Trafin uudet säännöt auton muuttamiselle

Aloittaja Krister, 03 maaliskuu, 2015, 11:50:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Krister

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3227/lausuntopyynto_auton_rakenteen_muuttamista_koskevasta_maaraysluonnoksesta?articles_articlePreview=54f44da15e0cc0.69276868


Läpimennessään tarkottaisi käytännössä että Supran voisi muutoskatsastaa laillisesti yhdelle ahtimelle tehonmittauksella ja pelkällä katsastuksen päästömittauksella.  8) 8)

"Kohdassa 2.3 määrättäisiin ajoneuvon pakokaasupäästöistä moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen. Nykyisen rakennemuutospäätöksen termi "vähäpäästöinen auto" poistettaisiin vanhentuneena. Autot ovat olleet nykyisen määritelmän mukaan "vähäpäästöisiä" noin 1990-luvun alusta lähtien. Muille kuin "vähäpäästöisille" autoille on riittänyt, että moottori täyttää käytönaikaiset päästövaatimukset. Määräyksessä rajattaisiin, että ajoneuvolla jota koskevat Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievemmät päästövaatimukset, riittäisi, että ajoneuvo täyttää muutoskatsastuksessa alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.
Euro 3- tai Euro III -päästöluokasta alkaen vaadittaisiin osoitus, että ajoneuvo täyttää kaikki tyyppihyväksynnän mukaiset päästövaatimukset. Viittauksia Euro -tasoja lievempään tai tiukempaan päästötasoon ei tarkoiteta rajattavaksi vain Euro -tasoihin. Näin esimerkiksi USA:n päästövaatimukset täyttävien ajoneuvoihin voitaisiin soveltaa samoja linjauksia kuin EU:n päästövaatimukset täyttäviin. Muutos helpottaisi käytännössä 1990-luvulla käyttöön otettujen autojen moottorien muuttamista. Helpotuksen vaikutukset tieliikenteen päästöihin arvioidaan vähäisiksi, koska tämänikäisistä autoista suuri osa on jo poistettu liikennekäytöstä. Päästöjen osoittamisvaatimukset muuttuisivat lähemmäksi L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja muuttamisesta annetun asetuksen (1078/2009) vaatimuksia. Tyyppihyväksynnän päästötestiä vastaava testi hinta on useita tuhansia euroja, mutta pelkkä muutoskatsastus, jossa käytönaikaiset päästöt voidaan tarkistaa, on vain kymmenien eurojen hintaluokassa."

KoN3

Parasta mitä rahalla saa......... TOYOTA!

Cruduxi

Toivotaan todellakin että tää menee läpi.
Vaikuttaa vaan liian hyvältä ollakseen totta, eiköhän joku cityvihree ehdi vielä tuonkin kieltämään ettei sudet tukehdu päästöihin. :icon_biggrin:
Toyota Supra -94 6spd single 650hp/800nm ex
Nissan s14a -99 2JZGE VVT-i na-t
BMW F20 118dA -16

mima

tänään on 3.3 joten voisi vaikka uskoakkin tuon voimaatulemiseen..

Jos tänään olisi 1.4 niin jatkaisin nukkumista enkä lukemista.

Mutta se on jotta tuota on odotettukin että koska helpotusta tulee tässäkin asiassa, viimein.  :thumbsup:

Coutsi

Tämän kehittymistä pitääkin seurata tarkkaan, toivottavasti menee läpi. Tietäisi hyvää piikkiä muutoskatsastuksille tulevalle kesälle :)
Aristo JZS147 6spd TT @ 1127rwhp

Jakari

Tämän toteuduttua pitkäaikaiset autonrakenteluhaaveet kävisivät vihdoin toteen! Tuo aloitteen tekijä täytyy palkita nobelilla👌
Soarer 1jz-gte -96

Zoui

Ennen kuin hirveästi alkaa juhlimaan niin kannattaa nyt katsoa mitä asioita tuolla vaikeutetaan vanhaan verrattuna, ainakin moottorin vaihdossa pisti ekana itselle silmään että on alettu rajoittamaan vaihtomoottoria vain valmistajan mallisarjaan hyväksymiin moottoreihin.

Kaikki on kiinni tietysti siitä miten konttorilla uusia ohjeita tulkitaan, mutta ainakin jos trafi ohjeistaa niin tuskin helppoa tulee olemaan  :D

Krister

#7
Lainaus käyttäjältä: Zoui - 03 maaliskuu, 2015, 16:21:16
Ennen kuin hirveästi alkaa juhlimaan niin kannattaa nyt katsoa mitä asioita tuolla vaikeutetaan vanhaan verrattuna, ainakin moottorin vaihdossa pisti ekana itselle silmään että on alettu rajoittamaan vaihtomoottoria vain valmistajan mallisarjaan hyväksymiin moottoreihin.

Kaikki on kiinni tietysti siitä miten konttorilla uusia ohjeita tulkitaan, mutta ainakin jos trafi ohjeistaa niin tuskin helppoa tulee olemaan  :D

En tiedä ketä varten tuo lausuntopyyntö on, mutta jos siellä on sellainen epäkohta niin kannattaahan tuonne yrittää laittaa viestiä. Tuskinpa siitä haittaakaan on. Linkin takana oli ihan kaavake sille.

"Sallittua on myös sellaisen teholtaan tai vääntömomentiltaan alkuperäistä suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka ajoneuvon valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi sa-maan tyyppiin kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa ajoneuvossa, taikka vertailu-moottoreita tehokkaamman tai vääntömomentiltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaih-taminen on sallittua seuraavin edellytyksin:"

Tuo myöskin on ehkä jopa tulkintakysymys että mikä on samaa tyyppiä oleva ajoneuvo. Neljä pyörää ja ratti?

Zoui

Kun siinä puhutaan auton valmistajasta, niin ainakin sama merkki pitää olla, tämän lisäksi uskoisin sovellettavan mallisarjoja kuten nykyäänkin. Mallisarjoihin oman tulkintansa ovat myös tehneet niin, että tyyppihyväksymätön japanintuonti on aina oma mallisarjansa... käytäntö ei tässä ole kohdannut (vielä), kun vapaastihengittävät suprat on voinut turbotekniikalla swapata, mutta mitkä ovat ohjeet tulevaisuudessa.

Muutoksia pitää jännittää, en näe trafilla muita motiiveita kuin kapuloiden rattaisiin heittäminen ja rahastus.

J-M kujala

Re85 käyttäjille lohkolämmitin pakko varusteeksi :D

KoN3

Tässä olisi ihan hyvä mahdollisuus kynänikkarin runoilla sinne sellaiset muutokset, että olisi kaikilla hauskaa :D
Parasta mitä rahalla saa......... TOYOTA!

Krister

Lainaus käyttäjältä: Zoui - 03 maaliskuu, 2015, 20:20:10
Kun siinä puhutaan auton valmistajasta, niin ainakin sama merkki pitää olla, tämän lisäksi uskoisin sovellettavan mallisarjoja kuten nykyäänkin. Mallisarjoihin oman tulkintansa ovat myös tehneet niin, että tyyppihyväksymätön japanintuonti on aina oma mallisarjansa... käytäntö ei tässä ole kohdannut (vielä), kun vapaastihengittävät suprat on voinut turbotekniikalla swapata, mutta mitkä ovat ohjeet tulevaisuudessa.

Muutoksia pitää jännittää, en näe trafilla muita motiiveita kuin kapuloiden rattaisiin heittäminen ja rahastus.

Sain tällaisen vastauksen tuolta Timo Kärkkäiseltä:

"kysymäsi kohta on nykyisen Liikenneministeriön päätöksen 779/1998 mukainen. Vertailumoottori on valmistajan itse käyttämä moottori, mutta vaihdettava moottori voi olla myös erimerkkinen. Pitänee vielä pohtia tekstin selventämisen tarvetta."

Coutsi

Tämäkin lause on hieman ristiriitainen:

f) moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos alkuperäisellä moottorilla suhde on enintään 10 kg/kW, saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW;

Toivottavasti laskevat paino/tehorajaa tuohon 5kg/kW, nyt tuon voi tulkita niin että on joko 7kg/kW tai 5kg/kW.
Aristo JZS147 6spd TT @ 1127rwhp

mima

Lainaus käyttäjältä: Krister - 04 maaliskuu, 2015, 09:33:41
Sain tällaisen vastauksen tuolta Timo Kärkkäiseltä:

"kysymäsi kohta on nykyisen Liikenneministeriön päätöksen 779/1998 mukainen. Vertailumoottori on valmistajan itse käyttämä moottori, mutta vaihdettava moottori voi olla myös erimerkkinen. Pitänee vielä pohtia tekstin selventämisen tarvetta."


Eli siis edelleen saapi laittaa esimerkiksi: supraan 1mz-fe koneen (joka ei ole mallisarjan sisäinen kone)

snow90

Eiköhän joku asiasta mitään tietämätön laita vielä vastaan, ihan vaan siks ku ei ollu oma idea, ja kun omaa ehdotusta ei aikanaan hyväksytty.
- Toyota MR2 SW20 '92
- Mazda RX7 FD3S '93
- Cadillac CTS '03
- Cadillac CTS '08
         Entiset:
- Biltema Motor Works E39 523 '97

J-M kujala

Lainaus käyttäjältä: Coutsi - 04 maaliskuu, 2015, 11:34:52
Tämäkin lause on hieman ristiriitainen:

f) moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos alkuperäisellä moottorilla suhde on enintään 10 kg/kW, saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW;

Toivottavasti laskevat paino/tehorajaa tuohon 5kg/kW, nyt tuon voi tulkita niin että on joko 7kg/kW tai 5kg/kW.

Tuohan on jo parannus entiseen, ennen oli kiinteä 7kg/Kw


Nyt min 7Kg/Kw

Tai alunperin (vakiona) enintään 10kg/kw saa tehopainosuhde muuttua max 30% , muttei tippua alle 5kg/kw.

Ei tuossa mitään ihmeellistä ole.

Coutsi

Nyt kun 20. kerran luin tuota lausetta niin tarkoitetaanko että muutos ei saa olla suurempi kuin 5kg/kW ja laskennallinen uusi suhde pitää olla vähintään 7kg/kW.

Tuo 7 kun on todella korkea arvo ja alittuu jo Aristossa 20% teholisäyksellä. Miten esim RS6 audi on silloin sallittu tieliikenteeseen (~4.5kg/kW)?
Aristo JZS147 6spd TT @ 1127rwhp

Krister

#17
Niin siis mä käsitin kun Supra ja Aristo menevät vakiona alle tuon 7kg/kW säännön niin muutoskatsastuksessa tuo arvo muuttuisi 5kg/kw, eli Supran tapauksessa 1540kg:lla suurin teho olisi luokkaa 418hv. Sitä en tiedä mikäli on jo valmiiksi alle tuon 5kg/kW että mitä silloin tapahtuu.

Nämä säännöthän eivät liity mitenkään autovalmistajien jo tehokkaiden autojen rekisteröinteihin, vain silloin jos teet muutoksia.

J-M kujala

#18
Siis tuo 7kg/ kw =~ 5kg/kw  30% tehopaino suhteen muutoksella.  Eli  supra / aristo jos tehopainosuhde on vakiona vaikka 6.5kg/kw rajoittaa  tuo pykälä sen 5kg/kw   Ennen tuon 30% täyteen tuloa.

10kg/kw on 30% muutoksella ~7kg/kw

Esmes auto vakiona 8kg/kw  siitä 30% = 5.6kg/kw, tuo 5.6 on siis raja.

10-7 kg/kw autoilla tuo pitää laskea, koska siinä on liukuma.  Huonomman omaavilla tuo raja on 7kg/kw kiinteästi. Ja paremmilla 5kg/kw rajoittaa.

Toki se 20% tehon nousu raja on edelleen olemassa, eli tämä koskee suht ääritapauksia.   Käytännössä pitää olla perusmalli minkä verrokkina käytetään suht tehokasta autoa.


Koitin selventää edellistä postaustani.


Noita tehokkaita ei ole saanut "virittää" / muutostaa alle 7kg/kw.  Nyt tulee liukumaa.
Tekniikan vaihtona muuttamalla auto vastaamaan vakiota tehokkaampaa, on poikkeusluvilla tehty, ja läpi on mennyt.  Mutta vakiota enempää ei oo saanu ruutia ottaa.


J-M kujala

Jza80 korissa varmaan tulee 280 heppaisen kanssa joillain konttoreilla ainakin euro specs jarru perä yms vaatimukset,   Koska ei viritetä mallisarjan tehokkainta.    Jossain tuo varmaan menee tuolla pelkällä +20%

:icon_scratch:

lekonna

koska on vaikee löytää netistä järkevää tietoa noista päästöstandardeista ni soitin konttorille ja kysyin.
tässä on toi standardi euro-3:lle
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/;ELX_SESSIONID=T8hQJ4LTWlqshpkMqzh8sQ6chpWLMhqDqLDQFd4xLFwKfXZtmwbv!-870916461?uri=CELEX:31998L0069

tässä trafin lappu päästönormeista:

http://www.trafi.fi/filebank/a/1414581753/881acabd1b5de7a9660553f06639af37/15779-Vaatiohje_liite_1.pdf
(tämän mukaan euro-2 on tullu 97 voimaan)

konttorilta ottivat mapin esiin ja sanoivat että 1.1.2001 on tullu euro-3 voimaan alle 2500kg painoisille ajoneuvoille.

eli käytännössä sinkkuturbo supran päästöt menis ton euro-1 tai euro-2, jos on uus vehje, mukaan.

pitäis helpottaa _aikalailla_ sinkkuturdo katsastusta.
mkiv 6spd tt

J-M kujala

Jos oikein käsitän, niin vaatimuksen voimaantulon takaraja tulee noista,  mutta auto voi olla euro3 tasoa jo aiemminki.

Toyotissa käsittääkseni löytyy 97 -> euro 3 päästötasoa.  :icon_scratch: ja auton päästötason mukaan mennään.

Sama kun vähäpäästöisiä on ollut jo 89, mutta lie pakolliseksi vasta -92

Tem

Just noin, suurin osa automalleista on vaihtunu eurokolmoseks samalla ku on tullu uus malli/feislifti 97-00 aikana. Toi päivämäärä on vaan takaraja, että sen jälkeen ei oo saanu eurokakkosia enää myydä.
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


Ethan_Hunt(toyotafreak)

Tulipa vaan mieleen. Kuinkahan monella turbottajalla karkaa toi vääntö 20% ulkopuolelle ?  :o  Mutta nyt olisi myös supraclubilla tilaisuus lyödä lusikkansa soppaan tonne lakimuutoksiin ja parantaa näin harrastelijoiden etuja. Vai onko clubilla edes mitään mahiksia/viitsimystä tehdä tuota ?


KE25 2 projektia
MA70 käyttöauto

Mahdottomia tehtäviä ei ole on vain pidempi toimitusaika

vaparihenkka

Mitenhän tämän kanssa menee? Kellään tietoa?
ex Supra MKIV 2JZGTE Single -93
ex Supra MKIV 2JZGE Targa -95
ex Celica GT st202 -96
ex Mitsubishi Carisma -00

Coutsi

Lainaus käyttäjältä: fox - 06 kesäkuu, 2015, 11:59:56
Mitenhän tämän kanssa menee? Kellään tietoa?

Autoharrastajat Ry antoi ainakin hyvät kommentit Trafille, toivottavasti ovat lukeneet tarkkaa muutosehdoitukset ja asia etenisi samalla mallilla pienet parannusehdoitukse huomioiden. Voisi sitten oman ariston leimata muutoskatsastettuna :)
Aristo JZS147 6spd TT @ 1127rwhp

vaparihenkka

Lainaus käyttäjältä: Coutsi - 06 kesäkuu, 2015, 13:58:34
Autoharrastajat Ry antoi ainakin hyvät kommentit Trafille, toivottavasti ovat lukeneet tarkkaa muutosehdoitukset ja asia etenisi samalla mallilla pienet parannusehdoitukse huomioiden. Voisi sitten oman ariston leimata muutoskatsastettuna :)

Liekköhän tuo kesän aikana selviää? Varmaan jossain lukee päätöspäivä, mutta niin hätänen kun olen niin en mistään löytäny :icon_biggrin:
ex Supra MKIV 2JZGTE Single -93
ex Supra MKIV 2JZGE Targa -95
ex Celica GT st202 -96
ex Mitsubishi Carisma -00

Coutsi

Lainaus käyttäjältä: fox - 07 kesäkuu, 2015, 14:36:17
Liekköhän tuo kesän aikana selviää? Varmaan jossain lukee päätöspäivä, mutta niin hätänen kun olen niin en mistään löytäny :icon_biggrin:

Tuskin selviää tämän vuoden aikana, johan virkamiesten pitkät kesälomatkin venyttävät päätöksen teon syyskuun puolelle.
Aristo JZS147 6spd TT @ 1127rwhp

nohh

en muista mistä kuulin mutta menis kuulema 2016 keväälle se päätös, varmaan vaan huhupuheita
- supra mkiv single 6spd

cSnake

Joko nyt!  :headbang:

"- Jos auto on hyväksytty Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievempien pakokaasupäästövaatimusten mukaan, riittää
moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen päästöjen osalta muutoskatsastuksessa käytönaikaisten pakokaasupäästövaatimusten täyttyminen. Eli päästömittaus katsastusasemalla. Tämä käytännössä helpottaa 80- ja 90-lukujen ensimmäisten ns. vähäpäästöisten autojen moottorimuutoksia."

Näin kirjoitti rock-katsastus fb-sivullaaan, eli onko tullut nyt voimaan tämä määräys?


http://www.trafi.fi/filebank/a/1443432413/c8c4bad0b4c0a0ec623af6b6562cf133/18589-8777-2013_maarays.pdf