Main Menu

Öljyt

Aloittaja mikowiz, 23 heinäkuu, 2007, 18:40:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tenox

#30
Lainaus käyttäjältä: Tem - 26 heinäkuu, 2007, 00:04:07
Alapään numeroissa teoriassa pienempi on aina parempi. Liian pienestä ei oo haittaa. Paitsi siinä vaiheessa, kun alapään ja yläpään numeroilla on iso keskinäinen ero. Se ero joudutaan tekemään "väkisin" kuka milläkin lisäaineistuksella, mikä usein taas heikentää öljyn muita ominaisuuksia ja/tai saa sen vanhenemaan nopeasti. Kannattaa miettiä, että tarviiko kesäkäytössä tosiaan 5W:tä, vai olisko 10W sittenkin ok. Yläpää on kuitenkin tärkeämpi kun alapää.

Kesäkäytössä voisi toki 10W öljytkin kelvata, mutta omassa tapauksessani kyseessä on käyttöauto, jolla ajetaan kesien lisäksi keväät, syksyt ja talvet. Moottoripyörässäni käytän 10W/40 öljyjä ja siinä on kuitenkin 850cc:stä otettu n. 90hv irti. Sillä kuitenkin ajetaan vain kun keli on plussan puolella, yleensä reilusti. Käytännössä siis jos nyt olen lukemani ymmärtänyt minun kannattaa satsata Tepon Öljyn Timanttiin viskositeettiä 5W/40. Se on oikeastaan ihan hyvä niin, sillä se on halpaa kuin saippua ja samaa öljyä on sitten kaikissa talouden autoissa.

Kiitoksia.

EDIT: Hassua kyllä olen aina luullut 5W/50 öljyn olevan ohuempaa kuin 5W/40 öljyn.

ast

Tem:n postauksessa oli enemmän asiaa kuin koko ketjussa yhteensä sitä ennen.

5W-40 on tällä hetkellä erittäin yleisesti kaupan oleva öljy joten niitä saa kohtuuhintaan marketeista ja tarvikeliikkeistä.

-tarzi-

mutta muistakaa etttä esim peten autossa ollut kilon paineet reippaasti yli 300 hepan ja getcoolilla yli 300 hepoa ja 500nm eli voitelun on pelattava ja öljyn oltava sellasta mistä ei pintapaine petä... tai näin ainakin luulen...
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

nr000001

Lainaus käyttäjältä: -tarzi- - 26 heinäkuu, 2007, 07:19:49
mutta muistakaa etttä esim peten autossa ollut kilon paineet reippaasti yli 300 hepan ja getcoolilla yli 300 hepoa ja 500nm eli voitelun on pelattava ja öljyn oltava sellasta mistä ei pintapaine petä... tai näin ainakin luulen...

WTF? Miten öljynpaine, hevosvoimat ja vääntö liittyvät pintapaineeseen? Ja mitä näistä pitäisi muistaa?
1 3 5
├┼┼-╕ 1996 Supra euro spec. 2004 Impreza WRX STi.
2 4 6 R

Juipe

3S koneissa kun on taipumusta tuohon öljynsyöntiin, niin mulla ei kahdessa 3s-sarjan koneessa kyllä mobilit pysyneet. Itellä jäi maxlife kokeilematta, eli pointsit sille.
Juha M

-tarzi-

Lainaus käyttäjältä: nr000001 - 26 heinäkuu, 2007, 08:19:41
Lainaus käyttäjältä: -tarzi- - 26 heinäkuu, 2007, 07:19:49
mutta muistakaa etttä esim peten autossa ollut kilon paineet reippaasti yli 300 hepan ja getcoolilla yli 300 hepoa ja 500nm eli voitelun on pelattava ja öljyn oltava sellasta mistä ei pintapaine petä... tai näin ainakin luulen...

WTF? Miten öljynpaine, hevosvoimat ja vääntö liittyvät pintapaineeseen? Ja mitä näistä pitäisi muistaa?

siis en todellakaan tiedä varmaksi joten oikaskaa mulle! jos enemmän tehoa painaa kampura/ kietari kovempaa laakeria vasten joten voiko siis öljyn pintapaine hävitä tässä tilanteessa herkemmin kun vakio koneessa missä paine ei oo niin kova? näin kuvittelen taidan olla aivan väärässä sorry boys :'(
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

MasterBlaster

Ittelläni oli ongelmana liiallinen öljynkulutus (7mge) mobil 5w50. Täältä foorumilta joku heitti ehdotukseksi kokeilla Valvolinen maxlifea. Pistin Maxlife 10w40 koneeseen ja öljynkulutus putosi ainakin puolella. Kyllä eroja on.
All go,no show

Petri Kinnunen

Lainaus käyttäjältä: MasterBlaster - 27 heinäkuu, 2007, 09:27:29
Ittelläni oli ongelmana liiallinen öljynkulutus (7mge) mobil 5w50. Täältä foorumilta joku heitti ehdotukseksi kokeilla Valvolinen maxlifea. Pistin Maxlife 10w40 koneeseen ja öljynkulutus putosi ainakin puolella. Kyllä eroja on.
Kannattaa kokeilla myös forten motor flush seuraavalla öljynvaihdolla. Saattaa jopa hyvässä lykyssä hävitä ölpän kulutus kokonaan.  :)

Onni ja lapset !

Gastrol 10 - 60 + X1R.......
Kaikki tai ei mitään... Eikä sekään aina riitä...

-tarzi-

onni onko tuo x1r kokeilemisen arvosta? mitä tekee koneessa tuo?
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

Hyyti

Lainaus käyttäjältä: Tenox - 25 heinäkuu, 2007, 13:57:19
Eikös aika moni autonvalmistaja ilmoita, että öljynkulutuksen ylätoleranssi (eli se mikä on vielä normaalia kulutusta) on jotain luokkaa 1l / 1000km. Siihen nähden tuo 1l / 5000km kuulostaa täysin normaalilta. Vai onko Tojota antanut millaiset ohjeet kulutuksen suhteen? Mulla on ollut autoja, jotka on vienyt tuon 1l / 1000km ilman että ovat pölläyttäneet, vuotaneet tai muuten olisi ollut vikaa. Edellinen auto tosin vei ihan olemattoman vähän, ehkä 0,5l / 8000km.

EDIT: Ja kiitos öljyinfosta, laitan Mobilin 5W/50 sitten jatkossakin.

Autokeskuksessa oltuani töissä oli yksi tai no aika monta tapausta(Almeraa), joissa oli sylinteri putket kierot. Valmistajan toleranssi oli 1L/ 1000km. Jouduin itekkin punnitsemaan öljyä jotta lohko menee takuuseen. Itestä kuulostaa aika kovalta toi toleranssi kun koneeseen menee 3,2l öljyä ja öljynvaihto väli on 15000km. Tolla kulutuksella ajaa 3200km ja kone on kuiva jos ei öljyä lisää.  ;D

Itellä koneessa 0W/40 Castrol Edge Sport öljyt. <--- parasta tai ainekin pakkaus on hieno  ;D
Celica ST185 -90


Autohalyttimet.net, LaatuOsat.com

Kusti

No niihän se castrol mainostaa että toistaseks parasta niiden tekemää öljyä  :P
Ja mun mielipiteen mukaan se on myös sillon parhaista parasta, ainaki näin katu ajoon. Mutu  :P

-tarzi-

kyllä jos vaan pitää paineita hyvin... tuo 0 on vaan aika kusta, tosin normikoneessa voi toimia ja timmissä kunnossa olevassa isommassakin, hieman väljähtänyt polttaa tuota kunnolla. kaikkein parasta tuo on jos toimii!!!
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

Kusti

Nii noista numeroista en osaa sanoa mut siis toi edge ittessään...

Hyyti

Lainaus käyttäjältä: -tarzi- - 28 heinäkuu, 2007, 18:04:01
kyllä jos vaan pitää paineita hyvin... tuo 0 on vaan aika kusta, tosin normikoneessa voi toimia ja timmissä kunnossa olevassa isommassakin, hieman väljähtänyt polttaa tuota kunnolla. kaikkein parasta tuo on jos toimii!!!

No kone on just rempattu ja paineet tuntuu pysyvän kun öljyn suodattimen jalkakin murtu kun lähin kepittämään.  ;D

Meni 4l Edgeä tielle ja tänään löin uudet tilalle.
Celica ST185 -90


Autohalyttimet.net, LaatuOsat.com

-tarzi-

oho sulla on kone kunnossa. mullakin pysys varman joku 10-40 sisässä mut on tota 10-60 3 purkkia ni pitää laittaa sitä.
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

Tenox

#46
Mä olen 1.8i B Vectrassa käyttänyt 0W/40 Mobilia ongelmitta. Nissan 200SX:ssä (turbo) siis 5W/50 Mobilia ja edellisessä kahdessa autossa, eli BMW 540ia ja M-B 300CE Mobilin 5W/40 öljyjä. Ongelmitta. Tai no Mersussa lisäsin saman viskon Nesteen öljyä 1l niin öljyn kulutus nousi tuntuvasti. Nyt kuten sanottu MR2 saa sisäänsä seuraavaksi 5W/40 Teboilin Diamondit - Halpahallista 8l taas hakien.

Missäs helvetissä MR:ssä muuten on öljynsuodatin? Muistaako joku öljytilavuutta suodattimen vaihdon kanssa?

Hyyti

Ainakin 3S-GTE koneessa 4l kannu riittää. Suodatin on itellä ainakin pakosarjan ja laturin välissä.
Celica ST185 -90


Autohalyttimet.net, LaatuOsat.com

-tarzi-

joo.. ei tuo hinta pahaa oo hyötyyn nähden. vois laittaa pari putelia tulemaan. paljonko oot sekottanu supen öljytilavuuteen tota? tossa oli joku 1-3 rossaa mut paljon oot itte laittanu?

ja btw vaikuttaako paineisiin mitenkään?
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

Juha.

LainaaAinakin 3S-GTE koneessa 4l kannu riittää. Suodatin on itellä ainakin pakosarjan ja laturin välissä.

samat vinkit pätee 3S-GE:seen

Tenox

Kiitoksia, pitää paikallistaa se suodatin tässä joskus kun ehtii. Motonetistä varmaan saa uusia.

Patrikek

Lainaus käyttäjältä: Tenox - 29 heinäkuu, 2007, 22:29:59
Kiitoksia, pitää paikallistaa se suodatin tässä joskus kun ehtii. Motonetistä varmaan saa uusia.
Entinen 162 ei oikeen tykännyt noista tarvikefilsuista, suodatin kun on pystyssä ni valuttaa sen tyhjäksi, jossei takaisku pidä. Kolkotti ikävästi hetken aina pidemmän tauon jälkeen. Orkkis piti myös filsussa ölpät sisällä, eikä tuota ominaisuutta ilmennyt.

Tosin nykysistä orkkisfilsuistakaan en mene sanomaan, valmistusmaa kun siirtyi tuonne "halpamaahan". :-\
Celica ZZT231 -05
Lexus GS450h -06
Rav4 2AD-FHV -13

ast

Orkkissuodattimet maksavat noin 10 euroa ja suosittelen myös sellaista. Autossani oli tarvikesuodatin kun ostin sen ja pystyasennossa olevan suodattimen kun otti irti niin öljyt valahtivat heti pitkin moottorinlohkoa. Orkkis vaikuttaisi olevan siistimpi vaihtaakin.

-tarzi-

orkkis on parempi, rahat mitkä menee suodattimeen enemmän orkkikseen näkyy sitten kun on 300 000 konessa... tosin esimerkiksi framin suodattimia voin kyllä suositella myös, ovat oikeasti hyviä, tosi orkkis kaikkein paras
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

Tenox

Kiitos tiedosta. Orkkis sitten, kun ei tuossa kohdassa kannata säästellä sitä 5e:a.

Tem

Lainaus käyttäjältä: Tenox - 30 heinäkuu, 2007, 01:33:08Orkkis sitten, kun ei tuossa kohdassa kannata säästellä sitä 5e:a.

Jos haluaa säästää euroja, niin kannattaa tilata paketti (=10kpl) Toyotan orkkisfilsuja Jenkeistä. Paketti maksaa siellä vajaat 20e, siis vajaa 2e/kpl. Hitaalla rahdilla paketti on Suomessa vajaan parinkympin kuluilla, eli loppuhinta vajaat 4e/kpl. Mut kiire ei saa olla.
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


ast

Mistäs tuohon hintaan saa suodattimia? Esimerkiksi twosrus myy 10 paketin 50 taalalla eli melko iso ero...

Tem

Lainaus käyttäjältä: ast - 30 heinäkuu, 2007, 08:17:34Mistäs tuohon hintaan saa suodattimia?

Jokasesta "normaalista" jenkkitojopaikasta. 8)

Maailmalle suunnatut nettikaupat yleensä ottaa sopivan siivun välistä. Google/eBay on ysse, jälkimmäisessä näkyy parhaillaan olevan kympin settejä $27.50, ei tosin halua postittaa Eurooppaan.
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


mikowiz

#58
Vaihatin celican manulootaan öljyt, muistaakseni mobilin täyssynteettinen 75W-90 ja kävi sillälailla, että vaihteiston "pehmeys" hävis saman tien, vaihteet ei rusahtele, mutta loksahtavat vähän epämiellyttävästi päälle. Elikkä ilmeisesti liian liukkaat öljyt; onko olemassa joku lisäaine millä lisätään kitkaa, vai kannattaako suoraan vaihtaa öljyt, esim. redlinet mitkä tuntuvat olevan lähes hengellisessä asemassa?? Vai pitäskö vaihtaa vanhat öljyt takasin..

-tarzi-

kyllä mää suosittelen redlinejä, vaikka mobilin pitäs ola myös hyvä, mut ilmeisesti ei oo redlinen voittanutta...
varsinkin KUN revittelee enemmän...   ;)
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...