Kysymyksiä MkIII:sta

Aloittaja M.Ollikainen, 14 elokuu, 2007, 21:03:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

M.Ollikainen

Tarkoitus olisi ostaa syksyllä kolmos koppanen Supra ja tarvitsisi vähän tietoa vioista. Mitä nyt olen kahlannut läpi foorumia, niin jonkun verran on jo tietoa mitä vikoja yleensä tulee eteen. Mutta mitenkäs noissa sähköt toimii? Onko jotain vakiovikoja sähkölaitteissa? Entäs pohjan ruostuminen? Takakaaret kai ruostuu ainakin helposti, mutta mitenkäs muuten, onko kori miten nopea ottamaan ruosteen? Luukut, ovet yms.? Vaparia olen katsellut, kun tarkoitus on vaihtaa kone myöhemmin toiseen. On nuo vaparit sen verran halvempia mitä turbolliset. Vapareissa ei ilmeisesti kansipahvi mene niin helposti mitä turbollisissa? Vuotaako targakatto usein vai pitääkö vedet ulkopuolella? Onko ilmastointi miten luotettavaa laatua?

Siinä nyt kysymyksiä mitä aluksi tuli mieleen. Toivottavasti joku jaksaa vastailla, vaikka tuntuu olevan paljon näitä samantapaisia kysymyksiä täällä ennestäänkin.
Supra MA70    7M-GTE
Celica TA22    3T

-tarzi-

sähköt toimii kuin tojotissa yleensä eli ei mitään vikaa.... eli niitten kanssa ei pitäs ihmeempiä kyllä tulla...

suomautot ovat huomattavasti mätäsempiä ku tuontipirssit... eli suomiauton kanssa saa tohon pohjan hitsaukseen varautua... kori ruostuu kuten muissakin tojotissa.. varapyöränkotelo mätänee takakaarien ohella....

vapari onn varmasti huolettomampi kuin tuo turbo, varsinkin kannentiivisteen osalta, kenties myäs alakerran. tosin tuo vapari ei mikään tykkki ole mutta varmasti tahdissa pysyy...
mulla ainaki targan tiivarit vuotaam tosin tämäkin on melko yksilöllistä... silikooni voi olla hyvä konsti saada vuoto loppumaan...

ilmastointi riippuu myöskin täysin autosta, eipä ne varmaan kauheena vuoda... ja kylmää tulee tietty. ainut vaikea homma on että on se vanhan mallin kylmäaine, ellei ole muokattu systeemiä

tässäpä aluksi jotan toivottaasti auttoi..
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

Juipe

#2
Vapari ei ole kannentiivisteen osalta sen huolettomampi kuin turbokaan; niistä menee myös. Toisaalta vaparissa ei tarvitse miettiä hajoaako turbo / vast kun ei moista ole.

Tuontiautoissakin on mätää, takalokarien sisällä oli omassa autossa reiät, niin monessa muussakin. Suomiautoina näitä ei hirveästi ole. Vapareita on varmasti määrällisesti enemmän mutta en jaksa edes muistaa koska olisin esim. nettiautossa turbo-suomiautoon törmännyt, ko. asiasta kun jaksetaan aina muistuttaa jos auto on suomessa myyty ja suolattu.

Vapari ei tosiaan ole mikään tykki. Kyllä silläkin toki pärjää. Itse katselisin suoraan turbomallin johon on tehty kansiremontti; tekniikanvaihto / vaparin turbotus ei ole ilmaista sekään ja silloin joutuu tekemään kuitenkin kannentiivisteen jne. vaihdot. Mitä nyt nettiautosta kattoo niin ei enää suuria hintaeroja vaparit / turbot.

Jos menet koeajamaan niin kuuntele satasen vauhdissa ja ylöspäin että suhiseeko peilikolmioiden tiivisteet. Jos ne on hajalla, sitä suhinaa ei voi olla kuulematta. Se on todella ärsyttävää ja ainoa keino on laittaa katri helena sen verran kovalle radiosta ettei suhina kuulu. Uudet tiivisteet oli muistaakseni satasen luokkaa per puoli. Toki omia virityksiä voi koittaa, eri asia toimiiko ne.

Sähköt perus toyotaa eli ei hajoa, tosin lämmityslaitteen säädin voi alkaa säätämään lämpöä itsekseen. Tai sitten konehuoneen puolella oleva magneettiventtiili. Sen voi ohittaa niitä letkuja vaihtamalla eli neste kiertää koko ajan sisälle, ei haittaa mitään. Tuon säätimen korjaus maksoi mulla 12 euroa ja teetin tv huollossa. Sieltä menee ne juotokset ja ne uusimalla taas toimii.

Viimeisillä rahoilla näitä ei kannata ostaa. Vaikka auto tuntuu ostettaessa edulliselta, se myös tarkoittaa yleensä sitä että eka toimintatonni palaa ensimmäisen kuukauden aikana oli sitten kyseessä turbo tai vapari. Useat osat on monesti hankittava toyotalta suoraan supra-lisällä. Joku sen täällä on sanonutkin että kuvittele perus corollan osan hinta ja kerro se kolmella niin saat supran osan hinnan.

Muutenhan supra on hieno auto, siitä ei pääse mihinkään. Toyota suomessa -kirjan sanat suprasta on mun mielestä sanottu oikein; nopea pitkien matkojen auto. Pitkää matkaa tuolla ajaa mielellään, mutta esim. vakio vaparilla radan kierto ei ole mitään juhlaa, painoa on mutta tehoa ei.
Juha M

M.Ollikainen

Kiitän perusteellisista vastauksista!  :D Tietääpähän nyt tarkemmin minkälaista autoa on ostamassa. Sen takia olen vaparia ajatellut, koska tekniikan vaihdos tulee, mutta pellin alle tulee jotain ihan muuta kuin 7M sarjalainen kone.

Tuon tiesinkin, että ylläpito/korjauskulut on korkeat. Mutta siihen olen varautunut ja tarkoitus ei ole sitä halvinta ostaa. Nykyään vain ei tiedä, että onko se kalliskaan välttämättä hyvä. Tämän näkee sitten, kun käy katselemassa ja koeajamassa eri Supria. Kaikkia vikoja ei tosin ostohetkellä pysty huomaamaan.

Ja mielummin ostan Toyotalta osat, kuin tarvikkeena. Tosin taitaa olla tarvikeosia huonosti saatavilla, mikä voi olla hyväkin asia.  ;D Ja mitä noihin tiivisteisiin tulee, niin uusi on aina uusi tiiviste. Ennemmin maksaa vaikka vähän, että saa kuntoon kuin kuuntelee suhinoita tai ihmettelee lattiamattojen kosteutta.
Supra MA70    7M-GTE
Celica TA22    3T

-tarzi-

joo tarvikkaana löytää vain alustan osia ja jotain ilmastoinnin osia, konepuolelle ei löyä mitään...

onnea valitsemallanne tiellä!! ;D
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

M.Ollikainen

Supra MA70    7M-GTE
Celica TA22    3T

Juipe

Lainaus käyttäjältä: M.Ollikainen - 15 elokuu, 2007, 14:35:18
Sen takia olen vaparia ajatellut, koska tekniikan vaihdos tulee, mutta pellin alle tulee jotain ihan muuta kuin 7M sarjalainen kone.

Jos tuo on tarkoitus, niin kannattaa sitten katsoa vapareita mitkä on rekisteröity ennen 1.7.1987. Ei tarvita kuin normaali päästömittaus ja pellin alla saa olla mikä tahansa puhallin / tekniikka kunhan tehorajojen sisällä pysytään ja päästöt on ok. Tästä uudemmillakin onnistuu (kunhan ei ole vähäpäästöinen) mutta vaatii katin putkeen. Turboissa ja vapareissa on samat alustatkin eli ei tule ongelmia muutoskatsastuksessa.

Toyotan orkkisosat on joissain kohdissa samaa kuin tarvikeosatkin. Ei toyota niitä osia tee, vaan muut valmistajat ja pakettiin lätkäistään tojon logo. Esim. supran alkuperäiset jarrupalat oli itselläni pettymys, vinkuivat hulluna vaikka kaikki osat oli uusia. Tarvikepalat olivat äänettömät.
Juha M

M.Ollikainen

Onhan ne jotkut osat samoja, mutta siinäpä se onkin kun ei aina tiedä minkä valmistajan osia Toyota on käyttänyt. Ja Toyotalta ostetut osat varmasti käy. Vaikka en sitä sano etteikö Supraan kävisi tarvike osat, mitä on myynnissä.

Mutta mitenkäs noita vähäpäästöisiä on tehty? Tuosta 7/87 eteenpäin kaikki vai?
Supra MA70    7M-GTE
Celica TA22    3T

-tarzi-

siis vähäpäästösiä on kai tuosta lähtien, mutta katillisia ei vähäpäästöisiä on vanhempiakin... tällainen kannattaa ostaa... voi vaikka tyhjään katin hitsata putkistoon... ja pakokaasurajat ova korkeammat...
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

superpete

mulla ainakin on 88 eikä ole vielä vähäpäästöinen.... katti on kyllä  oltava,, muttei tarvii mennä vähäpäästöisen arvoihin...

jos meinaat vaihtaa isompaa ahdinta tms.  niin kannattaa ehdottomasti ostaa ei vähäpäästöinen... vähäpäästöisen  virittäminen  kun on vähän niin ja näin siis jos meinaa leimata samoilla osilla.... periaatteessa vähäpäästöiseen ei saa vaihtaa juurikaan mitään... ilman vtt mittauksia...
mutta käytäntöhän on sitten ihan toinen juttu... kummastihan nuitakin ruuvataan ja tuskin kukaan on maksanut itteensä kipeeksi mistään päästömittauksista....
MR2 aw11  harrastepeli.
+ pari muuta tojotaa..

Juipe

Lainaus käyttäjältä: M.Ollikainen - 16 elokuu, 2007, 21:22:47
Mutta mitenkäs noita vähäpäästöisiä on tehty? Tuosta 7/87 eteenpäin kaikki vai?

Tuo on vain suomen laissa oleva raja jossa päästörajat tiukentuu. Suomiautojahan on myyty ilman kattia aina -90 asti ei vähäpäästöisenä. Tästä eteenpäin sitten otteessa ko. merkintä on. Jos tuontiauto kyseessä 88 eteenpäin ja katti ym. löytyy niin monesti ne rekisteröidään myös vähäpäästöisiksi. Typerää sinänsä.

Oman lisänsä keitokseen tekevät nämä "katti oltava ei vähäpäästöiset" kuten superpete mainitsi. Tosin silloinhan riittää että se kissa putkessa on eikä tarvitse välittää muusta.
Juha M

M.Ollikainen

Mitenkähän tämä menee sitten jos on laittamassa uudemman auton konetta, joka on vähäpäästöinen? Tuleeko otteeseen sitten merkintä vähäpäästöisestä koneesta vai meneekö nuo autokohtaisesti? Pitääpä alkaa tutkimaan vähän tarkemmin noita pykäliä netin kätköistä. Ei ole noista uudemmista autoista nimittäin mitään kokemusta, kun on ollut vain noita vanhempia vehkeitä käytössä tätä ennen.
Supra MA70    7M-GTE
Celica TA22    3T

Juipe

Riittää että täyttää auton käyttöönottopäivän mukaiset rajat. Pari esim. tapausta:

1JZ-GTE / vast. japsitekniikka, auto vanhempi kuin 1.7.87 -> leimalle ja normaali päästömittaus tyhjäkäynnillä
Sama japsitekniikka, auto 1.7.87 -> 90 ei vähäpäästöinen -> katti putkeen, leimalle, normaali päästömittaus (en tosin tiedä onko myös korotetuilla kierroksilla)
Sama japsitekniikka ja vähäpäästöinen auto -> päästölapun hommaaminen jostakin jolla todistaa että ko. tekniikka täyttää vähäpäästöisyyden kriteerit.

Ei PITÄISI tulla siis uudemmasta koneesta mitään vähäpäästöisyysmerkintöjä otteeseen. Taas jos auto on näitä suomi ei-vähäpäästöisiä 87-90 voi otteeseen tulla merkintä katalysaattori.
Juha M

mikkokyl

Lainaus käyttäjältä: Juipe - 18 elokuu, 2007, 13:47:35
Riittää että täyttää auton käyttöönottopäivän mukaiset rajat. Pari esim. tapausta:

1JZ-GTE / vast. japsitekniikka, auto vanhempi kuin 1.7.87 -> leimalle ja normaali päästömittaus tyhjäkäynnillä
Sama japsitekniikka, auto 1.7.87 -> 90 ei vähäpäästöinen -> katti putkeen, leimalle, normaali päästömittaus (en tosin tiedä onko myös korotetuilla kierroksilla)
Sama japsitekniikka ja vähäpäästöinen auto -> päästölapun hommaaminen jostakin jolla todistaa että ko. tekniikka täyttää vähäpäästöisyyden kriteerit.

Ei PITÄISI tulla siis uudemmasta koneesta mitään vähäpäästöisyysmerkintöjä otteeseen. Taas jos auto on näitä suomi ei-vähäpäästöisiä 87-90 voi otteeseen tulla merkintä katalysaattori.
Hoho. :D Onko oikeesti noin iisi temppu? Ei muuta kuin iteki säästelee vaparikippoa varten ja sitte 1JZ-GTE pellin alle!
Lexus LS400 '89
Celica TA22 '72
MR2 AW11 '89

-tarzi-

kyllä vain... joskus jopa suomen lainsäädäntö voi ollla tuunaajien puolella?:P

toisaalta kyllähän tossa rahaa saa palaan hirveesti, eikä oo helppo homma vaihtaakkaan... tosin onhan 1jz aivan eri luokkaa ku 7m...
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

mikkokyl

Lainaus käyttäjältä: -tarzi- - 18 elokuu, 2007, 21:53:27
kyllä vain... joskus jopa suomen lainsäädäntö voi ollla tuunaajien puolella?:P

toisaalta kyllähän tossa rahaa saa palaan hirveesti, eikä oo helppo homma vaihtaakkaan... tosin onhan 1jz aivan eri luokkaa ku 7m...
Ei olis kyllä ikinä Suomen valtiosta uskonu. ;D 1JZ:aa joo pidän _vähän_ parempana mottina. Ja kierrosherkempänä!
Lexus LS400 '89
Celica TA22 '72
MR2 AW11 '89

-tarzi-

tottakai on herkempi ku on pienempi kooltaan... mut kestävyys on aivan eri luokkaa ;)
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

mikkokyl

Lainaus käyttäjältä: -tarzi- - 19 elokuu, 2007, 18:34:33
tottakai on herkempi ku on pienempi kooltaan... mut kestävyys on aivan eri luokkaa ;)
7M 91mm isku versus 1JZ 71,5mm. ;D Ei juuri tuo 7M:n iskunpituus kiihota mieltä. Ja meinasitko, että 1JZ ei kestä mitä 7M kestää?
Lexus LS400 '89
Celica TA22 '72
MR2 AW11 '89

-tarzi-

eiku tarkotin että 1jz kestää enemmän... unohdin mainita sen tuossa :P

mut vähäpäästönen+ koneenvaihto = halpaa kuin saippua :D
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

Apexi

#19
EDIT

sain jo infoa tuosta.
Toyota Supra RZ -94
ex-Toyota mr2 gt-s -94

Dextermann

Pistetäänpäs tänne.
Toyota Supra -86 3,0 7M-GE kyseessä.
Onko kannentiivisteen vaihto kuinka hankala itse tehdä kyseisessä autossa? Kun kannentiiviste on mennyt niin kannattaako viedä koneistamolle suoristettavaksi + hoitaa kaikki venttiilit samalla? Jos olette itse tehneet saman homman niin missä ja kuinka paljon tuli maksamaan?
Onko toi kestävä tiiviste?
http://www.autoracing.fi/604/?pid=461

Mistä muualta saa? Onko kukaan tilannut esim. amerikasta?

Jantza

onhan siinä tietenkin oma homma se vaihtaa. jos ei ennen oo muuta tehny ku öljyt vaihtanu ni sit ei kyl kannata ruveta ite tekee  :) mut jos muutenkin autoja rassanu ni tekemään vaan ja toki tekemällä oppii!  ja kyl kannattaa ainaki käytää se koneistamossa sen verran että suoristaa sen. sekin riittää jos normi pahvin laitat, mut jos esim metallisen ni tietääkseni pinnat pitäs sit plaanata? korjatkaa jos olen väärässä  :P

moppitukka

turha laittaa metalli tiivistettä  jos lohkoa oikasta samalla. varmaan kannattaa vaihtaa ohjurinkumet samalla ja kahtoa pitääkö ventiilit. koe ponnistuski vois olla järkevä jos sattuu että olis joku pieni halkeama
ei se mitään huohota