Miksei celica kule? - 2.0 gti vm. -93

Aloittaja celica, 23 marraskuu, 2013, 09:02:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

celica

Mulla on -93 vuosimallin t18 Celica 2.0 gti ajettu 244 000km.
Se on ollut mulla seitsemän vuotta ja on pikkuhiljaa mennyt laiskaksi. Välillä siihen tulee joku vika päälle ja se ei kule ku 90km/h vaikka on lappu lattiassa. Vika kestää vähän aikaa ja kohtaa taas kulkee muttei kumminkaan hyvin.
Varsinkin jos on vaikka 40km/h vauhtia ja kolmonen päällä ja laittaa kaasun pohjaan niin se ei kiihdy yhtään.
Siinä on uudet tulpat ja tulpan johdot. Bensan paineet on hyvät ja suuttimien puhdistus ainetta olen jo kaks kertaa tankkiin kaatanut. Toytalla ei näy mitään vikakoodia.
Auto on aina tiputtanu vähän öljyä. 10 000 km välein olen vaihtanu öljyt ja olen aina puolessa välissä vähän lisännyt. Puristukset olivat viime kesänä zyl1: 9,5 zyl2:10 zyl3:12 zyl4:10 yks oli aika paljo enemmän ku muut. Voisko vika olla siinä? Pakokaasu ei kumminkaan ole sinertävää.
Viime keväänä kun vein auton katsastukseen talven seisonnan jälkeen 30km päähän oli yks arvo korkialla en nyt muista mikä. Ajoin korjaamolle niin siellä näytti että kaikki arvot korkialla. Ajoin pari sataa kilometriä ja autoon ei tullut sinä aikana tuota 90km/h vikaa. Sitten ajoin toiselle korjaamolle ja sieläkin näytti aluksi että kaikkiarvot korkialla ja yhtäkki muuttu ja arvot olivat niin hyvät ku autossa vaan voi olla.
Voiskohan tuolla olla mitään tekemistä tuon kulukemisen kans?

Edit: Tarkennettu otsikkoa. ~Baz~

El_Paco

Kuulostais vähän et putki on melko tukkonen. Katin pois purkamisella alottaisin minä, jollei ole ilmennyt mitään nykimisiä yms. käyntihäiriöitä.

Sent from my GT-S5570 using Tapatalk 2

TeeJii

Suodatinta uutta vaan ja tosiaan toi katti veks. Noilla eka kannattaa kokeilla
Toyotat:

Nykyinen Supra mk3 tbo targa man.
ex. Soarer -92
ex. Aristo mk2
ex. Celica st205

moppitukka

kuuluuko pakoputkesta kolinaa jos katti kunnolla palasina voi romut sielä pyöriä miten sattuu ja välillä tukkiakki. onko sytytys ennakko tarkastettu
ei se mitään huohota

TeeJii

Ei varmaankaan ihan pois sulettu ois kytkin? Jos luistaa niin selittää yötä kiihtyvyys onkelmoo kanssa.. Katoppa niitä kierroksia miten käyttäytyy
Toyotat:

ex. Soarer -92
ex. Aristo mk2
ex. Celica st205

JV

Itsellänihän oli myös st182 celicassa tuon tyylinen vika. Mulla Se vaan muuttui pikkuhiljaa laiskemmaksi ja laiskemmaksi. Syynä sitten oli vaan tukossa oleva katti. Tein korvausputken siihen ja vedot tuli takaisin  :icon_salut: mulla ei siis ollut tuo vähäpäästöinen niin katsurikaan ei siihen mitään sanonut ja silti kaikki arvot testissä oli vähäpäästöisen rajoissa.
Toyota Aristo JZS161
Toyota Celica st182

celica

Ilmansuodattimen vaihdosta on pari vuotta, mutta sen vaihtoväli on 60 000 ja puolessa välissä puhistella. Välillä oon puhaltanu sitä paineilmalla. Otin kerran katin pois ja kävin mutkan ajamassa ei se ainakaan matalillakierroksilla paremmin kiihtyny. Oli niin mahoton ääni ettei kaukana vihtiny käyä. Mitään kolinoita ei putkesta kuulu.
Soitin Toytalle ja kysyin koneen puristuksia niin meinasivat että uutena ois 13,3. Itellä aikapaljo pienemmät. Onko kellään kokemusta tuosta rvs aineesta toimiikohan se?

TeeJii

Joskus ite noita tököttejä käyttäny. Katsastukseen arvot parantu ainakin :evil5:
Toyotat:

ex. Soarer -92
ex. Aristo mk2
ex. Celica st205

TumppU

Kuinkas kauan tuo vikakoodi pysyy yleensä päällä? Minä alottasin sillä, että kun vikavalo syttyy niin pysäkille heti, ko mahdollista ja koodien luku diagnostiikkapistokkeesta mikäli tuo valo vielä palaa. Netistä löytyy nuo koodit ja niiden tulkinnat.

Edit: Tuosta lukuohjeet ja koodien merkitys... http://koti.mbnet.fi/~stinger/toy_diag.php
Lexus GS300 (2JZ-GE)
Supra JZA70 (1JZ-GTE)

celica

Ei siinä mikään vikavalo syty. Se vaan välillä tuntuu niinku bensa loppuis. Auto ei kule ku 90km/h vähän matkaa vaikkalappu ois lattiassa.

Tem

Lainaus käyttäjältä: celica - 25 marraskuu, 2013, 20:13:46Ei siinä mikään vikavalo syty. Se vaan välillä tuntuu niinku bensa loppuis. Auto ei kule ku 90km/h vähän matkaa vaikkalappu ois lattiassa.

Mulla teki Misteri ihan samaa, ku katti hajos. Ei vikavaloa, eikä muutenkaan mitään kolinoita tai ääniä. Hyytys vaan ihan täysin siinä 80kmh jälkeen. Katin kenno oli irrallaan ja kääntyny poikittain, ni eihän siitä kaasut läpi kulje ja kone tukehtuu. Uuden katin jälkeen oli vielä sen takana ollu pönttö tukossa katin krämmäleistä.

RVS tuskin korjaa tota vikaa.

Se tukkonen putki hyvinkin luultavasti sekottaa myös seoksia, että pikkukierroksilla ei välttämättä oo täysiä vetoja heti ilman kattia, jos et käytä akkua irti. Mut kaasu pohjassa pitäis mennä helposti toistasataa, et siitähän sen huomaa.
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1

moppitukka

pensapunppu voi jumitella paineen säädin jumia. pumpun releessä hapettumaa tai joku muu katkos.
pitäis mitata pensan paineet ku vika on päällä  onko normaalit.
voisko joku alipaine letku vika olla
ei se mitään huohota

TumppU

Lainaus käyttäjältä: celica - 25 marraskuu, 2013, 20:13:46
Ei siinä mikään vikavalo syty. Se vaan välillä tuntuu niinku bensa loppuis. Auto ei kule ku 90km/h vähän matkaa vaikkalappu ois lattiassa.

Ai, sori. Luin väärin tuosta alotuksesta.  ;D

Nuistahan kyllä ruukaa mennä niitä takapönttöjäki, että eihän vaan oo siellä tukos..
Lexus GS300 (2JZ-GE)
Supra JZA70 (1JZ-GTE)

celica

Joo ei se rvs varmaan kattia korjaa.
Voishan sitä vielä kokeilla että kävis ajaan ilman kattia.
Bensan paineet olivat ainakin normaalit kun mittautin ne, vaikea tietää milloin vika on päällä muulloin kun matkaajossa.
Takapöntön vaihdoin aikavasta vanhassa oli osia irti mutta ei uuden vaihtaminen kulukemiseen vaikuttanut.
Ilmavuotoja aluksi etsinkin ja imusarjan tiivisteetkin turhaan vaihdoin. Joten ei se sielä puolella taida olla.

celica

Kysyin tuulilasi.fi sivulta samaa ja vastasivat että kannattais puhdistaa ilmamäärämittari. Onkohan se tässämallissa sama kuin ilmamassamittari?

celica

Ei täsä mallissa ookkaan ilmamäärämittaria. Vois kahtua venttiilien välykset jos ne kantaa.

El_Paco

Tai ihan vaan alottamalla oikeasti tutkimaan sitä pakoputkea kun sitä on täällä kaikki veikanneet. Ota kertaalleen vielä se katti irti, ja katso valoa vasten paistaako päivä katista läpi. Tuo "ei ainakaan alakierroksilla kiihtynyt paremmin" -kommentti kuulostaa jotenki vähän epämääräiseltä siihen et vois tukkosen katin sulkea kokonaan pois.

Sent from my GT-S5570 using Tapatalk 2

celica

Käytin kattia irti ja korjaamolla. Lampunvalo näkyi läpi ja paineilmakin tuli siitä läpi. Mutta pakokaasuista oli hankala päästä läpi co arvo meinas kokoajan olla korkealla. Päästöt olivat tyhjäkäynnillä co 0,50 co2 13,00 hc pmm 92 o2 2,50 ja kierroksilla co 0,25 co2 14,8 hc ppm 50 o2 0,50 ja Lambda 1,010.
Korjaamolla meinasivat aluksi että imuvuoto koneessa muttei sieltä mitään löytyny kun katseltiin. Auto kävi testissä kylla tasaisesti eikä savuttanu.
Tarkastin venttiilit eivätkä ne kantaneet.
Huomasin että kolmospytyn tulppa oli öljyinen ja muut kuivia. Johtuiskohan siitä että siinä pytyssä oli paremmat puristukset kun muissa ja voiskohan tuo vikakin johtua siitä?

Soapra

Suuresti kuulostaa nyt siltä, että siulla olis pahasti leikkautumaa pytyssä tai öljy/männän rengas palasina, tai hyvällä tuurilla männässä reikä.. Jos kerta venttiilikoneisto oli kunnossa.
Toyota Soapra JZZ30 1JZ vm.-91
Subaru WRX EJ25 vm.-06

celica

Ei ne venttiilit ainakaan kantaneet. Eise ainakaan sinistä savuta.

toyota korimekaanikko

Olen muutaman kerran kyseisiin nykimisiin törmänny. Kaverin mr teki sellasta että ei välillä lähtenyt käymään tai jos lähti niin kävi ihan kuin olis ollu sytkä sekasin. Tämäkään ei tallettanu vikakoodia koska ei gt mallissa ilmeisesti jakajan erilaisuudesta johtuen ole mahdollista. Johtoja on yksi vähemmän kun oli amerikan malli. Se tuli kuntoon kun jakajan sisältä vaihtoi hall-anturi levyn. Previassa oli samanlainen osa.
Toinen vika voi olla moottorin ohjausboxin kondesaattoreissa joka myös aiheuttaa että vikakoodeja ei tallennu.
Mulla on itellä suprassa toi 1uz ja alko lopputalvella käymään välillä huonosti ja jatkuu edelleen. Voi toimia viikon ettei mitään ja taas voi pätkiä monta päivää peräkkäin. Vikavalo ajaessa syttyy mutta kun käy hyvin niin valo sammuu.
Toyotan boxithan on denson valmistamia ja siihen aikaan niissä käytettiin konkkia joista vanhetessaan vuotaa liemet ulos ja jalat irtoaa piirilevystä. Malleja on aika monia suprat celica muutamat lexukset.
Tossa linkki   http://www.clublexus.com/forums/ls400/656360-all-my-crazy-lexus-issues-solved-ecu-leaking-capacitor.html
Kannatta kurkata boxiin sisälle. Mullakin kulkeminen parani kun vaihtoi konkat mutta ite vika ei vielä poistunut.

celica

Katsoin vielä uudestaan tuota tulppaa niin se onkin vain kierteistä ja yläpuolelta märkä ja kärki kuiva. sitte se on varmaan vaan venttiilikopasta vuotanu. Tuota boksiapa pitää katsoa.

celica

Käytin tuota moottorin ohjausboksia irti ja käytin elehuollossa. Oli siellä kaks konkkaa vuotanu ja ne vaihettiin, mutta ei se mihinkään vaikuttanu.

toyota korimekaanikko

Tarkistitko jakajan hall-anturit. Ne kun on kytketty muistaakseni peräkkäin. Toinen on kampiakselin ja toinen nokka-akselin vaikka sijaitsee jakajassa. Jos käyntinopeustieto puuttuu niin koko moottorin ohjaus menee varajärjestelmälle. Ite tutkisin oskilloskoopilla oman anturit ja kaikki oli ok mut silti vaan ei toiminu kun ecun sisällä jokin tieto meni sekasin. Nyt alko toimimaan kun kahdesta ecusta otettiin piirilevyt. Ne konkat voi olla siltikin rikki vaikka ei ole vuotanut/turvonnut. Niistä häviää varauskyky ja luulen että mun tapauksessa ainakin se on rikkonu jotain muuta joka ei sitten ilmene millään tavalla mittaamalla. Kokeile toista ecua joka varmasti toimii jos mahdollista.

celica

En oo vielä kahtonu niita hall antureita, pitää kahtua. Se kumminkin mulla käy tasaisesti. kokeilin ensin toista ecua muttei lähtenyt käyntiin. Se oli muuten samanlainen mutta siinä oli eri numero.
Mietin tuossa että oiskohan vettä voinu kertyä tankkiin ku tankkissa on melkein aina ollut vähän bensaa ja se on talvet seissy ja parina viimesimpänä kesänäkin on tullut aika vähän kilometrejä. Polttoainesuodattimen vaihdoin (tarvikesuodatin) kolme vuotta sitten. oiskohan se voinut vielä tukkeentua? Oiskohan väliä jos ois alkuperäinen suodatin?
Tai voiskohan ruiskun lämpötila-anturissa olla vikaa?

Damii

Anturi vikaan itse kallistuisin pelkästään siksi että itsellä saman aiheutti ilmamäärämittari liitin joka ei pysynyt kunnolla kiinni ja ihan samat vaivat oli

Edit: tosin oma viat nismossa
Anything with tits or wheels is bound to cause problems

celica

Vaihdoin alkuperäisen polttoainesuodattimen muttei sillä ollut vaikutusta. Sitten koitin toisesta autosta antureita muttei ollut vaikutusta. Yksi anturi oli erillainen niin en voinut kokeilla mutta oisko se vain mittariston lämpötila anturi kun se oli muita pienempi ja siihen menee vain yksi johto? Vaihdoin myös kaikki releet muttei sillä ollut vaikutusta. Kokeilin myös vaihtaa rintapellissä olevia kahta alipinejuttua muttei niillä ollu vaikutusta. Virran jakajassa näky olevan karstaa, en vaan tiiä minkänäkönen sen pitäs olla. Täytyy vielä kokeilla toista jakajan kantta. Mitähän tuosa autossa vielä ois mitä kannattais kokeilla vaihtaa? Tuossa huomasin että yleensä auto hyytyy eniten jollain 2500prm kierroksilla ja lähtee siinä 5000prm kohilla vetämään. Välillä huonommin ja välillä vähä paremmin.

jarppi88

Tässäkin ilmeisesti on imusarjassa läpät vähä niinkuin isokanavaisessa 4age moottorissa? Onkohan niitten toiminta kunnossa?

celica

Ei siinä muita läppiä oo ku kaasuläppä. Lainasin toisesta autosta kaasuläpäntunnistimen ja mun auto rupesi kulkemaan paremmin mutta hyyty silti jokavaihteella tuosa 2500-3000 kierrosalueella ja ampasee 5000prm. Täytyy varmaan tilata uus tuommonen tunnistin. Käytetyt tunnistimet kuulemma menee äkkiä, minkähänlaisia oireita on muilla ollu kun ovat vaihtaneet näitä?