Sorkku ei käynnisty heti aina?

Aloittaja TuplaturboAntti, 18 heinäkuu, 2015, 15:25:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

TuplaturboAntti

Ilmaantunut sellainen vika että auto käynnistyy mutta kierrokset tippuu heti ja auto sammuu. Muutaman kerran tekee tuon ennen kuin käynnistyy normisti. Onneksi on tähän mennessä kuitenkin lopulta käynnistynyt.  Ilmoitti kerran punaisella jotain japanilaista varoitustekstiäkin mutta en kerennyt ottaa siitä kuvaa. Mulla on kyllä ne suomennokset noihin. Tänään luki käynnistettäessä charge. Lataus on siellä 14 päälle ja akussa virtaa reilut 12. Akku on varta, eikä mikään järin iso kuitenkaan.  Minkä kokoinen sorkun vakioakun pitäis olla, voiko olla kranttu sen suhteen? 

T: Antti

TmiJKaas

#1
Veikkaan että tyhjismoottori jumii tai jotain virranjakelu häiriöö.

Kun kääntää virrat päälle näytössä kuuluu lukea charge, autossa kun ei ole akkuvaloa niin tuo teksti korvaa akkuvalon, pitäisi sammua kun auto käynnistyy.

EDIT: mahdollista myös että ecun konkat menossa särki, jos siis vakio ecu = tyyppivika kaikissa jz ecuissa
Toyota Supra 3.0i turbo man. 1988 *R.I.P.*
Toyota Supra 3.0i turbo targa aut. 1991 *R.I.P.*
Toyota Supra mkIV - *myyty*
Toyota Carina II 1989 - *R.I.P.*
Toyota Soarer 2.5i tt man. 1993 - Kesä käyttis
Toyota Soarer - Projekti
Toyota Carina II 1992 - käyttis

TuplaturboAntti

Kiitos vastauksesta!  Loma alko just niin kerkee perehtymään vikaan kunnolla.

T: Antti

miiko

Lexuksen sisarmalleissa tollasta aiheuttaa viallinen bensapumpun ohjain ja on aika yleinen vika varsinkin Amerikan lämpimimmissä osavaltioissa. Samaa osakoodia tolle ohjaimelle näyttävästi käytetään Soarereissakin.

Onko väliä onko autolla just ajettu vai kylmäkäynnistys? Kyseinen vika sammuttelee autoa useemmin lämpimänä, mut voi tehä sitä myös kylmänä.

Seuraava koskee vaan ei-OBD2 autoja, en tiedä vuosirajaa sorkulle:
Jos auttaa B+ Ja FP nastojen yhdistäminen diagnostiikkaportista, niin sitten se on nimenomaan tosta ohjaimesta. Antaa tällä testillä bensapumpulle jännitteen suoraan ruiskureleen kautta (avain ON asennossa) ja on ihan virallinen korjausmanuaalin toimenpide. Älä käytä mitään ruikulajohtoa tai paperiliitintä hyppylankana, kun kaikki bensapumpun virta menee siitä läpi.

Näyttää olevan vika sorkuissakin: http://www.soarerworld.com/forum/showthread.php?4325-Fuel-Pump-ECU-location

TuplaturboAntti

Ei ole kylmäkäynnistyksessä tehnyt vielä tuota.  Kerran lämpimänä ja kerran aamulla käynnisty normisti kotipihasta, josta ajoin tankille 3 km eikä siellä lähtenyt aluksi käyntiin. Starttasi kyllä hyvin ja käynnistyi mutta sammui saman tien. Ehkä viidennellä kerralla jäi taas käyntiin jolloin pääsin ajamaan töihin. Nyt ei ole taas 3 päivään tehnyt tuota lämpimänäkään. Auto on ollut se ajossa vasta reilun viikon seisottuaan 1,5 vuotta ulkotallissa. Tänään ruiskutin tyhjäkäyntimoottoriin sprayvaseliinia ja hioin pari maadotusta konehuoneesta mitä helposti näkyi. Illalla täytyy lähteä testiajolle.

TuplaturboAntti

Ei auttanut toistaiseksi maiden hionta eikä Tyhjäkäyntisäätimen rasvaus. Auto kenkkuili taas tänään 10 km ajon jälkeen. Sammutin auton, kävin kaupassa 5 min ja starttasin. Kävi 5 sekuntia jonka jälkeen sammui. Kokeilin uudestaan, käynnistyi ja sammui saman tien. Kokeilin antaa kaasua mutta tukehtui heti. Jatkoin yrittämistä n. 20 sekuntia ja viimeisellä kerralla avain pois virtalukosta ja takaisin,  sit jäi käyntiin. En tiedä oliko avaimilla käyttö virtalukosta pois mitään vaikutusta vai ottiko vain oman aikansa.  Ei ole tosiaan ajossa sammunut kertaakaan vaan käynnistettäessä ei ole jäänyt muutamaan kertaan käyntiin. Ja jos vika bensapumpun ecussa niin tosi nopeesti se kyllä sit jäähtyy jolloin auto pysyy käynnissä. Jatketaan testailua ja vian selvittelyä. Ebaystä en löytänyt uutta ecua, käytettyjä kyllä on, mutta jos tyyppivika niin mieluiten ostais uuden tai korjais vanhan niin ettei tuo ecu ainakaan menis koskaan rikki.

Mortimer

Joskus eräässä soarerissa tutulla oli samanlaisia ongelmia, niin se väitti että ongelma  oli ajonestossa. Jonkun sekunnin kävi ja sitten sammu. Teki tätä harvoin.

TuplaturboAntti

Tuossa kanssa joku jälkiasennettu ajonestolaite.  Pitää käyttää sellanen lätkä vastakappaleessaan ennen kuin edes starttaa. Oon miettinyt jo et repii pois sen kun on se kuitenkin hankala ja sit jos tuo ainoa lätkä sattuu häviämään  niin siinä sitten ollaan jumissa.

Mortimer

Lainaus käyttäjältä: TuplaturboAntti - 26 heinäkuu, 2015, 14:48:43
Tuossa kanssa joku jälkiasennettu ajonestolaite.  Pitää käyttää sellanen lätkä vastakappaleessaan ennen kuin edes starttaa. Oon miettinyt jo et repii pois sen kun on se kuitenkin hankala ja sit jos tuo ainoa lätkä sattuu häviämään  niin siinä sitten ollaan jumissa.

Just semmonen lätkä oli siinäkin soarerissa.

TuplaturboAntti

#9
Ajonestolaite poistettu ja käynnistysongelma tais poistua.  Heti ilmaantui uus vika. Ect tuli punaisella mittaristoon ja o/d vilkkuu. Ajonestolaite oli liitetty virtalukolta lähtevään johtosarjaan. Tarkistin ja heiluttelin johtoja jos oisin epähuomiossa jotain muuta johtoa liikauttanut, ei vaikutusta. Poistin vikakoodit, laitoin auton diagnostiikkatilaan ja sen mukaan ect ok. Onko kellään ollut samanlaista ongelmaa? Ja vaihteisto siis tuntuis toimivan aivan normaalisti.

TuplaturboAntti

Käynnistysongelma palasi. Ecu näyttää vikakoodia 21. Löysin tietoa et tuo olis lambdan vikakoodi. Täytyy laittaa seosmittari paikalleen niin näkis mitä se näyttää tuon ongelman ilmaannuttua.

TuplaturboAntti

Seosmittari kii. Vetää rikkaalle juuri ennen sammumista. Diagnostiikkaportista mittailin lambdan arvoja ja kestää tosi kauan ennen kuin antaa mitään arvoja. Kunhan saan uyden anturin kiinni niin täytyy katsoa mitä se näyttää.

TuplaturboAntti

Uus käytetty lambda kiinni. Ajelin pari viikkoa eikä tehnyt tuota käynnistysongelmaa kertaakaan. Eilen reippaamman motariajon jälkeen sammutin auton 5 minuutiksi. Käynnistin, kävi muutaman sekunnin hyvin,sit rupes pikkuhiljaa kierrokset laskee ja sammu. Käynnistin uudestaan ja kaasuttelin pari kertaa, pysyi hyvin käynnissä eikä koko iltana enää tehnyt tuota. Eli lambdan vaihto ei ainakaan poistanut tuota vikaa. Taidan tyrkätä Volttimittarin bensapumpulle meneviin johtoihin niin vois ehkä nähdä meneekö sinne normisti virtaa tuon häiriön ilmaannuttua. Samoin tulpat vaihtoon kun ei minun aikana oo kertaakaan vaihdettu. Auto kuitenkin seisonut enemmän kuin ollut ajossa. Jos jollain lisää vinkkejä niin kokemukset enemmän kuin tarpeen niin uskaltaisi kauempanakin lähteä käymään!

snow90

Ei liity tohon vikaan mitenkään, mut aika alhanen toi akun jännite. Laittasin ite vaihtoon. Akussahan lukee 12v, mut todellisuudessa sen on joku 14,6v. Sulla ei tiedoissa lukenu paikkakuntaa, hyvällä tuurilla sulla on lähistöllä klubilainen joka jaksaa tulla ihmettelemään.
- Toyota MR2 SW20 '92
- Mazda RX7 FD3S '93
- Cadillac CTS '03
- Cadillac CTS '08
         Entiset:
- Biltema Motor Works E39 523 '97

Bruh

Lainaus käyttäjältä: snow90 - 12 heinäkuu, 2016, 14:24:24
Akussahan lukee 12v, mut todellisuudessa sen on joku 14,6v.

No ei.
Käydessä pitäs olla noin 14,7V, täs tapaukses oli ekaan viestiin kirjotettu "14 päälle", eli varmaankin ihan ok.
"Akussa virtaa reilut 12", akun ollessa lepotilassa ihan ok toikin.
Mut sekään ei kerro koko totuutta jos vaan kattoo yleismittarilla akusta et on jännitettä sen 12V, pitäs saada kulutusta siihen et näkis kuin pal kestää rasitusta ennenku voi sanoa onks se akku ok.
Offipalsta.com/t.haapala
Supra mk4-94,  IS300h -15,  HJ61-89

Tem

Varmistahan myös, että akun kengät ja kaapelit on kunnolla kiinni, eikä hapettumia välissä.
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


TuplaturboAntti

Joo hyvässä kunnossa on nuo, mutta varmistan vielä.

El_Paco

Joko testasit bensapumpun ecun ohittamista, jota täällä ensimmäisenä ehdotettiin? Ihan turha mittailla mitään bensapumpun jännitteitä ennen kun olet tuon kaikista yksinkertaisimman niksin kokeillut.

snow90

Lainaus käyttäjältä: Bruh - 12 heinäkuu, 2016, 15:12:47
No ei.
Käydessä pitäs olla noin 14,7V, täs tapaukses oli ekaan viestiin kirjotettu "14 päälle", eli varmaankin ihan ok.
"Akussa virtaa reilut 12", akun ollessa lepotilassa ihan ok toikin.
Mut sekään ei kerro koko totuutta jos vaan kattoo yleismittarilla akusta et on jännitettä sen 12V, pitäs saada kulutusta siihen et näkis kuin pal kestää rasitusta ennenku voi sanoa onks se akku ok.

Joo missasin jotenkin ton päälle 14volttia.
- Toyota MR2 SW20 '92
- Mazda RX7 FD3S '93
- Cadillac CTS '03
- Cadillac CTS '08
         Entiset:
- Biltema Motor Works E39 523 '97

TuplaturboAntti

En ole kokeillut tuota ecun ohittamista vielä. Ajattelin että siinä vaiheessa kun teen tuon niin auto joka tapauksessa jo  käynnistyy. Tekee niin lyhyen ajan tuota että ei käynnisty. Laitan kuitenkin kaikki valmiiksi ja testailen autoa, että kun tuo hämminki ilmaantuu niin testaan nyt heti tuon ecun ohituksen. Laturi tosiaan lataa tarkennettuna sen 14,5-14,8.  Katson huomenna akun jännitteen ennen kun lähden ajamaan. Itse olen aina ajatellut että akun jännite 12-14 välissä on ok. Jyväskylästä olen kotoisin ja kyllä täällä pari sorkkuakin pyörii. On vain olevinaan aina niin kiirettä että ajelee vain suoraan tallille autoa rassaamaan eikä sitten tule muita harrastelijoita tapailtua. Kiitoksia vastauksista ja ilmoittelen kun saan lisää tietoa autosta!

Tepa90

Mulla myös teki tuota niin oli akun maakenkä paskana,mutta aika epätodennäköstä...  :icon_smile:

Tem

Lainaus käyttäjältä: Tepa90 - 18 heinäkuu, 2016, 05:22:39Mulla myös teki tuota niin oli akun maakenkä paskana,mutta aika epätodennäköstä...  :icon_smile:

Koitin sitä jo ehdotella, ku ei olis eka Sorkku.. :)
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


TuplaturboAntti

Kyllä on eka sorkku, mitä sitten? 

Icedman

Lainaus käyttäjältä: TuplaturboAntti - 20 heinäkuu, 2016, 11:56:13
Kyllä on eka sorkku, mitä sitten?

Oli varmaan viittaus Temin kokemuksiin, että ei oo eka sorkku missä tähän törmää.
Toyota Celica ST165 -88
(ex) Toyota Soarer JZZ30 -91
Toyota Camry ACV30 -03
Lexus IS250 -06

Tem

Lainaus käyttäjältä: Icedman - 20 heinäkuu, 2016, 12:05:38
Oli varmaan viittaus Temin kokemuksiin, että ei oo eka sorkku missä tähän törmää.

Justiin näin. :)
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


TuplaturboAntti

#25
Ok. Kirjoitukset voi joskus käsittää monella tavalla.  Tänään pääsin testaa tuon hyppylankatekniikan ja heti käynnistyi. Koitan vielä muutaman kerran hieman rivakammin suorittaa tuon jotta ei ole kyse vahingosta. Akun liitokset tiukat ja puhtaat. Palaan asiaan!

Tepa90

Itte laitoin uuen akun kengän mutta kerran sammu ainakin tänään bensa maatille,siitä kumminkin heti käyntiin normisti ja liikkeelle,mulla toi on automaat.Noh kohta talvi niin pajahommiin sitten ja tutkimaan :) sen tiedän ainakin että liian pieni akku tuossa on koska kengät puristuu napoihin ihan tappiinsa eikä meinaa siltikkään kiristyä kunnolla paikalleen,ja kun ei yllä edes sen akun kiristyspannan tasolle että akkukaan ois kireesti paikallaan

Tepa90

Tai sitten normaalia jos kerran noita kenkiä mennyt muiltakin mutta jotenkin tuntus battery pieneltä tuohon