Non Turbo supran turbotus

Aloittaja hullu, 22 toukokuu, 2008, 19:44:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hullu

Nyt löytyi yksi todella vahva ehokas rakkaasta naapuristamme, mutta kyseessä on turboton malli. Auttakapaa nyt avutonta ja kertokaapa että kuinka paljon tulisi tuollaisen mallin turbottaminen maksamaan, siis meinaan lähinnä mitä kaikkia osia sinne pitäisi turbo lisäksi pistää?

Tämä on jo minun toinen aiheeni, mutta enpäs tälläiselle parempaakaan paikkaa keksinyt :S?

Juhani

Paljon vähemmällä vaivalla ja toiminnan varmuudella pääset kun säästät hiukan siihen valmiiksi ahdettuun. Kärsivällisyyttä vaan etsintään!
Toyota Supra MKIII Turbo -86, ex
Toyota Supra MKIV TT 6v -93, ex
Mitsubishi Legnum VR-4 5v -01, ympärivuotinen käyttis
Toyota Aristo -99

-tarzi-

joo se olisi helpointa.

mut millasta turbotusta ajattelit? ns. vakioturbotus vai 1000rwhp turbotus?
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

hullu

Lainaus käyttäjältä: -tarzi- - 22 toukokuu, 2008, 22:17:18
joo se olisi helpointa.

mut millasta turbotusta ajattelit? ns. vakioturbotus vai 1000rwhp turbotus?

No sanotaan että ns. 1000rwhp :D ei nyt kirjaimellisesti mutta kuitenkin +600. Ajattelin että eikös se olisi sama laittaa nonturbo koska kuitenkin singleksi ajattelin muunnella?

-tarzi-

mikähän korimalli nyt on kyseessä? mk3 vai mk4
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

hullu


StiiTTauS

Lainaus käyttäjältä: hullu - 22 toukokuu, 2008, 23:00:05
mk4

vähemmällä vaivalla pääset kuin ostat valmiiksi ahdetun supran. Jos nyt välttämättä haluat ostaa sen niin hommaa jostain ahdetun tekniikka sinne ja nakkaa se vaparin tekniikka pellolle.
ex. autot
bmw 330da
Audi 2.5 tdi quattro -00
Toyota supra single -96
peugeot 406 2.0t -97

Storri

Onhan se varmaan helpompaa ostaa twinturbo malli mut voin kertoa et ruotsista saa tosi halvalla kyl alkuperäiset turbokamppeet.Pakosarjat,turbot,putkisto oli yhteensä 300eur käytettynä. www.blocket.se   Sitä en sit tiedä et mitä kaikkea tarvii bensapuolelle/muulle tehä ja et mitä se kaikki kustantaa,mut jos asiasta ymmärtää ja osaa ruotsia/englantia ni naapurimaasta pystyy ostamaan tosi halvalla turbotavaraa kunhan jaksaa etsiä ja tinkiä.Helmikuussa oli ilmoitus täydellisestä "Bolt-on" turbosarjasta supraan.
Se sisälsi kaiken tarvittavan,ahtimesta ja pakosarjasta kaikkiin pieniin letkuihin ja klemmareihin.Sen hinta oli muistaakseni 11.000sek eli noin 1200eur ja se "bolt-on" tarkottaa periaatteessa sitä et kaikki tarvittava on mukana.
Itse ostin pari vuotta sitten ison Holset Kuorma-auton ahtimen.Se maksoi ruotsissa euroissa 60.Koska en keksiny turbolle järkevää käyttöä ni pistin sen myyntiin hintaan 200 eur parivuotta myöhemmin,ja sain sen heti myytyä.Vasta jälkeenpäin tajusin et möin sen aivan liian halvalla.
WWW.blocket.se sivulla oli kans nahkajakkarat mkiv supraan.100eur,mutta kuskin penkki oli kärsiny...kuiteski aika edullisia hintoja mielestäni jos suomen hintoihin vertaa.
Postiohjaus luo tunteita.

Uninen

Itsellä on kans vakaa aikomus ostaa harraste peliksi MKIV. TT:tä tekee mieli, mutta hätätapauksessa voisin sortua N/A:n kyytiin ja turbottaa jälkikäteen, mutta onko siinä järkeä? Jos oletetaan, että kaipaan "pikku näperrettävää"  noin terapia muodossa ja tekisin siitä vapari koneesta mutkaputken, niin kone täytyy varmaankin käydä läpi ja vaihtaa kaikennäköistsä pikku sälää, kuten nokkaa, venttiiliä, kansipahvi, venavieterit yms. jotka tulisi varmaan vaihdettua kuitenkin jos aikoo virittää, mutta mites sitten käy inssin kanssa? Eiks ne pitäs olla ns. vakipalikkaa jos meinaa saada leiman siihen? Tiedän sen 20% säännön tehon lisäyksestä verrattuna vakioon TT:n. Vai pitäskö tehdä sit niin, että ostaa jostain valmiin tt-padan ja leimaa sillä  ja virittää sen, sit nakkaa koppeloo hanuriin sillä vapari koneella. Mut sit tulee jo hintaa niin paljon, että kandee ostaa valmis soiva peli. Onko järkee vai eii, onko järkee vai eiii...?

Mace

Jos kaipaa sitä pikku näprättävää, niin kyllä sitä riittää ihan TT:ssäkin.

Kait sitä kaikki mkiv:n fanit haaveilee, että pääsee helpommalla ja halvemmalla ostamalla vaparin, jonka turbottaa... Mutta kuinka moni vapari-mkiv:n omistaja on Suomessa turbotuksen saanut aikaiseksi... ?

Mielestäni liikaa hommaa ja vaikka kuinka saisi ahtimen tai ahtimet kylkeen, niin ei se silti sama auto ole kuin TT.

Hanki suosiolla TT.


-95 LHD Eurospec, single Tbo, Pte6870, Re85, targa, 6-speed

ex-toys: -91 MR2 Gti, -99 200sx, -95 Supra JDM TT 6-speed

Holset

Nyt on sen verran nelos ukkoja topickissa että pakko kysyä, onko vapari 2jz koneessa männän jäähdytys pillit(öljy ruiskut)?
sponsored by:
www.hevosvoima.com
www.kbcgarage.com
www.kiinahdin.com
www.akaansilkkipaino.com
www.sideways.fi
Til-Racing

JM Tuonti

Lainaus käyttäjältä: Holset - 21 syyskuu, 2008, 02:01:28
Nyt on sen verran nelos ukkoja topickissa että pakko kysyä, onko vapari 2jz koneessa männän jäähdytys pillit(öljy ruiskut)?

2JZ-GE moottorissa ei ole öljyruiskuja männille. Se ei silti tee siitä huonoa turbotuskohdetta ;)

spl

Itse lähtisin TT:lla liikkeelle. Sitä moottoria ei vaan kannata purkaa ja kasata uudelleen... se on helkutin iso homma ja helkutin kallista. Vakio 2JZ-GTE kestää "riittävästi" -- usein varmaankin enemmän kuin uusiksi rakennetut.

Jos kuitenkin aikoo laittaa oikein ison turbon ja rakentaa jostain mielenhäiriöstä johtuen myös moottorin uudelleen, niin ei noissa ole kuin muutama olennainen ero, koska bensat ja kytkin menee jokatapauksessa uusiksi yli 500rwhp kohdalla:
- jarrut vaparissa saattaapi loppua kesken (jos radalla haluaapi ajaa, tms)
- vaihteisto on tt:ssa 6-vaiht getrag, joka tunnetusti kestää

Niin ja niitä öljysuihkuja männille ei vaparissa ole... kaipa ne siinä turbo-mallissa on jostain ihan oikeasta syystä, eikä vaan koristeena ;)



SUPR4MAN

Mitä muuten lakipykälät sanoo N/A supran turbottamisesta katuliikennettä ajatellen?

gEmaLi

Lainaus käyttäjältä: SUPR4MAN - 26 lokakuu, 2012, 15:40:55
Mitä muuten lakipykälät sanoo N/A supran turbottamisesta katuliikennettä ajatellen?

Onnistuu ainakin että tiputtaa turbotekniikan konehuoneeseen ja heivaa vanhan verkon painoksi. noi TT tekniikat on 2000-3000e välillä joten saman hintanen setti kun vaparin turbotus ja näin pääsee helpomalla.

BnK

Lainaus käyttäjältä: SUPR4MAN - 26 lokakuu, 2012, 15:40:55
Mitä muuten lakipykälät sanoo N/A supran turbottamisesta katuliikennettä ajatellen?

Jos nyt en ole ihan väärin ymmärtänyt niin muistelisin homman näin,

Tarvitaan täydellinen lista KAIKISTA eroista TT ja N/A mallien välillä, listassa tulisi myös mainita osanumerot.

Palikat jotka sinne sitten tekniikan kanssa heitetään (jos ei nyt sitten päättä sitä N/A konetta ahtaa)
pitää olla OEM tai Täysin vastaava. Nykyisin tuohon on kyllä yksi poikkeus, JARRUT saavat olla ISOMMAT ei pienemmät kuin alkuperäisissä, eli jos siltä tuntuu nii hiilari jarrut alle vaa! :icon_rr:

Jos on ihan karvalakki N/A niinkun mulla, nii saattaa käydä mielessä myös se askin vaihto kun käytetty 5-lovinen on siellä 1200e kieppeillä.
Tästä saattaa aiheutua vähän jo ongelmaa katsurin kans jos tekee eriaikaa kun tekniikan, prosentit pamahtaa yli ja menee verot uudellee maksettavaksi. Kannattaa etsiä ja sopia katsurin kanssa vähäsen etukäteen jos vaan on mahdollista.

Kaikki ylimääräiset muutokset kannattaa ilmoittaa päivityksinä ni saattaa säästyä muutamalla prosentilla.

Onnea vaan :thumbsup:

Sellanen hinta haarukka hyvin tehdylle hommalle kaikkineenpäivineen on 5~10k euroa, että kannattaa laskea budjetin riittävyys.
En kuitenkaan sano etteikö tuota kannattaisi tehä, sillä ite teen kunhan rahat saan. En jaksa kokoautoa nimittäin alkaa vaihtaan ku on niin jo tohon Kottikärryyn kiintyny. :P-<:
Supra MkIV ´95 vapari Kottikärry

BlackSupra

Lainaus käyttäjältä: BigBeni - 26 lokakuu, 2012, 16:26:28
Jos nyt en ole ihan väärin ymmärtänyt niin muistelisin homman näin,

Tarvitaan täydellinen lista KAIKISTA eroista TT ja N/A mallien välillä, listassa tulisi myös mainita osanumerot.

Palikat jotka sinne sitten tekniikan kanssa heitetään (jos ei nyt sitten päättä sitä N/A konetta ahtaa)
pitää olla OEM tai Täysin vastaava. Nykyisin tuohon on kyllä yksi poikkeus, JARRUT saavat olla ISOMMAT ei pienemmät kuin alkuperäisissä, eli jos siltä tuntuu nii hiilari jarrut alle vaa! :icon_rr:

Jos on ihan karvalakki N/A niinkun mulla, nii saattaa käydä mielessä myös se askin vaihto kun käytetty 5-lovinen on siellä 1200e kieppeillä.
Tästä saattaa aiheutua vähän jo ongelmaa katsurin kans jos tekee eriaikaa kun tekniikan, prosentit pamahtaa yli ja menee verot uudellee maksettavaksi. Kannattaa etsiä ja sopia katsurin kanssa vähäsen etukäteen jos vaan on mahdollista.

Kaikki ylimääräiset muutokset kannattaa ilmoittaa päivityksinä ni saattaa säästyä muutamalla prosentilla.

Onnea vaan :thumbsup:

Sellanen hinta haarukka hyvin tehdylle hommalle kaikkineenpäivineen on 5~10k euroa, että kannattaa laskea budjetin riittävyys.
En kuitenkaan sano etteikö tuota kannattaisi tehä, sillä ite teen kunhan rahat saan. En jaksa kokoautoa nimittäin alkaa vaihtaan ku on niin jo tohon Kottikärryyn kiintyny. :P-<:

Ällös piittaa noista vapari vittuiluista sitte. Tääl on muutama mätä omena joita live-elämäs ei kukaa noteeraa, aukovat sit tääl netis turhautumistaan.
Ja unohda se kiintymys samantien, helpompi vaihtaa autoa jos lompakko on kunnos.
Lexus IS 220d -10

Tyfon

Lainaus käyttäjältä: BigBeni - 26 lokakuu, 2012, 16:26:28
JARRUT saavat olla ISOMMAT ei pienemmät kuin alkuperäisissä, eli jos siltä tuntuu nii hiilari jarrut alle vaa! :icon_rr:

Juu ja ABS:t pitää olla! Kaikissa vapaastihengittävissähän ei ABS:iä ole... Vai onko niissä missään.
- Supra JZA80 2JZ-GTE -93 Singleturbo

Mik__

Lainaus käyttäjältä: Tyfon - 26 lokakuu, 2012, 18:40:36
Juu ja ABS:t pitää olla! Kaikissa vapaastihengittävissähän ei ABS:iä ole... Vai onko niissä missään.

Jossain on absit. manuaaleissa vissiin kaikissa? ja automaateissa on ollut optioina.

Noc

#19
Lainaus käyttäjältä: gEmaLi - 26 lokakuu, 2012, 15:52:42
Onnistuu ainakin että tiputtaa turbotekniikan konehuoneeseen ja heivaa vanhan verkon painoksi. noi TT tekniikat on 2000-3000e välillä joten saman hintanen setti kun vaparin turbotus ja näin pääsee helpomalla.
Ja kannattaa se muistaa, että toi 2-3ke sisältää vasta tavallisesti huoltamattoman vanhan moottorin. Tuon koneen hinnan lisäksi tarvitaan muutama touhutonni lisää jotta saadaan ajokuntoinen auto rakennettua. ;)

Nuo ABS-jarrut ovat käytännössä ainoa merkittävä ero laatikkoa ja perää lukuunottamatta TT:n ja vaparin välillä.
Kaikissa twinturboissa on ABS:t tehtaalta, eli vaihdettaessa TT kone vapariin on jarrujen oltava vastaavat tältäosin.
Jostain vapareistakin ne absit siis löytyy, ja aihioksi kannattaakin blokata ehodottomasti ABS-jarruilla varustettu versio.

Vapari manuaaleissa ei todellakaan ole kaikissa ABS-jarruja.
MKIV turbo V160

Miqel

Noiden todistusten hommaaminenkin on niin perseestä että ostaisin suoraan TT:n jos ei vapari ole valmiina pihassa. Oli vaparikolmonen, nyt löytyy 1jz pellin alta. Oli vaivan ja rahanarvoinen sijoitus. 

Vastaavuustodistusta moottorille sai metsästää kivasti, ei vielä ole näpissä mutta pitäs olla hoidossa  :ohnoes:. Sama oli ABS:n poistolapun kanssa. Sen luojan kiitos sai vielä hommattua.

Lähtökohtaisesti noita lappuja kukaan ei Toyotalla kirjoita. Saikos jollain TUV-lapulla ton vaparin TT:ksi?

Defu^

Helpoin tapa on tehdä niin että vaihtaa motin ennenkö leimaa auton suomen kilpiin.. niin tein oman entisen kanssa ja se meni kilpiin ilman abs:ejakin

Noc

#22
Lainaus käyttäjältä: Defu^ - 26 lokakuu, 2012, 20:36:34
Helpoin tapa on tehdä niin että vaihtaa motin ennenkö leimaa auton suomen kilpiin.. niin tein oman entisen kanssa ja se meni kilpiin ilman abs:ejakin
Ilman abseja ei pykälien mukaan missään tapauksessa kuuluisi saada kilpiin, eli menee enemmänkin katsastusmiehen virheen/tietämättömyyden piikkin.
Millä tyyppihyväksyntäpaperilla hoidit homman?
Runkonumeron perusteellahan hankittuun paperiin tulee vaparin tiedot, jotka eivät sinällään kelpaa ainakaan periaatteessa GTE koneen kanssa.
Verot maksoit ilmeisesti TT:n mukaan? Verot kuitenkin aikalailla eriluokkaa mitä vaparissa.

Jos haetaan helpointa tapaa saada laillinen twinturbosupra perseen alle, niin eiköhän se ole alkuperäisen TT:n ostaminen. ;D
MKIV turbo V160

SUPR4MAN

Entä jos halua välttämättä ryhtyä laittamaan vapariin yhtä turboa?

Tem

Lainaus käyttäjältä: SUPR4MAN - 27 lokakuu, 2012, 16:25:43Entä jos halua välttämättä ryhtyä laittamaan vapariin yhtä turboa?

Kertoisit nyt mihin koriin...?

Jos se vähäpäästönen, ni eihän siinä oo muuta ku käyt mittauttamassa päästöt, parilla tonnilla siitä selviää.
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


SUPR4MAN

anteeksi maalaisuuteni.. kyse on siis MKIV suprasta

MT

Lainaus käyttäjältä: SUPR4MAN
anteeksi maalaisuuteni.. kyse on siis MKIV suprasta

Varmaankin kannattaisi kysyä TraFilta/ paikalliselta katsastuskonttorilta. Luulen, että mikäli oikeasti mokomaan kiinnostaa ryhtyä, niin tuolta saa aika hyvin tietoa mitä kyseinen operaatio vaatii toteutuakseen.
Tojotalla suomi kuljettaa!

Supra TT Euro-Spec 6spd

Make15

Pakko laittaa oma mielipide vaparin ostaneena ja 2JZ-GE  ----> 2JZ-GTE swapin tehneenä nii kyllä jos rahaa ja hermoja haluaa säästää niin ostaisin suoraan TT supran. Mutta toisaaltaan se oli ihan kivaa opiskelua ja näpertelyä jos sellaisesta väkisin tykkää...  :evil5:
Supra MKIV -93 2JZ-GTE Swap

SubLine

Joopa joo taas on niin paljon tekijämiehiä liikenteessä että tässä tuntee itsensä hyvin pieneksi mieheksi.
Kyllä se vaan niin on että halvempaa ja kannatavampaa on ostaa se TT supra... Mutta jos sitä rahaa on niin paljon ylimäärästä niin sitten varmaan kannataa tehä siitä rakkaasta vaparista se teho hirviö muistaen että jarrut/kytkin/laatikko myös vaihtoon.
Tai sitten ei vain katso niitä F&F elokuvia liikaa.


https://www.youtube.com/watch?v=K-pKZ8IrTxs
No remorse

pekka.j

Finlexistä löytyy tiedot mitä laki vaatii (lue § 7, 5 ja 6), mutta tunnetusti trafi saattaa lukea lakia ei tavalla...

Todistukset onkin se hankalampi juttu.  Koska kyseessä on merkki jota myydään suomessa ja sille on olemassa maahantuoja, edellyttää trafi lausuntoa siltä.

Ainakin noihin AMC/Ramblereiden konemuutoksiin riittää merkkikerhon pj:n/vpj allekirjoittama lappu jossa on kerrottu käytetyt moottorityypit, jarrut, moottoripalkki ja jousitus.  Mutta täytyy pitää mielessä, että kyseessä on ns. kuollut merkki jolla ei ole olemassa enää muuta edustusta kuin kerho ja luonnollisesti autot ei ole suomessa koskaan olleet vähäpäästöisiä.

AMC Ambassador '73
exiä