Main Menu

Öljyt

Aloittaja mikowiz, 23 heinäkuu, 2007, 18:40:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mikowiz

Onko hyviä/huonoja kokemuksia tai tietoa testeistä koskien moottori- tai vaihteisto öljyjä, jotka on tarkotettu vanhempiin autoihin, esim. valvoline maxlife?

-tarzi-

supraan ei tavallista öljyä! kendall gt 20-50 turbo tai castrol tws 10-60 motorsport... celicaan, mr2 yms- joku maxline on passeli...
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

Patrikek

Lainaus käyttäjältä: -tarzi- - 23 heinäkuu, 2007, 18:45:09
supraan ei tavallista öljyä! kendall gt 20-50 turbo tai castrol tws 10-60 motorsport... celicaan, mr2 yms- joku maxline on passeli...
Ja tämä syystä, että?
Celica ZZT231 -05
Lexus GS450h -06
Rav4 2AD-FHV -13

mikowiz

Luulis, että kaikki autonvalmistajat suosittelis pelkästään käyttämään "erikois"öljyjä jos tavan mobilit ym. ois erityisen huonoja.

superpete

eiköhän sinne koneeseen voi tunkea mitä kuraa tahansa, mutta jos haluaa että pata kestää niin kannattaa käyttää esim. tuota kendallin 20w50 turboa. varsinkin jos on reilummin piristetty härveli kyseessä....itselläni on pelkästään  hyviä kokemuksia tuosta öljystä...
MR2 aw11  harrastepeli.
+ pari muuta tojotaa..

Jonsku

Sanokaas ny mikä vika rally formulassa on? Ainaki mulla toiminu hyvin tähän asti.
Toyota Supra MA70 7M-GTE -89

ast

Käsitykseni mukaan öljy pitäisi valita niin että öljynpaine on sopivalla tasolla kuumana. Liian jäykkä öljy kiertää hitaammin ja lämpenee enemmän ja liian ohuessa taas tulee riski kalvon rikkoutumisesta ja metallikontaktista.

Kommentteja tästä ja onko kukaan oikeasti tutkinut paineita eri öljyillä vai mennäänkö näissä suosituksissa ihan mutupohjalla?

Patrikek

Lainaus käyttäjältä: Jonsku - 23 heinäkuu, 2007, 21:33:28
Sanokaas ny mikä vika rally formulassa on? Ainaki mulla toiminu hyvin tähän asti.
Ei mitään, kuten ei myöskään maxlifessa. Ne kelpaa 99% käyttäjistä. Kelpaavat katuajeluun, ympärivuotiseen ajoon sekä hiekalla sudittamiseen.

Tolla mun korkeahuutoselle ritsalle on nytten pari kesää annettua isoa leipää radalla, sisällä on ollut 0-40, 20-50 ja 10-60  öljyjä. Ainakin vielä on täydessä iskussa.

JOS öljynlämmöt pyörii radalla (ja ajaa myös joskus siellä) reilusti päälle 100 asteen, kannattaa suoraan kumartaa esteripohjaisten öljyjen puoleen. Ei toki löydy jokaisesta kyläkaupasta, ei ole edes halpaa, mutta ominaisuudet säilyvät pitkissäkin kuormituksissa.
Celica ZZT231 -05
Lexus GS450h -06
Rav4 2AD-FHV -13

-tarzi-

mikä on ku lämpösenä paineet tippuu hirveesti, öljynä 10-60 voiko olla liian "jäykkää" vai veteleekö pumppuviimesiä...

eikä ole laakerivika kun joku sitä kuitenkin ehottaa :-\
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

Tem

Lainaus käyttäjältä: ast - 23 heinäkuu, 2007, 21:45:52Käsitykseni mukaan öljy pitäisi valita niin että öljynpaine on sopivalla tasolla kuumana. Liian jäykkä öljy kiertää hitaammin ja lämpenee enemmän ja liian ohuessa taas tulee riski kalvon rikkoutumisesta ja metallikontaktista.

Kommentteja tästä ja onko kukaan oikeasti tutkinut paineita eri öljyillä vai mennäänkö näissä suosituksissa ihan mutupohjalla?

Jep, kannattaa tosiaan miettiä ajatuksella mitä sinne laittaa, ei isommat numerot automaattisesti ole parempia. Eikä se suodattimella oleva painekaan kauheita kerro. Öljyn tarkotushan on voidella ja virrata, ei välttämättä muodostaa kauheita paineita. Esim. heittämällä koneeseen jotain öljykanavia tukkivaa motoruppia saa kyllä paineet ylös, mutta samalla öljyä virtaakin vähemmän.

Haulla löytynee vielä vanhempi asiapitoisempikin aihe. Tää nyt meni jo tälle linjalle...
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


-tarzi-

niiinhän se taitaa olla. tietty tuo orkkis painemittaria ei kannata uskoa alkuunkaaan. mulla ainakin voitelee tosi hyvin yläkerrankin tosi öljysen näköstä on... kylmänä 4 kiloa paineet, kuumana 2 kiloa oman mittarin mukaan oikeasti 3 kiloa... ihan riittävät kai....

eli vois jatkaa tuon tws:n käyttöä... onpahan olevinaan ainakin hyvää :P
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

TurboSupe

Omassa on käytössä tällä hetkellä Valvolinen maxlife. Erikoisen liukkaan tuntuista oli tuo öljy. Paineet kylmänä joutokäynti 2,5, kuumana kierroksilla 1,5-2 , joutokäynti kuumana 0,5-1  :P. Tuon enempää ei oo ollu paineita muillakaa öljyillä. Öljynkulutus on pudonnu huomattavasti verrattuna viime kesän 5w-50 mobileihin ja käyntiäänet pehmentyi. Kohta menee öljyt vaihtoon, Castrolit tai Kendalit seuraavaksi.
Supra -89 targa 7M-GTE
Dodge Charger -73 HT 440
Avensis -99 4A-FE
Avensis -03 2,4 STW
Corolla KE-70 -80 2T-GEU
Corolla KE-70 -83 4K
Corolla KE-35 -79 HT
Corolla KE-25 -71 4K
Corolla KE-20 x3
Corona MARK II 18-RG -74
Mazda 818 Coupe + Sedan
Ford Cortina -73 2D 2.0 OHC turbo
Vauxhall Viva HC -73
Fiat 133 x2
Fiat 127 x2

-tarzi-

muista! oma mittari näyttää päin pebaa kannattaa mitata jollain muulla!
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

Petri Kinnunen

Lainaus käyttäjältä: -tarzi- - 24 heinäkuu, 2007, 07:13:28
muista! oma mittari näyttää päin pebaa kannattaa mitata jollain muulla!
Muista, puhut omasta mittaristasi. Älä yleistä!

Tenox

Kysytään nyt sitten:

Kumpaa öljyä vapari MR2 2.0 16V koneeseen, vaihtoväli 10tkm ja ajetaan kesät talvet samoilla öljyillä.

1.) 5W/50
vai
2.) 5W/40

Nyt on edellisen omistajan jäljiltä 5W/50 Mobilit.

mikowiz

Mitähän luokkaa mahtaa olla normaali öljynkulutus 3s-ge:lle, ajettu n. 150 tkm.?

Petri Kinnunen

Lainaus käyttäjältä: mikowiz - 24 heinäkuu, 2007, 17:47:21
Mitähän luokkaa mahtaa olla normaali öljynkulutus 3s-ge:lle, ajettu n. 150 tkm.?
puoli litraa-1litra ei ole vakavaa vaan ihan normaalia vaihtovälin ollessa 8000-10000km.
Riippuu myös taas öljystä ja vähän kaikesta, miten autolla ajaa sun muuta.

mikowiz

#17
Lainaus käyttäjältä: Petri Kinnunen - 24 heinäkuu, 2007, 20:01:06
Lainaus käyttäjältä: mikowiz - 24 heinäkuu, 2007, 17:47:21
Mitähän luokkaa mahtaa olla normaali öljynkulutus 3s-ge:lle, ajettu n. 150 tkm.?
puoli litraa-1litra ei ole vakavaa vaan ihan normaalia vaihtovälin ollessa 8000-10000km.
Riippuu myös taas öljystä ja vähän kaikesta, miten autolla ajaa sun muuta.

Eli siis tuolle vaihtovälille tuo 1/2 - litra?

janiK

#18
Lainaus käyttäjältä: Tenox - 24 heinäkuu, 2007, 14:12:22
Kysytään nyt sitten:

Kumpaa öljyä vapari MR2 2.0 16V koneeseen, vaihtoväli 10tkm ja ajetaan kesät talvet samoilla öljyillä.

1.) 5W/50
vai
2.) 5W/40

Nyt on edellisen omistajan jäljiltä 5W/50 Mobilit.

Laita 5W-50.
Itellä ainakin 5w40 mobilin kura tulee 3s-ge koneessa liukkaamin ulos kuin saman firman 5w-50 rally formula.
Jatkossa aion yrittää castrollin 10w-60 koska jostain syystä öljyä menee ainakin litra/5000km vaikka kone oli jo remontissakin ko. asian takia.

Has been Time Attack hero - Modified - SW20 Mr2
https://www.youtube.com/playlist?list=PLZ_JNUpZYtwjDKcDb-lDTOspaQH9YtY-7

Tenox

#19
Eikös aika moni autonvalmistaja ilmoita, että öljynkulutuksen ylätoleranssi (eli se mikä on vielä normaalia kulutusta) on jotain luokkaa 1l / 1000km. Siihen nähden tuo 1l / 5000km kuulostaa täysin normaalilta. Vai onko Tojota antanut millaiset ohjeet kulutuksen suhteen? Mulla on ollut autoja, jotka on vienyt tuon 1l / 1000km ilman että ovat pölläyttäneet, vuotaneet tai muuten olisi ollut vikaa. Edellinen auto tosin vei ihan olemattoman vähän, ehkä 0,5l / 8000km.

EDIT: Ja kiitos öljyinfosta, laitan Mobilin 5W/50 sitten jatkossakin.

EDIT: Tarkemmin ajateltuani siirryn käyttämään Teboil Diamond 5W/40 öljyä alkaen seuraavasta öljynvaihdosta.

Patrikek

Lainaus käyttäjältä: Tenox - 25 heinäkuu, 2007, 13:57:19EDIT: Ja kiitos öljyinfosta, laitan Mobilin 5W/50 sitten jatkossakin.
Tässä pari lainausta toiselta foorumilta henkilöltä, joka työkseen noitten kanssa pelehtii.

LainaaÄlä missään nimessä käytä 5W50-öljyä.
Paljon huonolaatuisempi kuin esim 5W40, koska yläpää tehdään lisäämällä pitkäketjuisia polymeerejä. Niitä samoja joita on esim STP-pullossa, suomeksi muovia
LainaaUNOHTAKAA JO SE 5W50 josta olen jauhanut ihan tarpeeksi. Tai työntäkää ennemmin vaikka raastimella rouhittu tyhjä mopilikannu koneeseen

Tosielämässä moni öljyjuoppo on parantanut tapojaan tuolla maxlifella, en voi olla suosittelematta. Ei se tietenkään rikkinäistä korjaa.
Celica ZZT231 -05
Lexus GS450h -06
Rav4 2AD-FHV -13

Tenox

#21
Mielenkiintoista. 5W/50 on kalliimpaa ja huonompaa? Löytyykö FAKTAA eli testituloksia tms. jotka todistavat väitteen? Öljynvaihtoon on matkaa vielä noin reilu 6tkm joten aikaa selvittää seuraava öljy kyllä on.  ???

EDIT: Auto ei tiettävästi öljyä syö - varma en ole kun takana on vasta 1300km.

EDIT2: Netistä googlattua:

"Mobil RF 5W/50 kesät talvet. Ei ole ollut koskaan mitään murhetta ja koneet tuntuu kestävän ikuisesti (ainakin yli 500tkm) joka automerkissä mitä on ollut. Ei koskaan ongelmia pakkaskäynnistyksissä -37C asti kun ei ole kylmemmissä oloissa tarvinnut olla. Niin kauan kun tota saa en vaihda. Ja testeissä vuodesta toiseen vaa yleensä paras vaikka testit tehtäisiin koemoottoria käyttämällä ja sitten mitattais leikkauskestävyydet, viskositeetti-indeksin muuttuminen vanhemmiten ja muut."

superpete

omaan supraani en kyllä mobilia kaatas koneeseen vaikka vähän maksettais :-[
mutta vain minun mielipide :angel:
MR2 aw11  harrastepeli.
+ pari muuta tojotaa..

Getcool

Lainaus käyttäjältä: superpete - 25 heinäkuu, 2007, 20:43:30
omaan supraani en kyllä mobilia kaatas koneeseen vaikka vähän maksettais :-[
mutta vain minun mielipide :angel:

X2  :police:
Mikäpä olisi parempi tapa kuluttaa kaikki rahansa kuin Supra?

Tem

Lainaus käyttäjältä: Tenox - 25 heinäkuu, 2007, 15:27:13Mielenkiintoista. 5W/50 on kalliimpaa ja huonompaa?

Näin se vaan menee. Joku 10W40 olis moneen mottiin ihannevalinta, mutta monihan uskoo, että isompi on parempi, niin numeroissa ku hintalapuissa.


LainaaLöytyykö FAKTAA eli testituloksia tms. jotka todistavat väitteen?

Kyllä netistä löytyy öljyasiaa enemmän ku jaksaa lukea. Yritä välttää myyjien ja valmistajien mainospuheita. ;)


LainaaÖljynvaihtoon on matkaa vielä noin reilu 6tkm joten aikaa selvittää seuraava öljy kyllä on.

Lähde miettimään 10W40:stä ja laita viiskymppistä vasta, jos löydät hyvät perustelut sille. ;)

10W40:ssä ja 10W40:ssäkin on eroja, ei tuo lopulta paljoa kerro. Yhen 10W40 voi olla kuumana parempaa ku toisen 10W60, vaikka numeroiden valossa pitäis olla just toisinpäin.
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


-tarzi-

x3 ei mobilia äänestykseen ;D

ei herneitä eikä vappupalloja tjms...
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

Tenox

#26
Lainaus käyttäjältä: Tem - 25 heinäkuu, 2007, 20:45:07
Kyllä netistä löytyy öljyasiaa enemmän ku jaksaa lukea. Yritä välttää myyjien ja valmistajien mainospuheita. ;)

Lähde miettimään 10W40:stä ja laita viiskymppistä vasta, jos löydät hyvät perustelut sille. ;)

Kokemuksia on talviajosta 10W öljyillä ja siihen en kyllä lähde. Ihan pelkästään koneen säästämiseksi ja kylmäkäynnistymisten helpottamiseksi öljy on 100% varmasti 5W - jotain täyssynteettistä. Yhdessä ex autossa käytin 0W/40 öljyjä, mutta mitään käytännön lisäarvoa en sillä 5W/40 öljyyn havainnut. Tähän asti olen käyttänyt lähinnä Mobilia kaikissa autoissani, viimeksi 5W/40 Mobilia. Avovaimon autoon laitettiin nyt testivoittaja (yhdessä Mobilin kanssa) Teboilin 5W/40 öljyt. Se on yksi vaihtoehto MR:n öljyiksi myös.

Googlaamalla en löytänyt syitä välttää Mobilin 5W/50 öljyä. En myöskään tässä ketjussa ole nähnyt yhtään perusteltua puheenvuoroa (faktojen kera), miksi se olisi huonoa tavaraa. Toki - mikäli se käy yhtälailla - itse mieluummin laitan joko Teboilin tai Mobilin 5W/40 öljyä seuraavaksi. Niitä kun saa Halpahalleista 8l n. 40e. Ehkäpä Teboilin Diamondia, niin on sitten perheen autoissa samat öljyt, eikä tartte arpoa jos tarvii lisätä.

Nyt sitten Mobilin välttäjät faktaa ja linkkejä pöytään. Mutun voi unohtaa. Esim. BTCF:n pitkässä öljykeskustelussa on aika paljon tyytyväisiä Mobilin käyttäjiä.

-tarzi-

tämä on siitä hankala aihe että sulla on mr2 perus 2 litrasella koneella, taas meillä mobilin vihaajilla 3 litranen turbo,eli ei pysty edes vertaamaan tän perusteella.

esimerkiksi tws ja kendall turbo on testattu turbokoneissa, sillä perusteella hommaan tätä öljyä, mobilista en tiedä onko turbokäytössä testattu...
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

Tenox

Lainaus käyttäjältä: -tarzi- - 25 heinäkuu, 2007, 23:07:38
esimerkiksi tws ja kendall turbo on testattu turbokoneissa, sillä perusteella hommaan tätä öljyä, mobilista en tiedä onko turbokäytössä testattu...

OK. Tosin Mobilin 5W/50 mulla oli käytössä Nissanin 200SX turbossakin aikoinaan. Ongelmitta.  ::)

Lähinnä siis mietin sitä, että laitanko 5W/50 vai 5W/40 öljyt tuohon seuraavaksi. Merkillä ei ole niin merkitystä. 0W tai 10W (saati suurempiarvoista) en laita, enkä 30 tai 60 loppuista. Tuohon lähinnä yritän saada selvyyttä, että /40 vai /50 ja onko sillä yhtään mitään merkitystä yhtään minkään suhteen.

Tem

No lyhyesti, toi jälkimmäinen lukema tarkottaa öljyn viskositeettiä 100C:ssä. 40-öljyn viskositeetti 100C:ssä on 14cst, mikä on vallan riittävää hyvän voitelun kannalta. Nyrkkisääntönä on, että ei sais mennä paljoa alle 10cst:n, mikä 40-öljyillä tarkoittaa noin 120-130C:tä. Miten usein sun öljynlämmöt käy oleellisesti korkeammalla? Ja jos käy, niin kannattaa ehkä miettiä kunnon öljyjäähyä, eikä paksumpaa öljyä.

Mitä haittaa 50:stä sitten on? Se on paksumpaa, se aiheuttaa enemmän kitkaa ja sitä kautta enemmän lämpöä. Se hukkaa tehoa ja näkyy bensankulutuksessakin. Kannattaa aina käyttää ohuinta öljyä, mikä pysyy omissa käyttölämpötiloissa tarpeeksi paksuna. Usealle 40 on turvallinen vaihtoehto, peruskäytössä 30 olis usein parempi, mutta sporttiautoon moista ei uskalla ääneen suositella. Ajatella kuitenkin kannattaa, riippuu ihan omista öljylämmöistä ja ajotyyleistä.

Haulla löydät toisen (paremman) öljyaiheen, missä on mm. dynomittauksia eri öljyillä. Ja Googlella löytyy paljon lisää, ei tämmösen yhden foorumikirjottelijan sanaan kannata luottaa. ;) Ja kuten aiemmin jo sanoinkin, niin toi lukema kertoo viskositeetin vain siinä yhdessä lämpötilassa. Eri merkeillä/malleilla se voi olla sen pisteen ulkopuolella jotain ihan muuta ku toisella siinä pisteessä saman lukeman omaavalla. Sen enempää merkkiä mainostamatta, niin tässä on hyvä kuvaaja aiheesta:

(hyvä nelikymppinen voikin olla lämpimänä jäykempää kun perusviiskymppinen)


Alapään numeroissa teoriassa pienempi on aina parempi. Liian pienestä ei oo haittaa. Paitsi siinä vaiheessa, kun alapään ja yläpään numeroilla on iso keskinäinen ero. Se ero joudutaan tekemään "väkisin" kuka milläkin lisäaineistuksella, mikä usein taas heikentää öljyn muita ominaisuuksia ja/tai saa sen vanhenemaan nopeasti. Kannattaa miettiä, että tarviiko kesäkäytössä tosiaan 5W:tä, vai olisko 10W sittenkin ok. Yläpää on kuitenkin tärkeämpi kun alapää.
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1