7M-GTE nakutusanturi

Aloittaja Juu-zo, 16 huhtikuu, 2025, 20:52:57

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juu-zo

Morjens,

Tuli tuossa tovi sitten hankittua ensimmäinen Japanilainen talouteen. Kyseessä siis MK3 Supra 7M-GTE -90 automaatti. :icon_salut:

Ostovaiheessa oli tiedossa että moottorin vikavalo syttyy kun nostaa kierroksia mutta viasta ei myyjälläkään ollut tietoa. Tovin tutkittua ja vikakoodit luettua koodiksi ilmeentyi 52 eli nakutusanturistahan se herjaa. Noh, konepelti auki ja aika äkkiä tuli ilmi että johto on todella huonossa kunnossa ja hapettunut. Toinen liitin jäi käteen irroittaessa ja vasemman puolesta anturia pois ottaessa sekin mureni käsiin. Toinen irtosi suht ehjänä mutta päätös oli aika selvä; uudet häiriösuojatut johdot, liittimet ja anturit tilaukseen. :icon_thumleft:

Tänään paketti saapui TT-Speediltä ja paketissa oli Raychemin johdot, Boschin 0261231046 anturit ja niihin sopivat liittimet. Katkaisin ecun päästä alkuperäisen johdon ja tinasin johdot niihin kiinni. Homma ok ja avaimesta pata käymään. Mutta niinkun varmaan jokainen osaa jo arvata niin vikavalo syttyi ja koodi on edelleen sama "52".

Osaisiko kukaan antaa vinkkiä mikä meni vituiksi tai mistä lähteä vikaa etsimään. Ensimmäisenä tulee itsellä mieleen että onko ecussa ysäriaikainen bitti poikittain  :-\ Vai heitänkö vakio eculla vesilintua ja tilaan MaxxEcun  :toothy10: :toothy10:
🚗MK3 Supra -90

J-M kujala

Lainaus käyttäjältä: Juu-zo - 16 huhtikuu, 2025, 20:52:57Morjens,

Tuli tuossa tovi sitten hankittua ensimmäinen Japanilainen talouteen. Kyseessä siis MK3 Supra 7M-GTE -90 automaatti. :icon_salut:

Ostovaiheessa oli tiedossa että moottorin vikavalo syttyy kun nostaa kierroksia mutta viasta ei myyjälläkään ollut tietoa. Tovin tutkittua ja vikakoodit luettua koodiksi ilmeentyi 52 eli nakutusanturistahan se herjaa. Noh, konepelti auki ja aika äkkiä tuli ilmi että johto on todella huonossa kunnossa ja hapettunut. Toinen liitin jäi käteen irroittaessa ja vasemman puolesta anturia pois ottaessa sekin mureni käsiin. Toinen irtosi suht ehjänä mutta päätös oli aika selvä; uudet häiriösuojatut johdot, liittimet ja anturit tilaukseen. :icon_thumleft:

Tänään paketti saapui TT-Speediltä ja paketissa oli Raychemin johdot, Boschin 0261231046 anturit ja niihin sopivat liittimet. Katkaisin ecun päästä alkuperäisen johdon ja tinasin johdot niihin kiinni. Homma ok ja avaimesta pata käymään. Mutta niinkun varmaan jokainen osaa jo arvata niin vikavalo syttyi ja koodi on edelleen sama "52".

Osaisiko kukaan antaa vinkkiä mikä meni vituiksi tai mistä lähteä vikaa etsimään. Ensimmäisenä tulee itsellä mieleen että onko ecussa ysäriaikainen bitti poikittain  :-\ Vai heitänkö vakio eculla vesilintua ja tilaan MaxxEcun  :toothy10: :toothy10:

Näemmä reiluja vastausviiveitä, enkö itsekään ole pitkiin aikoihin käynyt.

Anturi on tod näk kypsä, suosittelen alkuperäistä, jos saa.   Tarvikkeita löytyy kyllä, mut niiden toiminta saman aikakauden mm camryissä on ollut vähän mitä sattuu,  poistaneet kyllä koodin, mut nakutuksen tunnistus on voinut olla mitä sattuu.


Tän aikakauden ecut myös kaipaa konkkaremppaa, ei oo mikään iso juttu.

Konkkarempalla monesti moni muukin asia toiminnassa paranee, vaikkei rehtiä vikaa olisi.

Konkka sarja lie kympin pari ja ecu huolto tehtynä näille erikoistuneissa paikoissa ehkä 50-200€

Nuo samat koskee Supraa, MR2, Celica, Camry. Tuosta 80-90 taitteesta vuosituhannen vaihteen kupeeseen karkeasti.

Juu-zo

Lainaus käyttäjältä: J-M kujala - 29 huhtikuu, 2025, 09:52:09Näemmä reiluja vastausviiveitä, enkö itsekään ole pitkiin aikoihin käynyt.

Anturi on tod näk kypsä, suosittelen alkuperäistä, jos saa.   Tarvikkeita löytyy kyllä, mut niiden toiminta saman aikakauden mm camryissä on ollut vähän mitä sattuu,  poistaneet kyllä koodin, mut nakutuksen tunnistus on voinut olla mitä sattuu.


Tän aikakauden ecut myös kaipaa konkkaremppaa, ei oo mikään iso juttu.

Konkkarempalla monesti moni muukin asia toiminnassa paranee, vaikkei rehtiä vikaa olisi.

Konkka sarja lie kympin pari ja ecu huolto tehtynä näille erikoistuneissa paikoissa ehkä 50-200€

Nuo samat koskee Supraa, MR2, Celica, Camry. Tuosta 80-90 taitteesta vuosituhannen vaihteen kupeeseen karkeasti.


Joo alkuperäiset anturit oli kypsiä ja rapsakoita. Jostain luin (olikohan jenkkifoorumilla tai sitten täälä) että tuo M12 -> M8 adapteri olisi tarkka kiristysmomentista. Adapterihan oli muistaakseni E6 kannalla ja miehän tietenkin väänsin millisellä hylsyllä nurkat pyöreäksi ja nyt se on "lukkopihtimomentissa". Eihän sitä kovin tiukkaan edes lukkopihdeillä saanut kun en purkanut imusarjaa pois edestä, eli tuokin voisi selittää sen miksi anturi ei "kuule moottorin käyvän".

Tarkoitatko tämän aikakauden ecuilla siis uusia aftermarket malleja vai nuita A70 vakio ecuja? En ole koskaan kuullut että uusiin exuihin joutuisi vaihtamaan konkan :dontknow:  Ja osaatko äkkiseltään heittää vaikka muutaman pajan joka nuita ecun korjauksia tekee. Nopealla googlaamisella en löytänyt vielä kenenkään yhteystietoja. Sen tiedän että Oulussa ainakin Pazi88 (BMW foorumeilta ja YouTubesta tuttu kaveri) osaa tehdä pienelektroniikkajuttuja
🚗MK3 Supra -90

J-M kujala

#3
Lainaus käyttäjältä: Juu-zo - 29 huhtikuu, 2025, 22:33:16Joo alkuperäiset anturit oli kypsiä ja rapsakoita. Jostain luin (olikohan jenkkifoorumilla tai sitten täälä) että tuo M12 -> M8 adapteri olisi tarkka kiristysmomentista. Adapterihan oli muistaakseni E6 kannalla ja miehän tietenkin väänsin millisellä hylsyllä nurkat pyöreäksi ja nyt se on "lukkopihtimomentissa". Eihän sitä kovin tiukkaan edes lukkopihdeillä saanut kun en purkanut imusarjaa pois edestä, eli tuokin voisi selittää sen miksi anturi ei "kuule moottorin käyvän".

Tarkoitatko tämän aikakauden ecuilla siis uusia aftermarket malleja vai nuita A70 vakio ecuja? En ole koskaan kuullut että uusiin exuihin joutuisi vaihtamaan konkan :dontknow:  Ja osaatko äkkiseltään heittää vaikka muutaman pajan joka nuita ecun korjauksia tekee. Nopealla googlaamisella en löytänyt vielä kenenkään yhteystietoja. Sen tiedän että Oulussa ainakin Pazi88 (BMW foorumeilta ja YouTubesta tuttu kaveri) osaa tehdä pienelektroniikkajuttuja
No hatussa ei oo kotimaisia tekijöitä, mutta alkuperäisiä ecuja tarkoitin,  ainakin Camryistä, Celicoista ja MR2 on noita ecuja konkkahuollettu.

Orkkis ecu kunnossa ollessaan toimii vain orkkisantureilla oikein,

Alkuperäisen tilalle tarkoitettu tarvike missä sopivuuksia yhdistelty, poistaa kyllä vikakoodit, muttei kyllä kovin luotettavasti tunnista nakutusta.

Randomi anturit ei välttämättä edes poista koodia, saati että toimisi edes oikein. 

Taitaa olla menny vituiksi jo siinä, et sulla on väärät anturit sielä.

Camryyn oon ite aikoinaan vaihtanut anturit, siihen pistin tarvikkeet, koska nuo ei meidän bensoilla nakuta ikinä.  Mut esim ST205 ja MR2 särkee männät hyvinkin helposti tarvike anturein / konkat väsähtäneellä eculla.

MA70 tais saada konkkasarjaakin valmiiks, kuten moneen tuon ikäseen tojoon.