3s-ge gen2 ongelmaa

Aloittaja janiK, 28 toukokuu, 2006, 12:32:28

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

janiK

Taustaa: menimpä sitten eilen ostamaan -91, 3v sitten saksasta tuodun gti celican.
Mittarissa lukee 192000km, kori- ja yleis kunto hyvä, Tottakai sitä tietenkin ostaessa ihastuu vielä hyvään alustaan ja komeisiin vanteisiin, mutta oston jälkeen ilmeni huolia...

kylmänä moottori toimii jotakuinkin normaalisti, mutta kunnolla lämmettyään ei kestä enää antaa puolta kaasua enempää yli 3000rmp alueella, eikä välillä allekkaan  ja  tyhjä käyntikin pätkii hiukan. Lämpimällä koneella täpöllä kiihdyttäessä muuttuu ääni resonoivaksi ja veto katoaa samalla. Tuttavat neuvoivat, että  moinen vika olisi sytytys järjestelmässä esim. virran jakajassa, mutta ei tulpissa tai jakajassa tarkastellessa silmällä nähnyt muuta kuin pyöriässä pikku halkeamat joista vian en usko johtuvan.

Voiko noista 3s-ge koneista säätää syöttöjä isommalle?
Tulppat katsoessani havaitsin niitten kärkien värin lähes valkeaksi  ja kävi mielessä et lämmin kone tarvitsisi vähä enemmän bensaa kuin viileä ja  että jos se käykin vain laihalla. Kone käyttäytyykin vähän samaan tapaan kuin paljon liian laihalle säädetty (kokemus pohjautuu 2 tahtisiin mootoreihin). Ajattelin et konetta on menty säätämään jossain vaiheessa vaikka ihan päästöjen takia.  Koneeseen on laitettu vapaavirtaus suodatin, pakoputki kumisee jonkin verran joten siinä voi olla vuotoa.

Lisä tiedoksi: Kone syö myyjän mukaan vähän öljyä, mutta pelkään, että todellisuus on muuta. Kone voi olla paljon enemmän kuin 192tkm ajettu. Kilometrejä itselläni takana vasta 250 enkä ole seurannut öljyn  kulutusta, mutta nyt tarkkailen sitä.
Tänään 300km kuopio-tampere matka edessä ja toivon ettei se näy öljyn pinnassa.


Onko kellään ollut mitään vastaavaa huolta? 


TjaniK
Has been Time Attack hero - Modified - SW20 Mr2
https://www.youtube.com/playlist?list=PLZ_JNUpZYtwjDKcDb-lDTOspaQH9YtY-7

Supr4ever

vaikuttais bensapumpun väsymiseltä.. oma (tosin ST162) oireili juurikin noin ennenku olin vaihtanu kaiken muun tilpehöörin ja lopuksi bensapumpun joka ratkaisi ko. ongelman... eikä siinä menny kun pari vuotta tuskastellessa...
paineensäädin on siinä bensatukin päässä sellanen mutikka, jossa on muovihattu päällä ja siellä alla pieni ruuvi... tietääkseni sen pitäs vaikuttaa...
Tekijät tekee, huutelijat huutelee..

jos YV laatikko on täysi, laita sähköpostia tai soita.
040-7410292

Juipe

Käytä ihan ensiksi päästömittauksessa / sellaisessa paikassa jossa voivat katsoa seokset kuntoon.

Öljynsyönti ei mitään ihmeellistä 3s-ge koneissa, useat koneet syö öljyä vaikka kilometrejä ei paljon olisikaan. Jos myyjä on ollut pelimies, todennäköisesti täyttänyt öljyt ylärajan lähettyville että "ton verran kadonneet maksimista 5000km aikana".
Juha M

janiK

#3
Kiitos kommenteista.
Käyntihäiriö vika johtui sytytyksen sähkövioista. Vaihdoin uudet tulpat, tulpanjohdot, virranjakajankannen ja pyörijän => tehot palas. Virranjakajan kansi olikin kulunut paljon ja tulpanjohdot rätki läpi.
Oljyn syöntiä tapahtui kuopio-tampere + 100km kaupunkiajoa (yht. n400km) noin 1/2litraa eli aika paljon. Tein maanantaina koneelle pesun sellasella aineella joka laitetaan öljyn sekaan ja pyöritellään koneen sisällä noin 1/2h. Toivon että pesu ja kaikkien pyttyjen toimiminen vähentää öljyn kulutusta. Merkkiliikkeellä ainakin suositteli tota pesua kun kerroin öljyn syönnistä varsinkin tapauksen ollessa Saksan tuontia. Veikkaili et männän renkaat jumittaa ja et ne vois irrota pesulla.

Lisäksi koneessa on pakoputken joustokohta kappaleina. Joutuu tekee koko putken uusix  ;D. Aateltiin vetää 2,5" putki 2=>1 muutoskohdasta loppuun asti, katalysaattorilta etennpäin rosterisena.
Kannattaako sioittaa 250€ kisa katalysaattoriin vai vaihtaa katalysaattori aina katsastukseen putkenpätkän tilalle? Paljonko Tollanen kisakatalysaattori syö tehoa verrattuna suoraan putkenpätkään?

TjaniK
Has been Time Attack hero - Modified - SW20 Mr2
https://www.youtube.com/playlist?list=PLZ_JNUpZYtwjDKcDb-lDTOspaQH9YtY-7

Juipe

Saahan niitä pelkkiä joustokohtiakin parilla kympillä ettei tartte koko putkea uusia  :P Ja 2,5" putki turhan isoa noille tehoille, ellei suunnitelmissa ole esim. turbo myöhemmin. 2" riittää noille tehoille enemmän kuin hyvin.

Halvin tapa varmaankin ostaa jostakin vanha katti josta hakata sisukset pellolle ja aina leimalle vaihtaa toimivan.
Juha M