Rakenteilla 5mge motti turbolla. tietoja kyselesin!

Aloittaja Bunssi69, 25 helmikuu, 2016, 11:30:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Bunssi69

Tere.

Joo olisi rakenteilla 5mge:stä turbo moottori ja kyselisin et passaako 7m-moottorin osat esim, kannentiiviste,pakosarja,vauhtipyörä sun muut osat.

Moottorin ohjaukseksi tulisi tällä hetkellä megasqruit.
Vauhtipyörä,laatikko ja pakosarja ois hakusessa

Mitä kannattaa ottaa huomioon ku alkaa rakentaa tämmöisestä vanhasta vapari motista.

Nii ja jos jollain on tarvista niin tästä motista ois automaattilaatikko jäämässä ylimääräiseksi eli se jos jollekki kelpaa nii ilmoteltaa.

mima

Vauhtipyörä käy ainakin jos 4M koneen vauhtipyöräkin käy 7m-ge koneeseen.
(mulla on joutilaana yks 7m-ge vauhtipyörä joka vaatii naamaoikaisun jollain osaavalla koneistajalla, on sintterilevyllä uritettu ja sitten on yksi 4M vauhtipyörä joka on ok kuntoinen ja W50 loota M kytkinkopalla)

Männät ainakin menee vaihtoon jos turboa laitat, tai riippuu siitäkin mikä on 5m-ge koneen vakio puristussuhde. Jos se on samaa luokka matalapuristeisen vapari 7m-ge koneen kanssa eli 9.1:1 niin sellaisenaankin voi jo ahtaa.

Kannentiivisteen veikkaan sopivan... ellei jakopääkotelossa ole eroja. Google kuvahaulla löytää aika hyvin kannentiivisteistä kuvia joita voi vertailla ja päätellä, sopiiko vaiko eikö. 2M, 4M ja 7M lohkoissa ainakin on se ero että yksi etummaisista lohkon sivulla sijaitsevasta paluukanavasta puuttu 2 ja 4M lohkoissa kun rakensin 1M kampiakselilla, 4M lohkolla ja 7m-ge kannella hybridiä erääseen projektiin. Tulppasin kannesta kanavan. 5M lohkoa en ole päässyt vertailemaan.

Jos haet pientä piristystä niin männänrengastus on suotavaa. Öljypumppu kannattaa ottaa 7M-GTE koneesta, öljypohjaa kannattaa pohtia paremmaksi loiskelevyjen osalta jos on samanlainen pesuvanna kuin 7m-ge/gte koneissa.

Isoa kovaa haettaessa jo voikin miettiä että lyökö samantien isoa rahaa mäntiin, veiveihin yms...

Pistä vaikka privaa noista osista jos kiinnostaa...


Bunssi69

Kiitos vastauksista. Auttaa meleko paljonki minua niin ei tarvi aivan sokkona mennä.

Joo tuos kattelin nii kyllä 7m motorin kannentiiviste passaa 5m motoriin.
Puristus suhde motissa on 8.1:1/9.2:1 riippuu tuo puristus suhde siitä et onko vanhempi vai uuempi motti.

Kohtuu halvalla löyty uuet mäntäsarjat ja 7m kannentiivisti. Pittää katella noita öljypumppu hommaa ja öljypohja asiaa ku tulee ajankohtaseksi.

Tem

Lainaus käyttäjältä: Bunssi69 - 26 helmikuu, 2016, 15:39:29Puristus suhde motissa on 8.1:1/9.2:1 riippuu tuo puristus suhde siitä et onko vanhempi vai uuempi motti.

Tarkotit varmaan 8.8 tai 9.2.

Tosin ei ymmärtääkseni mee noin suoraan pelkän iän mukaan. Muistaakseni japsisuprassa oli ekana 9.2 jo vuonna 83 ja toisaalta Jenkeissä oli 8.8 vielä 88 vai 89, kumpi nyt olikaan 5M-GE Cressidan viiminen myyntivuosi, ennen ku tuli seuraava kori 7M-GE:llä.



Kannattaa muuten guuglata yks harrastelijan tekemä noin satasivunen pdf, nimeltään muistaakseni "Toyota 5M-GE Tuning Manual". Aika paljon asiaa kaikesta aiheeseen liittyvästä. :)
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


Bunssi69

Joo tarkotuksena oli nyt räjäyttää motti auki ja alkaa laittaa parempaan iskuun.
Moottori on lähtösin celicasuprasta ja sen vuosimallista ei oo tietoa kun koppa menny jo noin 15 vuotta sit paaliin.

Pittää kattoa viel jos alkaa lukeen sitä juttua. Aikomuksena on kuitenki laskea tuo puristus suhde ja kattoa sen mukaan et laskeeko puritus suhdetta. Ainakin 7m-moottorin kannentiiviste tulee ja uuet männät sun muuut osat.