MR2 Turbon ajettavuus

Aloittaja markoh, 13 marraskuu, 2006, 15:00:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ast

Ihmekös tuo jos noissa menee sekaisin. Japanissa ensimmäiset rev2 autot ovat 12/1991 ja jenkeissä puhutaan rev2:n osalta vuosimallista 1993 vaikka se tulikin markkinoille siellä jo keväällä 1992 eli olisi pikemminkin 1992.5 :)

Duke: ohjaustehostimen olemassaolo riippuu markkinoista ja siitä paljonko lisävarustelistaa on ruksailtu kyseisen yksilön kohdalla. Briteissä se tuli vakioksi heidän vapari-GT malliinsa (meikäläisittäin GTI) rev2:n myötä mutta en löytänyt viitteitä siitä onko se ollut Japanissa vakiona turboissa vai ei. Sen perusteella mitä olen Japanin markkinoita seurannut rev2 autoissa on poikkeuksetta ollut ohjaustehostin tai ainakin erittäin suuressa osassa niistä. Onko autosi varmasti rev2 vai myöhäinen rev1? Helpointa lienee tarkistaa jarrulevyjen halkaisija ja paksuus (ellei joku ole päivittänyt jarruja uudempaan rev1 autossa).

Lisävarutelistallekin on tullut lisää sälää vuosien varrella, esimerkiksi:
- rev2 alkaen: luistonesto
- rev3 alkaen: sports-ABS eli kehittyneempi lukkiutumaton järjestelmä

Rev3:n jälkeen muutokset olivat pääasiassa kosmeettisia eli Rev3 sisältää olennaisilta osiltaan kaikki tekniset parannukset mitä mallistoon tuli vuosien varrella. Ankarammin viritettäessä suurin osa Rev3:n moottoriparannuksista käytännössä vaihdetaan viripalikoihin joten viritysmahdollisuudet ja saavutettavat tehot eivät olennaisesti poikkea rev1-2 ja rev3+ välillä. Maltillisilla ahtopaine- ja putkistomuutoksilla rev3+ on kiitollisempi viritettävä isomman turbonsa ansiosta ja monet yksilöt ovat antaneet vakionakin enemmän tehoa kuin valmistaja ilmoitti.

duke

no on kyllä sekava..mulla on rev1 koska auto on käyttöön otettu 8\90

janiK

Lainaus käyttäjältä: duke - 28 joulukuu, 2006, 16:40:14
onko sulla janik ohjaustehostin misterisssä?kun kaikkissa ei ole mikähän siinä on et osaan on laitettu ja toisiin ei...olis mukava kokeilla onko erillainen ajaa toi rev3 mun rev2 verrattuna... :)

Kyllä siinä pitäs olla. Paha tarkastaa kun on 15000km välissä O0.
Kiva ois kyl kokeilla vähä erilaistakin märrää joten eiköhän tollanen mukava tesmailu tuokio voida järjestää jotta päästään koittaa puolin ja toisin.
Katellaan sitä sitten tossa kesemmällä.
Has been Time Attack hero - Modified - SW20 Mr2
https://www.youtube.com/playlist?list=PLZ_JNUpZYtwjDKcDb-lDTOspaQH9YtY-7

rämeairo

Itse päästin eilen ylimääräisiä paineita tuolla takametsien teillä. Ja täytyy kyllä sanoa, että kyllä oli mahtava ajettava :P-<: . Kyllä minulla ainakin kantti loppuu kesken ennemmin kun autossa ajettavuus. Ja ottakaa huomioon,että auto on vakio gt-s. Ja ensimmäinen viikko postiauton ratissa. Etupään toimiminen ainakin oli jotain aivan järkyttävää. Senkus sukelsi kurviin. Nyt kun sais ton kasan katsastettua että saa sen tuonne auto galleriaan. Ja ehkä noi buddy clubit alle jos ei joudu vtt mittauksiin.
Liiallisesta väännöstä pääsee eroon isommalla turbolla

Powered by Holset

Tenox

Itse olen omistanut vapari 2.0GTi16V mallisen MR2:n (1992) nyt vajaan viikon. Kuivalla kelillä tuo on unelma ajaa mutkateitä yms. jopa tuolla omalla rengastuksella, joka on autoon hiukan vääränlainen. (215/40/17). Sunnuntaina sade + liikenneympyrä + karvan verran liikaa vauhtia = jännäkakkaa...  :ohnoes: Eli perähän lähti alta silleen todella noileasti. Onneksi olin valppaana, kun uusi auto mulle kyseessä, eikä karannut yli asti. Hieman pelästytti kyllä. Ilmeisesti kyse tuosta snap oversteeristä.

ast

Omani yliohjaa jostain syystä reippaasti kovassa ajossa vaikka edessä on 205 ja takana 225 renkaat samaa merkkiä ja mallia. Omani on "rev 2" mallia eli sen pitäisi olla enemmänkin aliohjaava Toyotan tekemien muutosten vuoksi. Pyöränkulmilla on luultavasti paljonkin vaikutusta käytökseen, mutta en ole käynyt vielä säädättämässä. Nopeammin se lähtee sladiin kuivalla kuin etumoottorinen, mutta toistaiseksi on pysynyt nokka oikeaan suuntaan. Sateella en ole vielä päässyt sellaiseen ympäristöön että uskaltaisi rajoja hakea.

Joka tapauksessa MR2:ssa jos missä on järkevää käyttää hyviä renkaita sekä kuivalla että sateella.

Tenox

Voipi olla, ettei nuo oman renkaatkaan ole ihan niitä sadekelille erityisesti suunnattuja. Edessä BF Goodrich ja takana Dayton. Renkaat on pinnoiltaan liki uudet. Millaiset talvitassut? 195/55/15 ja nastat? Eli kannattaako kitkat unohtaa samantien?

-tarzi-

ei missään nimessä kitkoja, nastat ehdottomasti, auto on niin kevyt keulanen ettei kitka oikein jäällä pidä
Audi 100 2.5 TDi -92

EX:Toyota Camry -94 3.0 V6 Automaatti. Herkut löytyy.

EX: Toyota Supra Turbo Targa Automaatti -89 Dark Blue
Lievästi viritetty...

Petri Suominen

Lainaus käyttäjältä: -tarzi- - 09 heinäkuu, 2007, 23:11:58
ei missään nimessä kitkoja, nastat ehdottomasti, auto on niin kevyt keulanen ettei kitka oikein jäällä pidä
Ihan hienosti mä ainakin viime talven selvisin kitkoilla pääkaupunkiseudulla  :)

-tarzi-

hmm... mitenköhän sanois ettei kukaan ota herneitä...

nöinhän se on että kitka pitää tollasessa normi kelissä, mut siit kun tulee jäätä ni tutkitusti e pidä nii hyvin, siihen kun listätään takaveto auto ni avot, tosi mr2 on tapaus erikseen kun on keskimoottori...

br
Audi 100 2.5 TDi -92

Lievästi viritetty...

Tenox

Ostin kompromissit, eli kitkanastarenkaat. Kun halvalla sain. 185/60/15 Bridgestone Noranza2. Enköhän mä noilla pärjää, kun viime talvena pärjäsin liki 300hv takavetoisella jossa alla oli keskieurooppakitkat kokoa 235/45/17 edessä ja 255/40/17 takana.  :ohnoes: ;D :ohnoes:

Juha.

lumella kitkarenkaat olisivat mun vaihtoehto, mut etelä-suomen talvi on siitä veemäinen, et on perhanan märkää jolloin nastarenkaiden melu erottuu selvemmin kuin kitkojen ja ku menee miinuksen puolelle, tiet liukkaat ja nastarenkaat erottuu edukseen... tiedän kylläkin monia et vannoo käyttävänsä aina nastarenkaita, mut ovat siirtyneet kitkarenkaisiin niiden mukavuuden takia ja kehuvat niillä pärjäävän ihan yhtä hyvin ku nastoilla (minkä uskon epäilemättä)

-tarzi-

tämäkin on taas loppumaton keskustelu... mielipiteitä yhtä monta kun kirottajaa... samapa se on millä ajaa, ite en kitkoihin koske jos joskus supella talvella ajan...
Audi 100 2.5 TDi -92

Lievästi viritetty...

Juha.

Lainaatämäkin on taas loppumaton keskustelu...

OT, mut eikös foorumit oo juurikin keskustelua varten? ei herneitä nenään vedettäviks...

Juhani

Niin, kyllä talvirenkailla pärjääminen, oli ne sitten kitkat tai nastat, riippuu täysin korvien välistä...
Toyota Supra MKIII Turbo -86, ex
Toyota Supra MKIV TT 6v -93, ex
Mitsubishi Legnum VR-4 5v -01, ympärivuotinen käyttis
Toyota Aristo -99

Tenox

Itse asun suhteellisen etelässä, eli satakunnassa. Olen ajanut talvet pääosin joko vanhoilla ja huonoilla nastarenkailla tai sitten uusilla ja hyväkuntoisilla nastarenkailla mallia pinnatut tai halpikset. Näiden lisäksi pari talvea kitkoilla. Yhden talven ajoin liki uusilla HP4:lla, jotka kyllä pitivät hyvin, mutta melusivat älyttömästi. Nyt siis 1. kertaa kitkanastat.

Aina olen pärjännyt. Jos renkaat on olleet hiukan huonommat, kuten viime talvena, on sen mukaan vauhtia laskettu. Viime talvena täytyy myöntää että yksi likipiti tilanne noilla keskieurooppakitkoilla tuli jäisellä tienpinnalla. Takavetoisella osaan ajaa talvella paremmin kuin etuvetoisella, nelivetoista en ole kokeillut kunnolla. Keskimoottorista ei ole ennen ollut alla. Hyvältä tuo MR ainakin kesällä tuntuu ajaa sorallakin.

Pointtina lähinnä se, että nyt ostamani renkaat on parhaat mitä minulla on koskaan ollut autoissani. Ellei noilla pysy tiellä, niin vika on kyllä ihan 100% varmasti kuskissa. Alkutalvi pitää ottaa kyllä autoon tuntumaa hakien. Taitaa olla 16. talvi auton ratissa. Niistä reippaasti yli puolet takavetoisilla.

Toisena pointtina se, että on myös meitä, joille kelpaa kummat vain, kitkat ja nastat. Nyt otin nämä kahdesta syystä. MR2:een suositeltiin foorumilla nastoja keveän etupään takia. Mieluummin kokeilen ensin nastallisilla kun siihen mahdollisuus on. Toinen syy oli rengasliikkeen hyvä kesätarjous. Renkaat maksoivat vanteille laitettuna + tasapainotettuina + soviterenkaat vanteisiin yhteensä 300e.

Tem

Lainaus käyttäjältä: Tenox - 26 heinäkuu, 2007, 18:32:29sen mukaan vauhtia

Tuossahan se oleellinen tulikin. Nimimerkillä talviautona isolohko, missä on vääntöä, muttei tehoa. Automaatti ja 90-luvun kitkat kruunaa komeuden.

Keskimoottorinen on talvella yllättävänkin rauhallinen, tuskin pääsee yllättämään. Tai ehkä kevytperäisiin takavetoisiin tottuneen se voi yllättää kiihtyvyyspidolla. ;D Varo paikallaan sutivia etuvetoja!
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1

-tarzi-

vetopitoja misterissä varmasti riittää mut mites sivuttaispitoa onko misteri miten ärhäkkä lähteen luistoihin? ???

vai onko kuten aina kuskista kii?
Audi 100 2.5 TDi -92

Lievästi viritetty...

Tenox

Lainaus käyttäjältä: -tarzi- - 26 heinäkuu, 2007, 22:29:16
vetopitoja misterissä varmasti riittää mut mites sivuttaispitoa onko misteri miten ärhäkkä lähteen luistoihin? ???

vai onko kuten aina kuskista kii?

Taitaa olla hyvinnii kitkasta kiinni. Ei tuo soralla kovin herkästi irtoa ainakaan mihinkään mahdottomiin slaippareihin. Sen sijaan kuten jo kirjoitinkin märällä asvaltilla olen kertaalleen kokenut tuon snap oversteer ilmiön ja veikkaan, että siihen kannattaa isolla parkkiksella tutustua tarkemmin ensi talven ensiliukkailla ennen kuin lähtee enempi kikkailemaan... Sen verran mielenkiintoinen ominaisuus.  :ohnoes:

janiK

Mun mielestä vähäisen kokemukseni pohjalta mr2 ajo-ominaisuudet ja pito ovat erinomaista luokkaa kuivalla asfaltilla, liukkaan alustan ominaisuuksia en kommentoi.
Omastani voin sanoa, että se on mielummin karvan ali kuin yli ohjaava ja käyttäytyy varsin luotettavasti kaarteissa semislickseilläkin.
Kannattas varmaan tarkastaa 10v vanhasta autosta alustan osien kunto ja sitten arvostella niitä kaarre ominaisuuksia.
Raskaampi perä toki tuo tullessaan haastetta luisuun lähtiessään, mutta ei se niin helposti irtoakkaan.
Keskimoottori on nopein konstruktio kaarre ajoon, ei helpoin.

Jore

Lainaus käyttäjältä: janiK - 29 heinäkuu, 2007, 14:48:11
Keskimoottori on nopein konstruktio kaarre ajoon

Taas faktaa   :)

-Jore

-tarzi-

Audi 100 2.5 TDi -92

Lievästi viritetty...

janiK

:bootyshak ja se on FAKTA!

-tarzi-

SEIKKA ON SALETTI

mneepä taas ot
Audi 100 2.5 TDi -92

Lievästi viritetty...

Tem

GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1

Tenox

Lainaus käyttäjältä: janiK - 29 heinäkuu, 2007, 14:48:11
Kannattas varmaan tarkastaa 10v vanhasta autosta alustan osien kunto ja sitten arvostella niitä kaarre ominaisuuksia.

Auto taitaa olla jo 15-vuotias ja alusta tuntuu olevan mainiossa kunnossa. Auto on hiljan katsastettu, ei kolise eikä kilise, on jämäkkä ja ryhdissään. Ilmeisesti autossa on jonkinsortin alustasarja. Renkaat tuossa on märkäajoon se heikoin lenkki. Vai onko normaalia, että vakio MR:llä saa ajella märissä liikenneympyröissä pikkusladissa ihan vaan kaasulla kakkosella? Ei silti, ei haittaa!  >:D

ast

Oma turbo ei sudi sateella ykkösellä kaasusta suoralla tiellä jos ei lähde liian äkäisesti liikkeelle. Tuoreet Kumhot alla (loistavat sateella verrattuna Kumhon edelliseen malliin).

Kuvissa misterisi näyttää suunnilleen vakiokorkuiselta.

Tenox

Lainaus käyttäjältä: ast - 29 heinäkuu, 2007, 22:59:22
Oma turbo ei sudi sateella ykkösellä kaasusta suoralla tiellä jos ei lähde liian äkäisesti liikkeelle. Tuoreet Kumhot alla (loistavat sateella verrattuna Kumhon edelliseen malliin).

Kuvissa misterisi näyttää suunnilleen vakiokorkuiselta.

Kuivalla tuota taitaa ainakin olla mahdoton saada sutimaan takapainoisuuden takia. Tuosta alustasarjasta on vain edellisen omistajan sivulausemaininta, eli ei faktatietoa. Alustasarja tietty ei välttämättä ole sama asia kuin madallus. Pirun hyvä tuo on kuivalla asvaltilla ja soralla ajaa. Minä tykkään. Enkä aio tuota kyllä ainakaan madaltaa, koska on käyttis ja tuli tosiaan ympärivuotiseen käyttöön. Kesärenkaat ja vanteet vaihtaisin mielelläni 16" settiin, mutta eipä taida olla kysyntää tuolle 17" vannesarjalle niin tyydyn siihen.

EDIT: Tänään taas sadekelillä piti koittaa liikenneympyrässä (peijooni kun sattuu työmatkalle moisia) ja lähteehän tuo sladiin kakkosella ihan lähes pintakaasulla. Tuossa ympyrässä tosin pinnan muodot edesauttaa asiaa.

MR-2

Lainaus käyttäjältä: Tenox - 30 heinäkuu, 2007, 01:38:34
Lainaus käyttäjältä: ast - 29 heinäkuu, 2007, 22:59:22

Kuivalla tuota taitaa ainakin olla mahdoton saada sutimaan takapainoisuuden takia.
Kakkosella työntää vielä perää sivulle kuivalla asfaltilla pelkällä kaasulla vauhdista 245 paskakumeilla ja tehdaslukolla, mikään ei ole mahdotonta kun vähän potkii sitä konetta :)