Iskarien säätömutterit

Aloittaja Matt1, 02 syyskuu, 2015, 09:34:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Matt1

Supra vuosimallia -93 MK4
Iskarien säätömutterit näyttää olevan alumiinia ja lukitusmutteri on jo katkeillut. Valkoista jauhoa kierteet täynnä eli varsinainen säätömutteri on varmaan hajoamassa myöskin.
Iskarien merkki on Tein. Mutteri näyttäis olevan M58 ja 3mm nousulla.
Onko hyviä vinkkejä miten tuota alkaa parantelemaan?

Matt1

Aattelin sorvauttaa noihin uudet säätömutterit.
Iskarien irroituksessa on varmaan ainakin 2 tapaa, oikea ja väärä  :)
Tänään otin toisen pois siten että ensin iskarin alapään pultti irti. Sen jälkeen U-rauta johon alapää oli kiinnitretty irti ja vääntää sen niin paljon sivuun että iskarin saa pudotettua alatukivarren ohi kunhan avaa yläpään kiinnityksen. Aika hankalaa vääntämistä ahtaissa paikoissa. Oliko tämä oikea vai väärä tapa?

TmiJKaas

Oikea tapa on se millä lähte irti ja saa paikalleen. Virallisesti oikee tapa on ottaa edessä yläkolmiovarsi irti, toisella puolella joutuu myös hiukan irrotteleen pissapojan säiliöö että yläkolmion pultti mahtuu tulemaan pois.
Toyota Supra 3.0i turbo man. 1988 *R.I.P.*
Toyota Supra 3.0i turbo targa aut. 1991 *R.I.P.*
Toyota Supra mkIV - *myyty*
Toyota Carina II 1989 - *R.I.P.*
Toyota Soarer 2.5i tt man. 1993 - Kesä käyttis
Toyota Soarer - Projekti
Toyota Carina II 1992 - käyttis

Matt1

Yläkolmiossa taitaa olla jonkinmoinen jousi joka nostaa pyörän napaa. Siksi siihen en uskaltanut koskea.

ps. säätömuttereiden kierteissä oli niin paljon hapettumaa että oli mennyt useasta kohtaa poikki. Kasassahan tuo pysyy kun jousi ei anna sen levitä. Ei silti hyvältä näytä.

TmiJKaas

Lainaus käyttäjältä: Matt1 - 08 lokakuu, 2015, 21:39:13
Yläkolmiossa taitaa olla jonkinmoinen jousi joka nostaa pyörän napaa. Siksi siihen en uskaltanut koskea.

ps. säätömuttereiden kierteissä oli niin paljon hapettumaa että oli mennyt useasta kohtaa poikki. Kasassahan tuo pysyy kun jousi ei anna sen levitä. Ei silti hyvältä näytä.

Ei siellä mitää jousia ole, puslat vaa on vähä jännitettynä.... auki vaa.
Toyota Supra 3.0i turbo man. 1988 *R.I.P.*
Toyota Supra 3.0i turbo targa aut. 1991 *R.I.P.*
Toyota Supra mkIV - *myyty*
Toyota Carina II 1989 - *R.I.P.*
Toyota Soarer 2.5i tt man. 1993 - Kesä käyttis
Toyota Soarer - Projekti
Toyota Carina II 1992 - käyttis

Matt1

Alumiiniset säätömutterit näyttää katkeilevan. Kaiketi sen takia että alumiini hapettuu ja turpoaa niin paljon jotta säätörengas hajoaa.

http://aijaa.com/z29Jds

Saattaa tuo jossain vaiheessa pettää. Varsinkin kun alempi lukitusmutteri on samanlaisessa kunnossa.