Miten paljon pitää olla heppoja että MK3 suppa rikkoo 300kmh?

Aloittaja silveraxe, 15 maaliskuu, 2006, 22:53:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

silveraxe

Moi!

Tuli tossa lueskeltua tuulilasin turbo lehdestä Testarossan koe ajo raportti. Punainen paholainen kulkee 290kmh+ ja 390hp, painaa myös aika kivasti.

JOTEN: Miten voin laskea paljonko super corollassa pitää olla vakio välityksillä löylyä koneessa jotta tuon 300kmh saavuttaa tai jopa ylittää  ;D


Hieman ehkä turha tieto suomen teillä, vaan onhan suprista aina kiva raatailla  ;D




Tem

Lainaus käyttäjältä: silveraxe - 15 maaliskuu, 2006, 22:53:04Miten voin laskea paljonko super corollassa pitää olla vakio välityksillä löylyä koneessa jotta tuon 300kmh saavuttaa tai jopa ylittää

Ei muuta kun fysiikan kirjat/kaavat esille, sieltähän ne löytyy ;)

Tai sitten lataat netistä vaikka ilmaisen cartest-softan, millä homma onnistuu kivuttomammin..
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


Luukkanen

Ei taida vakioväleilla onnistua, ei manuaalilla ainakaan. Kone ei kierrä lähellekään riittävästi, ellei sitä sitten vartavasten lähdetä virittämään enempi kierroskoneeksi. Noita dynolappuja kun katsoo, huipputehot on tavallisimmin siinä 5500rpm tuntumassa, joka riittää sinne kahenpuolensadan hujakoille karkeasti arvioiden.


Arvio: lamput alaalla ja eri välityksillä 400+hp should do the trick. 8)

Tem

Virtuaalivirityksessähän ei oo mikään ongelma nostaa rajotinta, joten tuskin se tätä teoreettista laskeskelua haittaa. ;)
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


Tem

Juuei, lähinnä tohon Luukkaan tekstiin kommenttina, ettei tätä varmaan kannata niin vakavasti alkaa miettiä. :D
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


Juice

Kyllähän joka auton täytyy 300 km\h kulkea...  ;D sehän on ihannenopeus suomen mahtaville teille...  8)

JP

hei Jusba eiköhän lopeteta tuo 300km/h hakeminen tähän,ei se taida onnistua ;)

Juipe

Lainaus käyttäjältä: silveraxe - 15 maaliskuu, 2006, 22:53:04
paljonko super corollassa pitää olla vakio välityksillä löylyä koneessa jotta tuon 300kmh saavuttaa tai jopa ylittää  ;

Tarpeeksi syvä rotko tai pudotus ;D
Juha M

@ J A K K E @

Lainaus käyttäjältä: Juipe - 16 maaliskuu, 2006, 13:58:28
Lainaus käyttäjältä: silveraxe - 15 maaliskuu, 2006, 22:53:04
paljonko super corollassa pitää olla vakio välityksillä löylyä koneessa jotta tuon 300kmh saavuttaa tai jopa ylittää  ;

Tarpeeksi syvä rotko tai pudotus ;D

oIKEASSA OOT

sonic

Celicasupra 1jz-ge/t -85 , Aristo 3.0v tt -97, Pappacämry -92, Apinabussi -07 :) turboHiace -97, Lexus is200 1jz-gte single
www.driftlexus.kuvat.fi

suprasami

oli ihan pakko nostaa tämä aihe ylös. paljonko näitä kolmeasataa kulkevia on tällä hetkellä?
supra mk3 -89, corona mk2 -71

V-Racing

Uudenmaan Konehuolto Ky

Ero

oma jza70 otti gps mukaan 278km/h ja huom. sillon se oli vaan putkiviritteinen... alko olee jo sen verran kova vauhti että tuntu pikkuhiljaa että auto lähtis lentoon :D ja veikkaan että oisin päässy hieman kovempaakin mutta ei vaan kantti kestäny enempää ottaa...tehtaan mukaanhan ton jza:n pitäis mennä 299km/h  sillon kun on 7500rpm.
supraa voisi verrata hyvännäköiseen virolaiseen huoraan.
Monet sitä haukkuu ja harva sen uskaltaisi
itselleen hommata,mutta kaikki haluaisi sitä
kuitenkin kokeilla.

taysmehu

MA-70 7M-GTE R154 otti kepsin mukaan 288kmh sitten tulikin kierroksen rajotin vastaan "vakio ecu" piggy pagein varusteltu.
Perä väleistä ei hajua.
Rupee toi vauhti tuntumaan tossa 250kmh jälkeen kun alkaa olemaan takaiskarit kaput. :icon_salut:

vase

Kai sitä monikin supra kolmeesataa menee kunhan vaan välitykset riittää ja matka ei lopu kesken. 300kmh maililla onkin sitten hankalampi ja varttimaililla tommoset loppunopeudet alkaa olemaan jo aika kova juttu.  ;D

Suprahero

Eikös noissa kesän speedpartyissä ollu ainaki yks mk3 vetäny 311km/h? :whip2:

Paremmin muistavat korjatkoon ja spekseistä en tiedä.
"Image is nothing, speed is everything"

Tem

Kuka jaksaa odottaa jotain kesäpartyjä, essonpaariin pitää saada faktaa heti. ;D

Ei muuta ku vaihtaa tilalle "suppan" tiedot ja kokeilee sopivan heppamäärän:
Knowns:
A = 1.825 m^2
Cd = 0.297
P = 1000 bhp * (746W / hp) = 746000W
Density = 1.225 kg / m^3 *assuming sea level*
1N = Kg * (m/s^2)
1W= N * (m/s)

Unknowns:
Vmax = ?

Key Equations:
P = FV [comes from Power = Energy / Time = Force * Distance / Time = Force * (Distance / Time)

D = 1/2 Density * V^2 * A * Cd

Solution:
1) The Vmax of the car is achieved when the Drag Force is equal to the Force provided by the engine, ie D = F.

1/2 Density* V^2 * A * Cd = P / V

2) Solve the equation for V

V^3 = (2P) / (Density*A*Cd)

V = [(2P) / (Density*A*Cd)]^(1/3)


3) Plug in the numbers and watch you units

V = [(2*746000W)/(1.225 Kg/m^3)*(1.825m^2)*(0.297)]^(1/3)

recall 1W= N * (m/s) and 1N = Kg * (m/s^2) so units look like this...

V = [(2*746000 Kg m/s^2 * m/s)/(1.225 Kg/m^3)*(1.825m^2)*(0.297)]^(1/3)

Vmax ~ 130.97 m/s
or
Vmax ~ 293 mph
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1



TmiJKaas

7m-gte n.350whp, w58 aski, perävälitys 4.1, kierrosrajoitin 6450rpm menee n.290km/h joten eiköhän esim turbo automaatin 3.7 perävälityksellä jo pääse yli 300km/h ihan vakio kierrosrajottimellakin.

(automaatti loota + 3.7 perä pitäs muistaakseni riittää 6400rpm, 312km/h)
Toyota Supra 3.0i turbo man. 1988 *R.I.P.*
Toyota Supra 3.0i turbo targa aut. 1991 *R.I.P.*
Toyota Supra mkIV - *myyty*
Toyota Carina II 1989 - *R.I.P.*
Toyota Soarer 2.5i tt man. 1993 - Kesä käyttis
Toyota Soarer - Projekti
Toyota Carina II 1992 - käyttis

zeus82

mut se 280 mittarin mukaan on aika vauhti supel!!! ainakin  noin 450hp riittää ainakin tuohon vauhtiin eikä kestä kauhian kauaa :D mutta tietenkään en suosittele ;)
124 300tdt ajossa kauniissa :D
mk3 supra man. turbo "telakalla"
mk3 supra aut. vapari  "seisoo"
mk3 supra  turbo "odottaa uutta kauneutta"
ford granada -76 2.8i coupe "rakenteilla"

Tuokko

Lainaus käyttäjältä: CrazyDriver - 18 joulukuu, 2009, 17:33:14
7m-gte n.350whp, w58 aski, perävälitys 4.1, kierrosrajoitin 6450rpm menee n.290km/h


Noilla spekseliiä pitäisi kelaaman 6500 kierroksella 238km/h huiput.
3.73 perä riittäisi n. 270km/h nopeuksiin  :-\
Celica Supra -84
Celica -72 x2
Lexus GS300 -97

TmiJKaas

#21
Lainaus käyttäjältä: CrazyDriver - 18 joulukuu, 2009, 17:33:14
7m-gte n.350whp, w58 aski, perävälitys 4.1, kierrosrajoitin 6450rpm menee n.290km/h joten eiköhän esim turbo automaatin 3.7 perävälityksellä jo pääse yli 300km/h ihan vakio kierrosrajottimellakin.

(automaatti loota + 3.7 perä pitäs muistaakseni riittää 6400rpm, 312km/h)
Lainaus käyttäjältä: Tuokko - 25 joulukuu, 2009, 13:10:42

Noilla spekseliiä pitäisi kelaaman 6500 kierroksella 238km/h huiput.
3.73 perä riittäisi n. 270km/h nopeuksiin  :-\

Luulenpa että on jotain jäänyt huomioimatta (esim. ylivaihde). Koska kyseisestä vedosta löytyy mun koneelta video ja kun tarkistin niin 6400rpm oli kierroksia ja mittari näyttää 260-270km/h.
Toki mittari heitto on tuossa nopeudessa varmaan jonkin verran mutta en usko että noin paljon.
Toyota Supra 3.0i turbo man. 1988 *R.I.P.*
Toyota Supra 3.0i turbo targa aut. 1991 *R.I.P.*
Toyota Supra mkIV - *myyty*
Toyota Carina II 1989 - *R.I.P.*
Toyota Soarer 2.5i tt man. 1993 - Kesä käyttis
Toyota Soarer - Projekti
Toyota Carina II 1992 - käyttis

emk67

#22
http://www.jarvisua.com/kr/viritys.shtml Tuolta "nopeuden laskenta". Karmean helppo tapa laskea teoreettinen nopeus.
Oisin voinu laskeskella valmiiksi, mutten jaksanu jouluruokaa syöneenä etsiskeleen koneelta W58 loota 5:en välitystä  ;D
Toisaalta, en tiedä millanen on renkaan halkaisija kelläkin.
Erkki "Eki" Kursu p.0500700419 Oulu/Jääli

Toyota Supra MK3 2JZ-gte VVT-i (Holset HX40 Super) -92
Lexus GS450h -07

TmiJKaas

Lainaus käyttäjältä: CrazyDriver - 18 joulukuu, 2009, 17:33:14
(automaatti loota + 3.7 perä pitäs muistaakseni riittää 6400rpm, 312km/h)

no eipä tuo paljoo heittäny ton laskenta ohjelman mukaan... meni se 10 vikaan toi mun muistikuva mutta yli 300 kuitenkin.

301.4 km/h (rengastuksena käytetty 275/35 18" [oma rengastukseni])



No enpä kommentoi tota omaa vetoani enempää. n.250km/h väitti toi ohjelma joten taitaapi olla mittari virhettä sit kuitenkin jonkun verran tuolla loppupäässä.
Toyota Supra 3.0i turbo man. 1988 *R.I.P.*
Toyota Supra 3.0i turbo targa aut. 1991 *R.I.P.*
Toyota Supra mkIV - *myyty*
Toyota Carina II 1989 - *R.I.P.*
Toyota Soarer 2.5i tt man. 1993 - Kesä käyttis
Toyota Soarer - Projekti
Toyota Carina II 1992 - käyttis

Raksteri

mulla ainakin penkissä huippunopeus oli 290km/h ja turbo automaatti!

mokes

Lainaus käyttäjältä: Raksteri - 26 joulukuu, 2009, 11:57:58
mulla ainakin penkissä huippunopeus oli 290km/h ja turbo automaatti!

En haluaisi olla ilonpilaaja, mutta penkissä tuo vastatuuli ei ole kauhean kova ;D
Oikeelta on jees ajaa!

Tem

#26
Lainaus käyttäjältä: mokes - 26 joulukuu, 2009, 13:16:05En haluaisi olla ilonpilaaja, mutta penkissä tuo vastatuuli ei ole kauhean kova ;D

Mutta välitykset on samat ku kadullakin, vaikka renkaat ehkä onkin vähän eri muodossa, mikä kai tuossa oli ideana...

Missä penkissä muuten sai ajaa lähes kolmeasataa?
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


Raksteri

Lainaus käyttäjältä: Tem - 26 joulukuu, 2009, 13:36:32
Mutta välitykset on samat ku kadullakin, vaikka renkaat ehkä onkin vähän eri muodossa, mikä kai tuossa oli ideana...

Missä penkissä muuten sai ajaa lähes kolmeasataa?
Juurikin näitä välityksiä tällä hain! Alavudella vanha ralliartin penkki nykyää joku kosonen. Maksimi oli vissiin 270 tai 280 mutta tuumas vaan että kokeillaan nyt :D

mokes

Lainaus käyttäjältä: Tem - 26 joulukuu, 2009, 13:36:32
Mutta välitykset on samat ku kadullakin, vaikka renkaat ehkä onkin vähän eri muodossa, mikä kai tuossa oli ideana...

Missä penkissä muuten sai ajaa lähes kolmeasataa?

Totta kai välitykset on samat, mutta tietysti auto menee kovempaa, kun ei ole ilmanvastusta. En tietysti tiedä, onko penkeissä joku tietty vastus, joka korvaa ilmanvastuksen.
Pitää kumminkin muistaa, että ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä.

Esim. Käytettäessä vakiovoimaa, fillarilla pääsee paikallaan näennäisesti kovempaa, koska vastatuuli ei hidasta menoa. Sama siis autoissa.
Ajatelkaa esim. vastatuuleen polkemista vrt. myötätuuleen.

Voi olla, että olen taas täysin väärässä, mutta näin itse ajattelen ;D

Oikeelta on jees ajaa!

suprasami

Lainaus käyttäjältä: Raksteri - 26 joulukuu, 2009, 14:45:55
Juurikin näitä välityksiä tällä hain! Alavudella vanha ralliartin penkki nykyää joku kosonen. Maksimi oli vissiin 270 tai 280 mutta tuumas vaan että kokeillaan nyt :D
Lainaus käyttäjältä: mokes - 26 joulukuu, 2009, 15:21:55
Totta kai välitykset on samat, mutta tietysti auto menee kovempaa, kun ei ole ilmanvastusta. En tietysti tiedä, onko penkeissä joku tietty vastus, joka korvaa ilmanvastuksen.
Pitää kumminkin muistaa, että ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä.

Esim. Käytettäessä vakiovoimaa, fillarilla pääsee paikallaan näennäisesti kovempaa, koska vastatuuli ei hidasta menoa. Sama siis autoissa.
Ajatelkaa esim. vastatuuleen polkemista vrt. myötätuuleen.

Voi olla, että olen taas täysin väärässä, mutta näin itse ajattelen ;D


tulee pakostakin tunne, että tässä puhutaan ihan eri asioista  :)  ;D  :toothy10:
supra mk3 -89, corona mk2 -71