Nyt löytyi yksi todella vahva ehokas rakkaasta naapuristamme, mutta kyseessä on turboton malli. Auttakapaa nyt avutonta ja kertokaapa että kuinka paljon tulisi tuollaisen mallin turbottaminen maksamaan, siis meinaan lähinnä mitä kaikkia osia sinne pitäisi turbo lisäksi pistää?
Tämä on jo minun toinen aiheeni, mutta enpäs tälläiselle parempaakaan paikkaa keksinyt :S?
Paljon vähemmällä vaivalla ja toiminnan varmuudella pääset kun säästät hiukan siihen valmiiksi ahdettuun. Kärsivällisyyttä vaan etsintään!
joo se olisi helpointa.
mut millasta turbotusta ajattelit? ns. vakioturbotus vai 1000rwhp turbotus?
Lainaus käyttäjältä: -tarzi- - 22 toukokuu, 2008, 22:17:18
joo se olisi helpointa.
mut millasta turbotusta ajattelit? ns. vakioturbotus vai 1000rwhp turbotus?
No sanotaan että ns. 1000rwhp :D ei nyt kirjaimellisesti mutta kuitenkin +600. Ajattelin että eikös se olisi sama laittaa nonturbo koska kuitenkin singleksi ajattelin muunnella?
mikähän korimalli nyt on kyseessä? mk3 vai mk4
Lainaus käyttäjältä: hullu - 22 toukokuu, 2008, 23:00:05
mk4
vähemmällä vaivalla pääset kuin ostat valmiiksi ahdetun supran. Jos nyt välttämättä haluat ostaa sen niin hommaa jostain ahdetun tekniikka sinne ja nakkaa se vaparin tekniikka pellolle.
Onhan se varmaan helpompaa ostaa twinturbo malli mut voin kertoa et ruotsista saa tosi halvalla kyl alkuperäiset turbokamppeet.Pakosarjat,turbot,putkisto oli yhteensä 300eur käytettynä. www.blocket.se Sitä en sit tiedä et mitä kaikkea tarvii bensapuolelle/muulle tehä ja et mitä se kaikki kustantaa,mut jos asiasta ymmärtää ja osaa ruotsia/englantia ni naapurimaasta pystyy ostamaan tosi halvalla turbotavaraa kunhan jaksaa etsiä ja tinkiä.Helmikuussa oli ilmoitus täydellisestä "Bolt-on" turbosarjasta supraan.
Se sisälsi kaiken tarvittavan,ahtimesta ja pakosarjasta kaikkiin pieniin letkuihin ja klemmareihin.Sen hinta oli muistaakseni 11.000sek eli noin 1200eur ja se "bolt-on" tarkottaa periaatteessa sitä et kaikki tarvittava on mukana.
Itse ostin pari vuotta sitten ison Holset Kuorma-auton ahtimen.Se maksoi ruotsissa euroissa 60.Koska en keksiny turbolle järkevää käyttöä ni pistin sen myyntiin hintaan 200 eur parivuotta myöhemmin,ja sain sen heti myytyä.Vasta jälkeenpäin tajusin et möin sen aivan liian halvalla.
WWW.blocket.se sivulla oli kans nahkajakkarat mkiv supraan.100eur,mutta kuskin penkki oli kärsiny...kuiteski aika edullisia hintoja mielestäni jos suomen hintoihin vertaa.
Itsellä on kans vakaa aikomus ostaa harraste peliksi MKIV. TT:tä tekee mieli, mutta hätätapauksessa voisin sortua N/A:n kyytiin ja turbottaa jälkikäteen, mutta onko siinä järkeä? Jos oletetaan, että kaipaan "pikku näperrettävää" noin terapia muodossa ja tekisin siitä vapari koneesta mutkaputken, niin kone täytyy varmaankin käydä läpi ja vaihtaa kaikennäköistsä pikku sälää, kuten nokkaa, venttiiliä, kansipahvi, venavieterit yms. jotka tulisi varmaan vaihdettua kuitenkin jos aikoo virittää, mutta mites sitten käy inssin kanssa? Eiks ne pitäs olla ns. vakipalikkaa jos meinaa saada leiman siihen? Tiedän sen 20% säännön tehon lisäyksestä verrattuna vakioon TT:n. Vai pitäskö tehdä sit niin, että ostaa jostain valmiin tt-padan ja leimaa sillä ja virittää sen, sit nakkaa koppeloo hanuriin sillä vapari koneella. Mut sit tulee jo hintaa niin paljon, että kandee ostaa valmis soiva peli. Onko järkee vai eii, onko järkee vai eiii...?
Jos kaipaa sitä pikku näprättävää, niin kyllä sitä riittää ihan TT:ssäkin.
Kait sitä kaikki mkiv:n fanit haaveilee, että pääsee helpommalla ja halvemmalla ostamalla vaparin, jonka turbottaa... Mutta kuinka moni vapari-mkiv:n omistaja on Suomessa turbotuksen saanut aikaiseksi... ?
Mielestäni liikaa hommaa ja vaikka kuinka saisi ahtimen tai ahtimet kylkeen, niin ei se silti sama auto ole kuin TT.
Hanki suosiolla TT.
Nyt on sen verran nelos ukkoja topickissa että pakko kysyä, onko vapari 2jz koneessa männän jäähdytys pillit(öljy ruiskut)?
Lainaus käyttäjältä: Holset - 21 syyskuu, 2008, 02:01:28
Nyt on sen verran nelos ukkoja topickissa että pakko kysyä, onko vapari 2jz koneessa männän jäähdytys pillit(öljy ruiskut)?
2JZ-GE moottorissa ei ole öljyruiskuja männille. Se ei silti tee siitä huonoa turbotuskohdetta ;)
Itse lähtisin TT:lla liikkeelle. Sitä moottoria ei vaan kannata purkaa ja kasata uudelleen... se on helkutin iso homma ja helkutin kallista. Vakio 2JZ-GTE kestää "riittävästi" -- usein varmaankin enemmän kuin uusiksi rakennetut.
Jos kuitenkin aikoo laittaa oikein ison turbon ja rakentaa jostain mielenhäiriöstä johtuen myös moottorin uudelleen, niin ei noissa ole kuin muutama olennainen ero, koska bensat ja kytkin menee jokatapauksessa uusiksi yli 500rwhp kohdalla:
- jarrut vaparissa saattaapi loppua kesken (jos radalla haluaapi ajaa, tms)
- vaihteisto on tt:ssa 6-vaiht getrag, joka tunnetusti kestää
Niin ja niitä öljysuihkuja männille ei vaparissa ole... kaipa ne siinä turbo-mallissa on jostain ihan oikeasta syystä, eikä vaan koristeena ;)
Mitä muuten lakipykälät sanoo N/A supran turbottamisesta katuliikennettä ajatellen?
Lainaus käyttäjältä: SUPR4MAN - 26 lokakuu, 2012, 15:40:55
Mitä muuten lakipykälät sanoo N/A supran turbottamisesta katuliikennettä ajatellen?
Onnistuu ainakin että tiputtaa turbotekniikan konehuoneeseen ja heivaa vanhan verkon painoksi. noi TT tekniikat on 2000-3000e välillä joten saman hintanen setti kun vaparin turbotus ja näin pääsee helpomalla.
Lainaus käyttäjältä: SUPR4MAN - 26 lokakuu, 2012, 15:40:55
Mitä muuten lakipykälät sanoo N/A supran turbottamisesta katuliikennettä ajatellen?
Jos nyt en ole ihan väärin ymmärtänyt niin muistelisin homman näin,
Tarvitaan täydellinen lista KAIKISTA eroista TT ja N/A mallien välillä, listassa tulisi myös mainita osanumerot.
Palikat jotka sinne sitten tekniikan kanssa heitetään (jos ei nyt sitten päättä sitä N/A konetta ahtaa)
pitää olla OEM tai Täysin vastaava. Nykyisin tuohon on kyllä yksi poikkeus, JARRUT saavat olla
ISOMMAT ei
pienemmät kuin alkuperäisissä, eli jos siltä tuntuu nii hiilari jarrut alle vaa! :icon_rr:
Jos on ihan karvalakki N/A niinkun mulla, nii saattaa käydä mielessä myös se askin vaihto kun käytetty 5-lovinen on siellä 1200e kieppeillä.
Tästä saattaa aiheutua vähän jo ongelmaa katsurin kans jos tekee eriaikaa kun tekniikan, prosentit pamahtaa yli ja menee verot uudellee maksettavaksi. Kannattaa etsiä ja sopia katsurin kanssa vähäsen etukäteen jos vaan on mahdollista.
Kaikki ylimääräiset muutokset kannattaa ilmoittaa päivityksinä ni saattaa säästyä muutamalla prosentilla.
Onnea vaan :thumbsup:
Sellanen hinta haarukka hyvin tehdylle hommalle kaikkineenpäivineen on 5~10k euroa, että kannattaa laskea budjetin riittävyys.
En kuitenkaan sano etteikö tuota kannattaisi tehä, sillä ite teen kunhan rahat saan. En jaksa kokoautoa nimittäin alkaa vaihtaan ku on niin jo tohon Kottikärryyn kiintyny. :P-<:
Lainaus käyttäjältä: BigBeni - 26 lokakuu, 2012, 16:26:28
Jos nyt en ole ihan väärin ymmärtänyt niin muistelisin homman näin,
Tarvitaan täydellinen lista KAIKISTA eroista TT ja N/A mallien välillä, listassa tulisi myös mainita osanumerot.
Palikat jotka sinne sitten tekniikan kanssa heitetään (jos ei nyt sitten päättä sitä N/A konetta ahtaa)
pitää olla OEM tai Täysin vastaava. Nykyisin tuohon on kyllä yksi poikkeus, JARRUT saavat olla ISOMMAT ei pienemmät kuin alkuperäisissä, eli jos siltä tuntuu nii hiilari jarrut alle vaa! :icon_rr:
Jos on ihan karvalakki N/A niinkun mulla, nii saattaa käydä mielessä myös se askin vaihto kun käytetty 5-lovinen on siellä 1200e kieppeillä.
Tästä saattaa aiheutua vähän jo ongelmaa katsurin kans jos tekee eriaikaa kun tekniikan, prosentit pamahtaa yli ja menee verot uudellee maksettavaksi. Kannattaa etsiä ja sopia katsurin kanssa vähäsen etukäteen jos vaan on mahdollista.
Kaikki ylimääräiset muutokset kannattaa ilmoittaa päivityksinä ni saattaa säästyä muutamalla prosentilla.
Onnea vaan :thumbsup:
Sellanen hinta haarukka hyvin tehdylle hommalle kaikkineenpäivineen on 5~10k euroa, että kannattaa laskea budjetin riittävyys.
En kuitenkaan sano etteikö tuota kannattaisi tehä, sillä ite teen kunhan rahat saan. En jaksa kokoautoa nimittäin alkaa vaihtaan ku on niin jo tohon Kottikärryyn kiintyny. :P-<:
Ällös piittaa noista vapari vittuiluista sitte. Tääl on muutama mätä omena joita live-elämäs ei kukaa noteeraa, aukovat sit tääl netis turhautumistaan.
Ja unohda se kiintymys samantien, helpompi vaihtaa autoa jos lompakko on kunnos.
Lainaus käyttäjältä: BigBeni - 26 lokakuu, 2012, 16:26:28
JARRUT saavat olla ISOMMAT ei pienemmät kuin alkuperäisissä, eli jos siltä tuntuu nii hiilari jarrut alle vaa! :icon_rr:
Juu ja ABS:t pitää olla! Kaikissa vapaastihengittävissähän ei ABS:iä ole... Vai onko niissä missään.
Lainaus käyttäjältä: Tyfon - 26 lokakuu, 2012, 18:40:36
Juu ja ABS:t pitää olla! Kaikissa vapaastihengittävissähän ei ABS:iä ole... Vai onko niissä missään.
Jossain on absit. manuaaleissa vissiin kaikissa? ja automaateissa on ollut optioina.
Lainaus käyttäjältä: gEmaLi - 26 lokakuu, 2012, 15:52:42
Onnistuu ainakin että tiputtaa turbotekniikan konehuoneeseen ja heivaa vanhan verkon painoksi. noi TT tekniikat on 2000-3000e välillä joten saman hintanen setti kun vaparin turbotus ja näin pääsee helpomalla.
Ja kannattaa se muistaa, että toi 2-3ke sisältää vasta tavallisesti huoltamattoman vanhan moottorin. Tuon koneen hinnan lisäksi tarvitaan muutama touhutonni lisää jotta saadaan ajokuntoinen auto rakennettua. ;)
Nuo ABS-jarrut ovat käytännössä ainoa merkittävä ero laatikkoa ja perää lukuunottamatta TT:n ja vaparin välillä.
Kaikissa twinturboissa on ABS:t tehtaalta, eli vaihdettaessa TT kone vapariin on jarrujen oltava vastaavat tältäosin.
Jostain vapareistakin ne absit siis löytyy, ja aihioksi kannattaakin blokata ehodottomasti ABS-jarruilla varustettu versio.
Vapari manuaaleissa ei todellakaan ole kaikissa ABS-jarruja.
Noiden todistusten hommaaminenkin on niin perseestä että ostaisin suoraan TT:n jos ei vapari ole valmiina pihassa. Oli vaparikolmonen, nyt löytyy 1jz pellin alta. Oli vaivan ja rahanarvoinen sijoitus.
Vastaavuustodistusta moottorille sai metsästää kivasti, ei vielä ole näpissä mutta pitäs olla hoidossa :ohnoes:. Sama oli ABS:n poistolapun kanssa. Sen luojan kiitos sai vielä hommattua.
Lähtökohtaisesti noita lappuja kukaan ei Toyotalla kirjoita. Saikos jollain TUV-lapulla ton vaparin TT:ksi?
Helpoin tapa on tehdä niin että vaihtaa motin ennenkö leimaa auton suomen kilpiin.. niin tein oman entisen kanssa ja se meni kilpiin ilman abs:ejakin
Lainaus käyttäjältä: Defu^ - 26 lokakuu, 2012, 20:36:34
Helpoin tapa on tehdä niin että vaihtaa motin ennenkö leimaa auton suomen kilpiin.. niin tein oman entisen kanssa ja se meni kilpiin ilman abs:ejakin
Ilman abseja ei pykälien mukaan missään tapauksessa kuuluisi saada kilpiin, eli menee enemmänkin katsastusmiehen virheen/tietämättömyyden piikkin.
Millä tyyppihyväksyntäpaperilla hoidit homman?
Runkonumeron perusteellahan hankittuun paperiin tulee vaparin tiedot, jotka eivät sinällään kelpaa ainakaan periaatteessa GTE koneen kanssa.
Verot maksoit ilmeisesti TT:n mukaan? Verot kuitenkin aikalailla eriluokkaa mitä vaparissa.
Jos haetaan helpointa tapaa saada laillinen twinturbosupra perseen alle, niin eiköhän se ole alkuperäisen TT:n ostaminen. ;D
Entä jos halua välttämättä ryhtyä laittamaan vapariin yhtä turboa?
Lainaus käyttäjältä: SUPR4MAN - 27 lokakuu, 2012, 16:25:43Entä jos halua välttämättä ryhtyä laittamaan vapariin yhtä turboa?
Kertoisit nyt mihin koriin...?
Jos se vähäpäästönen, ni eihän siinä oo muuta ku käyt mittauttamassa päästöt, parilla tonnilla siitä selviää.
anteeksi maalaisuuteni.. kyse on siis MKIV suprasta
Lainaus käyttäjältä: SUPR4MAN
anteeksi maalaisuuteni.. kyse on siis MKIV suprasta
Varmaankin kannattaisi kysyä TraFilta/ paikalliselta katsastuskonttorilta. Luulen, että mikäli oikeasti mokomaan kiinnostaa ryhtyä, niin tuolta saa aika hyvin tietoa mitä kyseinen operaatio vaatii toteutuakseen.
Pakko laittaa oma mielipide vaparin ostaneena ja 2JZ-GE ----> 2JZ-GTE swapin tehneenä nii kyllä jos rahaa ja hermoja haluaa säästää niin ostaisin suoraan TT supran. Mutta toisaaltaan se oli ihan kivaa opiskelua ja näpertelyä jos sellaisesta väkisin tykkää... :evil5:
Joopa joo taas on niin paljon tekijämiehiä liikenteessä että tässä tuntee itsensä hyvin pieneksi mieheksi.
Kyllä se vaan niin on että halvempaa ja kannatavampaa on ostaa se TT supra... Mutta jos sitä rahaa on niin paljon ylimäärästä niin sitten varmaan kannataa tehä siitä rakkaasta vaparista se teho hirviö muistaen että jarrut/kytkin/laatikko myös vaihtoon.
Tai sitten ei vain katso niitä F&F elokuvia liikaa.
https://www.youtube.com/watch?v=K-pKZ8IrTxs (https://www.youtube.com/watch?v=K-pKZ8IrTxs)
Finlexistä (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779) löytyy tiedot mitä laki vaatii (lue § 7, 5 ja 6), mutta tunnetusti trafi saattaa lukea lakia ei tavalla...
Todistukset onkin se hankalampi juttu. Koska kyseessä on merkki jota myydään suomessa ja sille on olemassa maahantuoja, edellyttää trafi lausuntoa siltä.
Ainakin noihin AMC/Ramblereiden konemuutoksiin riittää merkkikerhon pj:n/vpj allekirjoittama lappu jossa on kerrottu käytetyt moottorityypit, jarrut, moottoripalkki ja jousitus. Mutta täytyy pitää mielessä, että kyseessä on ns. kuollut merkki jolla ei ole olemassa enää muuta edustusta kuin kerho ja luonnollisesti autot ei ole suomessa koskaan olleet vähäpäästöisiä.
1000hp ja 600hp speksi on hieman erilainen, soppoo pitää saada lisää, isompi ahti ja jäykemmät nokat. ja en pistäis eaglen veivejä 1000hp vehkeesen vaikka ne todistetusti sen kestääkin. kumpaakaan en tekis avaamattomalla vakioalakerralla. ja ennenkö pussihousut rupee kertoilee että ameriikan serkku on penkittäny miljaardi hp vakioalakerralla, niin totean että aivan sama, kyseessä on mun mielipide.
elikkäs noin 12-13ke tommonen perus "kaikki on tehty" homma ja sekin osittain kiinalaisilla osilla.
sitten jos kyseessä on tosiaan vapari aihio niin siihen saa samantien ruveta miettimään uutta laatikkoa (3ke) lukkoperää (1ke) ja jarruja, ja sitä abs helvettiä.
edit: otin listan veke, sopii paremmin jäsen puolen topiceihin.
Vapari konettahan ei voi ahtaa TT.n osialla
Kansi on täysin eri, osat ei sovi sinnepäinkään
Jos Neloskoppaa alkaa turbottamaan, onko aivan välttämätöntä vahvistaa alakertaa, ja jos on niin mitä välttämättömiä toimenpiteitä rojekti sisältää
Lainaus käyttäjältä: SUPR4MAN - 29 lokakuu, 2012, 11:18:53
Jos Neloskoppaa alkaa turbottamaan, onko aivan välttämätöntä vahvistaa alakertaa, ja jos on niin mitä välttämättömiä toimenpiteitä rojekti sisältää
CrazyDriverilla oli kattava lista jossain foorumin syövereissä. Ainakin mäntien öljyruiskut puuttuu ja joku öljykanava piti porata lohkoon.
turbon männät on myös hyvä olla jos meinaa ruiskut tehdä koneeseen. Tarvitset myös öljyn tulon ja paluun turbolle. Kai sitä voi ajaa ilmankin noita, ja vaikka muilla vaparin osilla.
Mutta miksi jättää tekemättä kunnolla, jos kerran meinaa ruveta virittämään moottoria.
Lainaus käyttäjältä: Osmo - 29 lokakuu, 2012, 11:54:04
CrazyDriverilla oli kattava lista jossain foorumin syövereissä. Ainakin mäntien öljyruiskut puuttuu ja joku öljykanava piti porata lohkoon.
Ei jaksais joka viikko jollekkin tätä samaa listaa kirjottaa joten olkoon yleisellä puolella, alla omasta mielestäni aika kattava juttu aiheesta,
ei täydellinen ja tosiaan vaihtoehtoja on olemassa, joten ei herneitä :thumbsup:Tuossa kopioituna toisesta aiheesta:
Minkä ikäinen vapari kyseessä?
Olikohan 96 vai 97 asti vapareissa w58 loota (5-lovinen), jos ei ole 6-speed loota nii itse en lähtisi edes turbottaan.
Tämä toki vain oma mielipiteeni vaikka itsellä ihan ok kokemuksia w58 lootasta kohtuullisilla tehoilla/väännöillä, kunnon
kytkimiä vaan ei meinannut löytää. Eikä se muutenkaa kauhee kestävä loota ole ainakaan v16x verrattuna.
Vaparin muutto singleksi on iso projekti, lohkoon pitää porata reikiä (yhdistää pääöljykanavat, tehdä ahtimelle paine linja ja jos tahtoo niin
lisätä mäntien jäähdytys öljysuihkut jotka gte koneessa on). Männät on eri, kansipahvi on eri.
Bolt-on imu ja pakosarjoja ei helppo löytää koska ge ja gte koneissa on täysin erimalliset kannet.
sytkäjärjestelmä, yms täysin eri.
LISÄYS: Nykyään tuntuu kyllä imu- ja pakosarjoja ge-turbo käyttöönkin löytyvän mutta "lisää rahanmenoa" tietää.
Varsinaisesti suurin ongelma on siis että toiseen pääöljykanavaan ei tule öljyä GE lohkossa, voi sen ahtimen
öljynpaineen toki muualtakin ryöstää mutta jos öljyruutat haluaa ym. niin menee koneistus hommiksi. Muuten perus
lohko ja kampiakseli on täysin samat, on vain jätetty GE:hen koneistamatta nuo muutamat jutut. On noita muutama
tullut tehtyä, tällä hetkellä juuri taas sellaista eräälle teen. Vaparin männistä ei tietoa miten kestää turbokäytössä,
toki puristus myös koneissa eri ja se kansipahvin paksuus.
Halvemmalla pääset ostamalla täydellisen gte koneen jonka muutat singleksi jos et twininä halua ajella.
Muutoskatsastus tietenkin sitten oma lukunsa vtt testeineen ja muine todistuksineen. :evil5:
Viiisaammat tarkentakoon, lisätköön ja korjatkoon...
Vaihtoehtojahan kyllä on jos välttämättä haluaa rakennella ja on sitä monenlaisia nähty ja tehty. Tuossa nyt oli omat mietteet.
No heitetään nyt päästä taas nopsaa osalista mitä tarvii jos haluaa katulaillisen ge - singleturbo swapin tehdä, niin että se on koneen osalta OMASTA MIELESTÄNI kunnolla tehty ei kuitenkaan mitään hipo osia tms. vaan ns. välttämättömät olettaen että edelleen ajat 98e5 polttoaineella. Hintoja en laita kun osia on monen laatuisia ja hintaisia.
Lohkoon pääöljykanavien yhdistys
Öljysuihkut + niille paikkojen koneistus lohkoon
Ahtimelle öljynpaine koneistus lohkoon
GTE-öljypumppu (ge pumpussa ei paikkaa kampiakselin tunnistimelle) tai vaihtoehtoisesti erillinen triggeri kampiakselille
Kannen tiivisteen vaihto
Turbon männät ja veivit (mahdollisesti ns. aftermarket kamaa jos isot tehot haussa)
Pakosarja
Ahdin
Hukkaportti
Cooleri
Coolerin putket
Pakoputkisto
(blow off tms)
(Imusarja)
Jakaja sytytyksen poisto
Triggeri imunokalle (liipaisu)
Moottorinohjain (täysin ohjelmoitava)
Laajakaista lambda
Isommat suuttimet + tukki
Bensapumppu
(bensalinjat)
Kytkin (myöhemmin loota kun w58 antautuu)
Puolat + sytkävahvarit
Johtotöitä jonkinverran
Koneen tiivisteet (stefat, yms)
(kun koneen kuitenkin avaa niin muut perus koneistukset yms)
ABS:en rakennus jos ei ole abseja vakiona
VTT päästömittaukset leimalle
Tehomittaukset leimalle
Tosta äkkiä heittäsin arvion että n. 10t euroa + absien rakennus usean tuhannen paitsi jos saa jostain käytettynä koko setin napoineen yms + tehonmittaus satkun tms + vtt about 2000eur / yritys
Eli kyllä sen 20 tuhanteen varmaan tekee kun ei se VTT testeistä kuitenkaa ekalla mene läpi :)
Toinen vaihtoehto: (EN suosittele)
Pakosarja
Ahdin
Hukkis
Cooleri+putket
Suuttimet
Laajakaista
Piggypack seosten ohjaukseen
Öljynpaineen ryöstö ahtimelle suodinjalasta tms
Pakoputkisto
ABS + VTT päästöt + tehonmittaus
Ja taas meni kymppitonni, ahtopaineet pidettävä pienenä että kestää vaparinpuristukset+bensiinin tms. Tai sit ajelee etanolilla mutta si tarviis ehkäpä muita muutoksia, b-pumppua, täys moottorinohjaus yms.
Molemmissa vaihtoehdoissa jonkun toki pitää säätääkkin se moottori jossei suju itseltä ja sekään ei ole halpaa varsinkaa jos tarvii sellaset kartat saada tehtyä että menee vtt testeistäkin läpi, kylmäkäytöt yms kivat yksityiskohdat.
Jotain saattoi unohtuakkin mutta lyhyesti osta GTE malli suoraan niin on helpointa tai tee koko koneen vaihto GE -> GTE ( tässäkin vaihtoehdossa todistusten hommausta, absien rakentaminen yms mukavuudet)
Kiitos kattavasta vastauksesta!
Lainaus käyttäjältä: CrazyDriver - 29 lokakuu, 2012, 14:11:22
No heitetään nyt päästä taas nopsaa osalista mitä tarvii jos haluaa katulaillisen ge - singleturbo swapin tehdä, niin että se on koneen osalta OMASTA MIELESTÄNI kunnolla tehty ei kuitenkaan mitään hipo osia tms. vaan ns. välttämättömät olettaen että edelleen ajat 98e5 polttoaineella.....
.......
ABS + VTT päästöt + tehonmittaus.........
Jos Ny en iha väärässä ole, ni kone swapattuun ei tarvitse VTT päästöjen mittausta, Dynolaput mukaan ja vastaavuus todistukset osista joita on päivitetty vastaamaan TT mallia, E-tyyppihyväksyntä osia on pakko käyttää ja E- laput pitäs vissiinki olla mukana. Moni tälläinen tieto voi hieman riippua katsurista, että miten asiat hoituu. Sinkutukseen tosin vissiinkin tarvitaan sittemin nuo päästöt?
Siitemmin tuohon 98e5 asiaan... aikas ison listan olit värkänny osista, ja RE85 käyttöön riittää vähimmillää bensanpaineen nosto (pumpuilla ja suuttimilla jotta syöttö saadaan kohdilleen) sekä sytkän uudelleen ajoituksella. Toki olisi erittäin suositeltavaa rakentaa polttoainelinjat uudelleen materiaalista joka kestää korkean etanolipitoisuuden, sekä täysinohjattavan moottorinohjaimen (AEM EMS, MegaSquirt jne jne) asentamista, että voi laittaa auton toimimaan NS FlexFuel tyyliin.
Suurimman osan noista olit tuonne jo maininnut, niin mikäs tuossa nyt sittemmin estäis samantein hyppäämään siihen RE85:n käyttöön?
Tuosta RE85:sta oon kuullut viimeaikoina sellaista huhua, ettei sitä enään läpäistä katsastuksissa, ei ainakaan kaikkialla?!
Korjatkaa jos olen väärässä! :thumbsup:
Lainaus käyttäjältä: Japso - 29 lokakuu, 2012, 20:04:11
Olet väärässä.
Juu, nyt kävi semmonen homma BigBeni, että olet valitettavasti väärässä. Eipä mullakaan tähän muuta, hyvää päivänjatkoa sinulle.
Lainaus käyttäjältä: BigBeni - 29 lokakuu, 2012, 19:22:28
Suurimman osan noista olit tuonne jo maininnut, niin mikäs tuossa nyt sittemmin estäis samantein hyppäämään siihen RE85:n käyttöön?
Eipä mikään varsinaisesti estä tietenkään mutta ite ainakin nostaisin ruttua enkä ajais vakio männillä RE85 kanssa, ei mulla tähän pätevää syytä ole
ja sinänsähän vaparin ruttu ois aika hyväkin RE85 turbokäyttöön.
En muutenkaan ite ole tuon RE85 kannalla, syistä joita en ala tässä kovin tarkasti erittelemään. Sanotaan nyt kuitenkin vaikka niin että osalista olisi kuitenkin hiukan
erilainen
itselläni RE85 käyttöön ja sitten kannattaa tietää kuinka sen koneen rakentaa ja säätää... voipi muuten mm. alakerran laakerit olla ihmeissään jo
muutaman tuhannen kilometrin jälkeen. >:D
Ja joo ge-gte swappi ei kai välttämättä tarvi VTT mittauksia jos on tekniikka vaihdettu täydellisenä kaikkine saastelaitteineen ynnämuineen. Tietty riippuu
konttoristakin että tietääkö ne edes mitä kaikkee siinä kuuluisi olla yms. tuskin kovin moni ainakaan tietää. Mutta vastaus oli lähinnä ge - turbotukseen.
Lainaus käyttäjältä: BigBeni - 29 lokakuu, 2012, 19:22:28
aikas ison listan olit värkänny osista
Listan laajuus johtuu siitä että noin sen itse tekisin jos olisi pakko tehdä, oli siinä se toinenkin osalista millä sen kyllä saa rokkaamaan suht edukkaastikkin jos ei abs, vtt ynnä muita katsastukseen liittyviä kuluja lasketa mutta niiden kanssa homma menee omasta mielestä järjettömäksi. Enkä sit tiä kui pitkäikänen tollanen "pika" turbotus on.
Ja tosiaan oon noita muutamille tehnyt joten jotain luulen noista myös tietäväni, en toki kaikkea, aina oppii uutta :thumbsup:
Mutta nämä tosiaan omia näkemyksiäni, jokainen saa tietenkin tehdä niinkuin haluaa. Toivottavasti "alkuperäiselle" kysyjälle oli tuosta kuitenkin osviitaksi ja/tai avuksi.
bigpeni jos sä rakenneat huom "rakennat" etkä swäppää konetta ja jos sä saat sen leimalle ja muutoskatsastettua niin voin tarjota sulle hesen alennuslippuja tai vaikka mäkkärinkin lippuja, ihan vapaa valintaisesti.
Taidat olla ihan tekijämiehiä kun on faktatkin hyvin hallussa. Muista sitten varmistaa että laturi toimii ja hihna on paikoillaan ja pyörii :)
Sovitaanko nyt pojat porukassa, ettei kukaan turbota sitä vaparikonetta, vaan halutessaan muuttaa vapari turboksi vaihtaa sen koko koneen gte-malliin? Jooko?
Siis itseäni tällä foorumilla on ihmetyttänyt alusta asti tuo, "älä laita siihen turboa, osta TT malli" huutelu?!?!
Mitä sillä on väliä jos joku tahtoo turbottaa vaparinsa ja maksaa itsensä siitä kipeäksi ja nähdä paljon vaivaa siinä? Mitä sitten? Antaa kysyjän suunnitella ja miettiä vaihtoehtoja ja vastataan siihen kysymykseen.
Kun tästä kysytään miten tämä voitaisiin toteuttaa ei kysyjä varmasti halua kymmentä vastausta jossa lukee että "oisit ostanut TT:n".
Jos olet ostanut suoraan TT:n eikä sinulla ole tietoa asiasta mitä tässäkin topicissa alunperin kysyttiin niin mielestäni voisi miettiä
vaihtoehtoa olla kokonaan vastaamatta yhtäänmitään.
Ei mulla muuta.
Lainaus käyttäjältä: Enriquez - 30 lokakuu, 2012, 10:48:13Kun tästä kysytään miten tämä voitaisiin toteuttaa ei kysyjä varmasti halua kymmentä vastausta jossa lukee että "oisit ostanut TT:n".
Jos mä kysyisin hippifoorumilla miten kuuseen kiivetään paljas perse eellä, ni mä haluisin kuulla, jos vaihtoehtona olis hissi.
Lainaus käyttäjältä: Enriquez - 30 lokakuu, 2012, 10:48:13
Siis itseäni tällä foorumilla on ihmetyttänyt alusta asti tuo, "älä laita siihen turboa, osta TT malli" huutelu?!?!
Mitä sillä on väliä jos joku tahtoo turbottaa vaparinsa ja maksaa itsensä siitä kipeäksi ja nähdä paljon vaivaa siinä? Mitä sitten? Antaa kysyjän suunnitella ja miettiä vaihtoehtoja ja vastataan siihen kysymykseen.
Kun tästä kysytään miten tämä voitaisiin toteuttaa ei kysyjä varmasti halua kymmentä vastausta jossa lukee että "oisit ostanut TT:n".
Jos olet ostanut suoraan TT:n eikä sinulla ole tietoa asiasta mitä tässäkin topicissa alunperin kysyttiin niin mielestäni voisi miettiä
vaihtoehtoa olla kokonaan vastaamatta yhtäänmitään.
Ei mulla muuta.
Juu mutta se on se on 1% kuka sen tekee. Siis tuo on vaan pelkkää huutelua että nyt tehdään. Vähän niinkun nää 1000hp virittäjätkin. Paljon puhetta tyhjästä.
Lainaus käyttäjältä: SubLine - 30 lokakuu, 2012, 13:36:25
Vähän niinkun nää 1000hp virittäjätkin. Paljon puhetta tyhjästä.
Niin Koisteli! Suu kiinni! ;D
(http://cdn.chud.com/8/8c/8c6ddd8f_this-is-gonna-be-good.gif)
Jatkakaa
Lainaus käyttäjältä: Tem - 30 lokakuu, 2012, 10:57:06
Jos mä kysyisin hippifoorumilla miten kuuseen kiivetään paljas perse eellä, ni mä haluisin kuulla, jos vaihtoehtona olis hissi.
Hymyilin ääneen :D
Lainaus käyttäjältä: SubLine - 30 lokakuu, 2012, 00:03:03
bigpeni jos sä rakenneat huom "rakennat" etkä swäppää konetta ja jos sä saat sen leimalle ja muutoskatsastettua niin voin tarjota sulle hesen alennuslippuja tai vaikka mäkkärinkin lippuja, ihan vapaa valintaisesti.
Taidat olla ihan tekijämiehiä kun on faktatkin hyvin hallussa. Muista sitten varmistaa että laturi toimii ja hihna on paikoillaan ja pyörii :)
:thumbsup: Hyvä heitto oli, ihan nauroin.
En väittäis itteäni tekijämieheks, mut olen toki yrittäny tutustua aiheeseen mah. hyvin. Vissiinkin kaikki aiheeseen liittyvä asiallinen kommentointi auttaa alkuperäistä kysymystä? Toki nyt selkestästikkin, olin vähintään osittain, väärässä mutta kaipa tuolta jotain hyödyllistä tuli myös sanottua kaikkien näiden muitten tarkkojen luetteloiden kanssa :icon_scratch:.
Toivottavasti homma sujuu.
Lainaus käyttäjältä: Tem - 30 lokakuu, 2012, 10:57:06
Jos mä kysyisin hippifoorumilla miten kuuseen kiivetään paljas perse eellä, ni mä haluisin kuulla, jos vaihtoehtona olis hissi.
:-[
No jos sä kysyt miten kuuseen kiivetään paljas perse eellä, niin oletuksena haluat myös kuulla hipeiltä tekniikoita puuhun pääsemisestä ja miten muilla on moinen suoritus onnistunut?
en mää lähde tuomitsemaan, harrastukset kullakin...
Lainaus käyttäjältä: SubLine - 30 lokakuu, 2012, 13:36:25
Juu mutta se on se on 1% kuka sen tekee. Siis tuo on vaan pelkkää huutelua että nyt tehdään. Vähän niinkun nää 1000hp virittäjätkin. Paljon puhetta tyhjästä.
Tuo on täysin totta ja luultavasti tämän jälkeen kun kuulevat miten iso homma joka maksaa on kyseessä niin ostavatkin suoraan sen halvimman TT:n mitä nettiautosta löytyy. Mutta
periaatteena tälle olise ettei kaikkien tarvitse mielestäni toistaa samaa asiaa topicista toiseen vaan vain vastata suoraan alkuperäiseen kysymykseen jota juurikin tässä topicissa kysyttiin.
Lainaus käyttäjältä: Enriquez - 31 lokakuu, 2012, 12:24:41periaatteena tälle olise ettei kaikkien tarvitse mielestäni toistaa samaa asiaa topicista toiseen
Toihan se olis ihanne, että yks sanois ja asia menis perille.
Mut ihan järjestäen nää vaparit turpottajat on tyyppejä, jotka keksii mielestään hienon idean säästää rahaa ja hakevat idealleen kannustusta. Jos yks tai kaks sanoo, et ei kannata, ni ne on vaan kateellisia huutelijoita. Sitku "kaikki" sanoo, et mieti nyt oikeesti, ni aletaan vasta miettiä, et oisko tosiaan noin.
Lainaus käyttäjältä: Enriquez - 31 lokakuu, 2012, 12:24:41
Mutta
periaatteena tälle olise ettei kaikkien tarvitse mielestäni toistaa samaa asiaa topicista toiseen vaan vain vastata suoraan alkuperäiseen kysymykseen jota juurikin tässä topicissa kysyttiin.
Surullinen fakta kuitenkin on se, että täsmälleen vastaava topic ilmestyy 1-2kk välein foorumille. Eihän vastauksista vastaajia voi syyttää. Saman aiheen toistaminen kymmenissä topiceissa ruokkii kyllä itse itseään.
Lainaus käyttäjältä: Tem - 31 lokakuu, 2012, 12:43:53
Jos yks tai kaks sanoo, et ei kannata, ni ne on vaan kateellisia huutelijoita. Sitku "kaikki" sanoo, et mieti nyt oikeesti, ni aletaan vasta miettiä, et oisko tosiaan noin.
Nimenomaan jos kaikki vastaajat on erimieltä niin silloinhan niiden täytyy olla väärässä ;)
Kuten lekonna ja CrazyDriver tuossa jo on asian hyvin ilmaissut, sen lisäksi jos haluaa viisautta kitkeä tästä viestien sekamelskasta ja jumalattomasta määrästä offtopiccia, niin vaihtoehtoehdoiksi jäävät seuraavat:
Tehotavoite ~500-600hp = Osta TT kone (automaattilootalla)
Tehotavoite lähempänä / yli 1000hp = Viritä vaparikoneesta, koska joudut kuitenkin vaihtamaan kaiken oleellisen mikä tekee eron TT ja vaparin välille (vaihdelaatikkona sitten TH400/Powerglide tai Manuaali aski, hintaa kertyy jokatapauksessa).
Olisiko nyt tämä asia tarpeeksi lyhyesti mainittu, ettei tarvitse mankua enempää.
Lainaus käyttäjältä: Coutsi - 31 lokakuu, 2012, 18:18:14
Kuten lekonna ja CrazyDriver tuossa jo on asian hyvin ilmaissut, sen lisäksi jos haluaa viisautta kitkeä tästä viestien sekamelskasta ja jumalattomasta määrästä offtopiccia, niin vaihtoehtoehdoiksi jäävät seuraavat:
Tehotavoite ~500-600hp = Osta TT kone (automaattilootalla)
Tehotavoite lähempänä / yli 1000hp = Viritä vaparikoneesta, koska joudut kuitenkin vaihtamaan kaiken oleellisen mikä tekee eron TT ja vaparin välille (vaihdelaatikkona sitten TH400/Powerglide tai Manuaali aski, hintaa kertyy jokatapauksessa).
Olisiko nyt tämä asia tarpeeksi lyhyesti mainittu, ettei tarvitse mankua enempää.
:thumbsup:
Lainaus käyttäjältä: Coutsi - 31 lokakuu, 2012, 18:18:14
Kuten lekonna ja CrazyDriver tuossa jo on asian hyvin ilmaissut, sen lisäksi jos haluaa viisautta kitkeä tästä viestien sekamelskasta ja jumalattomasta määrästä offtopiccia, niin vaihtoehtoehdoiksi jäävät seuraavat:
Tehotavoite ~500-600hp = Osta TT kone (automaattilootalla)
Tehotavoite lähempänä / yli 1000hp = Viritä vaparikoneesta, koska joudut kuitenkin vaihtamaan kaiken oleellisen mikä tekee eron TT ja vaparin välille (vaihdelaatikkona sitten TH400/Powerglide tai Manuaali aski, hintaa kertyy jokatapauksessa).
Olisiko nyt tämä asia tarpeeksi lyhyesti mainittu, ettei tarvitse mankua enempää.
Mutta eikös TT osat mene paremmin kaupaksi ja niistä saa sentään rahaa :3some:
Lainaus käyttäjältä: SubLine - 01 marraskuu, 2012, 02:12:37
Mutta eikös TT osat mene paremmin kaupaksi ja niistä saa sentään rahaa :3some:
Juu mut ei noilla viritysasteilla enää paljoa lompakossa tunnu jos sinne tupsahtaa sillon tällön viiskymppiä tai satku jostain ylimääräsestä osasta.
Ite ostaisin silti sen TT moottorin ennemminkuin rupeisin vääntää tuota vaparia, olis sit kerralla kunnolla tehty.
Lainaus käyttäjältä: Osmo - 01 marraskuu, 2012, 08:37:54
Juu mut ei noilla viritysasteilla enää paljoa lompakossa tunnu jos sinne tupsahtaa sillon tällön viiskymppiä tai satku jostain ylimääräsestä osasta.
Ite ostaisin silti sen TT moottorin ennemminkuin rupeisin vääntää tuota vaparia, olis sit kerralla kunnolla tehty.
Mutta kylhän nyt harrastamisen ilosta maksaa sen ylimääräsen pari tonnia :icon_biggrin:
Itse asiaan: Jos nyt oikeesti puhutaan big hp koneen rakentamisesta, niin itse saattaisin lähteä rakentaan jostain Lexus vapari JZ:sta kun voisi olettaa et lohko on vuosien varrella joutunut paljon pienemmälle rasitteelle. Vrt. joku bpu tt kone, joka jo on ollut 20v. rasitteella...
Lainaus käyttäjältä: Juzzo - 01 marraskuu, 2012, 09:14:58Itse asiaan: Jos nyt oikeesti puhutaan big hp koneen rakentamisesta, niin itse saattaisin lähteä rakentaan jostain Lexus vapari JZ:sta
Big hp = Brand new lohko tojotalta. ;)
Lainaus käyttäjältä: Noc - 01 marraskuu, 2012, 17:00:08
Big hp = Brand new lohko tojotalta. ;)
Tätä meinasin ite kans sanoo mut en sit jaksanu, Titanilta saa uusia lohkoja ja kansia 8)
Lainaus käyttäjältä: Noc - 01 marraskuu, 2012, 17:00:08
Big hp = Brand new lohko tojotalta. ;)
Lainaus käyttäjältä: Osmo - 01 marraskuu, 2012, 17:38:21
Tätä meinasin ite kans sanoo mut en sit jaksanu, Titanilta saa uusia lohkoja ja kansia 8)
Totta tuokin... mutta:
Lainaus käyttäjältä: Juzzo - 01 marraskuu, 2012, 09:14:58
... niin itse saattaisin lähteä rakentaan jostain Lexus vapari JZ:sta...
kun tarkotin luokkaa 700-900rwhp. Lisäksi vielä omalla osallani puhutaan alle rivi duunarin palkkatason rakentelu budjetista. Eri kuviot on äijillä ketkä kiskoo sen ~100 kiloo vuodessa ja rakentelee niitä +krwhp laitteita :icon_biggrin:
Lainaus käyttäjältä: Juzzo - 01 marraskuu, 2012, 20:54:17
Totta tuokin... mutta:kun tarkotin luokkaa 700-900rwhp. Lisäksi vielä omalla osallani puhutaan alle rivi duunarin palkkatason rakentelu budjetista. Eri kuviot on äijillä ketkä kiskoo sen ~100 kiloo vuodessa ja rakentelee niitä +krwhp laitteita :icon_biggrin:
Pakko viellä kommentoida tänne :wave:
Ihmetyttää kyllä vähäsen, että miksi muita kiinnostaa tuo toisten lompakko nii maan perhanan paljon? Varsinkin jos ei pyydetä hinta arvioo remontista, ja silti se on pakko änkeä se vastaus siihen muotoon :" Älä nui tee tulee maksaa iha törkeeeeeeeeeeeesti....ei kannata".
Veikkaan kuitenkin, että suurin osa nuista kyselijöistä on kuitenkin sen verran päteviä että osaavat laskea osien hintoja yhteen kun keräilevät foorumeilta tarpeellisien osien listaa... Osanee vissiin viellä tuon jälkeen myös päättää, että onko se omalle lompakolle liikaa vaiko eikö :icon_scratch:
Varmasti tulee tästäkin kommentista paljon flamea, mutta kunhan kovasti tätä asiaa ihmettelin :wave:
Lainaus käyttäjältä: BigBeni - 02 marraskuu, 2012, 19:51:02
Pakko viellä kommentoida tänne :wave:
Ihmetyttää kyllä vähäsen, että miksi muita kiinnostaa tuo toisten lompakko nii maan perhanan paljon? Varsinkin jos ei pyydetä hinta arvioo remontista, ja silti se on pakko änkeä se vastaus siihen muotoon :" Älä nui tee tulee maksaa iha törkeeeeeeeeeeeesti....ei kannata".
Veikkaan kuitenkin, että suurin osa nuista kyselijöistä on kuitenkin sen verran päteviä että osaavat laskea osien hintoja yhteen kun keräilevät foorumeilta tarpeellisien osien listaa... Osanee vissiin viellä tuon jälkeen myös päättää, että onko se omalle lompakolle liikaa vaiko eikö :icon_scratch:
Varmasti tulee tästäkin kommentista paljon flamea, mutta kunhan kovasti tätä asiaa ihmettelin :wave:
Älä piittaa näistä. Ne tekee tuota työksensä ku eivät muutakaa tekemistä keksi. Suprat seisoo tallis, ja
runkkaavat jollai etuveto carinalla pitkin talvea ja hehkuttaa omia nuoruusvuosia ku viä seisoi jonku auton takia :laugh:
Lainaus käyttäjältä: BigBeni - 02 marraskuu, 2012, 19:51:02
Pakko viellä kommentoida tänne :wave:
Ihmetyttää kyllä vähäsen, että miksi muita kiinnostaa tuo toisten lompakko nii maan perhanan paljon? Varsinkin jos ei pyydetä hinta arvioo remontista, ja silti se on pakko änkeä se vastaus siihen muotoon :" Älä nui tee tulee maksaa iha törkeeeeeeeeeeeesti....ei kannata".
Veikkaan kuitenkin, että suurin osa nuista kyselijöistä on kuitenkin sen verran päteviä että osaavat laskea osien hintoja yhteen kun keräilevät foorumeilta tarpeellisien osien listaa... Osanee vissiin viellä tuon jälkeen myös päättää, että onko se omalle lompakolle liikaa vaiko eikö :icon_scratch:
Varmasti tulee tästäkin kommentista paljon flamea, mutta kunhan kovasti tätä asiaa ihmettelin :wave:
mä veikkaan taas, että ne jotka tääl kyselee eivät tiedä ja siksi kysyvät ? ;D Enkä oikeen ymmärrä että miks se pitää aina se uus thread tehdä kun tossa varmaa jos kattoo ni 100 samanlaista threadii. On nää vaa parhaita topickeja lukea, kiitos tietyille ihmisille :D
Lainaus käyttäjältä: BlackSupra - 02 marraskuu, 2012, 20:03:39
Älä piittaa näistä. Ne tekee tuota työksensä ku eivät muutakaa tekemistä keksi. Suprat seisoo tallis, ja runkkaavat jollai etuveto carinalla pitkin talvea ja hehkuttaa omia nuoruusvuosia ku viä seisoi jonku auton takia :laugh:
Ei ehkä enempää ois voinu osua kohilleen mun osalta :D
Lainaus käyttäjältä: BlackSupra - 02 marraskuu, 2012, 20:03:39runkkaavat jollai etuveto carinalla
Oiskohan pikkulohkosessa carinassa tiukempi putki?
(http://www.hungangels.com/vboard/attachment.php?attachmentid=395106&stc=1&d=1305885944)
Lainaus käyttäjältä: Tem - 02 marraskuu, 2012, 20:32:52
Oiskohan pikkulohkosessa carinassa tiukempi putki?
En tiiä mutta saatanan ruosteinen. ykspistekutosella eemelillä mennään ja hyvältä on tuntunu ainaki tähän asti. voi sitä muutkin klubilaiset tulla kokeilemaan, mun jälkiliukkailla.
Lainaus käyttäjältä: Osmo - 02 marraskuu, 2012, 20:39:02
En tiiä mutta saatanan ruosteinen. ykspistekutosella eemelillä mennään ja hyvältä on tuntunu ainaki tähän asti. voi sitä muutkin klubilaiset tulla kokeilemaan, mun jälkiliukkailla.
Oot sä viisas :merror: Pidä toi.. :sad6:
Ehkä juuri siksi kun sitä rahaa ei ole ;D
Niinku sanoin haluun nähä eka. Kaikki kertoo esson baarilla juttuja mutta mitkä niistä on totta? ;)
Lainaus käyttäjältä: SubLine - 02 marraskuu, 2012, 21:02:09
Ehkä juuri siksi kun sitä rahaa ei ole ;D
Niinku sanoin haluun nähä eka. Kaikki kertoo esson baarilla juttuja mutta mitkä niistä on totta? ;)
Köyhä :tongue7:
heh. onko plakzubra nauttinu mietoja alkoholijuomia näin perjantaina. äkkiä vois kuvitella kommenteista.
kossua
Juu olen köyhä. Mitä sitä kieltämään. Kyllä kateeksi käy katsella tätä meininkiä kun on pojilla varaa rakennella vapari suprista teho myllyjä ja muutenkin varaa ylläpitää niitä vehkeitä. Sitten tullaan vain ainoastaan humalapäissä avautumaan foorumeille se on sitä suomalaisuutta.
Lainaus käyttäjältä: jykelä - 02 marraskuu, 2012, 22:20:06
heh. onko plakzubra nauttinu mietoja alkoholijuomia näin perjantaina. äkkiä vois kuvitella kommenteista.
Tuotahan se harrastaa aina perjantaisin, sosialisoituu viinan voimalla ja ryömii kivenkolosta meille juttelemaan.
Lainaus käyttäjältä: Osmo - 02 marraskuu, 2012, 22:44:07
Tuotahan se harrastaa aina perjantaisin, sosialisoituu viinan voimalla ja ryömii kivenkolosta meille juttelemaan.
Mikä keke tää mustasurma ees on? Tuntuu itkevän joka topikissa jotai turbosuprista...ettei vaa ois ite se köyhä.
Lainaus käyttäjältä: BlackSupra - 28 syyskuu, 2011, 21:01:50
NO VITTU mä sanon kans! ;D
Se oikeenlainen supra varmaan hommataan sitte ku perse sen kestää,ja sopiva yksilö löytyy.
Kyseinen kommentti löytyy BlackCelica projektitopicista. Joku vittuili vaparisupran ostamisesta, ja näin BlackSupra asiaan vastasi.
http://www.supraclubfinland.com/forum/index.php/topic,7117.90.html (http://www.supraclubfinland.com/forum/index.php/topic,7117.90.html)
Kovaa peliä bos.. eiku scf:llä
Lainaus käyttäjältä: jykelä - 02 marraskuu, 2012, 22:20:06
heh. onko plakzubra nauttinu mietoja alkoholijuomia näin perjantaina. äkkiä vois kuvitella kommenteista.
:D näköjään...
Joo oh :laugh: ( voimakkaasti huvittunut ) Pitänee alkaa katselemaan imsa/atlantic sarjan koneita tohon omaan juttuun :)
Lainaus käyttäjältä: Ethan_Hunt(toyotafreak) - 03 marraskuu, 2012, 17:15:14
Joo oh :laugh: ( voimakkaasti huvittunut ) Pitänee alkaa katselemaan imsa/atlantic sarjan koneita tohon omaan juttuun :)
Pysytäänkö kuitenkin todellisuudessa, vaikka ei kai niitä utopistisia unelmiakaan ole tänne kielletty laittamasta.
Vaparistaku puhutaan, niin kävin tuossa kaverin MKIII vaparissa istumassa ja kun meillä molemmilla on kuiten turpo-romppeetkin olemassa, niin kohtuullisia naurunpurskahduksia aiheutti se paljon puhuttu "vaparin alavääntö"
Mutta mikäpä minä olen puhumaan, ite ostin vanhan -84:en vapari "Celica"Supran ja siihen upotin turpotekniikan.
Tyhmä kun olin, niin otin siitä liikaa tehoa, nyt sillä ei pysty ajaan lämpötilan painuttua alle ~8:n asteen, kun menee jo liian liukkaaksi.
Joutuu siis talven tyytymään Micraan, mutta pojat, siinä se vasta pieni pakoputki on ;D
Lexuski ois kyllä 2JZ:lla pihassa, mutta se raju alavääntö pelottaa, ajakoon siis muija sillä ;)
Ai niin, en oo juonu ku kahvia. . . vielä.
Lainaus käyttäjältä: emk67 - 03 marraskuu, 2012, 17:54:45
Pysytäänkö kuitenkin todellisuudessa, vaikka ei kai niitä utopistisia unelmiakaan ole tänne kielletty laittamasta.
Vaparistaku puhutaan, niin kävin tuossa kaverin MKIII vaparissa istumassa ja kun meillä molemmilla on kuiten turpo-romppeetkin olemassa, niin kohtuullisia naurunpurskahduksia aiheutti se paljon puhuttu "vaparin alavääntö"
Mutta mikäpä minä olen puhumaan, ite ostin vanhan -84:en vapari "Celica"Supran ja siihen upotin turpotekniikan.
Tyhmä kun olin, niin otin siitä liikaa tehoa, nyt sillä ei pysty ajaan lämpötilan painuttua alle ~8:n asteen, kun menee jo liian liukkaaksi.
Joutuu siis talven tyytymään Micraan, mutta pojat, siinä se vasta pieni pakoputki on ;D
Lexuski ois kyllä 2JZ:lla pihassa, mutta se raju alavääntö pelottaa, ajakoon siis muija sillä ;)
Ai niin, en oo juonu ku kahvia. . . vielä.
Pysytään vaan sopii mulle oikein hyvin :-) kyllähän toi vaparin turbottaminen on käynyt monesti mielessä ja voihan olla että joskus vielä teenkin sen mutta millä osilla on täysin eri asia sitten. Eri vaihtoehtoja on käynyt mielessä, osien suhteen mietin moniakin vaihtoehtoja esim kiertokangiksi voisi hankkia PO-Metalsin kiertokanget ja kampiakseliksi voisi todellakin katsella imsa/atlantic sarjan kampuroita jos vain sellaisen löytää ja järki hintaan , Keith Blackilta kysyin jo kampiakselia, ei ollut mutta ei se mitään etsitään lisää, mäntiä löytyi kyllä joihinkin toyotan koneisiin KB:ltä :-) Toki noi jotkut oikeat kisaosat maksaa enemmän kuin kiinakopiot mutta hinnathan saa tietoon kun kyselee ja niiden perusteella sitten tulee päätettyä että mitä tekee ja millä aikataululla. Jokainenhan tekee juurikin sitä mihin omat rahkeet riittää . Ne kellä on enemmän heti laittaa rahaa kehiin saa samat jutut kasaan nopeammin kuin se kenellä ei ole niin paljon heti heittää rahaa kehiin. Itse koitan pidemmällä aikataululla säästämisellä yms saada homman kasaan :-)
Mites tämmönen tosta MK4 turbotuksesta , jos käyttää vertalumallina turbo versiota niin eikös ton vaparista muuton pitäs onnistua ihan vaan muutoskatsastuksella vai joutuuko tosiaan käyttämään auton vtt:llä mittauksessa ? Äkkipäätään vaan ajateltuna jos vaan muuttaa sen turbomallin mukaiseksi niin eihän siinä pitäisi olla mitään kummallisuuksia.
Kyllä kyllä. Ei siinä jos oikeesti joku tekee niin kyllä hattua nostan. Mutta monesti vaan porukka puhuu.
Tässä on hyvä esimerkki vaparista -> ahdettuun. Ei nyt tojota ole mutta idea sama.
http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=58700.0 (http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=58700.0)
Lainaus käyttäjältä: SubLine - 04 marraskuu, 2012, 23:02:10
Kyllä kyllä. Ei siinä jos oikeesti joku tekee niin kyllä hattua nostan. Mutta monesti vaan porukka puhuu.
Tässä on hyvä esimerkki vaparista -> ahdettuun. Ei nyt tojota ole mutta idea sama.
http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=58700.0 (http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=58700.0)
Tuota rassen touhua itsekkin seurannu, en kyllä uskonut et poika alkaa vehjettä ahtamaan kun joskus sitä huuteli. No nyttenhän se on jo hyvällä mallilla että ens kesänä on voimaa :) Mut taitaapi olla 1 tuhannesta joka leikkiin ryhtyy.
Rasselle hatun nosto!
Rasse onki proo. :D
Lainaus käyttäjältä: Ethan_Hunt(toyotafreak) - 04 marraskuu, 2012, 22:53:16Mites tämmönen tosta MK4 turbotuksesta , jos käyttää vertalumallina turbo versiota niin eikös ton vaparista muuton pitäs onnistua ihan vaan muutoskatsastuksella vai joutuuko tosiaan käyttämään auton vtt:llä mittauksessa ? Äkkipäätään vaan ajateltuna jos vaan muuttaa sen turbomallin mukaiseksi niin eihän siinä pitäisi olla mitään kummallisuuksia.
Mitäpä noita äkkipäätään ajattelemaan, ku laki on ihan selkeä vähäpäästösten osalta. Jos sulla on vakiokone, ni sitten se on vakiokone. Jos sulla on jotain muuta, ni sitten se ei oo vakiokone. Tehtaalta ei oo tullu turbotettua vaparia, eikä semmoseen oo olemassa valmista paperia. Ostat vaan sen kokonaisen turbotekniikan, jos laillisesti haluat tehä ilman omia mittauksia.
Kusetuslinjalla voi toki sanoa, et tää on tehtaan vakio turpokone.
Tuli tossa ihan ohimennen vastaan, niin oli pakko nostaa topicia 8)
(http://cdn.memegenerator.net/instances/250x250/28714529.jpg)
Lainaus käyttäjältä: Wilis - 10 marraskuu, 2012, 00:59:34
Tuli tossa ihan ohimennen vastaan, niin oli pakko nostaa topicia 8)
(http://cdn.memegenerator.net/instances/250x250/28714529.jpg)
Ei saatana... vittu mä repesin ja näin itseni tuossa :D.. Vastaanottamassa tuota kysymystä :D..
Lainaus käyttäjältä: zeisosix - 09 tammikuu, 2013, 01:59:53
Ei saatana... vittu mä repesin ja näin itseni tuossa :D.. Vastaanottamassa tuota kysymystä :D..
Kuten myös! Ainakin silloin kun omasta petti laatikko... :)) Mutta ei voi kun kiitellä clubilaisia + muita maanpinnalle palauttamisesta! Missä kusessa sitä oltaskaan ny jos siihen swappiinkin olis ryhtyny...
Lainaus käyttäjältä: [tony] - 09 tammikuu, 2013, 17:18:06
Kuten myös! Ainakin silloin kun omasta petti laatikko... :)) Mutta ei voi kun kiitellä clubilaisia + muita maanpinnalle palauttamisesta! Missä kusessa sitä oltaskaan ny jos siihen swappiinkin olis ryhtyny...
Pienen pienten ongelmien kautta hyvin pelittävän auton ratissa!! :toothy10: "Allekirjoittanut"
Ajattelin tehdä tt swapin tohon vapariin mutta kuinka vaparis toi 5v laatikko ja perä kestää sitä tt konetta sitten? :icon_scratch:
tee autojäsen hakemus, niin pääset lukemaan lisää aiheesta. Silloin haku vastaa varmasti kysymyksiisi.
Lainaus käyttäjältä: vahka - 12 maaliskuu, 2013, 20:33:55
Ajattelin tehdä tt swapin tohon vapariin mutta kuinka vaparis toi 5v laatikko ja perä kestää sitä tt konetta sitten? :icon_scratch:
Hyvin kestää :)
Lainaus käyttäjältä: vahka - 12 maaliskuu, 2013, 20:33:55
Ajattelin tehdä tt swapin tohon vapariin mutta kuinka vaparis toi 5v laatikko ja perä kestää sitä tt konetta sitten? :icon_scratch:
Kestää molemmat.. Tos on vaa jonku verran duunia.
Hyvin on kestäny jo pari kesää pienellä tehon lisäykselläkin. Pakko oli kokeilla vaparin orggis kykimellä mut se luisti heti, ny on kevlari ja tuntuis pitävän. Ainoo mikä on hanurista ni linkkuun ei vapari perällä oikein pääse..
Tarvii herätellä tätä vähän.
Eli muiden vapari koneiden turbotusta on harrastettu meidän tuttavapiirissä jo jokunen vuosi. Esimerkkinä volvon B230A omavalmiste tehdasuusi, kasiventtiilikone nykyisellään noin 10:1 puristukset, tulokset e85 polttoaineella 440hv, sama merkki, b21a, 400tkm, hoonaus ja uudet männänrenkaat, 8.5:1 teho 392 hv. opel 2.0 cih 430 hp...
Nyt olis sitten 2jz-ge:n vuoro.
Mua kiinnostaisi se että miksi useimmilla foorumeilla sanotaan että vakio kannentiiviste on pakko vaihtaa paksumpaan jos aikoo ahtaa enemmän kun puoli baaria?
Onko kannentiiviste itsessään heikko vai onko tää tätä Amerikan Joe meninkiä että pakko olla matalat puristukset kun ei saa kunnolla puristuksia kestävää bensaa, eikä ole säädettyä sytkää niin aina paukkuu tiivisteet nakutuksen takia tai joku muu vastaava syy???
Kumminkin noi jeesuksen aikaiset volvon koneet on kestäneet kovillakin ahdoilla ilman isompia ongelmia, siitä huolimatta että palotilan muoto ja kannen virtaus on epäedullinen verrattuna 2JZtaan... En haluaisi pilata hyvin heräävää korkeapuriste moottoria pudottamalla puristuksia 1980 luvun turboautojen tasolle.
PS tämä ei tule toyotan koppaan joten ei tarvi miettiä päästöjä tai abseja. Samaisesta syystä ei voi käyttää TT moottoria lähtökohtana, koska vertailuteho ei sitä salli.
Suurinosa NA-T huonoudesta on vain tuulesta temmattua, varsinkin jos kone käydään läpi. Kannentiivisteen paksuudessa on eroa (0,4mm vs 1,35mm), mutta kyllä se siellä kestää. Etanolia tankkiin ja ahdot kaakkoon, kokeilet kauanko kestää ennen kuin veivit antautuu.
Olis kiinalaiset H-profiilit...
aattelin että sen ei tarvi kestää kun 6-700 hp
onko tuo na-t miten vaikea saada suprassa katsastettua että eikö sitä voi vaan muutoskatsastaa että ois kone vaihdettu ;D
Laillinenhan se ei ole mutta jos papereilla ja siistillä toteutuksella menee läpi muutoskatsastuksesta niin sit se menee siitä läpi, mutta voi narahtaa innnokkaan inssin tutkimuksissa.
Esim heittää GTE moottorin kannen ja ahtimet + yms... Jos odb testiä ei ole mahdollista näihin tehdä niin moottorinohjaus voi olla vaikka MS...
Tiedän että noin on tehty vähäpäästöiseen 240-sarjan volvoon perusmoottoria vaihtamatta turbotus, siinä käytännössä pultattiin ahdin+pakosarja koneeseen kiinni ja porattiin öljynpaluu lohkoon auki sitten original välijäähdytin, putket ja katti putkeen. Automaattilaatikkoon shift kit modi. Sitten modattu original johtosarja kiinni ja MS hanskalokeroon. Kaverilla oli kuitti turbomoottorista
Se meni läpi katsastuksesta, mutta narahti seuraavana vuonna kun ahdin oli vaihtunut gt28rs-ahtimeen ja välijäähdytin kiinalaiseen.
Mutta kun palautti ahtimen vakioksi niin taas mentiin, katsastus piti toteuttaa vaan toisella asemalla...
Tarvis toi suuttimisto laittaa sellaiseen reilaan että kone saa ahdoilla tarpeeksi ainetta.
Kuinka voin käyttää "normaalisuuttimia"?
Katsoin kiinankaupasta ja ebaystä noita bensatukkeja, niissä oli huonosti specsejä että mitkä suuttimet niihin käy.
Ilmeisesti löytyy holkkeja joilla voi muutta peräpään sopivaksi 11mm reikään suutintukissa, mutta mites sitten imusarjan pää?
Kumminkin original suuttimet on tarkoitettu painettavaksi imusarjaa vasten ja normi suutin tiivistyy "poteron" reunoihin O-renkaalla
Lainaus käyttäjältä: hempp2_ - 06 helmikuu, 2014, 21:26:10
Kuinka voin käyttää "normaalisuuttimia"?
Tarkoitat aftermarket-suuttimia siis? Täytyy tietää suuttimen pituus, sekä ylä ja alapäiden halkaisija (joko 11mm tai 14mm). Lyhyempien suuttimien pituutta sekä yläpään halkaisijaa on muutettavissa jatkoadapterilla, jota saa molemmilla halkaisijoilla. Tukkien mukana tulee yleensä nuo sovitinrenkaat, jotka tulevat imusarjan puolelle:
(http://www.rossmachineracing.com/images/large/suprad10r2.jpg)
Tuosta mitat:
(http://www.racetronix.com/product/Injectors/RX-Disc-5042.jpg)
Eli perus noin 72mm pitkä ja suutintukin 13.5 mm reikään...
Lainaus käyttäjältä: mikälie - 06 helmikuu, 2014, 20:40:07onko tuo na-t miten vaikea saada suprassa katsastettua että eikö sitä voi vaan muutoskatsastaa että ois kone vaihdettu ;D
Tosi helppoo, kohtuuhelppoo, kohtuuvaikeeta, tosi hankalaa, ei onnistu.
Riippuu ihan miltä inssiltä kysyt, ne tulkkaa asioita niin eri tavalla. Kannattaa ehkä suosiolla käydä juttelemassa just siellä, missä meinaat katsastella. Tai sit tehä vaikeimman kautta lakipilkkua nussien, että menee varmasti joka paikassa läpi.
niinku oot varmaan tästä ketjusta siis lukenu, käytännössä ge vs gte lohkoissa on pieniä eroja, eli öljyruutat puuttuu vaparista sekä öljykanava pitää porata auki jos haluaa niitä käyttää. ge kansi virtaa vähän huonommin ylhäällä ja jako on erilainen pakosarjassa.
Ihan hyvin se 2jz kestää puristuksia ja etanolia.
Mutta onkos niistä öljyruutista sit hyötyä :icon_scratch:
On niistä hyötyä, ääritilanteessa niiden mäntää jäähdyttävä kapasiteetti on melko huomattava, lisäksi pidemmällä tähtäimellä öljyruiskun voiteleva vaikutus vähentää kulumista huomattavasti.
Mutta uskoisin että niiden vaikutus korostuu vasta rata-, maili- varttimaili pelissä niin paljon että niillä olisi hetkelliseen kestoon merkittävää vaikutusta, yleensä katuautossa loppuu ensin polttoaineen syöttö, voimansiirron kesto, pito tai joku muu komponentti.
Eli jos se seos meinaa mennä muutenkin laihalle, välijäähdytin ahdistaa, ahdin on tapissa turbiini- ja kompurapuolelta ja kone kiertää enemmän kun 300tkm ajetut venttiilinjouset antaisivat periksi en usko että sen öljyruiskun siellä männän pohjassa mitään auttavan.
Näin totesi kaveri joka kärsi totaalituhon bemarin M30 koneen kanssa viime kesänä, kun joku junnu vittuili sille että kun tämä virittää jeesuksen aikaista moottoria jossa ei ole nykyaikaisia komponentteja, kuten esim niitä öljyruiskuja.