Manuaali vai automaatti?

Aloittaja tuomasstar, 01 toukokuu, 2003, 23:49:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rassa

#60
Lainaus käyttäjältä: vastapaino - 18 marraskuu, 2006, 10:16:17
Onko eroja manuaalin/automaatin perävälityksessä, vai onko kyseessä sama perä?

Sama pitäisi kaiketi olla samassa vuosimallissa..

Kahto tuolta --> http://www.supraclubfinland.com/forum/index.php?topic=1621.0

Jos tuo tieto nyt sitten paikkansa pitää.
Supra 3.0i 24v Turbo Targa Aut -89

vastapaino

Vielä (edelleen) aihetta sivuten; millaisia varttimailiaikoja suomessa on ajeltu MK3 suprilla. Manuaaleja vai automaatteja, vai ovatko kaikki poikineet jo valoihin  :-\ ? Supran hankinta edssä aikaisintaan keväällä, mutta antaisi vähän selkoa hakeeko manuaalia vai automaattia. Onko tietoa supran oman automaattilaatikon "parantelusta" vai meneekö loota vaihtoon heti kättelyssä ?

-vastis-

pikamika

Lainaus käyttäjältä: vastapaino - 21 joulukuu, 2006, 19:10:09
Vielä (edelleen) aihetta sivuten; millaisia varttimailiaikoja suomessa on ajeltu MK3 suprilla. Manuaaleja vai automaatteja, vai ovatko kaikki poikineet jo valoihin  :-\ ? Supran hankinta edssä aikaisintaan keväällä, mutta antaisi vähän selkoa hakeeko manuaalia vai automaattia. Onko tietoa supran oman automaattilaatikon "parantelusta" vai meneekö loota vaihtoon heti kättelyssä ?

-vastis-

Tämä (alla linkki) kuulemma vakio loota ja kestänyt voimaan nähden hyvin.

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1019630

Oma mielipide asiasta:

Jos slickseillä(oikeat ja pitävät) kiskoo varttia niin varmasti antautuu jotain ja jossain vaiheessa. Mutta käsitykseni mukaan mk3 supen vakio manuaali aski kestää aika paljon eikä peräkään vissiin heti antaudu, mutta korostetaan sitä ETTÄ KAIKKI ON MAHDOLLISTA :o
Niin makaa ku sattuu sammumaan.
Se mikä ei tapa niin sattuu aivan vit**ti.

vastapaino

Jep !

Tuo nettiauton supra on varsin liukasliikkeinen. Manuaaliaskilla pidon säilyttäminen vaatinee muutakin kuin hyvää tuuria. Videopätkien suprat ovat olleet automaatteja (MKIV), mutta onko jossain pätkää MK3 automaattisuprasta varttimaililla ? Automaattilaatikon tilalle voisi aina vaihtaa jotain kestävämpää sen pettäessä (esim. GM:n TH400 tms) melkoinen hommahan siinä olisi, mutta ainakin teoriassa mahdollista. Moottorissa 7M-GTE olisi kuitenkin virityksen kannalta melkoisesti potentiaalia, niin tehoa kuin vääntöäkin. Automaatti saattaisi olla armeliaampi lopulle voimansiirrolle ? Tällä hetkellä mielenkiinto hiukan automaatin kannalla. Jatkuva kikkailu loppuisi kuitenkin pian  :police: -stipendiin ja ajokieltoon. Automaatti voisi olla myös arkiajossa miellyttävämpi ratkaisu.

-vastis-

vastapaino

Eikö kukaan oo saanu automaattilaatikkoa rikki.. ;D ?

-vastis-

peLoGo

Lainaus käyttäjältä: vastapaino - 25 joulukuu, 2006, 19:04:04
Eikö kukaan oo saanu automaattilaatikkoa rikki.. ;D ?

-vastis-

Muistaakseni ainakin Kerkko oli saanut tomaatin rikki, ei varmaa tietoa..
BMW F11 530dA xDrive LCI "VOLL" -15 | Honda CBR 1100 XX Super Blackbird -07
Ex: Toyota Supra MA70 Turbo Targa manual -90/91 | Ex: Toyota Celica T18 GSI -91 | Ex: Toyota Celica T23 -05

pikamika

Eiköhän Palomäelläkin ole onkelmia lootan kanssa, jos oikeen ole ymmärtänyt.
Eli ei toi automaatti kyllä ole paras vaihtoehto jos tehoa on tai meinaa hankkia ::)
Niin makaa ku sattuu sammumaan.
Se mikä ei tapa niin sattuu aivan vit**ti.

ade83

automaatti saatu rikki... ja eikä ollut mitään sen kummempia virejäkään vain normit... eli ahdot ylös.. yms loppupjen lopuksi automaatilla ei voinut kunnolla pakittaa... ja eteenpäinkin meno oli aika mielenkiintoista. oli kun ois ajanut manuaalilla melkein kytkin pohjassa... mutta varttimaili aikoja ajoin vakio ahdoilla 15.05. mut nykyään auto on manuaali askilla ja automaatin perällä... aikoja ei ole vielä otettu...

vastapaino

Vaakakuppi kallistuisi näemmä aiemman kirjoitetun perusteella manuaalin puolelle. Lisämiinuksena automaatissa harvempi perä. Taidampa katsella noita manuaalivehkeitä tästedes. Kiitoksia infosta  :P-<:

-vastis-

coren

Supra mkIII -0.0.87/92
BMW M5 -01
"Harmittaa vaan kun tein paljon turhaa työtä. Öljyn mittatikku pääsi irtoamaan ni tuli sit uudet mobilin öljyt tallin lattialle. Kasaus vaiheessa tökkäsin vahingossa moottorin päällä olleen olut tölkin nurin ja se tietenki kaatu avoinna olleesta öljyn täyttö korkista sisään koneeseen..." @BTCF :D

Petsi

Lainaus käyttäjältä: vastapaino - 21 joulukuu, 2006, 19:10:09
Vielä (edelleen) aihetta sivuten; millaisia varttimailiaikoja suomessa on ajeltu MK3 suprilla. Manuaaleja vai automaatteja, vai ovatko kaikki poikineet jo valoihin  :-\ ? Supran hankinta edssä aikaisintaan keväällä, mutta antaisi vähän selkoa hakeeko manuaalia vai automaattia. Onko tietoa supran oman automaattilaatikon "parantelusta" vai meneekö loota vaihtoon heti kättelyssä ?

-vastis-

Itsellän menii muutamanan vuoden käytön jälkeen vaparin automaatti jälkiturbotetussa mk3 Suprassa rikki. 2. vaihde alkoi luistamaan. Sitten minulla oli väliaikaisesti (noin 1-2 vuoden) Autovahinkokeskuksesta hankittu vaparin automaattilaatikko, jota päivitettiin Level 10 venttiilipöydällä + Level 10 öljypumpulla. Päivitetyn laatikon vaihteen vaihto 1:stä 2:een oli räväkkä, kiitos parannetun venttiilipöydän ja öljypumpun.

Kyseinen laatikko kesti varsin pitkään kunnes 1 vaihde alkoi paikaltaan vedättäessä luistamaan. Tästä opimme, että tarvitaan lisää kitkalevyjä ja välykset minimiin levypakettien sisällä. 

Nykyisin minulla on korjattu vaparin automaattilaatikko (se joka meni ensin rikki), jossa on lisätty kitkalevyjä, pienennetty välyksiä levypaketeissa, Level 10 venttiilipöytä, Level 10 öljypumppu ja parannettu turbiini (stall speed nostettu hieman). Toimii oikein hyvin. Uskoisin nyt sen kestävän hienosti nykyisen 400 hv tehon ja 550 Nm väännön. Ja varmaankin varttimailiaika on nyt parempi, ei ole testattu.


Krister

Lainaus käyttäjältä: Petsi - 29 joulukuu, 2006, 16:49:59
Nykyisin minulla on korjattu vaparin automaattilaatikko (se joka meni ensin rikki), jossa on lisätty kitkalevyjä, pienennetty välyksiä levypaketeissa, Level 10 venttiilipöytä, Level 10 öljypumppu ja parannettu turbiini (stall speed nostettu hieman). Toimii oikein hyvin. Uskoisin nyt sen kestävän hienosti nykyisen 400 hv tehon ja 550 Nm väännön. Ja varmaankin varttimailiaika on nyt parempi, ei ole testattu.




Tilasitko suoraan jenkeistä nuo Level 10 hilut vai jostain Suomesta? Ihan mielenkiinnosta, mitä tulivat maksamaan?

Kuka nosti stall speedin ja missä kierrosluvussa ottaa kiinni?

Petsi

Lainaus käyttäjältä: Krister - 29 joulukuu, 2006, 19:08:40
Lainaus käyttäjältä: Petsi - 29 joulukuu, 2006, 16:49:59
Nykyisin minulla on korjattu vaparin automaattilaatikko (se joka meni ensin rikki), jossa on lisätty kitkalevyjä, pienennetty välyksiä levypaketeissa, Level 10 venttiilipöytä, Level 10 öljypumppu ja parannettu turbiini (stall speed nostettu hieman). Toimii oikein hyvin. Uskoisin nyt sen kestävän hienosti nykyisen 400 hv tehon ja 550 Nm väännön. Ja varmaankin varttimailiaika on nyt parempi, ei ole testattu.




Tilasitko suoraan jenkeistä nuo Level 10 hilut vai jostain Suomesta? Ihan mielenkiinnosta, mitä tulivat maksamaan?

Kuka nosti stall speedin ja missä kierrosluvussa ottaa kiinni?

Tilasin suoraan USA:sta. Venttiilipöydän lähetin heille ja he tekivät siihen muutokset. Ostin siis venttiilipöydän muutostyön, öljypumpun ja spragin, tekivät yhteensä 1390 US$.

Turbiinimuutoksen teki J&N Traiding Turussa. Pyysin nostamaan stall speedin 500 rpm, en ole päässyt toteamaan nousiko juuri tämän verran, mutta on se selvästi noussut.

Yhteenvetona voin todeta, että olen ollut tyytyväinen nykyiseen kokoonpanoon. Venttiilipöydän muutos auttoi lyhentämään vaihtohetket, joka taas pidentää automaatin levyjen ja pannan kestoikää. Varjopuolena on tasaisen vaihdon puute, vaihteet tulevat brutaalisesti päälle, mutta kukapa sitä kaipaa :)

Lisäksi kannattaa mainita, että automaatin lisäjäähdytin auttaa jäähdyttämään öljyt, lämpö turmelee automaattilaatikon. Automaatin rakentajat suosittavata lisäjäähdytintä tai suorastaan korvaamaan vanhan jäähdyttimen.

-tarzi-

kyllä mää ainaki tykkään automaatista, ei oo sellane nykivä. ja hyvin sutii automaatillakin!! ;D
hiekkatiellä mukava auto tää supe ;D ;D
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

Lehtonen

Neloskoppasen (tt) supran omistajat joilla on: A341E ja muutkin tietysti..

Kuka suomessa ropaisi laatikon kestämään?
Kestäähän se kuulemma vakio-ahtimet, ja pienen singlenkin.
Mikäli öljyt ovat ajantasalla?

Mutta jos varmuutta kunnosta ei ole, ja esimerkiksi haluaisi laatikolle paremman jäähdyttimen.
Samantien kun/jos se on irti, jotain pientä fiksausta voisi sille näyttää.
Vai riittääkö öljyjen kierrätys, ja toivoo ettei luista kun ollaan lähemmäs 600nm?
Toyota Aristo 2JZGTE -91 * MYYTY
Nissan 200SX SR20DET -91
Honda Accord Tourer at KA24 -04

-tarzi-

epäilen vahvasti tossa kohtaa kestävyyttä, tuskimpa mikään jäähdytin riittää et toimii. pitänee vvahvistaa tai maanun loota... >:(
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

Lehtonen

Lainaus käyttäjältä: -tarzi- - 14 toukokuu, 2007, 23:18:23
epäilen vahvasti tossa kohtaa kestävyyttä, tuskimpa mikään jäähdytin riittää et toimii. pitänee vvahvistaa tai maanun loota... >:(

Onko näin?
Kuulemma (huom. nettitietoa) askin pitäisi kestää tuommoinen 600nm. Iisisti tai ei, mutta pitäisi.  :-\ :)

Jos kuvitellaan, että autossa on tuo tehtaan lupaamat 430nm jo vakiona.
Kyllä sinne se IMO 20% on mitoitettu lisää kestoa, sehä lahoaisi muuten aika piakkoin, ihan normi pakkaskeli väännöillä :)

No kaavassa on sikäli virhe jo tässävaiheessa, kun tuosta suoraan 20% laskemalla päästään vain 500nm:n rajapyykin yli.

Missään tapauksessa en laatikkoa vakioahtimien parina ajattelut vahvistaa, korkeintaan öljyjä huoltaa yhden vuosivaihdon.

Eikös TT-tome mk4 Supria (JDM ja US/EU) ole ajeltu BPU vireinä, lootan kestäessä?
Tokihan JDM kestänee paremmin, kun keraamisien hyrrien murenemisen pelon johdosta vääntö rajoitettaan pienemmälle ahtopaineelle.

Onhan Aristossa enemmän painoa jo valmiiksi, ja kaksi kaveria mahtuu takapenkille vielä lisämassaksi. Siinä onkin laatikolle ihmettelemistä.

Tokihan kaiken saa rikki vakionakin, mutta luulisi järkikäytöllä tuo vajaan barin ahdot kestävän.  >:D
Toyota Aristo 2JZGTE -91 * MYYTY
Nissan 200SX SR20DET -91
Honda Accord Tourer at KA24 -04

-tarzi-

onko noi paljon vääntöä vkiona? no sit on eri juttu ku luulin että on tuo 350 :P

mut kyllä ton sit pitäs kestää hyvillä jäähyttimillä!
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

Tami

Mitä ajamista se on jos on automaatti. Kas kun ei autopilotti. siis manuaali. jos haluaa nauttia ajamisesta. jos ei jaksa vaihtaa ruuhkissa kuten tuo yksi pääkaupunkilainen, kannattaa vaihtaa (HKL:n) bussiin.

spl

Heeeh... eh! Joo, kyllä mullakin kuppi kallistuu manuaalin puolelle. Helpompi kikkailla kun sille päälle sattuu ja mkiv:n manun pitäs kestää jotakuinkin kaikki mitä moottorista saa irti.. ruuhkissa automaatista olisi kyllä omat ilonsa, kun alkaa tuo kytkin ottamaan joskus polven päälle ;)

-tarzi-

Lainaus käyttäjältä: Tami - 15 toukokuu, 2007, 23:38:40
Mitä ajamista se on jos on automaatti. Kas kun ei autopilotti. siis manuaali. jos haluaa nauttia ajamisesta. jos ei jaksa vaihtaa ruuhkissa kuten tuo yksi pääkaupunkilainen, kannattaa vaihtaa (HKL:n) bussiin.

autolla ajamista se on nimimerkillä kokemusta on! ;D oishan sitä itekki manun ottanu mutta ku noin hyvä yksilö löytyky mikä mulla ni oli pakko ottaa ku läheltä ja halavalla sai... "paskaankin tottuu" ;D
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

BlackSupra

Tosimies haluaa ite vaihtaa vaihteensa. :icon_salut:
Lexus IS 220d -10

rantanen80

kyl oon autolaatikon kannalla.


Strabe

Vittuuko sitä keppii itse hämmentää, kun toinen voi tehdä sen sinun puolestasi.
JZZ30 vm.91

nr000001

Automaagit on käyttö- ja perheautoihin tarkoitettuja mukavuuspelejä. Vaihdan itse, enkä ole ilmaisjakelun kannattaja oikeissa autoissa. Herneet nenään kaikille.  ;D
1 3 5
├┼┼-╕ 1996 Supra euro spec. 2004 Impreza WRX STi.
2 4 6 R

Krister

Lainaus käyttäjältä: nr000001 - 18 kesäkuu, 2008, 23:57:54
Automaagit on käyttö- ja perheautoihin tarkoitettuja mukavuuspelejä.

Tai manuaalia nopeampiin varttimailiraasereihin ;)


@rttu

Varttimaili raasereiden tomaatti ei niinkään mukava,vahvinta mitä löytyy.Kiitos :wave:
Tdi RS

nr000001

Lainaus käyttäjältä: Krister - 19 kesäkuu, 2008, 00:15:49
Tai manuaalia nopeampiin varttimailiraasereihin ;)



Suoraanajon mestareille tietty ihan jees. Sopii myös farmarivolvoon hiton hyvin.
1 3 5
├┼┼-╕ 1996 Supra euro spec. 2004 Impreza WRX STi.
2 4 6 R

Strabe

Lainaus käyttäjältä: nr000001 - 19 kesäkuu, 2008, 10:44:27
Suoraanajon mestareille tietty ihan jees. Sopii myös farmarivolvoon hiton hyvin.

Toisaalta joo, mut kyl se vollen laatikko on vaan vähän tyhmä eikä tiedä mikä vaihde täytyy olla milloinkin.
JZZ30 vm.91