Trafin uudet säännöt auton muuttamiselle

Aloittaja Krister, 03 maaliskuu, 2015, 11:50:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

cSnake

Ilmeisesti on voimassa huomisesta alkaen, nyt ei vaan ehi jäädä lueskelemaan...  :toothy10:

Icedman

Lainaus käyttäjältä: cSnake - 29 syyskuu, 2015, 19:09:25
Joko nyt!  :headbang:

"- Jos auto on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievempien pakokaasupäästövaatimusten mukaan, riittää
moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen päästöjen osalta muutoskatsastuksessa käytönaikaisten pakokaasupäästövaatimusten täyttyminen. Eli päästömittaus katsastusasemalla. Tämä käytännössä helpottaa 80- ja 90-lukujen ensimmäisten ns. vähäpäästöisten autojen moottorimuutoksia."

Näin kirjoitti rock-katsastus fb-sivullaaan, eli onko tullut nyt voimaan tämä määräys?


http://www.trafi.fi/filebank/a/1443432413/c8c4bad0b4c0a0ec623af6b6562cf133/18589-8777-2013_maarays.pdf

Torstaina, eli 1.10.
Toyota Celica ST165 -88
(ex) Toyota Soarer JZZ30 -91
Toyota Camry ACV30 -03
Lexus IS250 -06

cSnake

Niin tietyst torstaina, elin hetken jo viimestä päivää. Mulla tietysti täytyy käyttää konttorilla viimestään huomenna eli 30.9  :ohnoes:
Toki se muuten on vakio putkea lukuunottamatta...

TmiJKaas

Toyota Supra 3.0i turbo man. 1988 *R.I.P.*
Toyota Supra 3.0i turbo targa aut. 1991 *R.I.P.*
Toyota Supra mkIV - *myyty*
Toyota Carina II 1989 - *R.I.P.*
Toyota Soarer 2.5i tt man. 1993 - Kesä käyttis
Toyota Soarer - Projekti
Toyota Carina II 1992 - käyttis

BBBimmer

Jos tarkkoja ollaan niin ylihuomenna astuu voimaan. Myös alustoihin tullut helpotusta eli ei ole pakko enään olla TUV hyväksytty sarja. Ja auton koria saa levittää 200mm..
Lelu: Supra MKIV TT 6spd JDM
Käyttis: E91 320DA M-Sport Touring
Projekti: E34 535 Ac Schnitzer S5 Silhouette


ex. E46 318IA Touring, E39 525tds Touring, E34 530IA M60 Touring, E32 730i->735i, E34 525i, E32 724TDSA, E28 518i, E30 325i


LiquidStone

Tänään astunut uudet säännöt voimaan.
Mikäli nyt oikein käsitin, niin sopivalla dynolapulla saa leimattua nämä sinkutetut vehkeet, kunhat päästöt vaan on ok. Korjatkaa mikäli olen väärässä! Mutta suunnaton helpotus harrastamiseen.

KoN3

Lainaus käyttäjältä: LiquidStone - 01 lokakuu, 2015, 13:27:27
Tänään astunut uudet säännöt voimaan.
Mikäli nyt oikein käsitin, niin sopivalla dynolapulla saa leimattua nämä sinkutetut vehkeet, kunhat päästöt vaan on ok. Korjatkaa mikäli olen väärässä! Mutta suunnaton helpotus harrastamiseen.


Käytännössä kyllä euro2 ja alemmille luokille.
Parasta mitä rahalla saa......... TOYOTA!

BBBimmer

#38
Facebookista kopioitu Kurikan konttori Oy:n sivulta
Euro 3 voimaantulo pakollinen vasta 1.1.2001 alkaen. Sitä vanhempia on kyllä jo Euro 3:sia, joihin muutokset näin helpolla eivät luonnaa.
eli riippuu täysin tapauksesta näissä välimaastoon tippuvissa.

edit.

netistä luettuna http://www.supraforums.com.au/forum/topic/68491-faq-different-supra-mkiv-specifications/

Eli ilmeisesti kaikki supra olisi Euro 2 luokkaa? myöskin nämät myöhemmät JDM:t jotka tehty VVTi koneella. Koska euroopan ja amerikan myynti lopetettu aikasemmin tuon siirtymän takia... JOS YMMÄRSIN OIKEIN.
Toyotan maahantuonnista ilmeisesti saa oikean vastausken, koska konttori ei ainakaan osannut sanoa mitään kun tuota yritti tiedustella..
Lelu: Supra MKIV TT 6spd JDM
Käyttis: E91 320DA M-Sport Touring
Projekti: E34 535 Ac Schnitzer S5 Silhouette


ex. E46 318IA Touring, E39 525tds Touring, E34 530IA M60 Touring, E32 730i->735i, E34 525i, E32 724TDSA, E28 518i, E30 325i

Tem

GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


Zoui

Eli japanintuonneista tuota päivämäärää vanhemmat voi sinkuttaa tai aftermarket ahtaa konttorin päästötestillä.

Lainaa2.3. Ajoneuvon pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai muuttamisen jälkeen
Muutettaessa Euroopan markkina-alueen ulkopuolelle tarkoitettu ajoneuvo, joka on hyväksytty muiden kuin Euro–normien mukaisesti, voidaan katsastuksessa soveltaa päästöjen osalta Euro-vaatimuksia. Tämä tarkoittaa sitä, että päästövaatimusten täyttyminen voidaan osoittaa moottorin muutoksissa ennen 1.1.2001 käyttöönotettujen ajoneuvojen osalta käytönaikaisen mittauksen raja-arvojen täyttymisellä.

Dani84

Eli itellä kun on -95 supra niin sen voi ahtaa kuhan menee päästöissä konttorilla läpi ja kaikki muu on kunnossa? kun tuon wikipedian linkin mukaan tuo menis euro-1 normiin. Toki kyllä tuota kyselen vielä konttorilta tarkemmin, mutta minä ymmärsin sen noin tuon homman.

Tem

Lainaus käyttäjältä: Dani84 - 18 lokakuu, 2015, 09:33:06
Eli itellä kun on -95 supra niin sen voi ahtaa kuhan menee päästöissä konttorilla läpi ja kaikki muu on kunnossa? kun tuon wikipedian linkin mukaan tuo menis euro-1 normiin. Toki kyllä tuota kyselen vielä konttorilta tarkemmin, mutta minä ymmärsin sen noin tuon homman.

Sillähän ei oo mitään väliä onko se euro1 vai euro2, kun molempiin tuli sama päästöhelpotus. Euro3 se ei missään tapauksessa oo, kun sitä ei oo ollu olemassa vielä '95.
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


heikk


Mitäs kaikkia todistuksia muilta on vaadittu single turbon muutos katsastuksessa?
Itse kävin eilen yrittämässä muutos katsastusta jdm mk4 supraan dyno lapun ja trafin tehotodistuksen kanssa joka kirjoitettiin dynossa,mutta sanottiin että tarviisi alustan kaikista eroista myös dokumentin verrattuna euro supraan.
Toyota Supra JDM TT 96.

Tyfon

Jos sulla tuli dynolappuun 20% enemmän sun rekisteriotteen tehoista, niin sit alkaa tapahtua vertailua.

20% tai vähemmän tehonlisäystä niin ei muuta, kun lappuu vaan välijäähyt yms ja leima paperii!
- Supra JZA80 2JZ-GTE -93 Singleturbo

Bruh

Toi 20% ei koske kun mallisarjan tehokkainta, eli täs tapaukses euro mallia.
Jdm jos sinkutat niin ei saa dynolapuis olla yhtään enempää kun mitä tehtaalta tullessaan on ollu jos meinaa vakio jarruilla ym leimata.
Jos on ykskin heppa lisää ni pitäs alusta ja jarrut vastata euromallia.
Sit jos vaihtaa euro mallia vastaavaks niin saa olla euron tehot ja siihen päälle vielä +20%.
Offipalsta.com/t.haapala
Supra mk4-94,  IS300h -15,  HJ61-89

Ligettah

Tänään tuli hylky Soareriin, koska alusta ei ole muutoskatsastettu. Aika rankka toimenpide kun muuten auto ok. Katsuri vaati että löytyy lappu alustan sopivuudesta kyseiseen malliin ja tiedot akselimassoista. Sekä pyöränkulmalappu että auraukset on ok. Futurezin sivuilla oli ohjeistus että camberit pitää olla kunnossa.
Ja ylipäätänsä tarviiko näin vanhaan autoon (1992) mitään tehdä? Jotenkin itse pitkään elänyt siinä uskossa että -93 on joku maaginen raja näissä hommissa.  :icon_scratch:
Alustana D2 Street ja korkeutta riittävästi koska vakiopyörät alla.

Tem

Lainaus käyttäjältä: Ligettah - 24 toukokuu, 2016, 17:37:32Ja ylipäätänsä tarviiko näin vanhaan autoon (1992) mitään tehdä? Jotenkin itse pitkään elänyt siinä uskossa että -93 on joku maaginen raja näissä hommissa.  :icon_scratch:

Se maaginen raja oli, että jos alusta on vaihdettu ennen 1993, niin ei tarvii muutoskatsastaa. Auton vuosimallilla ei oo väliä.
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


snow90

EU-tyyppihyväksyttyjen autojen kohdalla (1.1.1996 tyyppihyväksytyt ja 1.1.1998 käyttöönotetut) tarvitaan myös todistus alustasarjan sopivuudesta kyseiseen autoon. Sopivuuden voi todistaa joko valmistajan dokumentilla tai alustasarjan valmistajan myöntämällä TUV-todistuksella. -Leimalle.com
Omassa mörrissä 92' vaadittiin valmistajan todistus valmistustavasta, ja että on tarkoitettu kyseiseen malliin. 97' uudempiin ois tarvinnu jo tüv:in paperit. Viime vuoden lopussahan toi muuttu silleen, et nykyään kaikkiin EY-tyyppihyväksyttyihin autoihin riittää valmistajan tai sen edustajan todistus. Lisäksi tarvitaan todistus pyöränkulmien säädöistä.
Eli joko tilailemaan papruja alustasarjaan, tai sit uuttaa alustaa.
- Toyota MR2 SW20 '92
- Mazda RX7 FD3S '93
- Cadillac CTS '03
- Cadillac CTS '08
         Entiset:
- Biltema Motor Works E39 523 '97

Vision

#49
Mistä virallista tietoa eurosupran teknisistä tiedoista, joita voi katsastuksessa verrata jdm supraan ja 20% hv kasvuun?

Autoni on -94 2jzgte jdm jossa euron jarrut ja dynolappu jossa tehokorotus alle 20% euromallista.