäin...
Ex: JZS161, JZZ31, RS13

arosuzi

Mikä on se ns. "tuttu ja turvallinen" FCD mitä porukka on näissä käyttäny?

Sais ne autojäsen -statukset jo, että pääsis perehtymään asioihin eikä teidän tarvis ihan jokaista asiaa vääntä rautalangasta mulle  :laugh:

kaahari

#28
Lainaus käyttäjältä: arosuzi - 04 heinäkuu, 2012, 10:38:10
Mikä on se ns. "tuttu ja turvallinen" FCD mitä porukka on näissä käyttäny?

Greddyn tekemä fcd on ainakin toimiva kampe.

Tuohan on loppupeleissä pelkkä elektroninen purkki joka estää ecua näkemästä MAP:n tuottamaa liian suurta volttiarvoa (ts. antaa voltit nousta max fuel cut:n arvoon asti, jos map:sta tulee suurempia arvoja, päästää läpi vain alle fuel cut:n olevaa kiinteää volttiarvoa). Jdm suprassa tuo arvo on n.4.3voltin luokkaa ettei cuttaa. Menekkiä varmaan olisi jos joku sähkötekniikasta enemmän tietävä tekisi noita ihan myyntiin asti, veikkaan että komponentit ei maksa paljoa.   
Toyota Supra MKIV TT 6spd -93
FJ cruiser -07
LandCruiser J70 -91
Yamaha YZF-R1 -08

Ex muut "kivat" laitokset
350z 6spd  -04
Lancer Evolution 7 5spd RS2 FQ-300 -02
Mitsu GTO TT MR -94
Volvo S60R 6spd AWD -04
Celica St185 Sainz -92
Lexus Sc400 -92
Supra mkiv na auto -94
Honda CBR1100 XX -04
Yamaha R1 -04
Honda CBR RR 1000 -05

arosuzi

Lainaus käyttäjältä: kaahari - 04 heinäkuu, 2012, 10:51:44
Greddyn tekemä fcd on ainakin toimiva kampe.

Tuohan on loppupeleissä pelkkä elektroninen purkki joka estää ecua näkemästä MAP:n tuottamaa liian suurta volttiarvoa (ts. antaa voltit nousta max fuel cut:n arvoon asti, jos map:sta tulee suurempia arvoja, päästää läpi vain alle fuel cut:n olevaa kiinteää volttiarvoa). Jdm suprassa tuo arvo on n.4.3voltin luokkaa ettei cuttaa. Menekkiä varmaan olisi jos joku sähkötekniikasta enemmän tietävä tekisi noita ihan myyntiin asti, veikkaan että komponentit ei maksa paljoa.

Varmasti olisi kysyntää ja eikä ne komponentit todellakaan paljoa maksa, noissa purkeissa on kate kohdallaan.