MK IV Lukkoperä - (KAAZ)

Aloittaja 2LOUD, 18 elokuu, 2014, 19:51:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

2LOUD

Jeah.

Ensimmäistä kertaa elämässäni omistan auton jossa on kunnon perä, wuuhuu  :icon_rr:
Mutta jumalauta millanen se on ajaa kuivalla asfaltilla, tai siis kääntyä kuivalla ja hiljasessa vauhdissa.

Mistä tietää mikä perä on kyseessä vai käytetäänkö yhtä ja tiettyä pääsääntöisesti noiden getraggien kanssa? Vai onko sillä merkitystä mikä laatikko on.
Onko siellä jossain olemassa tyyppikilpi, meistaus vai mitä sieltä pitää lähtiä etsimään jotta tämä asia selviäisi.
Olis vaan mukava tietää  :o


LiquidStone

Tyyppikilvestä axle kohta.

AXLE   Example   Description
Crown Wheel Size   A   A (8'' - 200mm), B (8.7'' - 220mm)
Differential Ratio   01   01 (4.083:1), 02 (3.769:1), 03 (3.267:1), 04 (3.538:1), 05 (4.083:1)
Differential Type   A   A (Standard open differential), B (Torsen LSD), D (Torsen LSD)

Esim A02B, joka taisi olla automaatti sorkun lsd.

Krister

Jos sulla on vakio torsen lukkoperä niin se ei pidä mitään ääntä jos on ehjä.

Olisikohan sulla joku palalukko siellä?

MT

Taitaa olla jokin after market lukko, jos perä on niin tiukka, että paukuttaa vastaan käännyttäessä veto päällä.
Tojotalla suomi kuljettaa!

Supra TT Euro-Spec 6spd

2LOUD

Selvishän se. 100% TRD   :yum:

Krister

Mistä niin päättelit? TRD ei paukuta ja ei ole palalukko.

_jussis_


2LOUD

Kysyin edelliseltä omistajalta, joka on auton yli 10 vuotta omistanut. Luulisi hänen tietävän... Tiedä sitten.

jav81

No leimalla sen viimestään huomaa jos kemppiperä kun katsastus mies kiroo ku ei pysy rullilla ;D

Krister

Mitä se tekee sinulla hiljaisessa vauhdissa? Supsuttaako sisäpyörä vai paukkuuko perä? Jos se paukuttaa niin siellä on varmaankin jokin Cusco, Kaaz tms 2way lukko. Tai sitten siellä on orkkis Torseni mikä on rikki ;)  Jos sisäpyörä supsuttaa niin se taas vaikuttaa enemmän kemppilukolta.

TRD on kitkalukko ja se ei paukuta.

nantzu

Lainaus käyttäjältä: Krister - 21 elokuu, 2014, 10:52:35
Mitä se tekee sinulla hiljaisessa vauhdissa? Supsuttaako sisäpyörä vai paukkuuko perä? Jos se paukuttaa niin siellä on varmaankin jokin Cusco, Kaaz tms 2way lukko. Tai sitten siellä on orkkis Torseni mikä on rikki ;)  Jos sisäpyörä supsuttaa niin se taas vaikuttaa enemmän kemppilukolta.

TRD on kitkalukko ja se ei paukuta.

Onhan noi Cuscotkin kitkalevylukkoja... Toi paukkuminenhan taas johtuu siitä että perän kitkalevyjen jousivoima on säädetty liian tiukalle.

2LOUD

Miten eri perät eroaa toisistaan pyöritettäessä renkaita, auton perän ollessa ilmassa?
Vaihde päällä ja vapaalla  :o

Coutsi

Vaihde vapaalla:
Avoin ja Torsen -> Renkaat pyörii eri suuntiin
Lukkoperät -> Renkaat pyörii samaan suuntaan

Vaihde päällä:
Avoin ja Torsen -> Renkaat pyörii eri suuntiin
Kitkalevylukko -> Rengas lähtee pyörimään vasta kun ylität lukon sisäisen esijännityksen

Jotenkin tähän malliin, sitten on vielä palalukot ja viskolukot erikseen...
Aristo JZS147 6spd TT @ 1127rwhp

MT

Lainaus käyttäjältä: nantzu
Onhan noi Cuscotkin kitkalevylukkoja... Toi paukkuminenhan taas johtuu siitä että perän kitkalevyjen jousivoima on säädetty liian tiukalle.

Juuri näin, tai sitten kyseessä on Cuscon, Kaaz, ym 2way palalukko.
Tojotalla suomi kuljettaa!

Supra TT Euro-Spec 6spd

nantzu

Lainaus käyttäjältä: MT - 21 elokuu, 2014, 17:05:26
Juuri näin, tai sitten kyseessä on Cuscon, Kaaz, ym 2way palalukko.

Mitä ihmeen palalukkoja Cusco on väsännyt?? Laita vaikka linkki jos löytyy :)

Mulla toisessa harraste kulkineessa Nismon kitkalukko ja shimattu ohjeiden mukaan, paukkuu jyrkkään kääntäessä samoin kuin Cuscon kitkalukko.

MT

Muistaakseni Cusco oli se valmistaja, joka valmisti STI:lle (Subaru Tecnica Internationalille) `96-> tuotanto ja kilpa-autoihin palalukkoja. Ainakin sellainen muisto minulla kymmenen vuotta sitten jäi mieleeni, kun minulla oli uusi WRX STI. Tuossa linkissä mainitaan valmistajan kääntyneen käyttämään palalukkoja (Cuscosta ei kyllä ainakaan tässä linkissä mainita sanaakaan): http://www.autozine.org/Archive/Subaru/classic/Impreza.html
Tojotalla suomi kuljettaa!

Supra TT Euro-Spec 6spd

2LOUD

Juu.
Samaan suuntaan pyörii pyörät, kun vapaalla pyörittelee.
Luulin vielä muutama viikko sitten että tossa mun RX-7 on tiukka perä, mutta sehän on tuohon verrattuna ihan lepponen  :D

Coutsi

Peräöljyissä jos ei ole kitkanmuuntoainetta, niin voi paukkua normaalia pahemmin. Redlinen Heavy shockproof ja Light shockproofeissa ei suoraa ole riittävästi muuntoainetta katuajoon, vaan hiljaisessa parkkis kääntelyssä lukko paukkuu pahemmin, kun se nappaa heti kiinni. Itsellä alumiinipuslat tekevät äänet vielä voimakkaammiks. Itsellä tarkoitus lisätä tuota kitkamuuntoainetta nykyisen n. 5% kokonaisseoksen korottamiseksi eli olen nyt lisännyt peräöljyjen sekaan 20ml kitkanmuuntoainetta (Redlinen Heavy + Light shockproof 50/50%), 5ml lisäyksillä tarkoitus kokeilla millon tulee sopiva.
Aristo JZS147 6spd TT @ 1127rwhp

2LOUD

Tällaista löytyi redlinesta (alla). Tuoko "lantraaminen" poistaa tuon ns. vaseliinimaisuuden ja estää sen aineen mänkkiintymisen sinne perämurikkaan?

Itse en laittaisi katukäyttikseen, mut makuja on tietty monia. Maahantuojan sivuilla on tosta paljon asiaa ja Jyrki on lepposa kaveri, millä on kauheasti tietoa noista, jos haluaa kysellä lisää. Yhteystiedot on myös tuolla:
http://www.roadmachine.fi/redline/redline.html

Tossa pari pointtia, mitä ei ehkä tarvii sen enempää selitellä. Eikös näissä isoissa japseissa oo monessa peräölpille erillinen pumppu ja ulkonen jäähy?
"Red Line Hypoidiöljyt ovat alansa huippuja. Samaa peräöljyä (75W90), jota suosittelemme tavallisiin katuautoihin, käytetään myös WRC- ja N-ryhmän ralliautoissa. Heavy ShockProof kestää vielä suurempia kuormia, ja sitä käytettiin esimerkiksi 2011 NHRA Top Fuel-ryhmän voittaja-autossa,  8000 hv nitrodragsterissa!"
"ShockProof öljyt eivät sovellu SAE- tai API-luokituksiin, koska teknisesti ne ovat "nestemäistä laakerirasvaa", ja ovat tarkoitettu vain kilpakäyttöön"
"Molybdeeni-emulsion johdosta soveltuu vain märkäsumppuun ja roiskevoiteluun. Vältä pumppuja, coolereita ja suodattimia. Molybdeenilla on taipumus "kalkkeuttaa" ohuita öljykanavia"

2LOUD

Kävinpä tuossa montulla pyörimässä ja katsastamassa miltä se perämurikka näyttää.

Aikani netissä sitten eri supran differential kuvia katseltuani silmään otti alla olevan linkin kuva.
Tuollainen se minunkin autossani oleva murikka on... Eli ilmeisesti se on TRD.

http://www.supraforums.com/forum/showthread.php?613867-Titan-Differential-Mounts-for-1993-98-Supra-Rear&p=8398275&viewfull=1

-Kimble-

Lainaus käyttäjältä: 2LOUD - 22 elokuu, 2014, 21:07:40
Kävinpä tuossa montulla pyörimässä ja katsastamassa miltä se perämurikka näyttää.

Aikani netissä sitten eri supran differential kuvia katseltuani silmään otti alla olevan linkin kuva.
Tuollainen se minunkin autossani oleva murikka on... Eli ilmeisesti se on TRD.

http://www.supraforums.com/forum/showthread.php?613867-Titan-Differential-Mounts-for-1993-98-Supra-Rear&p=8398275&viewfull=1

Nii miten oli?  :o  ;D

Toi sun linkki kertoo enemmänkin noista perän kovista puslista eikä murikasta. Ja ulkoopäin katsomalla et saa selvää minkä merkkinen lukko siellä on.
Mkiv 6speed single -93

OspreY

Itselläni on trd:n lukko autossa paikoillaan. Pitää kahta ku tauti ja on heti kiinni, mutta esim autoa työnnellessä ei laita yhtään hanttiin, vaan käyttäytyy kuten normaalikin kitkalukko. Hiljainen ja mukava ajella. Toisessa autossa on todella piukaksi shimmattu ma70 orkkis kitkalukko ja se taas paukkuu ja murtaa ihan hulluna kun kääntelee auton kanssa paikoillaan.

Ja tosiaan. Auton alle kun menet katsomaan näet kyllä perän, mutta sepä taitaa ulkoisesti näyttää samalta joka suprassa ;D no joo. Euroissa taitaa olla jäähytorni peränpäällä? kuten kolmos turbosuprassakin.


Toyota Supra 3.0i  turbo targa man. vm.-91
----------------------------------------------------------------------------------
Toyota MarkII tourerV 1,5jz-Gte vm.93 TurboTaxi projekti
-----------------------------------------------------------------------
Soarer Gz20 -86 jeizii manuel.

2LOUD

En minä sit tiiä, näin siellä kuvien yläpuolella luki:

Here you go Dusty... you can use the pics if you want on your website. All solid Titan mounts, 6 speed pumpkin with TRD diff.
-Konrad

Vertasin omaani noihin kuviin ja se on päällisin puolin ihan samanlainen. Mutta, jos nuot perämurikat näyttää kaikissa 6v-manuaaleissa tuolta, niin sitten kuvista ei ole apua  :tard:


2LOUD

#23
Tää on kaikki niin uutta ja ihmeellistä  :D Eka Supra jne jne, kertaa kaikki kertaa kaikki ja sit vedotaan tunteisiin  :toothy10:
Antakaa anteeks kaikki tyhmät kysymykset!

Mutta anyway, auton pitkä aikainen omistaja (Galuszka) kertoi autossa olevan TRD:n lukko ja sanoi näin: Siinä on TRD:n täys lukko. Eli 100%. Sen takia murtaa pahasti hiljaa ajettaessa kurvissa kun on veto päällä.
Ja kun hän auton Borderilta aikoinaan osti, oli papereissakin maininta perästä.

Eli onko nyt näin kun perää vaihdetaan, niin sisälle tulee vain uudet romut ja ulkokuori on supran oma?

Millä sen voi tarkastaa onko perä väljä? Auto ilmaan ja pyöritellään vetareita, renkaita, kardaania... Vai miten.
Kun perä on ilmassa ja toista rengasta pyöräyttää, niin kuinka vähän tai paljon se pyörä jota pyöritetään, saa pyörähtää ennen kun toinen pyörä lähtee mukaan? Onko se millejä vai senttejä ja selviääkö se perän väljyys tuolla etes. Voisin käydä testaamassa kun joku kertois mikä on normaali välys.

Ainakin tuossa Räxässä sai rengasta pyöräyttää muutaman sentin ennen kun kun toinen pyörä liikahti mihinkään.

Atte.V

#24
Lainaus käyttäjältä: 2LOUD - 23 elokuu, 2014, 11:54:29
Eli onko nyt näin kun perää vaihdetaan, niin sisälle tulee vain uudet romut ja ulkokuori on supran oma?


Juuri näin. Toi on vähän sama kun sä koittaisit moottoria ulkoapäin katselemalla päätellä mitkä männät siellä on sisällä. :D

Avaamalla sen perän takakopan näät sen tasauspyörästön, josta voi jo jotain päätellä. Joku aftermarket se varmaan on, mutta tuskin TRD. Mullakin on soarerissa TRD eikä se pidä kyllä mitään ääntä.
-91 Soarer 2,5 single turbo, manuaali
-95 MX-5 1,8 turbo
-03 S320 CDI

2LOUD

Nimittäin tuo kyllä jumputtaa, ei se ääntä pidä suoraan ajaessa yhtään ja ihan ok silloin, mutta hiljaa kääntäessä  :ohnoes:
Eikä mitään ongelmaa kun autoa työntelee asfaltti pihalla...

Voisko se sitten olla et öljyt on paskat tai niitä on liian vähän?

Ja jos joku on rikkinäisellä perällä ajanut, niin kertois miten se oireilee ja mistä sen tunnistaa varmasti...

Nieminen

#26
Ota hyvä mies se takakansi auki ja kato onko avoin, torsen vai jokin aftermarket kikkare. Samalla näät onko hampaita lähtenyt tms. Ei tarvitse arvuutella turhia.

Mulla on torseeni ja mitään ääniä ei pidä kuulua. Kylmänä ainoastaan pikkuisen toinen rengas murtaen supattaa jyrkkään kääntäessä.

2LOUD

#27
Nyt on perä auki ja näyttää täysin tältä murikalta. Jotain paksua ja punasta oli öljy, metallin hilua ei ollut ja se ilmeisesti hyvä merkki. heheh  :thumbsup:

http://www.frsport.com/KAAZ-DAT3020-2-Way-LSD-Limited-Slip-Differential-JZA80-SUPRA-93-96_p_8890.html

Onko muilla kokemuksia tuosta kyseisestä perästä, millaista öljyä suosittelette ja onko tuota mahdollista säätää mitenkään... Vai onko se vaan yksinkertaisesti niin juro kun mitä se on :o

TmiJKaas

Jos on ollu pelkkää shockprooffia öljynä ni saa asiallisrmman kun lisää lsd ainetta sinne sekaan niinku kuuluu tai hommaa ihan lsd-lisäaineistettua öljyä
Toyota Supra 3.0i turbo man. 1988 *R.I.P.*
Toyota Supra 3.0i turbo targa aut. 1991 *R.I.P.*
Toyota Supra mkIV - *myyty*
Toyota Carina II 1989 - *R.I.P.*
Toyota Soarer 2.5i tt man. 1993 - Kesä käyttis
Toyota Soarer - Projekti
Toyota Carina II 1992 - käyttis

2LOUD

http://www.roadmachine.fi/redline/75W90.html

^^onko tuo riittävän hyvää yksistään

http://www.roadmachine.fi/redline/Heavy.html
http://www.roadmachine.fi/redline/LSD.html

^^Vai noita kahta

Kun ei oo tullu noiden perien kanssa paljon pelailtua, niin foorumia lukemallakin menee vaan entistä enemmän sekasin.