MR2 Turbon ajettavuus

Aloittaja markoh, 13 marraskuu, 2006, 15:00:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

markoh

Eli kyse olisi MR2 toisen turboversion ajettavuudesta. Olen lukenut netistä, että auto pyörähtää todella nopeasti ympäri, kun pitoraja ylitetään. Millaisia kokemuksia tästä on käytännössä esim. radalla ja märällä kelillä? Millainen auton ajettavuus on muuten?

Itselläni on MX-5, joka on tosi hyvä ajaa kovempaakin mutkiin. Mazdasta puuttuu tehoa mutta MR2:sta sitä löytyisi mutta kyse on siitä, että uskaltaako tehoa käyttää?

Tarkoitukseni on vaihtaa autoa ja todennäköinen vaihtoehto on MR2 turbo. Se olisi tarkoitus virittäää n. 300 hv tehoiseksi tai ostaa valmiiksi rakennettu auto.

Jore

Itse pyöritin vajaa 10tkm tollasta turbo MR:ää viime vuonna. Varsin kiva laite viedä, jopa talvella kun pitoa on lähestulkoon nelivedon tapaan  :)   Toi jenkkien "snap oversteer" on toisaalta totta, mutta ei sitä hirveän usein kohtaa. Pitoa on vain niin paljon että sitä saa räimiä todella kovin ottein että päästään pidon yli. Sitten kun pito lähtee niin korjaus on tultava välittömästi tai muuten on liian myöhäistä. Eli FR konstruktioon tottuneelle "sladiin-kuppikahvia-korjausliike" ajotapaiselle tuossa pitää kyllä muuttaa asenteita. Mutta nämä siis tulevat vasta ääriajossa vastaan. Jotain helppoudesta kertoo se että mä en ajanut autoa tolppaan, eli ei se kovin vaikea vietävä voi olla  ;D

-Jore

duke

jonkun tonnin olen ajanu ja vielä tiellä kestäny..mutta kovassa vauhdissa huomaa kun pito alkaa lähteä ensin etu-pyöristä sitten kun perä lähtee luistaamaan joutuu olemaan tarkkana muuten käy huonosti,tiukissa mutkissa samanlainen kun joku 325 bimmeri...

Tem

Sanovatten, että noita kuskeja on kahdenlaisia, niitä jotka ovat sen pyöräyttäneet ja niitä jotka ajavat hiljaa. 8)

Se on tosiaan ympäri hetkessä, kun on lähteäkseen. Kannattaa ensin kokeilla jossain parkkiksella tai radalla ja jälkimmäistä ei mielellään affen kaiteiden välissä. Normaalistihan tuo käyttäytyy ihan sivistyneesti ja kruisailuvauhtikin on kovempaa kuin monen muun kotteron täysi yritys. Levottomaksi se tosiaan muuttuu vasta kun ollaan ihan rajoilla ja sinne ei pitäisi vahingossa joutua.

Ite oon ajanu MX-5:sta aika vähän, muutaman kerran vaan päässy koittamaan niitä vanhempia. Mutta se kyllä tuntuis olevan helpompi ajettava, eikä tee mitään äkkinäistä, vaikka yrittäiskin. Mutta etköhän sä misteriinkin totu, kuhan vaan suhtaudut autoon pienellä kunnioituksella sillon kun pitää mennä oikeasti kovaa. ;)
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


markoh

Joo, eihän sinnä äärirajoille vahingossa joudu mutta välillä on vaan kiva ajaa mutkat + rampit kovaa niin, että voi luottaa autoon. MX-5 käyttäytyy tosi hyvin, vaikka ajaisikin ylikovaa eli mitään äkkiliikkeitä ei tapahdu ja hyvin ehtii korjata ennen kuin mitään tapahtuu. MR2:ssa arveluttaa siis, että joutuuko leikkimisestä luopumaan

Vähän ongelmallista on, kun yrittää löytää auton, joka on yhtä aikaa hyvännäköinen, nopea ja hyvä ajettava myös ääritilanteissa. Lisäksi auto pitää saada kohtuullisella rahalla, kun kyse ei ole käyttöautosta vaan lelusta  ;)  Hyvännäköisyys riippuu tietenkin katsojasta mutta omaa silmää miellyttävät pienet urheiluautot, jotka on muotoiltu hyvin. Eli nelioviset, isot, perheauton näköiset ja vanhalta näyttävät autot eivät tule kyseeseen. MR2:n lisäksi RX-7 olisi varmasti aika hyvä vaihtoehto mutta wankel-kone ja sen mukana tuomat ongelmat mietityttävät eli asiantuntevaa ja toiminnassa olevaa korjaamoa ei taida löytyä Suomesta. Toki auton voi viedä Ruotsiin tarvittaessa mutta aika hankalaa sekin on. Eli jokaisesta autosta löytyy aina joku miinuspuoli mutta niin kai se menee, kun ei ole laittaa kymmeniä tuhansia euroja leluun.

Tem

Lainaus käyttäjältä: markoh - 14 marraskuu, 2006, 11:00:11MR2:ssa arveluttaa siis, että joutuuko leikkimisestä luopumaan

Ei joudu. 8)

Kuhan vaan tutustut rauhassa autoon paikassa, missä on varaa lipsautella. Ei se sitten enää yllätä, kun sen tuntee ja tietää mitä saa ja pitää tehdä. Mut tuo Joren jo mainitsema FR -> MR muutos on kuitenkin sen vertaa iso, ettei se ihan tosta vaan onnistu.
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


markoh

Lainaus käyttäjältä: Tem - 14 marraskuu, 2006, 11:58:39
Mut tuo Joren jo mainitsema FR -> MR muutos on kuitenkin sen vertaa iso, ettei se ihan tosta vaan onnistu.

Mitähän tuo FR -> MR muutos on suomeksi  ???

Jore

Lainaus käyttäjältä: markoh - 14 marraskuu, 2006, 15:34:05
Lainaus käyttäjältä: Tem - 14 marraskuu, 2006, 11:58:39
Mut tuo Joren jo mainitsema FR -> MR muutos on kuitenkin sen vertaa iso, ettei se ihan tosta vaan onnistu.

Mitähän tuo FR -> MR muutos on suomeksi  ???

FF = Etumoottorinen, etuvetoinen
FR = Etumoottorinen, takavetoinen
MR = Keskimoottorinen, takavetoinen
RR = Takamoottorinen, takavetoinen
4WD = Neliveto ja moottorin paikka pitää itse etsiä  :P

-Jore

sonic

Lainaus käyttäjältä: markoh - 14 marraskuu, 2006, 11:00:11
MR2:n lisäksi RX-7 olisi varmasti aika hyvä vaihtoehto mutta wankel-kone ja sen mukana tuomat ongelmat mietityttävät eli asiantuntevaa ja toiminnassa olevaa korjaamoa ei taida löytyä Suomesta.

kyllä tuo RICEROCKETS niitä edelleen korjaa huoltaa yms.. neuvoa antaa
Celicasupra 1jz-ge/t -85 , Aristo 3.0v tt -97, Pappacämry -92, Apinabussi -07 :) turboHiace -97, Lexus is200 1jz-gte single
www.driftlexus.kuvat.fi

Jore

Lainaus käyttäjältä: sonic - 14 marraskuu, 2006, 19:44:53
kyllä tuo RICEROCKETS niitä edelleen korjaa huoltaa yms.. neuvoa antaa

Joko Ricerocketsilla on nähty 13B-REW kone livenä? Reilu vuosi takaperin kartoitin korjausta koneelle ja sillon sanoivat suoraan että 13B-T (FC turbo) koneita ovat laittaneet mutta FD korisen 13B-REW:iä ei ole edes nähnyt paikanpäällä. Ei jättänyt hirveän osaavaa kuvaa muutenkaan..

-Jore

nr000001

Lainaus käyttäjältä: Jore - 14 marraskuu, 2006, 21:47:49
Ei jättänyt hirveän osaavaa kuvaa muutenkaan..

Täsmentäisitkö mistä oli kysymys?
1 3 5
├┼┼-╕ 1996 Supra euro spec. 2004 Impreza WRX STi.
2 4 6 R

markoh

Soittelin tuonne Rice Rocketsille, kun aloin miettiä RX-7 twin turbon hankkimista. Puhelimeen vastannut kaveri vaikutti ainakin maallikon korvissa asiantuntevalta. Kun kyselin RX:n virittämisestä ja huolloista, hän sanoi, että on tehnyt viimeiset vuodet hommia lähinnä harrastusmielessä mutta jos koneessa on vikaa, niin sen voi sinne lähettää. Ymmärrän kyllä hyvin, ettei wankeleiden kanssa kannata tosissaan tehdä hommia, kun asiakkaita ei taida ihan joka päivä löytyä. Itselleni ei kuitenkaan selvinnyt, saako sieltä oikeasta apua, jos tulee ongelmia. On ainakin aika hankalaa, jos moottori pitää irrottaa jossain toisella pajalla ja lähettää se sen jälkeen korjattavaksi toiseen paikkaan (näin ainakin itse käsitin asian).

Kun tuosta twin turbosta lukee juttuja netistä, niin monessa paikassa varoitetaan siitä, ettei autoa pidä viedä paikkaan, jossa ei ole riittävää asiantuntemusta. Vääriä diagnooseja on ilmeisesti tehty aika paljon eli kalliita osien vaihtoja on tehty turhaan (esim. turbot, vaikka ne ovat olleet ehjiä) . Tukholmasta pitäisi löytyä asiantuntemusta mutta sinne on aika pitkä matka ja huolloille tulee aika paljon hintaa. Eipä tällaisia autoja osteta, jos halutaan edullinen ja tilava käyttöauto mutta asiantuntevan huollon puuttuminen + korkea kulutus + melko todennäköinen konevaurio jo alhaisilla kilometreillä pistää monet miettimään.

MR2 on käsittääkseni erittäin luotettava (korjatkaa jos olen väärässä).

Jore

Lainaus käyttäjältä: markoh - 15 marraskuu, 2006, 10:17:54
...korkea kulutus + melko todennäköinen konevaurio jo alhaisilla kilometreillä..

Nää on legendaa. Itse ajoin rexillä tollasta vajaa 10l/100km keskikulutusta mikä ei mun mielestä _harrasteautolle_ ole paha lukema. Lisäksi tuo konevaurioherkkyys on lähinnä tyhmien jenkkien aiheuttama mielleyhtymä. Jos autossa pitää jäähdytysjärjestelmän kunnossa ja bensaa tankissa niin kone kestää kyllä.

-Jore

markoh

Lainaus käyttäjältä: Jore - 15 marraskuu, 2006, 10:24:39
Lainaus käyttäjältä: markoh - 15 marraskuu, 2006, 10:17:54
...korkea kulutus + melko todennäköinen konevaurio jo alhaisilla kilometreillä..

Nää on legendaa. Itse ajoin rexillä tollasta vajaa 10l/100km keskikulutusta mikä ei mun mielestä _harrasteautolle_ ole paha lukema. Lisäksi tuo konevaurioherkkyys on lähinnä tyhmien jenkkien aiheuttama mielleyhtymä. Jos autossa pitää jäähdytysjärjestelmän kunnossa ja bensaa tankissa niin kone kestää kyllä.

-Jore

Joo, turha kai on tehdä ongelmaa siitä, että hajoaako kone vai ei muuten jää hankinta tekemättä. Ainahan niitä moottoreita saa kaupasta uusia ja bensakaan ei taida olla loppumassa vähään aikaan :D

Tem

Lainaus käyttäjältä: markoh - 15 marraskuu, 2006, 10:17:54MR2 on käsittääkseni erittäin luotettava (korjatkaa jos olen väärässä).

Melko perinteinen Toyota. Tekniikka kestää ja kestää, jos perushuoltoja ei jätetä väliin.
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


duke

mielestäni misterin ainut huono puoli on että koneen huolto/rakantaminen on tilan takia tosi vittumainen..kone ei lähe kun alakautta ensin on purettava taka-akselisto,konetta ei saa vaihdelaatikosta irti joten auto ilmaan ja koko paketti laskettava rullapukin päälle...

janiK

#16
siis hommahan menee niin, että: mitä paremman auton hommaat kaarre nopeuksilleen niin sitä jyrkempi tulee raja olemaan pidon ja luiston välillä. Todelliset KISA-vehkeet ovat eri herkkiä pidon rajan suhteen. MR2 on hyvä painojakaumaltaan ja nopea kaarteissa. Kun se omaa hyvän kaarreominaisuudet niin rajan ylitys on jyrkemmin nähtävissä. Ole hyvä ja käy vaikka testaamassa jotain oikeaa, nopeaa rata vehjettä.
Väitän että mr2 ja rx-7(tai mikä muu tahaansa liian etupainoine kalu) on suht eri laatua esim. alastarossa jos valitset saman tehoiset autot. Tarkoitan että älä sotke nopeutta ja helppoa käytettävyyttä sillä drifting pelit on asia erikseen.
Has been Time Attack hero - Modified - SW20 Mr2
https://www.youtube.com/playlist?list=PLZ_JNUpZYtwjDKcDb-lDTOspaQH9YtY-7

Jore

Lainaus käyttäjältä: janiK - 23 joulukuu, 2006, 18:50:02
..rx-7 (tai mikä muu tahaansa liian etupainoine kalu)..

Eikös 50/50 painojakauman väitetä yleensä olevan juuri se optimaalinen?   ;)

-Jore

janiK

#18
40/60 on aika liki ihannetta. 60% painosta takarenkaille. Jotkut urheiluautot on rakennettu jopa hiukan yli 60%, mutta helposti alkaa mennä aliohjaavaksi. Tokihan ajettavuuteen vaikuttaa moni muukin asia.
MR2 Mk2 on rakennettu suhteelle 42/58 joka on sama kuin esim. Ferrari 360:lla.
Has been Time Attack hero - Modified - SW20 Mr2
https://www.youtube.com/playlist?list=PLZ_JNUpZYtwjDKcDb-lDTOspaQH9YtY-7

Tem

Mitään yleispätevää painojakaumaa ei taida olla olemassakaan. Se mikä toimii toisessa, ei välttämättä toimi toisessa. 50/50 voi olla parempi kuin 40/60 ja toisinpäin.

MR2 on toki hyvä ratalelu, mutta ei kannata aliarvioida monia muitakaan. ;)
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


Jore


MT

Kyllä se ihanne painonjakauma on kuule 50/50, ei Nykästä lainaten "fiftisiksti" eikä 40/60.  ;)
Tojotalla suomi kuljettaa!

Supra TT Euro-Spec 6spd

janiK

No mistä sitten johtuu että kaikki nopeimmat autot asvaltilla ovat juurikin takapainoisia.
Sen jälkeen kun esim formula 1 kalustoon saatiin keskimoottorit ei siellä ollut mitään sanomista enää etumoottorisilla vehkeillä.
Sama tapahtui aikanaan vakioautoissa. Ja sama pätee kun katsoo faktaa nykyisten autojen esim. TM-ratatestiä.
Jopa uusin corvettekin onnistuttu rakentamaan 55% takapainolle. Ei ole Insinööreille olleet ilmaisia kiloja siirrella taka-akselille vaihdelaatikkoa ym.





Has been Time Attack hero - Modified - SW20 Mr2
https://www.youtube.com/playlist?list=PLZ_JNUpZYtwjDKcDb-lDTOspaQH9YtY-7

duke

kyllä jokainen oppikirja sanoo parhaasta painojakaumasta et se on 50/50

janiK

#24
minkäköhan takia kaikki nopeimmat autot radalla ovat juurikin yli 55% takapainolla?
Oiskohan vaikka sen takia, koska saavutetaan parempi kaarteesta ulos tulo nopeus  ;).
Jos koitat säilyttää mutkassa kovimman mahdollisen nopeuden koko mutkan läpi tasa nopeudella niin mahdollisesti 50/50 on paras, mutta kannattaa ottaa huomioon, että se joka pääsee koviten ulos mutkasta hakkaa muita koko seuraavan suoran.
En mäkään näitä juttuja hatusta revi, enkä mistään peruskolun autolla ajon ABC:stäkään.

(näillä takapainoisuus jutuilla en tietenkään tarkoita etuvetoisia ja etu-painotteisia nelivetoja.)



Has been Time Attack hero - Modified - SW20 Mr2
https://www.youtube.com/playlist?list=PLZ_JNUpZYtwjDKcDb-lDTOspaQH9YtY-7

Tem

Sepä se, tasasta mutkaa ajaessa 50/50 olis paras. Takavetoisen kiihdytyksessä 0/100 olis paras. Käytännön kompromissi löytynee jostain siitä välistä, jos ei ajeta vain tasaista ympyrää tai pelkkää suoraa.

Ja sitten kun siirrytään tasaisesta ympyrästä tielle/radalle, missä on mutkia eri suuntiin ja suoriakin välissä ja auto joutuukin vaihtamaan menosuuntaa, niin mitä keskemmälle autoa massa on saatu, sitä vähemmän työtä etupyörät joutuvat tekemään, että saadaan auton suunta käännettyä -> kevyt nokka+massa keskellä toimiikin paremmin kuin raskas nokka, missä massa on keulassa kaukana keskustasta.
(kevyellä tarkoitan alle 50% painosta ja raskaalla 50% painosta)


...mutta edelleen oon sitä mieltä, että muut ominaisuudet painaa paljon enemmän ku painojakauma. 50/50:lläkin on hyvin nopeita autoja. 8)
GZ10, MA61, MA70, NB, AW11, SW22, ZZW30, Club <80s
Tulossa-lista edelleen tulossa!!1


janiK

#26
Lainaus käyttäjältä: Tem - 27 joulukuu, 2006, 22:52:53
...mutta edelleen oon sitä mieltä, että muut ominaisuudet painaa paljon enemmän ku painojakauma. 50/50:lläkin on hyvin nopeita autoja. 8)

Onhan se niin, että monet muutkin asiat ovat vaikuttamassa asiaan.

Sellasta vielä näistä MK2 MR2:sta.
Kori muuttuu rev 3 malliin etupään jättöjen osalta, jousien yläpään kiinnityspaikkaa on muutettu.
(rev3 alkoi 10/93)
Sanovat, että rev3 käyttäytyisi aika lailla rauhallisemmin kuin rev2.
Kokemusta itselläni ei ole asiasta, mutta tähän seikkaan vois kannattaa tutustua jos kiinnostaa se vakaampi versio näistä peleistä.
Käsittääkseni radalle monesti valitaan rev2 herkkyytensä vuoksi, mutta tästäkin sitten löytyy eriäviä mielipiteitä.
Has been Time Attack hero - Modified - SW20 Mr2
https://www.youtube.com/playlist?list=PLZ_JNUpZYtwjDKcDb-lDTOspaQH9YtY-7

ast

Lainaus käyttäjältä: janiK - 28 joulukuu, 2006, 04:50:54
Kori muuttuu rev 3 malliin etupään jättöjen osalta, jousien yläpään kiinnityspaikkaa on muutettu.
(rev3 alkoi 10/93)
Sanovat, että rev3 käyttäytyisi aika lailla rauhallisemmin kuin rev2.

Pitää paikkansa että jotain pieniä viilauksia tapahtui rev3:ssa, mutta olennaiset ajettavuuteen vaikuttavat muutokset tehtiin kylläkin rev1 ja rev2 välissä.

Muutoksia rev1 -> rev2
- paksummat vakaajat ainakin vapareissa
- Bilstein iskarit turboissa
- matalampi alusta
- 15" vanteet ja 195/55+225/50 rengastus
- pidemmät tukivarret takana, erilainen poikkipalkki
- "multi-cone" synkrot vaihteistossa
- isommat jarrut
- japanissa lukkoperä GT:ssä (lähde: Brian Long: Toyota MR2 Coupes & Spyders, muitakin väitteitä esiintyy)

Olennaisimmat ajettavuuteen vaikuttavat muutokset olivat taka-akseliston geometrian muuttaminen, jousituksen korkeuden laskeminen, jämäkämmät iskarit ja takarenkaiden leventäminen.

Muutoksia rev2 -> rev3
- moottori
- toisenlaiset Bilstein iskarit (jostain luin että normaaliajossa pehmeämmät)
- pieniä joustitusgeometrian muutoksia
- vahvemmat jousituksen kiinnityspisteet
- ulkonäkö

Jenkeissä rev1 on joidenkin autocrossareiden suosiossa siksi ettei se aliohjaa samalla tavalla hitaissa mutkissa kuten rev2 ja uudemmat.

Mutta teoria on aina teoriaa, mielenkiinnolla odotan josko oma rev2 joskus rantautuisi Suomeen ja josko sen saisi vielä kilpiinkin jotenkin...

janiK

Noinkos se menikin.
No mulla on sitten vajaat tietämykset/unohtuneet tosiseikat tästä.
Joitakin noista muistelin tapahtuneen rev2 - rev3 vaihteessa, mutta näköjään olisi pitänyt kirjoittaa rev1-rev3.
No kuitenkin pääasia oli et on noissa mk2:kin eroja eri versioitten välillä.
Has been Time Attack hero - Modified - SW20 Mr2
https://www.youtube.com/playlist?list=PLZ_JNUpZYtwjDKcDb-lDTOspaQH9YtY-7

duke

onko sulla janik ohjaustehostin misterisssä?kun kaikkissa ei ole mikähän siinä on et osaan on laitettu ja toisiin ei...olis mukava kokeilla onko erillainen ajaa toi rev3 mun rev2 verrattuna... :)